Even een vraag over het optrekken. Wanneer ik in de 1e versnelling sta trekt alles lekker vlot door. Vervolgens naar z'n twee ook nog geen rare dingen te merken. wanneer ik echter in z'n drie kom en een flinke meut gas geef hoor ik de moter sneller stijgen in toeren dan dat ik vooruit ga. Dit is evenzo als ik in z'n vier goed door trek. Ik denk dat het de koppelinsplaat is alleen is deze er 4 weken geleden nieuw in gegaan. Heeft iemand enig idee wat dit euvel zou kunnen zijn.
Mvg
Dennis P
Dat er een nieuwe in is gegaan wil niet zeggen dat dat ook goed is gebeurd. Zowiezo zijn bij deze symptomen de koppeling eerste verdachte. Dat er kortelings mee "gerommeld" is maakt het alleen maak waarschijnlijker.
ik zou ook zeggen iets zit er niet goed met je koppeling en inderdaad als daar laatst iets mee gedaan is maakt het alleen maar verdachter
Halee
Ja het is ook wel wat vreemd maar ik snap niet waarom het dan niet in de 1e en 2e versnelling is. Hebben jullie hiervoor een verklaring.
Gr
Dennis
Loopt er geen olie langs het split pennetje onderaan het koppelingshuis? Dat zou duiden op een lekke krukaskeerring.
Heb het ook gehad, en pas bij de hoge versnellingen ging hij slippen. Dan heeft de motor de meeste weerstand.
Wouter
Halee
Ik zal vannavond eens even kijken. Ik heb er laatst een nieuwe keerring is gezet. Ik mag hopen dat die niet lek is. Maar inderdaad het zou kunnen dat er olie in komt zodat ie gaat slippen.
In ieder geval bedankt
Dennis P
Het gevreesde euvel blijkt werkelijkheid. Een lekke krukas keerring.
Damn dat wordt weer sleutelen. De motor lag er net 4 weken in.
De groeten
Dennis
Hoe heb je de krukaskeerring over de krukas geschoven? Die moet je heel goed afplakken, zodat er zo min mogelijk scherpe randjes aan komen. Er is ook een speciale tool voor.
Als je niet te lang doorrijdt, kan je je koppellingsplaten nog gebruiken, als ze helemaal vol gezogen zijn met olie kan je ook die vervangen.
Wouter (btdt, ook lekke krukaskeerring)
Nou vannavond de motor eruit getakeld. Koppelings huis open gemaakt en vliegwiel er af getrokken. Nu zit er wel een beetje olie in het koppelings huis maar dit is echt minimaal. Zou een versleten drukgroep ook het probleem van een slippende koppeling kunnen veroorzaken. Wie weet hoe ik kan zien of de drukgroep versleten is en weet iemand wat dit grapje ongeveer kost.
Mvg
Dennis P
Nu zit er wel een beetje olie in het koppelings huis maar dit is echt minimaal.
er hoort absoluut GEEN olie in te zitten, ik denk toch dat dit de slippende koppeling heeft veroorzaakt.
Wouter
Versleten drukgroep is natuurlijk altijd mogelijk. I
Maar in eerste instantie ga ik ook met wouter mee. Er hoort daar echt geen olie te zijn. Zelfs geen enkel druppie.
Wouter schreef: Als je niet te lang doorrijdt, kan je je koppellingsplaten nog gebruiken, als ze helemaal vol gezogen zijn met olie kan je ook die vervangen.
Je kan een vette koppelingsplaat ook uitkoken in en pannetje met water en biotex. Doe dit wel buiten (op een campingbrandertje), de walmen lijken mij niet echt gezond. Maar de plaat is weer bruikbaar!
Hugo
Nou dat word dus in ieder geval toch een nieuw keerringetje er in zetten. De drukgroep moet ik dan nog even bekijken. Hoe kan ik zien of die versleten is en wat kost een nieuwe ongeveer.
Gr en bedankt
Dennis P
Hallo,
ik zie dat het een oud topic is.. Maar de symptonen zijn precies hetzelfde. Blok is net in elkaar gezet met allemaal nieuwe en gereviseerde onderdelen. Zou het ook olie zijn op de plaat? Of is het de drukgroep?
Zijn er meer mensen met hetzelfde probleem?
gr,
michiel
Nogmaals een oud topic heropenen. Ik heb precies de zelfde problemen als boven staan beschreven. In de 1ste en 2de versnelling geen problemen. Maar in de 3de en 4de versnelling maakt de motor bij plankgas veel toeren zonder echt vooruit te gaan. Terwijl als je rustig gas geeft zijn er geen problemen in de 3de en 4de versnelling. Er zit al een nieuwe koppelingsplaat in. Deze zit er nu een jaartje in. Al deze tijd geen problemen gehad. Nu laatste maand pas. Ook lekt de mini geen olie bij de keerring. Is de oplossing koppeling ontluchten?
Ontluchten, of de speling controleren.
Deze speling is op de grote moer links op de foto.
Hoeveel deze meot zijn kun je op internet of in de haynes vinden.
Oke dankjewel voor je reactie! Ga het dit weekend uitproberen. Zal dan nog wel even een reactie plaatsen wat het precies heeft opgelost!
Maar als ik het dus goed begrijp gaat het om de volgende moer (met pijl aangegeven)
Hallo,
Even een vraag over het optrekken. Wanneer ik in de 1e versnelling sta trekt alles lekker vlot door. Vervolgens naar z'n twee ook nog geen rare dingen te merken. wanneer ik echter in z'n drie kom en een flinke meut gas geef hoor ik de moter sneller stijgen in toeren dan dat ik vooruit ga. Dit is evenzo als ik in z'n vier goed door trek. Ik denk dat het de koppelinsplaat is alleen is deze er 4 weken geleden nieuw in gegaan. Heeft iemand enig idee wat dit euvel zou kunnen zijn.
Mvg
Dennis P
Dat er een nieuwe in is gegaan wil niet zeggen dat dat ook goed is gebeurd. Zowiezo zijn bij deze symptomen de koppeling eerste verdachte. Dat er kortelings mee "gerommeld" is maakt het alleen maak waarschijnlijker.
ik zou ook zeggen iets zit er niet goed met je koppeling en inderdaad als daar laatst iets mee gedaan is maakt het alleen maar verdachter
Halee
Ja het is ook wel wat vreemd maar ik snap niet waarom het dan niet in de 1e en 2e versnelling is. Hebben jullie hiervoor een verklaring.
Gr
Dennis
Loopt er geen olie langs het split pennetje onderaan het koppelingshuis? Dat zou duiden op een lekke krukaskeerring.
Heb het ook gehad, en pas bij de hoge versnellingen ging hij slippen. Dan heeft de motor de meeste weerstand.
Wouter
Halee
Maar inderdaad het zou kunnen dat er olie in komt zodat ie gaat slippen.
Ik zal vannavond eens even kijken. Ik heb er laatst een nieuwe keerring is gezet. Ik mag hopen dat die niet lek is.
In ieder geval bedankt
Dennis P
Het gevreesde euvel blijkt werkelijkheid. Een lekke krukas keerring.
Damn dat wordt weer sleutelen. De motor lag er net 4 weken in.
De groeten
Dennis
Hoe heb je de krukaskeerring over de krukas geschoven? Die moet je heel goed afplakken, zodat er zo min mogelijk scherpe randjes aan komen. Er is ook een speciale tool voor.
Als je niet te lang doorrijdt, kan je je koppellingsplaten nog gebruiken, als ze helemaal vol gezogen zijn met olie kan je ook die vervangen.
Wouter (btdt, ook lekke krukaskeerring)
Nou vannavond de motor eruit getakeld. Koppelings huis open gemaakt en vliegwiel er af getrokken. Nu zit er wel een beetje olie in het koppelings huis maar dit is echt minimaal. Zou een versleten drukgroep ook het probleem van een slippende koppeling kunnen veroorzaken. Wie weet hoe ik kan zien of de drukgroep versleten is en weet iemand wat dit grapje ongeveer kost.
Mvg
Dennis P
Nu zit er wel een beetje olie in het koppelings huis maar dit is echt minimaal.
er hoort absoluut GEEN olie in te zitten, ik denk toch dat dit de slippende koppeling heeft veroorzaakt.
Wouter
Versleten drukgroep is natuurlijk altijd mogelijk. I

Maar in eerste instantie ga ik ook met wouter mee. Er hoort daar echt geen olie te zijn. Zelfs geen enkel druppie.
Wouter schreef:
Als je niet te lang doorrijdt, kan je je koppellingsplaten nog gebruiken, als ze helemaal vol gezogen zijn met olie kan je ook die vervangen.
Je kan een vette koppelingsplaat ook uitkoken in en pannetje met water en biotex. Doe dit wel buiten (op een campingbrandertje), de walmen lijken mij niet echt gezond. Maar de plaat is weer bruikbaar!
Hugo
Nou dat word dus in ieder geval toch een nieuw keerringetje er in zetten. De drukgroep moet ik dan nog even bekijken. Hoe kan ik zien of die versleten is en wat kost een nieuwe ongeveer.
Gr en bedankt
Dennis P
Hallo,
ik zie dat het een oud topic is.. Maar de symptonen zijn precies hetzelfde. Blok is net in elkaar gezet met allemaal nieuwe en gereviseerde onderdelen. Zou het ook olie zijn op de plaat? Of is het de drukgroep?
Zijn er meer mensen met hetzelfde probleem?
gr,
michiel
Nogmaals een oud topic heropenen. Ik heb precies de zelfde problemen als boven staan beschreven. In de 1ste en 2de versnelling geen problemen. Maar in de 3de en 4de versnelling maakt de motor bij plankgas veel toeren zonder echt vooruit te gaan. Terwijl als je rustig gas geeft zijn er geen problemen in de 3de en 4de versnelling. Er zit al een nieuwe koppelingsplaat in. Deze zit er nu een jaartje in. Al deze tijd geen problemen gehad. Nu laatste maand pas. Ook lekt de mini geen olie bij de keerring. Is de oplossing koppeling ontluchten?
Ontluchten, of de speling controleren.

Deze speling is op de grote moer links op de foto.
Hoeveel deze meot zijn kun je op internet of in de haynes vinden.
Oke dankjewel voor je reactie! Ga het dit weekend uitproberen. Zal dan nog wel even een reactie plaatsen wat het precies heeft opgelost!

Maar als ik het dus goed begrijp gaat het om de volgende moer (met pijl aangegeven)
Je moet ingelogd zijn om te reageren.