welke carburateur ?

hallo allemaal,

ik heb een paar vraagjes .
ik heb een mini 1.3 uit 84
motorcode 12hc21aa103364.
carb no fzx1433wk627

mijn vraag wat type carb is dit een su of hf ???....
welke carb hoort er op ?? dubbele ? webber :P
hoort op deze motor een elektronische ondsteking ?
volgens mijn gegevens wel ! en zo ja of nee welke afstelgegevens moet ik dan hebben
ik heb het idee dat er niet iets klopt of bij elkaar past :?
zelf ben ik nogal handig en wil dit probleem graag oplossen maar ik kom helaas niet verder .
wie kan mij helpen

vr groet emiel

Donderdag 18 december 2003

Nou, wat er om te beginnen niet helemaal klopt is een Mini 1.3 uit 1984, want toen werden Mini's alleen met 1000cc motor verkocht. Wat wel kan is dat er later een 1300 motor in gelegd is uit bijvoorbeeld een Austin of MG Metro.

Wat er op "hoort" is dus twijfelachtig, hangt er vanaf wat je daarmee precies bedoelt, waar de motor vandaan komt (is vast te bepalen aan de hand van het motornummer, maar ik ken niet de juiste sites en heb geen zin om voor je te gaan zoeken :)), etc. Alle Mini's (en Metro's) met carburateur zijn met SU carburateurs geleverd. Ik ken geen merk HF (ook geen merk Webber trouwens, alleen Weber ;)), maar wel een type SU-carb; HIF. Ik gok dan ook dat je dat bedoelt. SU HIF carburateurs zijn op bepaalde 1300 Mini's geleverd (carb Coopers van '91) en ook op MG Metro's. De rest had SU HS.

Weber is een nogal brute carb voor een Mini. Over het gebruik van Webers is genoeg te vinden op het forum. Het is in elk geval een behoorlijk project. Wel leuk, maar echt veel voordeel haal je er niet uit (het kan net dat beetje extra geven als je al een heel heftig getunede motor hebt), het is vooral voor de kick.

Elektronische ontsteking is meen ik ook van later, maar aangezien de motor niet origineel zal zijn kan het dat het op die motor hoort.

[Edit: typo]

Donderdag 18 december 2003

Oh, en BTW, denk de volgende keer even iets langer na over een titel voor je vraag die de lading dekt. We hebben allemaal problemen, jij hebt vragen over een Mini uit 84 met een 1300 motor.

Misschien tijd om het even aan te passen door op het schaartje bij je post te klikken O:)

Donderdag 18 december 2003

Ik denk dat het inderdaad om een Metro motor gaat? Rond 1980-1982 waren de 1.3 motoren van dat type uitgerust met een SU HIF44 (een enkele)
Overigens had de Metro 1.0 een SU HIF38 of in het geval van een 850 (1982) een HS4.
Uit: SU Carburettors Owners Workshop Manual (Haynes 1989)

Rolf

ik weet zeker dat het om een metro blok gaat en dat deze er niet orgineel in hoort
maar er zijn een antal dingen dat ik denk dat er iets niet bij elkaar hoort of past ,ik denk de carb dus .want:
onder het rijden wanneer je hem plankgas intrapt gebeurd er niks hij gaat meer op 3 cylinders eerst 5 seconden lopen en dan verder trekken en als hij koud is loopt hij perfect (met het chokje uit dus )
maarja ik wil hem nog iets beter hebben :?

Zondag 21 december 2003

Hmm... Nou, ik wil niet zeggen dat er geen combinaties van motor met carb zijn die niet goed lopend te krijgen zijn (een "kleine" carburateur zoals een HS2 op een 1300 misschien?), maar om maar meteen aan te nemen dat het niet "bij elkaar hoort" als het niet goed loopt... Over het algemeen moet het toch wel goed lopend te krijgen zijn, of er dan misschien door de keuze van een andere carb meer power uit te halen is is punt twee. Maar als het niet goed loopt is dat eerder een kwestie van afstellen. Als hij beter loopt met uitgetrokken choke is dat over het algemeen een teken dat het mengsel te arm staat.

hee ,

bedankt voor de tip !
het hoort er dus wel op dus een kwestie van afstellen ,ik zal hem eens laten afstellen door iemand die het op gehoor doet , dan meld ik hier wel ff hoe hij het doet .
ik stel hem met een testkast af maar dit werkt niet altijd .

nogmaals bedankt .

mvgr emiel

je vroeg ook naar ontstekingsgegevens ?
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/metro/met ... haynes.txt

voordat je aan de carb gaat schroeven kan je ook even je luchtfilter checken / schoonmaken / vernieuwen en even kijken wat voor naald je hebt (in mijn Metro zit sinds kort een BDL en dat scheelt een hoop - maar past bij de stage-1 modificaties)

HTH,
Theo van den Bogaard

Dinsdag 23 december 2003

En wat denk je van de klepspeling??? Ook niet onbelangrijk ...
Koud afstellen op 0,30 mm.

http://mini-web.de/cgi-local/db_engine_manager.cgi zegt dat dit het motortype is:

12H 1275 Metro Metro 1987 / 1988 Saloon AA D21 Compression Ratio 9.75 : 1

Bij mijn weten hoort hier een hif44 en electronische ontsteking op.

Zoals al gezegd is hij met iedere ontsteking wel lopend te krijgen, maar door de verschillende curves zal electronisch het meest ideaal zijn.

Wouter

probleem opgelost

nw contactpunten,codensator,dashpot gereinigt,en alles opnieuw afgesteld

en hij rijdt nu :9 8)

bedankt allemaal

groeten emiel

Hoi

Ik zal ook graag willen weten welke caburateur ik heb .
Ik heb zo alles wel door gelezen maar ik kom er nog niet uit.
Wat is het verschil tussen HS4 en een H4 ?

Dit is wat ik over de carburateur weet.
TWIN SU CARBS

MOWOG 12A661P2
AUC 870 & AUC 871

Wat dit betekent ?? :? :?

Gr. Marcel

Ja daar heb ik al op gekeken, hier ben ik ook achter de H4 gekomen.
Maar het heeft mij niet echt veel verder geholpen.

Gr. Marcel

zie ook:
http://www.somerford-mini.co.uk/pdfs/Ca ... l%20Tuning).pdf

kort gezegd .. H4 is net een ander type dan HS4, maar wel met dezelfde maat doorstroomopening ..

Op de plaatjes in de pdf hierboven te zien is de aansluiting op het spruitstuk van de H4 verticaal (net als de HS2) en van de HS4 diagonaal .. ofwel je hebt een bijpassend spruitstuk nodig, verder zien de leiding/aansluitingen op de vlotterkamer er wat anders uit, maar dat maakt volgens mij niet zoveel uit ...

plaats anders eens een foto ?!

groetjes,
Theo van den Bogaard

Dit is de enigste foto die ik er nu van heb.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt.?



Gr. Marcel

Ziet eruit als een set HS2 carbs die dringend aan een revisie toe zijn..

hmmm ... moeilijk te zien, de aansluitingen op het spruitstuk zijn niet zichtbaar, de nekjes op de dashpot zijn wel kort voor HS2, dus ik vermoed toch HS4 of H4 .. meten is weten (of duidelijkere foto's maken?)

reviseren is zeker nodig, en een paar nieuwe/goede luchtfilters 8)

groetjes,
Theo van den Bogaard

Dat is duidelijk twin HS2 en als het allemaal origineel is, dan is het mogelijk van een Cooper Mk I 998cc. De vraag is wat er voor AUC/AUD nummer op de driehoekige tags staat die met de vlotterdeksels zijn vastgeschroefd.

HS4 en H4 zijn heel verschillend wat de constructie betreft maar hebben dezelfde diameter van 1.5". H4 was de voorloper van de HS4, welke de voorloper is van de HIF38 (1.5" = 38mm).

PS.: Als je dat ovale luchtfilterhuis niet meer wilt, mag je dat even aan mij melden :)

hey.
De auc nr. Zijn 870 & 871.
Maar als deze straks is gereviseerd kan deze dan op een 1300 metro blok, of heeft dat geen zin ?

Gr. Marcel

Hier zeggen ze wel dat het een h4 is

AUC 870F
Part Number AUC 870F
Category SU Spares by Carburetter Type
Type: H4
Manufacturer: SU
Base Spec: AUC 870

bron.:link

Gr. Marcel

Ik denk dat als SU het zelf zegt, dan zal het wel kloppen...

AUC870 en AUC871 zijn nummers op het carburateurhuis zelf en die zeggen erg weinig. Het gaat om de nummers op de 3-hoekige plaatjes die met een schroef van het vlotterdeksel aan elke vlotter zijn vastgemaakt. Zou iets moeten zijn zoals AUD104L en AUD104R (Dat is 998cc Cooper). Als de (originele) plaatjes er niet meer op zitten, is precieze identificatie onmogelijk maar het spruitstuk is in ieder geval wel 998cc Cooper Mk I en voor HS2 bedoeld. H4 past daar in princiepe wel op, maar de combinatie is alleen zinvol als het spruitstuk is bewerkt en de lucht opening aan de carburator kant is vergroot. De vlotterkamers op de foto passen echter niet op H4's en dus ben ik vrij zeker dat het HS2's zijn (en daar kan misschien best AUC870/1 op de body staan).

Op de foto hieronder zie je links zo'n id tag als waar ik het over heb met AUD403 erop (als ik het goed lees) = HS6 voor Volvo B20A blok in een Volvo 142/144 (1969-1970).

volgens mij zitten die labels er niet meer aan , maar dat weet ik binnenkort zeker.
Maar als het HS2 van een mk1 cooper 998 cc kan ik deze dan nog gebruiken voor mijn 1300 ?

Marcel

Uiteraard gaan ze op een 1300. Alleen moeten er de juiste naalden in worden gezet.

en weten jullie dan ook zo welke naalden er in moeten dan ?
Is mischien wel makelijk als ik aan de revisie begin .

Gr. Marcel

Dat ligt heel erg aan wat de specs van de motor zijn .... (en wat voor type dempers er in de carbs zitten)

Oke , zal eerst nog effe het een en het ander uit zoeken voordat ik weer wat meer vraag.
Alvast iedereen bedankt.

Gr. Marcel O:)

hoi de labels zaten er nog wel aan.

Deze zijn het toch? O:)

Gr. Marcel

Yep: Twin HS2 van Cooper 998cc Mk 1 dus.

Hallo,  ik ben na het lezen van allehande info er nog niet uitgekomen.

Kan iemand mij vertellen welke carburateur (s)  er op een metroblok hoort

Met de motor code 12he24  en nog een aantal cijfers die ik doorgekregen heb maar nergens 

Terug kan vinden nl  101452 .     Dus gehele code zou moeten zijn 12he24 101452  als het goed is dan.

Hopend op een reactie,  mvgr Kevin

Hallo,  ik ben na het lezen van allehande info er nog niet uitgekomen.

Kan iemand mij vertellen welke carburateur (s)  er op een metroblok hoort

Met de motor code 12he24  en nog een aantal cijfers die ik doorgekregen heb maar nergens 

Terug kan vinden nl  101452 .     Dus gehele code zou moeten zijn 12he24 101452  als het goed is dan.

Hopend op een reactie,  mvgr Kevin

Je moet ingelogd zijn om te reageren.