Gisteren twee verstralers ( of zijn het nou breedstralers) met verhogingsbeugeltjes gekocht voor mijn Balmoral.
Er zitten al twee gaten (nee, geen roest) in het gedeelte net achter de bumper (voorbereiding?) en morgen wil ik ze erop zetten.
Nu lijkt het me ook erg gezellig als ze het doen, maar hoe moet ik ze aansluiten?
Op de verpakking staat wel een schema, maar zonder relais of zekering.(lijkt me geen goed idee)
Wie o wie kan mij een duidelijke omschrijving geven hoe je ze aan moeten sluiten?
Ik wil ze laten branden als mijn grootlicht brand.
Alvast bedankt!
Ik weet 2 manieren :
1:
Je sluit de plussen gewoon aan op de plussen van de draadjes die voor je groot licht zorgen. Dit kan zonder problemen, maar zou er wel een zekeringetje tussen stoppen
2:
met relais, je sluit een relais aan, haalt ergens 12 v voeding vandaan, en sluit het geschakelde stukje (dus als op dat pinnetje stroom komt te staan dan laat het relais stroom door) op de draden van je groot licht, en de uitvoerstroom gaat naar je mistlampjes.
Ik zou het op manier 1 doen, is makkelijker, en je hoeft geen rekening erme te houden dat als je een relais verkeerd aansluit, hij er voor kan zorgen dat binnen 1 dag je accu leeg is
via grootlicht schakelaar een relais bedienen...
de hoofdstroom van de bruine kabel afhalen en het relais schakelen via blauw/wit als ik me niet vergis...
kijk ff in het topic over draadboom wat ik gisteren gepost heb voor de goede kabel...
Kan ook, is alleen meer werk, en een relais is vind ik niet altijd ideaal, maar je hebt de keus nu Fazerray
oei moet ik toch even ingrijpen...
in serie zetten van je breedstralers kan erg gevaarlijk zijn, door de blauwe kabel van je grootlicht kan namelijk geen 220watt lopen, kan wel maar voor korte duur. je kabel wordt namelijk knetterwarm en word op den duur slap, en weer hard en weer slap enz enz. als je een keer echt een dik 2 uur aan het rijden bent dan weet je haast wel zeker dat er korstluiting komt want de warmte is te veel voor zo`n kabel dus dan komt er een tijd dat je s`avonds gezellig met een kerstboom aan licht over de nederlandse akkers jakkert en oppeens PATS BOEM KNETTER KNETTER VLAM VLAM krijgt, ik heb het gehad en was zo dankbaar dat ik een brandblusser in de auto had liggen . met een beetje geluk knalt je verlichtingschakelaar eruit omdat daar 2 kleine gesoldeerde puntjes opzitten die door een hoge wattage zwart blakeren en geen stroom meer doorlaten, ook dit heb ik welleens gehad,
doe het gewoon op de officiele manier om dit te voorkomen. ook een groot pluspunt is dat als je met relais werkt het lichtopbrengst zo`n dikke 40% meer meer wordt, ook omdat zonder zo`n relais zo`n kabeltje nooit zoveel wattage kan aanvoeren.
aansluitschema staat ergens op de list. en op de hella site volgens mij..
Even een korte samenvatting van deze topics: optie 1 van BadBert is geen optie, Vincent is hier de man om naar te luisteren (alleen heeft hij kennelijk niet goed opgelet bij Natuurkunde op school, want dit is hoe dan ook geen serieschakeling )
en een linkje met schema's gekopieerd van de site van christiaan (CMC)
hier is een relais ingetekent met 5 polen, je kan ook een relais met 4 polen gebruiken...
bij die van 5 zitten 2 aansluitingen met nr 87, bij 4 pole maar 1...
voor een relais met 4 pootjes)
aansluiting 30.......plus over contact (gezekerd)
aansluiting 87.......plusleiding naar verbruiker
aansluiting 86.......massa
aansluiting 85.......signaaldraad grootlicht
dit is de beste manier en eigenlijk is al het andere gewoon geprul, het zal best branden.....mischien wel meer dan dat je lief is
Mag ik jullie weer ontzettend bedanken voor de reacties!
Ga vandaag eens kijken of het me gaat lukken!
P.S.Mocht je boven Roosendaal een grote zwarte rookwolk zien, dan weten jullie dat het niet gelukt is, okee?
Hallo,
ik heb zelf een kabelboompje voor verstralers gehaald bij de halfords (heb ik tijdens studententijd gewerkt) Is wel best prijzig, maar dan heb je wel de gehele kabelboom met relais en tekeningetje en schakelaartje met lampje. Hieronder een link met hoe je de verstralers kunt monteren
Link: link
Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel, ik heb ze zelf een paar weken geleden gemonteerd.
greetz
Jos
Voor verstralers is een aparte schakelaar overbodig, je kan ze tegelijk met het grootlicht schakelen. Breedstralers moeten wel apart. Zie die andere topics die ik aanhaalde voor meer details.
Goed idee van die kabelboom; morgen gelijk maar gaan halen
Jos, waar heb jij je stroom vandaan gehaald?
Kan ik die bv. ook van mijn radio aftappen zonder dat mijn radio raar gaat doen?
Of staat dat ook allemaal op de tekening die bij de kabelboom zit?
Vincent is hier de man om naar te luisteren (alleen heeft hij kennelijk niet goed opgelet bij Natuurkunde op school, want dit is hoe dan ook geen serieschakeling )
ai damn je hebt gelijk eelke niet goed opgelet op school, Maar de klepel en de klok hebben elkaar gevonden
Fazerray: de spanning moet je aftappen bij een punt dat het extra vermogen van de verstralers kan hebben. Je radio is niet erg waarschijnlijk, en bovendien niet erg handig met hetoog op draden trekken. Een aansluiting op het zekeringenkastje is een beter idee.
of een nieuwe draad trekken of van je grote plus afhalen.
Zit er op een zekerkingkastje dan nog losse aansluitpunten die niet gebruikt worden?(zoals je zult merken, heb ik nog niet gekeken)
Een draad trekken van de +pool van mijn accu lijkt me niet zo`n goed idee, want dan moet je eerst helemaal naar achteren en ik weet niet of de complete kabelset van Halfords dat redt.(pruts ook niet zo graag aan mijn hoofddraad van de plus)
Sta op het punt om h`m te gaan halen, dus het kan even duren voordat ik weer reageer.
Jawel, het zit er allemaal op, maar ik heb (zoals altijd) toch nog wat vragen;
- Waar kan ik nu het beste de + vandaan halen?(Het zekeringskastje haal ik net met mijn draad, maar hoe krijg ik dat kastje van de stalen achterzijde af en wat dan?
- Op de schakelaar voor in de auto zitten drie draden; een witte ( die wordt vastgemaakt aan de blauwe draad die naar het relais gaat), een zwarte (aarde draad) maar ook een rode die naar de + draad van het stadslicht moet gaan.Is dat wel nodig?
Ik wil de verstralers gewoon met een knopje aan/uit zetten, dus dan hoef ik die rode draad toch niet aan te sluiten aan het stadslicht?
Please help me!
die rode draad naar je stadslicht kan voor het lampje in de schakelaar van je mistlampen zijn...
ik blijf een voorstander van een kabel vanaf je accu te trekken en vlakbij je accu een zekering in de kabel op te nemen.
standaard zat op mijn auto ook geen ver/breedstralers. Ik had vlak bij mijn zekering kastje een los contact rechtstreeks van de accu. via een relai op mijn breedstralers. en de schakeling gaat via de blauw/witte draden van het grootlicht. mijn verstralers heb ik de stroomkabel van mijn startmotor gepakt met gelijk een zekering ertussen en ook een relai met eigen zekering. deze gekoppelt aan een trekschakelaar in de auto. past mooi op de plek waar "vroeger" de choke zat.
gr. dirk
Hee Fazerray,
ik heb die rode kabel aangesloten op een geschakelde aansluiting op het zekeringenkastje volgens mij, ik geloof dat dat inderdaad voor het lampje in de schakelaar is. De andere kabel heb ik rechtstreeks aangesloten op de accu, ik geloof wel dat ik daar (ook bij de halfords) een aparte kabel voor heb gehaald, kost 3 euro of zo voor 5 meter en die is goed voor verstralers en breedstralers, dus...
De massa draad heb je niet nodig, want als je de lampjes goed bevestigd heb je daar je massa al van de carrosorie. (dit was bij mij het probleem waarom de lampjes het niet deden, de verflaag was te dik dus heb een beetje moeten schuren om een goede aarde te krijgen)
Als het nog vragen zijn hoor ik het wel.
greetz
Jos
Alles geinstalleerd, maar ze doen het niet!
Wel drie keer mijn kop gestoten aan de bumper ( don`t ask)maar toen ik de + draad aansloot op mijn accu gebeurde er niks,nopppes,nada!
Woensdagmiddag maar even alles controleren, maar ik denk dat het aan de zwarte draden ligt die ik niet goed vastgemaakt heb aan de carresorie.
Zal waarschijnlijk de verf zijn die ik een beetje weg moet schuren.(roest?)
Ik rij zelf met een 92'Cooper , en heb vorig jaar mistlampen erop gezet. Maar dit was al voor bekabeld, en schakeld mee op groot licht. (Al mag dit niet met mistlampen! )
Maar hoe zitten deze voor bekabelde conectoren dan geschakeld? Is mischien bij mij niet meer van toepassing aangezien de boel drastisch word aangepast door m'n bull bar, maar mischien wel informatief voor een ander.
Als alles goed is aangesloten moet het lampje op je schakelaar (was toch van halfords?) groen zijn, als je het vervolgens indrukt wordt deze oranje. Vergeet ook niet dat je auto op contact moet staan, dit om de geschakelde draad naar het relais van stroom te voorzien. Werkt het dan nog niet, dan zal het inderdaad een massa probleem zijn.
Succes
greetz
Jos
bedankt voor je reactie,Jos.
Waar heb jij dat rode draadje van de schakelaar op aan gesloten?
Ik ga morgenmiddag (ja, ik zit in het onderwijs) eens zoeken naar het probleem.
Even een ander vraagje; wat voor olie gooi jij tijdens een beurt in je auto?
Ik wil een beurt uitvoeren, maar weet niet goed welke olie ik er het beste in kan gooien.
Voor "even een ander vraagje" ook "even een ander onderwerp" alsjeblieft. Ik dacht trouwens dat je al een onderwerp daarover had lopen, je kan jos natuurlijk ook vragen om daar even een kijkje te nemen.
Sorry Eelke, het zal niet meer gebeuren.
Maar als beginnend minirijder/sleutelaar is het ontzettend handig om zoveel mogelijk informatie te verzamelen voordat je begint te knutselen aan je auto.
Komt misschien een beetje onzeker over, maar ik zou niet graag mijn mini willen slopen.(Ik ben er zo trots op)
Nou, mijn vriendin zit ook in het onderwijs, dus das inderdaad fijn zo'n woensdag middag. Maar even over dat rode draadje, dat is toch het geschakelde draadje, niet? Ik heb dat op de onderste aansluiting van mijn zekeringenkastje gehaald, daar zat nog een vrije aansluiting. Als het goed is, staat daar alleen stroom op als het contact aan staat (kun je eventueel even met een multimetertje meten). Dat wat betreft het rode draadje.
(ff snel over de olie, 15w40 moet goed zijn, tenminste voor mijn 1.3i uit 1992)
greetz
Jos
Ray: vragen staat vrij hoor, daar gaat het niet om. Waar het wel om gaat is om afzonderlijke onderwerpen ook een beetje apart te houden, vooral met het oog op de zoekfunctie.
Aan de ene kant is het fijn als mensen eerst zoeken voor ze vragen (zo staat het antwoord op je olie-vraag vast al op het forum, of je het ook kunt vinden is helaas een tweede), aan de andere kant is het fijn als het mensen die wel zoeken makkelijker gemaakt wordt om een antwoord te vinden. Afzonderlijke onderwerpen, die niet door elkaar heen lopen, helpen daarbij. (En lijnrecht daartegenover staat weer: niet een onderwerp starten als er al een onderwerp daarover is - waar ligt de grens, wat is nog hetzelfde onderwerp, wat verdient een eigen onderwerp? )
Eelke, alles werkt nu zoals het hoort (ik ben er helemaal vanzelf achter gekomen dat het handig is om alle draden aan te sluiten.........ahum), dus dit onderwerp kan ook op slot.
op slot hoeft niet er kan over vrder gebabbeld worden, ,misschin kan en wil fazerray uitleggen hoe e.e.a. geschakel is zodat ook anderen hiermee verdr kunnen...
Tuurlijk wil ik anderen verder helpen!
Ik ga ook eens kijken of ik ergens een 12volts aansluiting kan maken om zo eventueel een kaartleeslampje of zo kan aansluiten.
Als je vragen hebt, dan hoor ik het wel.
voor mij hoeft het niet BTDT, maar andere miniruiders zitten misschien met hetzelfde probleem
toch even voortborduren op een oud onderwerp..
ik heb momenteel twee verstralers liggen die aangesloten kunnen worden.. nu dacht ik "ik lees nog even het forum voor handige tips of opmerkingen"
Ik loop echter tegen het volgende aan.... in dit topic lees ik (dacht ik ) dat er niet zonder een relais geschakeld mag worden op het grote licht.. betekend dit nu dan het volgende;
1.
laat via grootlicht naar relais lopen..12v naar relais en dan vanuit relais naar verstralers?? (en "aarde" op relais uiteraard)
Ik las namelijk weer op een ander topic dat ik wel mag aansluiten zonder een (extra?) relais.. hier werd namelijk het volgende gezegd:
2.
Yo! schreef: Waarde minivrienden,
Bij het monteren van 2 breedtestralers (mistlampen) heb ik deze middels een relais aangesloten op een aparte schakelaar (was reeds aanwezig) in mijn mini. Nu moet ik de verstralers nog aansluiten op mijn grootlicht, hier hoeft toch geen extra relais tussen, dit zit er toch al bij het grootlicht, het is toch een kwestie van de juiste draad vinden bij het stuur en doorlussen maar.....
Alvast weer bedankt...
Dus even voor het feit van
[i:2zy67p4b][size=150:2zy67p4b]deze mini kan vast branden maar we gaan het niet uitlokken[/size:2zy67p4b][/i:2zy67p4b]
Het lijkt me toch dat ik het gewoon op manier 1 doe?
Greetz
mini_ego
Ik kan me niet herinneren dat ik een relais voor het grootlicht ben tegengekomen toen ik mijn mini stripte. Ik ken eigenlijk alleen het startrelais en de knipperlicht en alarmlicht relais. Kan zijn dat het bij latere mini's anders is (mijne is van 83)
Dus een relais lijkt me wel nodig als je die lampen extra gaat aansluiten...
als ik eerlijk ben ken ik dit relais ook niet hoor..... maar zoals ik het las was die er op de een of andere manier wel... tja..toch zit er wel eentje voor de verlichting al op.. of nou weer niet?
wellicht dat anderen nog antwoorden hebben?
wanneer ik ze mee wil schakelen op het grote licht .. hoe zit dat dan met het aansluiten .. onderbreek ik gewoon de draad tussen het grote licht en de schakelaar door hier het relais tussen te plaatsen.. dus plaatje nr. 10 op de volgende link:
(klikken op "[u:3wujhn6q][i:3wujhn6q]technical info[/i:3wujhn6q][/u:3wujhn6q]" en dan op "[u:3wujhn6q][i:3wujhn6q]how to wire up foglights[/i:3wujhn6q][/u:3wujhn6q]")
Niemand?
Het kan zoals je zegt. Maar het kan ook door een extra draad te trekken vanaf het grootlicht in je koplampen.
Dus het draad naar je grootlicht alleen gebruiken om het relais te schakelen. Het relais schakelt de verstralers.(de andere twee polen op het relais) Kijk ook even naar het relais zelf.
dus dan zou ik het als volgt doen;
1. nieuwe draad vanaf grootlicht naar relais
2. verstralers op relais
3. massa op relais
4. 12v op relais
De nieuwe draad vanaf het groot licht komt dat op het punt van het relais waar anders de schakelaar zou zitten.
Euh, als ik jou goed begrijp wel.
Je moet wel even kijken of opzoeken waar je wat op het relais moet aansluiten. Je kunt niet zomaar een pool pakken en daar op aansluiten. Als je zo´n relais gaat kopen, vraag gelijk aan de automaterialenzaak waar wat op moet. Of misschien is er iemand die een schema heeft?
Ik heb het samen met mijn pa aangesloten.
hmm..ok..ok
relais heb ik al en is wel duidelijk hoe en wat... er is alleen de mogelijkheid om het op meerdere manieren te doen..
ik zal het in deze "vrije" dagen eens gaan proberen..let you know
greetz
ZO, om wellicht wat meer duidelijkheid over het aansluiten van een relais te geven heb ik een ware foto-shoot georganiseerd (kuch )
Het is een standaard relais zoals bij Halfords of zoiets te krijgen is en schakelt 40 ampere (480 Watt bij 12 volt)
(aangepast, mini_ego)
Als je nu 85 aansluit op de aarde. 30 op een "plus" met voldoende vermogen (bijvoorbeeld startmotor of aparte draad vanaf accu). 86 op de schakeldraad (bijvoorbeeld een aftakking van de plus van het grootlicht) en 87 op de breed-/ verstralers dan moet alles werken.
Vergeet de "plus met voldoende vermogen" natuurlijk niet te voorzien van een zekering. (zwevend zekeringetje voldoet, bij een nieuwe draad vanaf de accu zo dicht mogelijk bij de accu aanbrengen zodat een kortsluiting geen onbedoelde lichteffecten geeft)
Misschien een domme vraag, maar hoe sluit ik mijn verstralers in een keer goed aan? Heb een relais, vijf pins, weet hoe die werkt... alleen hoe sluit ik m aan? Waar haal ik de stroom vandaan (de plus), hoe sluit ik m aan op de grootlicht schakelaar en moet ik m gewoon op de carrosserie aarden????? Correct me if Im wrong en/of vul mij aan.... alvast bedankt! Heb de zoekfunctie gebruikt, maar ik vind geen beschrijving van Verstralers aansluiten voor Dummy's ...
Misshien heb je hier iets aan ( stond onder links op de site )
In bovengegeven topic staat beschreven hoe je een 4-pins relais aan moet sluiten, een 5-pins ken ik niet. Daar staan ook verschillende linkjes in die je verder kunnen helpen.
Ik kan je alleen niet aanraden om je verstralers gelijk te schakelen met je groot licht. Je kunt deze beter met een aparte schakelaar bedienen.
Groeten, Bram
Ik heb je vraag even aan het door (b)engeltje gelinkte topic gehangen.
waarom zou je ze beter met een aparte schakelaar schakelen? Bedoel het relais heeft ook zijn functie, toch
en ze hangen bijna...met een extra schakelaar ertussen.. voor het geval ik toch enkel met grootlicht wil rijden ipv verstralers erbij
greetz
Dat is idd de reden. Bij mij is het meestal net andersom. Ik gebruik mijn verstralers meer dan dat ik mijn groot licht gebruik.
Het relais is er alleen maar voor om te zorgen dat je lampen geen opdonder krijgen, door een te grote stroomtoevoer.
hmm...ok dan hadden we het wellicht wel over hetzelfde..
ik kan trouwens nu niet de Verstralers zonder grootlicht gebruiken hoor.. wel het grootlicht zonder verstralers
Gisteren twee verstralers ( of zijn het nou breedstralers) met verhogingsbeugeltjes gekocht voor mijn Balmoral.
Er zitten al twee gaten (nee, geen roest) in het gedeelte net achter de bumper (voorbereiding?) en morgen wil ik ze erop zetten.
Nu lijkt het me ook erg gezellig als ze het doen, maar hoe moet ik ze aansluiten?
Op de verpakking staat wel een schema, maar zonder relais of zekering.(lijkt me geen goed idee)
Wie o wie kan mij een duidelijke omschrijving geven hoe je ze aan moeten sluiten?
Ik wil ze laten branden als mijn grootlicht brand.
Alvast bedankt!
Ik weet 2 manieren :

1:
Je sluit de plussen gewoon aan op de plussen van de draadjes die voor je groot licht zorgen. Dit kan zonder problemen, maar zou er wel een zekeringetje tussen stoppen
2:
met relais, je sluit een relais aan, haalt ergens 12 v voeding vandaan, en sluit het geschakelde stukje (dus als op dat pinnetje stroom komt te staan dan laat het relais stroom door) op de draden van je groot licht, en de uitvoerstroom gaat naar je mistlampjes.
Ik zou het op manier 1 doen, is makkelijker, en je hoeft geen rekening erme te houden dat als je een relais verkeerd aansluit, hij er voor kan zorgen dat binnen 1 dag je accu leeg is
via grootlicht schakelaar een relais bedienen...
de hoofdstroom van de bruine kabel afhalen en het relais schakelen via blauw/wit als ik me niet vergis...
kijk ff in het topic over draadboom wat ik gisteren gepost heb voor de goede kabel...
Kan ook, is alleen meer werk, en een relais is vind ik niet altijd ideaal, maar je hebt de keus nu Fazerray
oei moet ik toch even ingrijpen...
. met een beetje geluk knalt je verlichtingschakelaar eruit omdat daar 2 kleine gesoldeerde puntjes opzitten die door een hoge wattage zwart blakeren en geen stroom meer doorlaten, ook dit heb ik welleens gehad,
in serie zetten van je breedstralers kan erg gevaarlijk zijn, door de blauwe kabel van je grootlicht kan namelijk geen 220watt lopen, kan wel maar voor korte duur. je kabel wordt namelijk knetterwarm en word op den duur slap, en weer hard en weer slap enz enz. als je een keer echt een dik 2 uur aan het rijden bent dan weet je haast wel zeker dat er korstluiting komt want de warmte is te veel voor zo`n kabel dus dan komt er een tijd dat je s`avonds gezellig met een kerstboom aan licht over de nederlandse akkers jakkert en oppeens PATS BOEM KNETTER KNETTER VLAM VLAM krijgt, ik heb het gehad en was zo dankbaar dat ik een brandblusser in de auto had liggen
doe het gewoon op de officiele manier om dit te voorkomen. ook een groot pluspunt is dat als je met relais werkt het lichtopbrengst zo`n dikke 40% meer meer wordt, ook omdat zonder zo`n relais zo`n kabeltje nooit zoveel wattage kan aanvoeren.
aansluitschema staat ergens op de list. en op de hella site volgens mij..
succ6
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... sluiten%2A
)
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... sluiten%2A
Even een korte samenvatting van deze topics: optie 1 van BadBert is geen optie, Vincent is hier de man om naar te luisteren (alleen heeft hij kennelijk niet goed opgelet bij Natuurkunde op school, want dit is hoe dan ook geen serieschakeling
en een linkje met schema's gekopieerd van de site van christiaan (CMC)
http://www.mech.demon.nl/foglights.htm
hier is een relais ingetekent met 5 polen, je kan ook een relais met 4 polen gebruiken...
bij die van 5 zitten 2 aansluitingen met nr 87, bij 4 pole maar 1...
voor een relais met 4 pootjes)
aansluiting 30.......plus over contact (gezekerd)
aansluiting 87.......plusleiding naar verbruiker
aansluiting 86.......massa
aansluiting 85.......signaaldraad grootlicht
dit is de beste manier en eigenlijk is al het andere gewoon geprul, het zal best branden.....mischien wel meer dan dat je lief is
Mag ik jullie weer ontzettend bedanken voor de reacties!
Ga vandaag eens kijken of het me gaat lukken!
P.S.Mocht je boven Roosendaal een grote zwarte rookwolk zien, dan weten jullie dat het niet gelukt is, okee?
Hallo,
ik heb zelf een kabelboompje voor verstralers gehaald bij de halfords (heb ik tijdens studententijd gewerkt) Is wel best prijzig, maar dan heb je wel de gehele kabelboom met relais en tekeningetje en schakelaartje met lampje. Hieronder een link met hoe je de verstralers kunt monteren
Link: link
Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel, ik heb ze zelf een paar weken geleden gemonteerd.
greetz
Jos
Voor verstralers is een aparte schakelaar overbodig, je kan ze tegelijk met het grootlicht schakelen. Breedstralers moeten wel apart. Zie die andere topics die ik aanhaalde voor meer details.
Goed idee van die kabelboom; morgen gelijk maar gaan halen
Jos, waar heb jij je stroom vandaan gehaald?
Kan ik die bv. ook van mijn radio aftappen zonder dat mijn radio raar gaat doen?
Of staat dat ook allemaal op de tekening die bij de kabelboom zit?
Vincent is hier de man om naar te luisteren (alleen heeft hij kennelijk niet goed opgelet bij Natuurkunde op school, want dit is hoe dan ook geen serieschakeling )
niet goed opgelet op school, Maar de klepel en de klok hebben elkaar gevonden
ai damn je hebt gelijk eelke
Fazerray: de spanning moet je aftappen bij een punt dat het extra vermogen van de verstralers kan hebben. Je radio is niet erg waarschijnlijk, en bovendien niet erg handig met hetoog op draden trekken. Een aansluiting op het zekeringenkastje is een beter idee.
of een nieuwe draad trekken of van je grote plus afhalen.
Zit er op een zekerkingkastje dan nog losse aansluitpunten die niet gebruikt worden?(zoals je zult merken, heb ik nog niet gekeken)
Een draad trekken van de +pool van mijn accu lijkt me niet zo`n goed idee, want dan moet je eerst helemaal naar achteren en ik weet niet of de complete kabelset van Halfords dat redt.(pruts ook niet zo graag aan mijn hoofddraad van de plus)
Sta op het punt om h`m te gaan halen, dus het kan even duren voordat ik weer reageer.
Jawel, het zit er allemaal op, maar ik heb (zoals altijd) toch nog wat vragen;
- Waar kan ik nu het beste de + vandaan halen?(Het zekeringskastje haal ik net met mijn draad, maar hoe krijg ik dat kastje van de stalen achterzijde af en wat dan?
- Op de schakelaar voor in de auto zitten drie draden; een witte ( die wordt vastgemaakt aan de blauwe draad die naar het relais gaat), een zwarte (aarde draad) maar ook een rode die naar de + draad van het stadslicht moet gaan.Is dat wel nodig?
Ik wil de verstralers gewoon met een knopje aan/uit zetten, dus dan hoef ik die rode draad toch niet aan te sluiten aan het stadslicht?
Please help me!
die rode draad naar je stadslicht kan voor het lampje in de schakelaar van je mistlampen zijn...
ik blijf een voorstander van een kabel vanaf je accu te trekken en vlakbij je accu een zekering in de kabel op te nemen.
standaard zat op mijn auto ook geen ver/breedstralers. Ik had vlak bij mijn zekering kastje een los contact rechtstreeks van de accu. via een relai op mijn breedstralers. en de schakeling gaat via de blauw/witte draden van het grootlicht. mijn verstralers heb ik de stroomkabel van mijn startmotor gepakt met gelijk een zekering ertussen en ook een relai met eigen zekering. deze gekoppelt aan een trekschakelaar in de auto. past mooi op de plek waar "vroeger" de choke zat.
gr. dirk
Hee Fazerray,
ik heb die rode kabel aangesloten op een geschakelde aansluiting op het zekeringenkastje volgens mij, ik geloof dat dat inderdaad voor het lampje in de schakelaar is. De andere kabel heb ik rechtstreeks aangesloten op de accu, ik geloof wel dat ik daar (ook bij de halfords) een aparte kabel voor heb gehaald, kost 3 euro of zo voor 5 meter en die is goed voor verstralers en breedstralers, dus...
De massa draad heb je niet nodig, want als je de lampjes goed bevestigd heb je daar je massa al van de carrosorie. (dit was bij mij het probleem waarom de lampjes het niet deden, de verflaag was te dik dus heb een beetje moeten schuren om een goede aarde te krijgen)
Als het nog vragen zijn hoor ik het wel.
greetz
Jos
Alles geinstalleerd, maar ze doen het niet!
Wel drie keer mijn kop gestoten aan de bumper ( don`t ask)maar toen ik de + draad aansloot op mijn accu gebeurde er niks,nopppes,nada!
Woensdagmiddag maar even alles controleren, maar ik denk dat het aan de zwarte draden ligt die ik niet goed vastgemaakt heb aan de carresorie.
Zal waarschijnlijk de verf zijn die ik een beetje weg moet schuren.(roest?)
Ik rij zelf met een 92'Cooper , en heb vorig jaar mistlampen erop gezet. Maar dit was al voor bekabeld, en schakeld mee op groot licht. (Al mag dit niet met mistlampen! )
Maar hoe zitten deze voor bekabelde conectoren dan geschakeld? Is mischien bij mij niet meer van toepassing aangezien de boel drastisch word aangepast door m'n bull bar, maar mischien wel informatief voor een ander.
Als alles goed is aangesloten moet het lampje op je schakelaar (was toch van halfords?) groen zijn, als je het vervolgens indrukt wordt deze oranje. Vergeet ook niet dat je auto op contact moet staan, dit om de geschakelde draad naar het relais van stroom te voorzien. Werkt het dan nog niet, dan zal het inderdaad een massa probleem zijn.
Succes
greetz
Jos
bedankt voor je reactie,Jos.
Waar heb jij dat rode draadje van de schakelaar op aan gesloten?
Ik ga morgenmiddag (ja, ik zit in het onderwijs) eens zoeken naar het probleem.
Even een ander vraagje; wat voor olie gooi jij tijdens een beurt in je auto?
Ik wil een beurt uitvoeren, maar weet niet goed welke olie ik er het beste in kan gooien.
Voor "even een ander vraagje" ook "even een ander onderwerp" alsjeblieft. Ik dacht trouwens dat je al een onderwerp daarover had lopen, je kan jos natuurlijk ook vragen om daar even een kijkje te nemen.
Sorry Eelke, het zal niet meer gebeuren.
Maar als beginnend minirijder/sleutelaar is het ontzettend handig om zoveel mogelijk informatie te verzamelen voordat je begint te knutselen aan je auto.
Komt misschien een beetje onzeker over, maar ik zou niet graag mijn mini willen slopen.(Ik ben er zo trots op)
Nou, mijn vriendin zit ook in het onderwijs, dus das inderdaad fijn zo'n woensdag middag. Maar even over dat rode draadje, dat is toch het geschakelde draadje, niet? Ik heb dat op de onderste aansluiting van mijn zekeringenkastje gehaald, daar zat nog een vrije aansluiting. Als het goed is, staat daar alleen stroom op als het contact aan staat (kun je eventueel even met een multimetertje meten). Dat wat betreft het rode draadje.
(ff snel over de olie, 15w40 moet goed zijn, tenminste voor mijn 1.3i uit 1992)
greetz
Jos
Ray: vragen staat vrij hoor, daar gaat het niet om. Waar het wel om gaat is om afzonderlijke onderwerpen ook een beetje apart te houden, vooral met het oog op de zoekfunctie.
)
Aan de ene kant is het fijn als mensen eerst zoeken voor ze vragen (zo staat het antwoord op je olie-vraag vast al op het forum, of je het ook kunt vinden is helaas een tweede), aan de andere kant is het fijn als het mensen die wel zoeken makkelijker gemaakt wordt om een antwoord te vinden. Afzonderlijke onderwerpen, die niet door elkaar heen lopen, helpen daarbij. (En lijnrecht daartegenover staat weer: niet een onderwerp starten als er al een onderwerp daarover is - waar ligt de grens, wat is nog hetzelfde onderwerp, wat verdient een eigen onderwerp?
Eelke, alles werkt nu zoals het hoort (ik ben er helemaal vanzelf achter gekomen dat het handig is om alle draden aan te sluiten.........ahum), dus dit onderwerp kan ook op slot.
op slot hoeft niet er kan over vrder gebabbeld worden, ,misschin kan en wil fazerray uitleggen hoe e.e.a. geschakel is zodat ook anderen hiermee verdr kunnen...
Tuurlijk wil ik anderen verder helpen!
Ik ga ook eens kijken of ik ergens een 12volts aansluiting kan maken om zo eventueel een kaartleeslampje of zo kan aansluiten.
Als je vragen hebt, dan hoor ik het wel.
voor mij hoeft het niet BTDT, maar andere miniruiders zitten misschien met hetzelfde probleem

toch even voortborduren op een oud onderwerp..
) dat er niet zonder een relais geschakeld mag worden op het grote licht.. betekend dit nu dan het volgende;
[i:2zy67p4b][size=150:2zy67p4b]deze mini kan vast branden maar we gaan het niet uitlokken[/size:2zy67p4b][/i:2zy67p4b]
ik heb momenteel twee verstralers liggen die aangesloten kunnen worden.. nu dacht ik "ik lees nog even het forum voor handige tips of opmerkingen"
Ik loop echter tegen het volgende aan.... in dit topic lees ik (dacht ik
1.
laat via grootlicht naar relais lopen..12v naar relais en dan vanuit relais naar verstralers?? (en "aarde" op relais uiteraard)
Ik las namelijk weer op een ander topic dat ik wel mag aansluiten zonder een (extra?) relais.. hier werd namelijk het volgende gezegd:
2.
Yo! schreef:
Waarde minivrienden,
Bij het monteren van 2 breedtestralers (mistlampen) heb ik deze middels een relais aangesloten op een aparte schakelaar (was reeds aanwezig) in mijn mini. Nu moet ik de verstralers nog aansluiten op mijn grootlicht, hier hoeft toch geen extra relais tussen, dit zit er toch al bij het grootlicht, het is toch een kwestie van de juiste draad vinden bij het stuur en doorlussen maar.....
Alvast weer bedankt...
Dus even voor het feit van
Het lijkt me toch dat ik het gewoon op manier 1 doe?
Greetz
mini_ego
Ik kan me niet herinneren dat ik een relais voor het grootlicht ben tegengekomen toen ik mijn mini stripte. Ik ken eigenlijk alleen het startrelais en de knipperlicht en alarmlicht relais. Kan zijn dat het bij latere mini's anders is (mijne is van 83)
Dus een relais lijkt me wel nodig als je die lampen extra gaat aansluiten...
als ik eerlijk ben ken ik dit relais ook niet hoor..... maar zoals ik het las was die er op de een of andere manier wel... tja..toch zit er wel eentje voor de verlichting al op.. of nou weer niet?
wellicht dat anderen nog antwoorden hebben?
wanneer ik ze mee wil schakelen op het grote licht .. hoe zit dat dan met het aansluiten .. onderbreek ik gewoon de draad tussen het grote licht en de schakelaar door hier het relais tussen te plaatsen.. dus plaatje nr. 10 op de volgende link:
http://www.mech.demon.nl/index.htm
(klikken op "[u:3wujhn6q][i:3wujhn6q]technical info[/i:3wujhn6q][/u:3wujhn6q]" en dan op "[u:3wujhn6q][i:3wujhn6q]how to wire up foglights[/i:3wujhn6q][/u:3wujhn6q]")
Niemand?
Het kan zoals je zegt. Maar het kan ook door een extra draad te trekken vanaf het grootlicht in je koplampen.
Dus het draad naar je grootlicht alleen gebruiken om het relais te schakelen. Het relais schakelt de verstralers.(de andere twee polen op het relais) Kijk ook even naar het relais zelf.
dus dan zou ik het als volgt doen;
1. nieuwe draad vanaf grootlicht naar relais
2. verstralers op relais
3. massa op relais
4. 12v op relais
De nieuwe draad vanaf het groot licht komt dat op het punt van het relais waar anders de schakelaar zou zitten.
Euh, als ik jou goed begrijp wel.
Je moet wel even kijken of opzoeken waar je wat op het relais moet aansluiten. Je kunt niet zomaar een pool pakken en daar op aansluiten. Als je zo´n relais gaat kopen, vraag gelijk aan de automaterialenzaak waar wat op moet. Of misschien is er iemand die een schema heeft?
Ik heb het samen met mijn pa aangesloten.
hmm..ok..ok
relais heb ik al en is wel duidelijk hoe en wat... er is alleen de mogelijkheid om het op meerdere manieren te doen..
ik zal het in deze "vrije" dagen eens gaan proberen..let you know
greetz
ZO, om wellicht wat meer duidelijkheid over het aansluiten van een relais te geven heb ik een ware foto-shoot georganiseerd (kuch
)
Het is een standaard relais zoals bij Halfords of zoiets te krijgen is en schakelt 40 ampere (480 Watt bij 12 volt)
foto 1 : een aanzicht van het relais
http://www.xs4all.nl/~blissard/mini/relais/1.jpg
foto 2 : het schema zoals op het relais vermeld
http://www.xs4all.nl/~blissard/mini/relais/3.jpg
foto 3 : de aansluit pinnetjes
http://www.xs4all.nl/~blissard/mini/relais/4.jpg
(aangepast, mini_ego)
Als je nu 85 aansluit op de aarde. 30 op een "plus" met voldoende vermogen (bijvoorbeeld startmotor of aparte draad vanaf accu). 86 op de schakeldraad (bijvoorbeeld een aftakking van de plus van het grootlicht) en 87 op de breed-/ verstralers dan moet alles werken.
Vergeet de "plus met voldoende vermogen" natuurlijk niet te voorzien van een zekering. (zwevend zekeringetje voldoet, bij een nieuwe draad vanaf de accu zo dicht mogelijk bij de accu aanbrengen zodat een kortsluiting geen onbedoelde lichteffecten geeft)
De liefhebber zal ook foto's van het inwendige van een relais waarderen:
http://www.xs4all.nl/~blissard/mini/relais/6.jpg
http://www.xs4all.nl/~blissard/mini/relais/7.jpg
pbijna zoals ik het wilde doen...

draai enkel de 85 en 86 op.. tenminste zo staat mijn schema ..
super van de fototjes trouwens... ik had er al eentje maar voor anderen kan dit juist super werken
Lang leve het forum
[size=75:bjx9rl0b][Topics samengevoegd-Demelza][/size:bjx9rl0b]
...
Misschien een domme vraag, maar hoe sluit ik mijn verstralers in een keer goed aan? Heb een relais, vijf pins, weet hoe die werkt... alleen hoe sluit ik m aan? Waar haal ik de stroom vandaan (de plus), hoe sluit ik m aan op de grootlicht schakelaar en moet ik m gewoon op de carrosserie aarden????? Correct me if Im wrong en/of vul mij aan.... alvast bedankt! Heb de zoekfunctie gebruikt, maar ik vind geen beschrijving van Verstralers aansluiten voor Dummy's
Misshien heb je hier iets aan ( stond onder links op de site )
link
linkje
In bovengegeven topic staat beschreven hoe je een 4-pins relais aan moet sluiten, een 5-pins ken ik niet. Daar staan ook verschillende linkjes in die je verder kunnen helpen.
Ik kan je alleen niet aanraden om je verstralers gelijk te schakelen met je groot licht. Je kunt deze beter met een aparte schakelaar bedienen.
Groeten, Bram
Ik heb je vraag even aan het door (b)engeltje gelinkte topic gehangen.
waarom zou je ze beter met een aparte schakelaar schakelen? Bedoel het relais heeft ook zijn functie, toch
en ze hangen bijna...met een extra schakelaar ertussen.. voor het geval ik toch enkel met grootlicht wil rijden ipv verstralers erbij
greetz
Dat is idd de reden. Bij mij is het meestal net andersom. Ik gebruik mijn verstralers meer dan dat ik mijn groot licht gebruik.
Het relais is er alleen maar voor om te zorgen dat je lampen geen opdonder krijgen, door een te grote stroomtoevoer.
hmm...ok dan hadden we het wellicht wel over hetzelfde..
ik kan trouwens nu niet de Verstralers zonder grootlicht gebruiken hoor.. wel het grootlicht zonder verstralers
Paginering
Je moet ingelogd zijn om te reageren.