lambda sonde vervangen

Jvd
Woensdag 31 maart 2004
Jvd
Woensdag 31 maart 2004

ik wil binenkort mijn lambda sonde vervangen

hebben jullie tips om dit zo simpel mogelijk te vervangen
ik heb namelijk net gekeken
maar als ik zo kijk moet je volgens mij de inlaat spruitstuk eraf halen voordat je erbij kunt

klopt dit of is er een makelijker manier?

Er is vast een makkelijkere manier. Inlaatspruitstuk verwijderen zou ik even niet doen, volgens mij zit die ook bij injectie vast aan de uitlaat en voor je het weet heb je zo ongeveer de hele auto uit elkaar.
Het moet ook weer terug :), en dan zal je pakkingen moeten gaan vervangen.

Kan je er niet vanaf de onderkant bij, of met een afgezaagd sleuteltje ofzo? Soms moet je ontzettend pielen om ergens bij te kunnen, maar kan het wel.

Wouter

Vraagje, waarom zou je hem vervangen is hij kapot?? heel vaak helpt het om hem eens goed schoon te maken!! zijn die dingen duur??

bij mijn mpi kan ik er dus niet echt bij als het inlaat spruitstuk er nog op zit.. de lambda zonde zit in het Y stuk gedraaid, en dat is best ver naar beneden! en als je geen meisjes handen heb dan kan je er echt niet bij..

Jvd
Donderdag 1 april 2004

mijn lambda waarde is 0.8 op toeren
en CO op 1,5/2
en stationair is mijn CO 2/2.5
en de rover dealer vertelde mij dat er een japanse sonde op zit

Ja het is inderdaad behoorlijk krap daar in het voor onder!! je kunt nergens bij. Aha ik snap waarom je een andere erin zou doen.

veel succes

Vrijdag 2 april 2004

Wat je kan proberen is onderlangs erbij te komen :P

MIsschien een bevriende garage die je even wil helpen op een brug...
Ik heb zelf van die oprijplaatsjes dus das makkelijk :D

Dat scheelt al de helft!! een brug.... ik heb heel mijn injectie eruit gehaald om mijn spruitstuk los te halen. MAar goed.... LCB ligt er onder dusjah het is goed gekomen.


thijmen

Jvd
Vrijdag 2 april 2004

ik ben zelf automonteur dus een brug is geen probleem
maar ik heb nog een oude steek 22 gevonden die ga ik nu ombuigen en hopen dat ik er dan bij kan

[size=75:2hxk4roc][Topics samengevoegd-Demelza][/size:2hxk4roc]
waarschijnlijk is bij mijn spi de lambdasonde kapot,
nu is mijn vraag hoe is die het makkelijks te vervangen. wie heeft voor mij handige tips voor ik allemaal dingen los ga halen wat niet nodig is.

Begin met het loshalen van de injectie.
Er zit een metalen reep waar slangetjes aan vast zitten. Links op de kop zit deze met een boutje op het blok vast. Haal deze los, en koppel tevens het slangetje af.
Koppel de vacuum slangen van de injectie los.

Draai de bouten aan de achterkant rustig los(steek 13). Als deze los zijn moet je oppassen dat de ringetjes die in je injectiepoorten zitten niet achter je motor valt.

Je kan nu de injectie links lostrekken. Alle kabeltjes die dat links verhinderen ook loshalen.

Kruip nu onder de auto en draai je bouten van de flens los waar je uitlaatbocht aan zit.

Als dat los is kan je met een beetje voorzichtig trekken het hele uitlaatspruitstuk eruit halen.

SUcces met het proberen eruit te halen van de lambasonde. Meestal zit deze zo vastgerot dat een anderspruitstuk met een nieuwe sonde voor je eigen frustratie beter is.

toevallig vanmiddag een 2e hands lambdasonde uit een ander spruitstuk gehaald (die gelukkig al uit de auto was) dat ging gelukkig nog redelijk eenvoudig.
helaas heb ik dat spruitstuk niet meegenomen. |:(

ik zal er morgen aan beginnen.en hopen dat het voorspoedig gaat

we gaan het proberen vandaag

bij mij rijdt de mini net zo slecht met als zonder aangesloten lambda, dus zal wel kapot zijn ;)
zo dachten ze bij de garage in ieder geval.

Je kunt wel een oude ringsleutel 22 gebruiken. De ring openslijpen zodat de kabels erdoor gaan. Computer en ventilatiepot eruit, kun je hem net aan!

Maar dan moet je wel geluk hebben dat ie niet echt vast zit...

En meestal is dat vaak wel het geval, aangezien het uitzetten en weer inkrimpen van je spruitstukmetaal zorgt voor een soort werking dat niet bevordelijk is voor het makkelijk los draaien :-d

Je moet ingelogd zijn om te reageren.