Welke onderdelen kunnen worden overgenomen 1000->1300

welke onderdelen kan mij behouden na ombouw naar een 1300 motor ( dus welke onderedelen zijn uitwisselbaar)?
daarbij denk ik bv startmotor, radiator,koppeling, ... ?

[edit wouter: spelfout titel]

In principe bijna alles. Wat je anders nodig hebt is een.

- andere bovenste radiateurslang
- bevestigingsplaatje boven op de radiateur.

Deze 2 omdat de thermostaat van een 1300 in een andere hoek staat dan van een 1000.

- dubbele slang vanaf je carter ventilatie naar je carb een 1300 heeft een dubbele carterontluchting.

- bij punt ontsteking evt een andere ontsteking. Een 1300 maakt gebruik van een iets andere vervroegings kurve dan een 1000 en voor het mooi moet je je ontsteking hier op aanpassen.

- verder is de koppeling van een 1300 (lees eigenlijk de drukgroep) wat sterker dan die van een 1000. Dit kan een duur grapje zijn bij een Verto koppeling. Heb je momenteel op je 1000 een koppeling met een lange of korte arm?

En dan ben je er eigenlijk zo goed als al. Dingen als carberateur, uitlaat en pakkinkjes ed even buiten beschouwing gelaten. Dingen als startmotor hangt niet af van het type motor maar van de starterkrans op je vliegwiel. Je hebt hierin 2 types een die geschikt is voor een oud of een nieuw type startmotor

en bij het ombouwen van carbu naar injectie geeft dat geen probleem omdat mischien de injectie in verbinding staat met de katalysator die ik nog niet heb op mijn 1000
of heeftdat geen belang bij een mini

Ik heb ook begrepen dat je bij een Metro een ring tussen de (ik noem het maar) propellor moet zetten, omdat hij anders aanloopt om je radiator.

Ik heb net een cooper blok gekocht. Is dat hier niet het geval?
Zitter er verder nog verschillen tussen de cooper en Metro blokken?
Als de bovenstaande genoemde dingen voor allebij gelden is het voormekaar.

Mathijs schreef:
Ik heb ook begrepen dat je bij een Metro een ring tussen de (ik noem het maar) propellor moet zetten, omdat hij anders aanloopt om je radiator.




Hoeft niet altijd. Check gewoon of de fan aanloopt tegen de carterontluchting. Anders een extra ring (of 2) kopen. Of een deuk in de carterontluchting slaan.


Zitter er verder nog verschillen tussen de cooper en Metro blokken?




Misschien de koeling, ik weet niet of je ook thermostaathuis etc. erbij krijgt..

Wouter

Mathijs schreef:
Ik heb net een cooper blok gekocht. Is dat hier niet het geval?



Als de fan er nog opzit is de kans groot dat je dit inderdaad niet hoeft te veranderen.

Mini's hadden de radiateur standaard aan de zijkant van het blok zitten (afgezien van de MPi 1997+) en hebben de fan al verder naar buiten staan dan bv een 1000. Een Metro daarintegen heeft de radiateur aan de voorkant van de auto en dus geen fan aan de zijkant van het blok.

Volgen's mij zit het enige wezenlijke verschil tussen Metro en Cooper blokken inderdaad in de koeling. De Metro heeft geloof ik geen by pas vanaf de kop richting de waterpomp een Cooper wel.

nog even een vraagje
kan ik ook mijn versnellingsbak van mijn 1000cc houden?

Zondag 22 februari 2004

Dat kan, maar als het een city of mayfair blok is wat je nu hebt dan ga je eerst het diff demonteren en dan met mij ruilen voor een 3.44 diff.

....ach vergeet dat laatste maar, ik begin een beetje desperate te worden....

Ken je de brandstofpomp van een 1000 ook op een 1300 zette?
Of geeft dit problemen?

Erik

Thank you Red Flame om me naar hier te verwijzen, al had ik ze ondertussen al gevonden :o

Feitenlijk zou ik niets moeten anders kopen of zo, want ik kan dus een compleet 1300 blok kopen op subframe met schijfremmen, starter, boit, alternator, in/uitlaat collecteur, carburator, delco en dat zalt wijt zen denk ik.

Het enigste wat ik dan nog zal moete hebben is een uitlaat à la 1300 :P

De brandstofpomp staat toch achteraan het blok? voor een 1300 zal die wel meer debiet geven waarschijnlijk. (als deze er niet bij zou zijn kan ik ze nog steeds ergens anders vandaan halen)

het gevoel van 850 naar 1300 zal wel menselijk verschil geven :)" title="Evil" />

je zei toch dat het van een metro kwam overlaatst

dan kan je wel je subframe van die metro niet behouden dacht ik

Juist, was ik even vergeten dat het subframe niet overeen komt. Maar geen probleem dan, ik pak dan mijn eigen subframe en hang de fusé's en schijven gewoon over. ;)

Ook moet je je remslangen niet vergeten...

hehe, draadloos messchien, of beter gezegd tubeloos :x

Hoe zit dat als je een 1000 met contactpunten hebt en een 1300 met elec. onsteking geeft dat nog problemen . En hoe moet dat...???

Donderdag 17 juni 2004

Moet je dan niet de complete kabelboom mee overnemen? Met ECU en dergelijke?

Voor mij in dit geval geen probleem want ik ga sebiet een hele metro halen. :)" title="Evil" /> Alles wat ik nodig heb, wat pas, heb ik dan bij de hand.

Greetz 8)

Donderdag 17 juni 2004

Elektronische ontsteking impliceert geen ECU. Het is slechts een elektronische vervanging van de contactpunten, dus wat normaal de contactpunten doen wordt nu door een stukje (simpele) elektronica gedaan.

Een 1300 kun je ook best op contactpunten laten lopen. Het probleem is meer de vervroegingscurve van de stroomverdeler. Ik heb daar verder niet zoveel verstand van.

Donderdag 17 juni 2004

Ow, ik heb me der even over gelezen. Electronische ontsteking... jaja, ik was maar in gedachte aan injectie en toestanden.
Bij me ford heb ik ook electronische ontsteking en daar heb je ipv een bobine en een verdeler (delco) gewoon een vierkant bakkie waar 4 draden naar de boegies vertrekken en deze word gestuurd door een klein putertje dat een signaal krijgt van de toerenteller en stand v/h vliegwiel geloof ik.
Zit het niet compleet op je 1300 blokje? Of is het ene kaal motortje?

Greetz J ;)

Blok is helemaal kompleet met bak en al.
Ook met ontsteking en bobine etc.

Het verdelerkapje en alles is bijna het zelfde als bij 1'tje met contactpunten maarrrr de condensator zit buiten het blok ennn de hele ontsteking is aan de voorkant afgedekt met een plaatje,en daar zit dan weer de rotor op, dus als ik erbij wil dan zal de hele zooi eraf moeten.

Maar eigenlijk ging het me om de bedrading.
Er ligt dus nu een 1000'tje in met contactpunten , nu ik er dus een ander blok in wil lepelen moet ik dan veel aan de bedrading aanpassen .?
Of is het een kwestie van draadje eraf en draadje bij het nieuwe blok er weer op.?

( zo simpel kan het toch niet wezen.????)

ik ga ook een metro blokje inbouwen straks ,
en mijn vraag is of ik mijn sportuitlaat (janspeed) kan behouden als je van 1000cc naar 1300cc ga ,is geen injectie geen tussendempers of katelisators heb ik erop zitten

pffff, da was iets met de zogenaamde small bore, medium bore en large bore, precies weet ik het niet, maar zoek een hier op het forum naar 1 van die termen en je komt er vast wel achter..

Over enkele maanden gaat onze Studio2 ook voorzien worden van een Metroblok. Van een Metro GTa, dus het 72pk MG Metroblok.

Uiteraard wil ik dan graag ook de schijfremmen van de Metro overzetten.

Kan ik daar nog moeilijkheden verwachten ?

Ben

Ben M schreef:


Uiteraard wil ik dan graag ook de schijfremmen van de Metro overzetten.

Kan ik daar nog moeilijkheden verwachten ?




Was het niet zo dat die schijfremmensetup dubbele remleidingingen had, en dat die dan naar 1 leiding omgezet moeten worden? Zoiets was het :)

Sjoerd schreef:

Was het niet zo dat die schijfremmensetup dubbele remleidingingen had, en dat die dan naar 1 leiding omgezet moeten worden? Zoiets was het :)



Ja, klopt. Daar heb je setjes voor, kun je wel krijgen bij een minicentre ofzo :).
Owja, gebruik niet de fusee-stukken van de metro, want dan spoort jou mini (nouja, die van suus dan ;)) niet meer goed!

Ik had een beschrijving online... Maar doet het niet meer. Ik zal eens zorgen dat m'n homepage online komt! ;)

kan er iemand me uitlegen juist wat ik moet vervangen waneer ik een 1300 op een 1000 versnellingsbak over ga bouwen?

het is een tandwiel dat weet ik wel
maar ik snap het nog niet helemaal :?

groeten

stijn

Hoe zit het eigenlijk met een ombouw van 1100 naar 1300?

Van 1100 naar 1300 is het zelfde als van 850 of 1000 naar 1300.

Hoe kompleet is het blok wat je wilt uitwisselen, wat is het voor een blok weet je dat toevallig en wat ben je precies van plan het hele blok incl bak uit te wisselen of wil je huidige bak bewaren?

Even een oud onderwerp wakker schudden...

Ik heb hierop een vraag, vandaag heb ik een SPi blok aangeschaft dit moet in mijn MINI 1000 komen,
ik wil graag weten wat ik aan mijn carberateur aan moet passen om hem goed lopend te krijgen.
Of dat ik daarvoor gewoon een andere carberateur aan moet schaffen.

Het electronische inspuit gebeuren wil ik niet in mijn MINI hebben en is ook niet compleet vandaar deze vraag.

heb er ook een metroblok 1300cc inliggen maar de radiator gehouden van de 1000cc maar deze kan precies de motor niet helemaal koelen want blok word redelijk rap warm. wie weet er raad mee en welke radiator moet ik dan juist kopen. ik hoor het wel

Hoewel mijn mini dezelfde problemen had, zou het toch met de 1000cc radiator moeten werken.

Is de ontsteking goed afgesteld? Door een foute afstelling kan het blok ook te warm lopen

En verplaatst uit Standaard Techniek

hij werkt wel goed en ontsteking is goed afgestelt en dergelijke maar vind dat de blok toch wat warm staat met momenten

Zaterdag 1 december 2007

Heb jaren met een 1275 gereden met 1000/1100 koeling. Gaat gewoon prima. Dit komt doordat het enige verschil het spacertje tussen de waterpomp en fan is samen met een ander ophangbeugeltje voor de radiateur. ;)

Gewoon een plat kantje aan je olieafscheider slaan en een custommade beugeltje voor de bovenste radiateur ophanging: that's all! :D

hey ik ga ook van een 1000 naar een 1300 overstappen maar kan ik het oude subframe dan wel gebruiken. en kan iemand uitleggen hoe eht zit met al die soorten blokjes 1275/1300/1380/mg/metro/1380. snap er niks meer van sinds ik echt aan de mini ga beginnen.

je kunt gewoon je oude Subframe blijven gebruiken. En over de verschillende motoren is al veel geschreven, zie de zoekfunctie.

Toch even een korte samenvatting:
Wat in de volksmond een 1300 wordt genoemd is eigenlijk een 1275cc. De 1380 is een maximaal opgeboorde 1275. De Metro had op wat kleine verschillen zoals de eindoverbrening na dezelfde motor als de Mini dus daarom worden veel 1275cc uit Metro's gebruikt voor Mini's. De MG Metro had dus ook die motor met alleen wat meer PK's dus die is wat gewilder dan de normale Metro motoren.

oke gelukkig, bedankt. ga ik nog ff verder speuren.

Je moet ingelogd zijn om te reageren.