Volgend jaar wil ik een betrouwbaar snel blokkie in elkaar zetten. Ik heb daarvoor een budget van 2000 euro. Dit zijn de eigenschappen die het blok voor mij moet hebben:
geen nerveus blok, dwz. moet vooral in de middenrange toeren power hebben om te toeren en in de stad normaal te kunnen rijden.
Topsnelheid niet zo belangrijk echter wel 0-100 acceleratie.
Geen benzinesleurpend blok: 0ngeveer 1:10 gemiddeld.
Liefst gewone versnellingsbak eronder.
Geen turbo!
Als basis heb ik hiervoor een MG-metroblok (compleet)met slechts 47dkm origineel.
Ben benieuwd!!
het begint al flauw te worden maar het werkt echt als een dolle -> paul heeft het onder de kap zitten
stage III kop met standaard MG kleppen.
PM maar als je iets wilt
LCB medium bore met alu inlaat Hiff44
swiftune sw5 met 1.5 rockers
CR 10.3
rollenbank sessie
banzaiii
PK's uuhm ergens rond 90 maar dan bruikbare ponies die ook onder 7000 toeren loskomen.
AC Dodd had het over een 1380cc met 1.7 rockers en een SW5
erg veel grunt (+/- 100pk) maar je nokkenas krijgt het met die tuimelaars wel voor zijn kiezen
Is dat met een gewone bak en 10"wieltjes te doen? Of kan ik iedere 2 mnd. bandjes vernieuwen??
Ik heb een gewone versnellingsbak eronder (wel gereviseerd natuurlijk ) met een 3.1 diff op 10 inch wielen.
Needless to say dat dit gaat als de brandweer. Een 2.95 zou ook nog prima gaan (dat gaat SirYun doen) maar dat gaat ten koste van de trekkracht, topsnelheid is dan wel weer hoger (luchtweerstandsfactor niet meegerekend)
Wat betreft die banden oproken; hangt er precies vanaf hoe je optrekt. Als je eerst de auto aan het rollen brengt en dan pas echt gas gaat geven dan zal het meevallen.
Als je echter bij elk stoplicht op maximaal koppel wegtrekt dan zul je niet lang met je banden doen
Die laatste optie is overigens errug verslavend
Dat heeft meer te maken met je rijstijl.. Met een std. 1000 kan ik ze ook in een maandje of wat oprijden.. Denk ook dat snelle bochten en remmen meer vreten dan optrekken...
Vergeet ook de stopping power niet!!. Je schrijft 10"... Als je nog trommels hebt, is het MINSTE wat je moet doen de hele boel reviseren, en goed bijhouden!! En niet te veel remvermogen ACHTER ELKAAR vragen (trommels kunnen hun warmte niet zo goed kwijt, en krijgen last van fading=weg remvermogen). Het kan wel met trommels, maar prettig is anders.
Beter is om over te stappen op schijven!! En das ook duur!!
Bert schreef: Als je nog trommels hebt, is het MINSTE wat je moet doen de hele boel reviseren, en goed bijhouden!!
Lol, wou je een Mini met 80 Pk oid. laten remmen met trommels?
Dat wordt dan een soort ongeremt projectiel op wielen
1275cc = schijfremmen, daar zit je aan vast: al dan niet 7,5" cooper S of 8.4". Punkt aus.
Leuke specs voor een 1275cc naar mijn mening: zie ander topic
Schijnt ong. 100 pk te produceren (volgens eigenaar in Miniworld).
Denk ook goed na over je diff. als je een 0-100 monster wil maken..
Lijkt me wel lollig om te zien wat 10" in combi met een 3.76:1 diff doet. :)" title="Evil" /> (check dit voor bron)
Sjoerd schreef: 1275cc = schijfremmen, daar zit je aan vast: al dan niet 7,5" cooper S of 8.4". Punkt aus.
Laat mensen dat lekker zelf uitzoeken Sjoerd.. Je kunt tips geven, en dingen sterk aaraden. Maar je kunt mensen niets voorschrijven..
Ik ben het helemaal met je eens, en schijven zijn het meest verstandig, maar er is geen MOETEN!! Niets is onmogelijk.. Trommels in goede staat zijn niets minder dan welk anders remsysteem op de mini. Remvertraging is gelijk, dus daar valt niets op af te dingen. Je moet alleen rekening houden met fading, en veel onderhoud en afstellen...
Bert schreef: Vergeet ook de stopping power niet!!.
Amen...
Paul
MG stageIII powered
7,5 inch-schijven equiped
Bert schreef:
Laat mensen dat lekker zelf uitzoeken Sjoerd.. Je kunt tips geven, en dingen sterk aaraden. Maar je kunt mensen niets voorschrijven..
Yea, lees het ff terug en het is nogal 'moeterig' :p.
Point taken al was het alleen om iets zoals je zegt: 'sterk aan te raden'
Maar 'dat zelf lekker uitzoeken' lijkt me niet zo'n strak plan op de snelweg met topsnelheid, tis niet alleen je eigen veiligheid maar ook die van een ander.
Anyways,
EB, wat voor speclist had je zelf bedacht?
Had zelf ongeveer het volgende gedacht:
Niet opboren maar standaard 1275 en originele bak eronder.
SW5 nokkenas + toebehoren
1.5 rockers
LCB +RC-40
stage 3 kop (alhoewel ik die aluminium koppen van minimania prachtig gemaakt vindt!!)
eerste instantie origineel 3.44 dif. proberen.
Hoeveel toeren zou zo'n blok maken bij 120km/h met diff. 3.44??
Eerlijk gezegd weet ik het allemaal nog niet precies. Zou tegen die tijd wel eens met een paar van hier rondje willen karren om verschillen te voelen. Wil zoveel mogelijk origineel spul gebruiken aangezien ik dat altijd wel heb liggen. Dus voornamelijk bold-on spul.
Keep in touch uiteraard
Oja, uiteraard 7,5" schijfjes erop!!
EB schreef: Niet opboren maar standaard 1275 en originele bak eronder.
Misschien zul je wel moeten opboren; als je bovenin de cilinders een stootrand hebt zitten dan ontkom je er niet aan.
EB":17zr1vbk]
Hoeveel toeren zou zo'n blok maken bij 120km/h met diff. 3.44??
[/quote:17zr1vbk]
Je kan het uitrekenen, maar in ieder geval meer dan je lief is naar mijn idee.
Zoals al aangegeven heb ik een 3.1 diff en mijn blok maakt ook al behoorlijk toeren bij 120km/h.
Ik moet de toerenteller nog aansluiten dus ik weet niet exact hoeveel toeren.
Als je een echte stoplicht-racer wil dan is een 3.44 diff de goeie keuze.
Mooiste zou zijn icm 5-bak (maar dat kost mucho euri)
Theo van den Bogaard schreef: EB schreef:
Oja, uiteraard 7,5" schijfjes erop!!
Bert en Sjoerd ook weer blij
... daar gaat je budget van 2000 euro ...
Nop! Die schijfjes had ik al liggen, die 2000 pleuro is puur voor dat blok.
mzzl
EB schreef: Niet opboren maar standaard 1275 en originele bak eronder. SW5 nokkenas + toebehoren, 1.5 rockers, LCB +RC-40, stage 3 kop, eerste instantie origineel 3.44 dif. proberen.
Oja, uiteraard 7,5" schijfjes erop!!
Mijn 'nieuwe' blok is net zo (maar dan Maniflow ipv RC40 en een 3,21 diff), de kop haal ik over twee weken in Engeland.
Reviseren/modificeren van het (goedlopende) blok heb ik niet gedaan, dat kan altijd nog (en gezien het niet dagelijkse gebruik en het niet continu op vol vermogen rijden zal het zo'n vaart niet lopen).
ik zou toch compressie testen.
ik had een blok met 68K er op en die had 4 nieuwe zuigers nodig.
een minuut of wat zonder oliedruk en je hebt al schade.
maar tuurlijk het is het motto ook if it ain't broken don't fix it
moet je natuurlijk wel weten of het nog heel is
EB schreef: Nop! Die schijfjes had ik al liggen, die 2000 pleuro is puur voor dat blok.
Ter^&*ng he.. Had je dat niet ff meteen kunnen melden,..?? Had ik niet in discussie hoeven gaan..
Leuke Uitspraak Siryun.. Die houden we erin. Al hoewel ik bang ben dat ik hem niet zo vaak kan gebruiken als er hier weer mensen een nieuw topic openen..
Bert,
Ik heb het niet over die schijfjes gehad, dat hebben jullie/jij erbij gehaald. Vindt persoonlijk dat je met iedere 1275 eigenlijk schijfjes moet hebben. Alhoewel een snelle 1000 ze ook moet hebben. Als je het kunt betalen zeker doen, als het maar geen 7" is want dat remt voor geen ene meter.
mzzl.
EB
EB schreef: Had zelf ongeveer het volgende gedacht:
Niet opboren maar standaard 1275 en originele bak eronder.
SW5 nokkenas + toebehoren
1.5 rockers
LCB +RC-40
stage 3 kop (alhoewel ik die aluminium koppen van minimania prachtig gemaakt vindt!!)
eerste instantie origineel 3.44 dif. proberen.
Hoeveel toeren zou zo'n blok maken bij 120km/h met diff. 3.44??
Eerlijk gezegd weet ik het allemaal nog niet precies. Zou tegen die tijd wel eens met een paar van hier rondje willen karren om verschillen te voelen. Wil zoveel mogelijk origineel spul gebruiken aangezien ik dat altijd wel heb liggen. Dus voornamelijk bold-on spul.
Keep in touch uiteraard
Oja, uiteraard 7,5" schijfjes erop!!
Bij 120 km/h draai ik zo'n 4700 toeren, 3.44 driver represent. Overigens wat je opnoemt is bij mij toevallig van toepassing. M'n standaard blok die 1 liter olie op 200 km verbruikt, wordt gereviseerd. Heb 'm vandaag afgeleverd bij een fijne gozer.
Het blok wordt standaard gereviseerde 1275, met standaard kop, met als enig verschil SW5 nokkenas. Als ik later meer geld heb, komen er ook stage 1 kit, verlicht vliegwiel, non-verto en stage 2 kop op zitten. 1.5 rockers komen niet op, worden sterk afgeraden.
Valt dat nog goed te rijden, een SW5 in verder standaard 1275 blok? .
Hey allemaal!

Volgend jaar wil ik een betrouwbaar snel blokkie in elkaar zetten. Ik heb daarvoor een budget van 2000 euro. Dit zijn de eigenschappen die het blok voor mij moet hebben:
geen nerveus blok, dwz. moet vooral in de middenrange toeren power hebben om te toeren en in de stad normaal te kunnen rijden.
Topsnelheid niet zo belangrijk echter wel 0-100 acceleratie.
Geen benzinesleurpend blok: 0ngeveer 1:10 gemiddeld.
Liefst gewone versnellingsbak eronder.
Geen turbo!
Als basis heb ik hiervoor een MG-metroblok (compleet)met slechts 47dkm origineel.
Ben benieuwd!!
het begint al flauw te worden maar het werkt echt als een dolle -> paul heeft het onder de kap zitten
stage III kop met standaard MG kleppen.
PM maar als je iets wilt
LCB medium bore met alu inlaat Hiff44
swiftune sw5 met 1.5 rockers
CR 10.3
rollenbank sessie
banzaiii
PK's uuhm ergens rond 90 maar dan bruikbare ponies die ook onder 7000 toeren loskomen.
AC Dodd had het over een 1380cc met 1.7 rockers en een SW5
erg veel grunt (+/- 100pk) maar je nokkenas krijgt het met die tuimelaars wel voor zijn kiezen
Is dat met een gewone bak en 10"wieltjes te doen? Of kan ik iedere 2 mnd. bandjes vernieuwen??
Ik heb een gewone versnellingsbak eronder (wel gereviseerd natuurlijk
) met een 3.1 diff op 10 inch wielen.

Needless to say dat dit gaat als de brandweer. Een 2.95 zou ook nog prima gaan (dat gaat SirYun doen) maar dat gaat ten koste van de trekkracht, topsnelheid is dan wel weer hoger (luchtweerstandsfactor niet meegerekend)
Wat betreft die banden oproken; hangt er precies vanaf hoe je optrekt. Als je eerst de auto aan het rollen brengt en dan pas echt gas gaat geven dan zal het meevallen.
Als je echter bij elk stoplicht op maximaal koppel wegtrekt dan zul je niet lang met je banden doen
Die laatste optie is overigens errug verslavend
Dat heeft meer te maken met je rijstijl..
Met een std. 1000 kan ik ze ook in een maandje of wat oprijden.. Denk ook dat snelle bochten en remmen meer vreten dan optrekken...
Vergeet ook de stopping power niet!!. Je schrijft 10"... Als je nog trommels hebt, is het MINSTE wat je moet doen de hele boel reviseren, en goed bijhouden!! En niet te veel remvermogen ACHTER ELKAAR vragen (trommels kunnen hun warmte niet zo goed kwijt, en krijgen last van fading=weg remvermogen). Het kan wel met trommels, maar prettig is anders.
Beter is om over te stappen op schijven!! En das ook duur!!
Bert schreef:


:)" title="Evil" /> (check dit voor bron)
Als je nog trommels hebt, is het MINSTE wat je moet doen de hele boel reviseren, en goed bijhouden!!
Lol, wou je een Mini met 80 Pk oid. laten remmen met trommels?
Dat wordt dan een soort ongeremt projectiel op wielen
1275cc = schijfremmen, daar zit je aan vast: al dan niet 7,5" cooper S of 8.4". Punkt aus.
Leuke specs voor een 1275cc naar mijn mening: zie ander topic
Schijnt ong. 100 pk te produceren (volgens eigenaar in Miniworld).
Denk ook goed na over je diff. als je een 0-100 monster wil maken..
Lijkt me wel lollig om te zien wat 10" in combi met een 3.76:1 diff doet.
Sjoerd schreef:
1275cc = schijfremmen, daar zit je aan vast: al dan niet 7,5" cooper S of 8.4". Punkt aus.
Laat mensen dat lekker zelf uitzoeken Sjoerd.. Je kunt tips geven, en dingen sterk aaraden. Maar je kunt mensen niets voorschrijven..
Ik ben het helemaal met je eens, en schijven zijn het meest verstandig, maar er is geen MOETEN!! Niets is onmogelijk.. Trommels in goede staat zijn niets minder dan welk anders remsysteem op de mini. Remvertraging is gelijk, dus daar valt niets op af te dingen. Je moet alleen rekening houden met fading, en veel onderhoud en afstellen...
Bert schreef:
Vergeet ook de stopping power niet!!.
Amen...
Paul
MG stageIII powered
7,5 inch-schijven equiped
Bert schreef:
Laat mensen dat lekker zelf uitzoeken Sjoerd.. Je kunt tips geven, en dingen sterk aaraden. Maar je kunt mensen niets voorschrijven..
Yea, lees het ff terug en het is nogal 'moeterig' :p.
Point taken al was het alleen om iets zoals je zegt: 'sterk aan te raden'
Maar 'dat zelf lekker uitzoeken' lijkt me niet zo'n strak plan op de snelweg met topsnelheid, tis niet alleen je eigen veiligheid maar ook die van een ander.
Anyways,
EB, wat voor speclist had je zelf bedacht?
Had zelf ongeveer het volgende gedacht:
Niet opboren maar standaard 1275 en originele bak eronder.
SW5 nokkenas + toebehoren
1.5 rockers
LCB +RC-40
stage 3 kop (alhoewel ik die aluminium koppen van minimania prachtig gemaakt vindt!!)
eerste instantie origineel 3.44 dif. proberen.
Hoeveel toeren zou zo'n blok maken bij 120km/h met diff. 3.44??
Eerlijk gezegd weet ik het allemaal nog niet precies. Zou tegen die tijd wel eens met een paar van hier rondje willen karren om verschillen te voelen. Wil zoveel mogelijk origineel spul gebruiken aangezien ik dat altijd wel heb liggen. Dus voornamelijk bold-on spul.
Keep in touch uiteraard
Oja, uiteraard 7,5" schijfjes erop!!
EB schreef:

Niet opboren maar standaard 1275 en originele bak eronder.
Misschien zul je wel moeten opboren; als je bovenin de cilinders een stootrand hebt zitten dan ontkom je er niet aan.
EB":17zr1vbk]
Hoeveel toeren zou zo'n blok maken bij 120km/h met diff. 3.44??
[/quote:17zr1vbk]
Je kan het uitrekenen, maar in ieder geval meer dan je lief is naar mijn idee.
Zoals al aangegeven heb ik een 3.1 diff en mijn blok maakt ook al behoorlijk toeren bij 120km/h.
Ik moet de toerenteller nog aansluiten dus ik weet niet exact hoeveel toeren.
Als je een echte stoplicht-racer wil dan is een 3.44 diff de goeie keuze.
Mooiste zou zijn icm 5-bak (maar dat kost mucho euri)
EB":17zr1vbk]Oja, uiteraard 7,5" schijfjes erop!![/quote:17zr1vbk]
Bert en Sjoerd ook weer blij
EB schreef:
Oja, uiteraard 7,5" schijfjes erop!!
Bert en Sjoerd ook weer blij
... daar gaat je budget van 2000 euro ...
voor betrouwbaarheid:
- centre main strap
- krukas en aanverwante delen laten balanceren
FWIW,
Theo van den Bogaard
EB schreef:
Hoeveel toeren zou zo'n blok maken bij 120km/h met diff. 3.44??
zie:
http://www.ime.org.uk/ime/f/final_drive.html
1 mijl = 1.6km
Wouter
Theo van den Bogaard schreef:
EB schreef:
Oja, uiteraard 7,5" schijfjes erop!!
Bert en Sjoerd ook weer blij
... daar gaat je budget van 2000 euro ...
Nop! Die schijfjes had ik al liggen, die 2000 pleuro is puur voor dat blok.
mzzl
EB schreef:
Niet opboren maar standaard 1275 en originele bak eronder. SW5 nokkenas + toebehoren, 1.5 rockers, LCB +RC-40, stage 3 kop, eerste instantie origineel 3.44 dif. proberen.
Oja, uiteraard 7,5" schijfjes erop!!
Mijn 'nieuwe' blok is net zo (maar dan Maniflow ipv RC40 en een 3,21 diff), de kop haal ik over twee weken in Engeland.
Reviseren/modificeren van het (goedlopende) blok heb ik niet gedaan, dat kan altijd nog (en gezien het niet dagelijkse gebruik en het niet continu op vol vermogen rijden zal het zo'n vaart niet lopen).
ik zou toch compressie testen.
ik had een blok met 68K er op en die had 4 nieuwe zuigers nodig.
een minuut of wat zonder oliedruk en je hebt al schade.
maar tuurlijk het is het motto ook
if it ain't broken don't fix it
moet je natuurlijk wel weten of het nog heel is
EB schreef:

Nop! Die schijfjes had ik al liggen, die 2000 pleuro is puur voor dat blok.
Ter^&*ng he.. Had je dat niet ff meteen kunnen melden,..?? Had ik niet in discussie hoeven gaan..
Leuke Uitspraak Siryun.. Die houden we erin. Al hoewel ik bang ben dat ik hem niet zo vaak kan gebruiken als er hier weer mensen een nieuw topic openen..
Bert,
Ik heb het niet over die schijfjes gehad, dat hebben jullie/jij erbij gehaald. Vindt persoonlijk dat je met iedere 1275 eigenlijk schijfjes moet hebben. Alhoewel een snelle 1000 ze ook moet hebben. Als je het kunt betalen zeker doen, als het maar geen 7" is want dat remt voor geen ene meter.
mzzl.
EB
EB schreef:
.
Had zelf ongeveer het volgende gedacht:
Niet opboren maar standaard 1275 en originele bak eronder.
SW5 nokkenas + toebehoren
1.5 rockers
LCB +RC-40
stage 3 kop (alhoewel ik die aluminium koppen van minimania prachtig gemaakt vindt!!)
eerste instantie origineel 3.44 dif. proberen.
Hoeveel toeren zou zo'n blok maken bij 120km/h met diff. 3.44??
Eerlijk gezegd weet ik het allemaal nog niet precies. Zou tegen die tijd wel eens met een paar van hier rondje willen karren om verschillen te voelen. Wil zoveel mogelijk origineel spul gebruiken aangezien ik dat altijd wel heb liggen. Dus voornamelijk bold-on spul.
Keep in touch uiteraard
Oja, uiteraard 7,5" schijfjes erop!!
Bij 120 km/h draai ik zo'n 4700 toeren, 3.44 driver represent. Overigens wat je opnoemt is bij mij toevallig van toepassing. M'n standaard blok die 1 liter olie op 200 km verbruikt, wordt gereviseerd. Heb 'm vandaag afgeleverd bij een fijne gozer.
Het blok wordt standaard gereviseerde 1275, met standaard kop, met als enig verschil SW5 nokkenas. Als ik later meer geld heb, komen er ook stage 1 kit, verlicht vliegwiel, non-verto en stage 2 kop op zitten. 1.5 rockers komen niet op, worden sterk afgeraden.
Valt dat nog goed te rijden, een SW5 in verder standaard 1275 blok?
Je moet ingelogd zijn om te reageren.