mijn zekering voor de achterlichten en dashboard springt steeds stuk ik heb volgens mij inmiddels alle bedrading al na gelopen en kan niets vinden
Kan het zijn dat de lichtschakelaar defect is ook al gaan de koplampen wel gewoon aan
Nou, ik heb op dit moment precies het zelfde probleem aan de hand. Afgelopen weekend alles doorgemeten en geen sluiting gevonden. Ik had geen 10A zekering meer dus er maar even een 35A in gezet. Stukje rijden met de verlichting aan en alles leek in orde... totdat ik de richtingaanwijzer gebruikte. Direct met inschakelen vloog de 35A zekering er uit. Geen achterlichten, kentekenverlichting en dashboard verlichting. Het euvel is zo aankomen zetten zonder veranderingen of andere problemen in het electrische systeem of bedrading. Ik lift mee op dit topic. Wie weet meer?
Ik ga nu in ieder geval de richtingaanwijzers nalopen.
Kleine aanvulling: Het zekeringskastje heeft last van gecorrodeerde contacten en een nieuwe is onderweg.
Erwin
controleer eens de draadboom die naar achteren gaat. Aan de bestuurderskant van de auto gaat die omhoog in de a-stijl door het gootje richting binnenverlichting en vervolgens naar achteren.
Bij mij was hij precies op dat punt doorgesleten.
Knipperlichten gaan daar ook doorheen.
De voorlichten zitten niet gezekerd, alleen de achterlichten.
groeten,
Wouter
Nou Braveheart, met zo weinig reactie schieten we niet veel op. Ik heb net 10 zekeringen gehaald om op zoek te gaan naar de oorzaak.
Wouter bedankt in ieder geval. Ik had de draadboom vanuit de kofferbak al bekeken en extra getaped. Geen problemen daar. Voorzijde neem ik mee.
Erwin
Ik heb het ook even op gegeven met alles los halen (waaronder de tank) is mijn bezineslang gescheurt dus hele mini vol benzine
Voorlopig rij ik allen maar over dag dan tot ik de moed weer heb om verder te zoeken
Nou, met het zakje zekeringen aan de slag gegaan. De laatste uitgebrande zekering vervangen en... direct weer goed werkend dashboard-, achter- en kentekenlicht!
Motor gestart en met nieuwe zekering (10A) bij stationair draaien van de motor alle electrische schakelingen langs gelopen. Geen van de inschakelingen van andere stroomverbruikers heeft effect op het d-.a-.k-licht. De zekering schijnt te houden.
Vraag 1: Vorige zekeringen (10A en 35A) inferieur?
Na een aardig tijdje stationair stilgestaan een stukje gaan rijden. De afgelopen tijd heeft het niet op de Mini geregend en er bekruipt me tijdens het rijden de gedachte dat vocht mogelijk de oorzaak kon zijn. Voorafgaand aan het laatste zekeringdefect had de Mini de hele avond in de regen gestaan.
Vraag 2: Kan vocht de oorzaak zijn?
Voor het eerste verkeerspleintje in de hoofdweg langs de wijk... valt de d.a.k.-verlichting uit. Zekering (10A) is doorgebrand.
In tegenstelling tot wat ik eerder dacht, dat mogelijk de inschakeling van de richtingaanwijzer doorbranden veroorzaakte, lijkt niet aan de orde. Op het moment van doorbranden was er geen ander schakeling actief of aangeraakt. Met de richtingaanwijzers alles OK.
Antwoord vraag 1: Met de voorgaande zekeringen is niets mis geweest.
Antwoord vraag 2: Vocht is mogelijk ook niet de oorzaak.
Terug gereden en met uitgeschakelde motor een nieuwe (10A) zekering gezet. Bij starten en inschakelen verlichting gewoon d.a.k.-verlichting. Direct weer een stukje gaan rijden en vlak voor het eerste verkeerspleintje in de hoofdweg langs de wijk .... vliegt de zekering eruit.
De plek waar de zekering doorbrand doet vermoeden dat binnen de relatief korte afgelegde afstand er mogelijk 'iets' opwarmd en de zekering in het d.a.k.-circuit doet doorbranden.
Vraag 3: Heeft een zekering een doorbrand life-span? M.a.w. duurt het ff voordat ie smelt bij overspanning?
Terug gereden en een nieuwe (10A) zekering gezet.
Het opvallende verschil tussen de twee afgelegde afstanden met doorbranden van beide zekeringen was dat bij de eerste poging ik een redelijke tijd stationair stilhad gestaan met d.a.k.-verlichting in orde. Met de derde zekering de Mini met ingeschakelde d.a.k.-verlichting stationair laten draaien en draaien en draaien. Alles blijft naar behoren werken!
Misschien te prematuur maar als gevolgtrekking stel ik dat er een aanzienlijk verschil is tussen de spanning stationair opgewekt of tijdens normale rijsnelheid 50kmh/2500 rpm. Als ik het met de laaste keer voor de test vergelijk is de afstand/tijd van doorbranden nagenoeg gelijk. En dat was een 35A zekering.
Met afwezigheid van dashboardverlichting viel me wel het in gering mate oplichtende controlelampje van de accu/laadstroom op.
Vraag 4: Na al het bovenstaande zou het een mogelijkheid kunnen zijn dat het euvel wordt veroorzaakt door een mangele dynamo?
Daarbij komt als mogelijke aanwijzing dat ondanks een nieuwe V-snaar en waterpomp de dynamo iets piepend geluid voortbrengt.
Zit ik goed of klinkt al het bovenstaande als gebazel? (Zeg maar vraag 5)
Iemand zin om mee te denken en zijn mening te geven over vraag 3, 4 en 5?
Hopelijk komt het relaas een beetje overeen met jouw bevindingen Braveheart.
Erwin
Jammer Erwin dat het jou ook niet mee zit.
Maar bij mij springt de zekering al zodra ik de lichtschakelaar indruk, en dan maakt het niet uit of de motor dan draait of alleen het contact aan staat.
mijn laatste hoop is een nieuwe schakelaar die ik inmiddels besteld heb
Succes
We zijn kennelijk alleen in deze zware tijden.
Ik ben weer een stapje verder. Er is met de bedrading geklooid. Naast de 2 rood/groen is er rood/zwart op de lijn van de zekering aangebracht en die hoort er niet. Beiden hebben 1 achterlicht (afwisselend rechts en links) sturen de kenteken verlichting aan. Beiden aangesloten zouden dus tegelijker tijd de kentekenverlichting doen branden. Dat wordt dus van voor naar achter de boel herstellen.
Erwin
oke je bent weer een stap verder Erwin succes
ik heb vandaag een 30A zekering geprobeerd en deze bleef even langer in leven
Zo dus nu ga ik op zoek naar 35A zo als in het boek van P.olyslager beschreven staat en kijken wat er dan gebeurd en weer verder zoeken want er moet is mis zijn
Ja, zonder echt antwoord te hebben gekregen is het duidelijk dat zekeringen een 'life-span' hebben. Het duurt even voordat ze eruit 'vliegen'. Ik informeer ook buiten het forum en het is echt een van de problemen die je niet wil hebben. "Als je niets vindt dan maar de draadboom vernieuwen." Fijn klusje! Ergens in die 10-tallen meters draad moet een foutje zitten. Het schema blijkt zeer eenvoudig. Ik ben voor mijn jaartal uit gekomen op bladzijde 36 van Haynes hoofdstuk 12A. Vanaf de lichtschakelaar met rood naar de bewuste zekering. Daarna dubbel groen/rood waarvan 1 naar het dashboard en 1 die zich splitst naar voor en achter. Dus voorlopig aan de slag met draadboom isolatie verwijderen en nalopen. Ik moet dan gelijk de reden van de extra draad tegen komen.
Erwin
ik heb 35A zekering gevonden en geplaatst en wat gebeurt er?????
HOERA hij springt niet stuk.........MAAR de lichten gaan ook niet branden
Dus nu ga ik de zwevende zekeringen maar weer eens nalopen
Welke kleur draden komen en gaan bij jouw op die zekering? Welk jaar en type is je Mini?
Ik heb net de bedrading in de auto zelf in kaart gebracht en het Haynes schema komt maar matig overeen met de werkelijkheid. Ik kan nu gelukkig wel de achterlichten, remlichten en richtingaanwijzers uit elkaar houden. Volgens Haynes zit de dashboard verlichting op de zekering van de achterlichten en kenteken verlichting.
De dashboard verlichting zit in mijn geval echter niet IN de kring van de achterlichten en de kentekenverlichting als ik de draad ROOD/ZW STREEPJE inschakel. Alleen achterlicht links doet het dan maar. Rechts is uit.
Haal ik ROOD/ZW STREEPJE (R/BK) van de zekering en sluit ik de dubbel ROOD/GROEN (R/G-half/half) aan dan brand de dashboardverlichting, achterlicht rechts en de kentekenverlichting... waarna de boel na een tijdje doorbrand. Plaats ik beiden op de zekering dan brand ook alles door.
Ik kom alleen nergens in het Haynes schema de R/BK (rood/dun streepje zwart) combinatie tegen. Volgens Haynes zouden de achterlichten en kentekenverlichting op R/G (half rood/half groen) zijn geschakeld, met de dashboard verlichting. Die dan weer doorbrand.
Ik kom alleen die R/G (Rood/groen streepje) nergens bij de achterlichten of de kentekenverlichting in de kofferbak tegen!!!!! Wel de G/R (Groen/rood streepje) van de richtingaanwijzers, wat weer overeenkomt met het Haynes schema.
Nee, ik ben NIET kleurenblind! Nog maar eens alles van voren naar achteren....
Erwin
Erwin mijn mini is een 1000HLE uit 78.
mijn kleur bedrading is rood/groen en bij mij zitten dasboard, kenteken en achterlichten wel op een zekering dat moet dus nog orgineel zijn.
Ik ga van de week ook weer verder met zoeken ik krijg dan wat hulp dus wie weet
Suc6 verder.
Willem.
Als je bedrading origineel is voor die tijd zou je in de kofferbak een gele (1977-1978) of rode draad (1976) voor de achterlichten moeten hebben voordat deze overgaat in de rood/groene. Dit moet net tot 1984 zo'n beetje gangbaar zijn geweest. In de vraagbaak van P.H.Olving staat een duidelijker schema dan in Haynes 0646. Dat schema is er zeer duidelijk over dat de parkeer-, kenteken-, achter- en dashboardverlichting op een rood/groene kring staan, apart gezekerd met 15A. (10A is dus kennelijk wat mager) Als extra kan een mistlicht op die kring worden gezet. In het schema moet er bij de dashboardverlichting nog sprake zijn van een multistekker. Kan een bron van het probleem zijn. Ik ga het driekloks dashboard er maar eens uithalen en kijken wat daar de kleurcombinatie is. En of er ook een multistekker zit.
Het ziet er naar uit dat het voorlopig nog wat langer gaat duren. De Mini die ik heb is door de vorige eigenaar gekocht in 1997. Toen (deels??) gerestaureerd. Ik denk dat daar een afwijkende draadboom is gebruikt, want rood/zwart kom ik in geen enkel Mini schema van omstreeks 1984 tegen. Op die combinatie na komt het meeste wel overeen. Ik ga de kring rood/groen maar weer bekijken.
Erwin
oke bedrading klopt dus
ik zal die multiestekker ook eens gaan opzoeken en kijken of dat allemaal oke is.
Bedankt Erwin en suc6 verder
Willem.
Yes, yes, yes,
De kortsluiting is er uit! Alle stroomverbruikers op de groen/rood kring om beurten uitgeschakeld en 8 zekeringen opgeofferd. Uiteindelijk bleek het probleem in het laatste verbruikertje te zitten. En wel in de stadsverlichting. Met de conversie naar WIPAC Quad-Optic moest de bedrading van de stadslichten worden doorgeknipt en opnieuw worden aangesloten. Bij deze aansluitingen is een rubber beschermkousje gebruikt dat net te kort was. Een blank puntje dat buiten de kous stak is kennelijk de afgelopen tijd in aanraking geweest met de koplampring en heeft zo sluiting gemaakt. Ondanks dat de stadslichten gewoon hebben gebrand.
Over de rood/zwart kring is gebleken dat deze kennelijk standaard is. Alhoewel geen enkel schema van rond 1984 hier iets over rept. Het rechter achterlicht en het mist(achter)licht staan hierop geschakeld. Op de groen/rood kring staan kenteken-, dasboard-, stadslichten en linker achterlicht. De stekkers van rood/zwart en rood/groen komen op dezelfde zekering. In de schema's staat alles op rood/groen. Zelfs een mist(achterlicht) staat er als extra in afgebeeld.Mogelijk werd de kring dan te zwaar belast en is daarom gekozen voor deze vreemde splitsing. Ik zou het anders niet weten.
Nu jij nog Braveheart!
Erwin
thanks Erwin ik heb nooit aan de stadsichten gedacht.
ik ging er van uit dat deze net als het dimlicht niet op de zekering zat.
maar mijn stadslichten deden het al langer niet ook niet toen mijn zekering nog heel bleef.
dus zal ik daar eens gaan zoeken.
je hoort nog in idergeval bedankt
Willem
thanks Erwin ik heb nooit aan de stadsichten gedacht.
ik ging er van uit dat deze net als het dimlicht niet op de zekering zat.
Als je je stadslichten aanzet, gaan je achterlichten en dashboard verlichting ook branden.
Als je dashboardverlichting het niet doet, doen je achterlichten het dus ook niet.
Heb je de draden naar de dashboardverlichting gechecked?
@Erwin: die draadschema's, vooral in Haynes zitten vol fouten, zweefzekeringen die aangeduid zijn als vaste zekeringen etc.
Cheers,
Wouter
feest ik mag weer met de mini in het donker buiten spelen.
En inderdaad Erwin bij mij was het ook mijn stadslicht, links maakte kortsluiting.
Het heeft ff geduurd maar we zijn er uit.
Groetjes,
Willem.
Willem,
Nou, klinkt goed. Nu maar afwachten wat het volgende is. Toch een beetje waarom ik een Mini heb, er is altijd wat loos.
Wouter,
Dat Haynes en Olving afwijken is nu duidelijk. Ik denk dat er te veel veranderingen in de loop van de jaren zijn geweest om ze allemaal te publiceren. Eens kijken of het forum me kan helpen aan een beter schema.
Erwin
Hallo heren,
ook ik ben dit probleem van het weekend tegen gekomen. Wegrijden bij donker en geen dashboard en achterverlichting...stil zetten en nieuwe zekering geplaatst ( altijd bij mij...) 10 amp en weer wegrijden...pats..verlichting uit...stuk doorrijden bij de pomp nieuwe 30 amp geplaatst...stuk rijden ...pats...wederom eruit...
Waar kan ik het probleem precies zoeken bij het stadslicht ? Dan zal ik het onderzoek van de kabelboom maar even laten rusten...stadsverlichting is poepie makkelijker...
Graag hoor ik van jullie... :)" title="Evil" />
check de kabelboom die naar achteren gaat, door het schutbord, in de a-stijl aan de bestuurderskant, dat is een stuk waar de boel langs een randje kan schuren.
dit is een van de mogelijkheden, zoek vooral op plekken waar het langs massa kan schuren. Het plaatsen van een grotere zekering is nooit een oplossing, slechts symptoombestrijding.
succes met zoeken!
groeten,
Wouter
Ik ken dit probleem, wij hebben er ook tijden mee geklooid, nu Brighton (onze mini) ter restauratie is, is de kabelboom eruit en blijkt dat de contacten IN de zwevenede zekering voor de achterpartij rechts corrosie vertoonden en aanslag...
Nooit aan gedacht om eens IN de zekeringshouder te kijken, maar het was wel een goeie les ennuh, ff je zekeringsbakje eruit en aan de slag met schuurpapier...witte aacnslag is net zo erg als echte bruine corrosie...
uhmmm succes!
Wat betreft het zekeringenkastje ...die heb ik laatst vervangen omdat deze inderdaad compleet verroest naar voren kwam...zal dan wel gelijk zeggen dat het probleem zich niet direct na het vervangen heeft voorgedaan dus daar ligt het probleem niet ( denk ik ..zal het wel nakijken natuurlijk )
Wat betreft de kabelboom....ik gaat de mini morgen even opzij zetten om hem na te lopen....
Spanningsmeter op het licht zetten misschien ?
Spanningsmeter op het licht zetten misschien ?
meten=weten inderdaad, maar dan meet je echt niets relevants. Een zekering gaat door als er teveel stroom door de draad gaat, en dat heb je al gecontateerd: de zekering gaat eruit. Er moet dus ergens een draad massacontact maken. in dit geval dus:
mijn zekering voor de achterlichten en dashboard springt steeds stuk ik heb volgens mij inmiddels alle bedrading al na gelopen en kan niets vinden

Kan het zijn dat de lichtschakelaar defect is ook al gaan de koplampen wel gewoon aan
Nou, ik heb op dit moment precies het zelfde probleem aan de hand. Afgelopen weekend alles doorgemeten en geen sluiting gevonden. Ik had geen 10A zekering meer dus er maar even een 35A in gezet. Stukje rijden met de verlichting aan en alles leek in orde... totdat ik de richtingaanwijzer gebruikte. Direct met inschakelen vloog de 35A zekering er uit. Geen achterlichten, kentekenverlichting en dashboard verlichting. Het euvel is zo aankomen zetten zonder veranderingen of andere problemen in het electrische systeem of bedrading. Ik lift mee op dit topic. Wie weet meer?

Ik ga nu in ieder geval de richtingaanwijzers nalopen.
Kleine aanvulling: Het zekeringskastje heeft last van gecorrodeerde contacten en een nieuwe is onderweg.
Erwin
controleer eens de draadboom die naar achteren gaat. Aan de bestuurderskant van de auto gaat die omhoog in de a-stijl door het gootje richting binnenverlichting en vervolgens naar achteren.
Bij mij was hij precies op dat punt doorgesleten.
Knipperlichten gaan daar ook doorheen.
De voorlichten zitten niet gezekerd, alleen de achterlichten.
groeten,
Wouter
Nou Braveheart, met zo weinig reactie schieten we niet veel op. Ik heb net 10 zekeringen gehaald om op zoek te gaan naar de oorzaak.

Wouter bedankt in ieder geval. Ik had de draadboom vanuit de kofferbak al bekeken en extra getaped. Geen problemen daar. Voorzijde neem ik mee.
Erwin
Ik heb het ook even op gegeven met alles los halen (waaronder de tank) is mijn bezineslang gescheurt dus hele mini vol benzine

Voorlopig rij ik allen maar over dag dan tot ik de moed weer heb om verder te zoeken
Nou, met het zakje zekeringen aan de slag gegaan. De laatste uitgebrande zekering vervangen en... direct weer goed werkend dashboard-, achter- en kentekenlicht!

Motor gestart en met nieuwe zekering (10A) bij stationair draaien van de motor alle electrische schakelingen langs gelopen. Geen van de inschakelingen van andere stroomverbruikers heeft effect op het d-.a-.k-licht. De zekering schijnt te houden.
Vraag 1: Vorige zekeringen (10A en 35A) inferieur?
Na een aardig tijdje stationair stilgestaan een stukje gaan rijden. De afgelopen tijd heeft het niet op de Mini geregend en er bekruipt me tijdens het rijden de gedachte dat vocht mogelijk de oorzaak kon zijn. Voorafgaand aan het laatste zekeringdefect had de Mini de hele avond in de regen gestaan.
Vraag 2: Kan vocht de oorzaak zijn?
Voor het eerste verkeerspleintje in de hoofdweg langs de wijk... valt de d.a.k.-verlichting uit. Zekering (10A) is doorgebrand.
In tegenstelling tot wat ik eerder dacht, dat mogelijk de inschakeling van de richtingaanwijzer doorbranden veroorzaakte, lijkt niet aan de orde. Op het moment van doorbranden was er geen ander schakeling actief of aangeraakt. Met de richtingaanwijzers alles OK.
Antwoord vraag 1: Met de voorgaande zekeringen is niets mis geweest.
Antwoord vraag 2: Vocht is mogelijk ook niet de oorzaak.
Terug gereden en met uitgeschakelde motor een nieuwe (10A) zekering gezet. Bij starten en inschakelen verlichting gewoon d.a.k.-verlichting. Direct weer een stukje gaan rijden en vlak voor het eerste verkeerspleintje in de hoofdweg langs de wijk .... vliegt de zekering eruit.
De plek waar de zekering doorbrand doet vermoeden dat binnen de relatief korte afgelegde afstand er mogelijk 'iets' opwarmd en de zekering in het d.a.k.-circuit doet doorbranden.
Vraag 3: Heeft een zekering een doorbrand life-span? M.a.w. duurt het ff voordat ie smelt bij overspanning?
Terug gereden en een nieuwe (10A) zekering gezet.
Het opvallende verschil tussen de twee afgelegde afstanden met doorbranden van beide zekeringen was dat bij de eerste poging ik een redelijke tijd stationair stilhad gestaan met d.a.k.-verlichting in orde. Met de derde zekering de Mini met ingeschakelde d.a.k.-verlichting stationair laten draaien en draaien en draaien. Alles blijft naar behoren werken!
Misschien te prematuur maar als gevolgtrekking stel ik dat er een aanzienlijk verschil is tussen de spanning stationair opgewekt of tijdens normale rijsnelheid 50kmh/2500 rpm. Als ik het met de laaste keer voor de test vergelijk is de afstand/tijd van doorbranden nagenoeg gelijk. En dat was een 35A zekering.
Met afwezigheid van dashboardverlichting viel me wel het in gering mate oplichtende controlelampje van de accu/laadstroom op.
Vraag 4: Na al het bovenstaande zou het een mogelijkheid kunnen zijn dat het euvel wordt veroorzaakt door een mangele dynamo?
Daarbij komt als mogelijke aanwijzing dat ondanks een nieuwe V-snaar en waterpomp de dynamo iets piepend geluid voortbrengt.
Zit ik goed of klinkt al het bovenstaande als gebazel? (Zeg maar vraag 5)
Iemand zin om mee te denken en zijn mening te geven over vraag 3, 4 en 5?
Hopelijk komt het relaas een beetje overeen met jouw bevindingen Braveheart.
Erwin
Jammer Erwin dat het jou ook niet mee zit.

Maar bij mij springt de zekering al zodra ik de lichtschakelaar indruk, en dan maakt het niet uit of de motor dan draait of alleen het contact aan staat.
mijn laatste hoop is een nieuwe schakelaar die ik inmiddels besteld heb
Succes
We zijn kennelijk alleen in deze zware tijden.

Ik ben weer een stapje verder. Er is met de bedrading geklooid. Naast de 2 rood/groen is er rood/zwart op de lijn van de zekering aangebracht en die hoort er niet. Beiden hebben 1 achterlicht (afwisselend rechts en links) sturen de kenteken verlichting aan. Beiden aangesloten zouden dus tegelijker tijd de kentekenverlichting doen branden. Dat wordt dus van voor naar achter de boel herstellen.
Erwin
oke je bent weer een stap verder Erwin succes

ik heb vandaag een 30A zekering geprobeerd en deze bleef even langer in leven
Zo dus nu ga ik op zoek naar 35A zo als in het boek van P.olyslager beschreven staat en kijken wat er dan gebeurd en weer verder zoeken want er moet is mis zijn
Ja, zonder echt antwoord te hebben gekregen is het duidelijk dat zekeringen een 'life-span' hebben. Het duurt even voordat ze eruit 'vliegen'. Ik informeer ook buiten het forum en het is echt een van de problemen die je niet wil hebben. "Als je niets vindt dan maar de draadboom vernieuwen." Fijn klusje!
Ergens in die 10-tallen meters draad moet een foutje zitten. Het schema blijkt zeer eenvoudig. Ik ben voor mijn jaartal uit gekomen op bladzijde 36 van Haynes hoofdstuk 12A. Vanaf de lichtschakelaar met rood naar de bewuste zekering. Daarna dubbel groen/rood waarvan 1 naar het dashboard en 1 die zich splitst naar voor en achter. Dus voorlopig aan de slag met draadboom isolatie verwijderen en nalopen. Ik moet dan gelijk de reden van de extra draad tegen komen.

Erwin
ik heb 35A zekering gevonden en geplaatst en wat gebeurt er?????

HOERA hij springt niet stuk.........MAAR de lichten gaan ook niet branden
Dus nu ga ik de zwevende zekeringen maar weer eens nalopen
Welke kleur draden komen en gaan bij jouw op die zekering? Welk jaar en type is je Mini?

Ik heb net de bedrading in de auto zelf in kaart gebracht en het Haynes schema komt maar matig overeen met de werkelijkheid. Ik kan nu gelukkig wel de achterlichten, remlichten en richtingaanwijzers uit elkaar houden. Volgens Haynes zit de dashboard verlichting op de zekering van de achterlichten en kenteken verlichting.
De dashboard verlichting zit in mijn geval echter niet IN de kring van de achterlichten en de kentekenverlichting als ik de draad ROOD/ZW STREEPJE inschakel. Alleen achterlicht links doet het dan maar. Rechts is uit.
Haal ik ROOD/ZW STREEPJE (R/BK) van de zekering en sluit ik de dubbel ROOD/GROEN (R/G-half/half) aan dan brand de dashboardverlichting, achterlicht rechts en de kentekenverlichting... waarna de boel na een tijdje doorbrand. Plaats ik beiden op de zekering dan brand ook alles door.
Ik kom alleen nergens in het Haynes schema de R/BK (rood/dun streepje zwart) combinatie tegen. Volgens Haynes zouden de achterlichten en kentekenverlichting op R/G (half rood/half groen) zijn geschakeld, met de dashboard verlichting. Die dan weer doorbrand.
Ik kom alleen die R/G (Rood/groen streepje) nergens bij de achterlichten of de kentekenverlichting in de kofferbak tegen!!!!! Wel de G/R (Groen/rood streepje) van de richtingaanwijzers, wat weer overeenkomt met het Haynes schema.
Nee, ik ben NIET kleurenblind! Nog maar eens alles van voren naar achteren....
Erwin
Erwin mijn mini is een 1000HLE uit 78.
mijn kleur bedrading is rood/groen en bij mij zitten dasboard, kenteken en achterlichten wel op een zekering dat moet dus nog orgineel zijn.
Ik ga van de week ook weer verder met zoeken ik krijg dan wat hulp dus wie weet
Suc6 verder.
Willem.
Als je bedrading origineel is voor die tijd zou je in de kofferbak een gele (1977-1978) of rode draad (1976) voor de achterlichten moeten hebben voordat deze overgaat in de rood/groene. Dit moet net tot 1984 zo'n beetje gangbaar zijn geweest. In de vraagbaak van P.H.Olving staat een duidelijker schema dan in Haynes 0646. Dat schema is er zeer duidelijk over dat de parkeer-, kenteken-, achter- en dashboardverlichting op een rood/groene kring staan, apart gezekerd met 15A. (10A is dus kennelijk wat mager) Als extra kan een mistlicht op die kring worden gezet. In het schema moet er bij de dashboardverlichting nog sprake zijn van een multistekker. Kan een bron van het probleem zijn. Ik ga het driekloks dashboard er maar eens uithalen en kijken wat daar de kleurcombinatie is. En of er ook een multistekker zit.

Het ziet er naar uit dat het voorlopig nog wat langer gaat duren. De Mini die ik heb is door de vorige eigenaar gekocht in 1997. Toen (deels??) gerestaureerd. Ik denk dat daar een afwijkende draadboom is gebruikt, want rood/zwart kom ik in geen enkel Mini schema van omstreeks 1984 tegen. Op die combinatie na komt het meeste wel overeen. Ik ga de kring rood/groen maar weer bekijken.
Erwin
oke bedrading klopt dus
ik zal die multiestekker ook eens gaan opzoeken en kijken of dat allemaal oke is.
Bedankt Erwin en suc6 verder
Willem.
Yes, yes, yes,
Alle stroomverbruikers op de groen/rood kring om beurten uitgeschakeld en 8 zekeringen opgeofferd. Uiteindelijk bleek het probleem in het laatste verbruikertje te zitten. En wel in de stadsverlichting. Met de conversie naar WIPAC Quad-Optic moest de bedrading van de stadslichten worden doorgeknipt en opnieuw worden aangesloten. Bij deze aansluitingen is een rubber beschermkousje gebruikt dat net te kort was. Een blank puntje dat buiten de kous stak is kennelijk de afgelopen tijd in aanraking geweest met de koplampring en heeft zo sluiting gemaakt. Ondanks dat de stadslichten gewoon hebben gebrand.

De kortsluiting is er uit!
Over de rood/zwart kring is gebleken dat deze kennelijk standaard is. Alhoewel geen enkel schema van rond 1984 hier iets over rept. Het rechter achterlicht en het mist(achter)licht staan hierop geschakeld. Op de groen/rood kring staan kenteken-, dasboard-, stadslichten en linker achterlicht. De stekkers van rood/zwart en rood/groen komen op dezelfde zekering. In de schema's staat alles op rood/groen. Zelfs een mist(achterlicht) staat er als extra in afgebeeld.Mogelijk werd de kring dan te zwaar belast en is daarom gekozen voor deze vreemde splitsing. Ik zou het anders niet weten.
Nu jij nog Braveheart!
Erwin
thanks Erwin ik heb nooit aan de stadsichten gedacht.

ik ging er van uit dat deze net als het dimlicht niet op de zekering zat.
maar mijn stadslichten deden het al langer niet ook niet toen mijn zekering nog heel bleef.
dus zal ik daar eens gaan zoeken.
je hoort nog in idergeval bedankt
Willem
thanks Erwin ik heb nooit aan de stadsichten gedacht.
ik ging er van uit dat deze net als het dimlicht niet op de zekering zat.
Als je je stadslichten aanzet, gaan je achterlichten en dashboard verlichting ook branden.
Als je dashboardverlichting het niet doet, doen je achterlichten het dus ook niet.
Heb je de draden naar de dashboardverlichting gechecked?
@Erwin: die draadschema's, vooral in Haynes zitten vol fouten, zweefzekeringen die aangeduid zijn als vaste zekeringen etc.
Cheers,
Wouter
feest ik mag weer met de mini in het donker buiten spelen.
En inderdaad Erwin bij mij was het ook mijn stadslicht, links maakte kortsluiting.
Het heeft ff geduurd maar we zijn er uit.
Groetjes,
Willem.
Willem,
Toch een beetje waarom ik een Mini heb, er is altijd wat loos.

Nou, klinkt goed. Nu maar afwachten wat het volgende is.
Wouter,
Dat Haynes en Olving afwijken is nu duidelijk. Ik denk dat er te veel veranderingen in de loop van de jaren zijn geweest om ze allemaal te publiceren. Eens kijken of het forum me kan helpen aan een beter schema.
Erwin
Hallo heren,
:)" title="Evil" />
ook ik ben dit probleem van het weekend tegen gekomen. Wegrijden bij donker en geen dashboard en achterverlichting...stil zetten en nieuwe zekering geplaatst ( altijd bij mij...) 10 amp en weer wegrijden...pats..verlichting uit...stuk doorrijden bij de pomp nieuwe 30 amp geplaatst...stuk rijden ...pats...wederom eruit...
Waar kan ik het probleem precies zoeken bij het stadslicht ? Dan zal ik het onderzoek van de kabelboom maar even laten rusten...stadsverlichting is poepie makkelijker...
Graag hoor ik van jullie...
check de kabelboom die naar achteren gaat, door het schutbord, in de a-stijl aan de bestuurderskant, dat is een stuk waar de boel langs een randje kan schuren.
dit is een van de mogelijkheden, zoek vooral op plekken waar het langs massa kan schuren. Het plaatsen van een grotere zekering is nooit een oplossing, slechts symptoombestrijding.
succes met zoeken!
groeten,
Wouter
Ik ken dit probleem, wij hebben er ook tijden mee geklooid, nu Brighton (onze mini) ter restauratie is, is de kabelboom eruit en blijkt dat de contacten IN de zwevenede zekering voor de achterpartij rechts corrosie vertoonden en aanslag...
ennuh, ff je zekeringsbakje eruit en aan de slag met schuurpapier...witte aacnslag is net zo erg als echte bruine corrosie...
Nooit aan gedacht om eens IN de zekeringshouder te kijken, maar het was wel een goeie les
uhmmm succes!
Wat betreft het zekeringenkastje ...die heb ik laatst vervangen omdat deze inderdaad compleet verroest naar voren kwam...zal dan wel gelijk zeggen dat het probleem zich niet direct na het vervangen heeft voorgedaan dus daar ligt het probleem niet ( denk ik ..zal het wel nakijken natuurlijk )
Wat betreft de kabelboom....ik gaat de mini morgen even opzij zetten om hem na te lopen....
Spanningsmeter op het licht zetten misschien ?
Spanningsmeter op het licht zetten misschien ?

meten=weten inderdaad, maar dan meet je echt niets relevants. Een zekering gaat door als er teveel stroom door de draad gaat, en dat heb je al gecontateerd: de zekering gaat eruit. Er moet dus ergens een draad massacontact maken. in dit geval dus:
zoeken=weten
cheers,
Wouter
Je moet ingelogd zijn om te reageren.