Één van mijn binnenste homokineten heeft zonder vet gedraaid. Deze wil ik dus vervangen, maar ik snap niet helemaal hoe je het deel wat op de aandrijfas vastzit moet verwijderen. MOet dat gewoon met brute kracht of is er een handigheidje?
Brute kracht is inderdaad het antwoord.
Op je aandrijfas zit een uitsparing rondom met daarin een open ringetje. In het gat van de homokineet waar de aandrijfas ingaat zit ook een uitsparing.
Als je de homokineet op de aandrijfas slaat (liefst stevig stuk hout + vuisthamer gebruiken) dan druk je het open ringetje een beetje in elkaar in de uitsparing op de as totdat dit ringetje klemspringt in de uitsparing in de homokineet.
Ik hoop dat dit een beetje duidelijk overkomt.
Maar je zult dus de binnenste homokineet met een welgemikte klap met de hamer eraf moeten slaan.
Beste is de as goed vast te zetten in een bankschroef en dan goed mikken.
Succes!
THats the way ! Maar bij sommige minis kan ie knap lastig vastzitten
henkmarius schreef: Één van mijn binnenste homokineten heeft zonder vet gedraaid. Deze wil ik dus vervangen, maar ik snap niet helemaal hoe je het deel wat op de aandrijfas vastzit moet verwijderen. MOet dat gewoon met brute kracht of is er een handigheidje?
je binnenste homokineet heb je er makkelijk af.
as vastzetten(bijv. in de bankschroef) en met een beitel tik je hem zo van je as af. beetje rondom tikken en hij glijd eraf. op werk deed ik het verleden week met een luchtbeitel die had aan 1 tik genoeg .
paneermeel schreef: je binnenste homokineet heb je er makkelijk af.
Jij hebt nog niet gezien hoe mijn homokineet eruit ziet, zat gewoon vastgeroest. Er zat zo goed als geen vet in, sommige mensen moeten gewoon niet aan auto's klussen.... Ik ga aan de slag met de BFH. Pfff zoveelste niet voorziene kutklusje.
je kan ook met een slijptol de buiten huls zo goed als doorslijpen (vereist wat precisie itt BFH).
Als je dan gaat slaan, breekt het bijna doorgeslepen stuk en komt hij makkelijker los.
Om de as er uit te trekken heb ik een speciaal stukje gereedschap liggen kun je wel lenen als je wilt.
Meestal werkt het wel door een beitel te gebruiken om op het randje te mikken. Vaak zelfs gewoon met de as nog op de auto, maar heel soms (da's bij mij een keer of drie geweest dooor de jaren heen) krijg je 'm zelfs niet los als je de as in de bankschroef klemt.
Succes...
Nou hij is los hoor, paar keer tikken en het was gedaan. Ik wilde eigenlijk alleen weten of brute kracht de juiste manier was. Kracht was niet eens echt bruut. Nu nog een nieuwe homokineet scoren. Iemand een indicatie wat dat mag kosten? Morgen maar weer eens bij DCM langs. Thanks voor de adviezen.
Bij Minispares kost een pot joint (GCV1102) UKP 35,25, dus reken maar uit.
Is een nieuwe echt nodig ? Nieuw vet en een hele hoes doen veel.
Waarschijnlijk hebben veel mensen gebruikte pot joints ruim voorhanden (ik iig wel, al ben ik onderhand door de originele dikke hoezen heen).
Tsja wat is nodig, zie boven, het leek mij beter. Ik ben mijn voorsubframe weer aan het opbouwen, daarbij heb ik bijna alles vernieuwd. Lagers, rubbers onderste draagarm, naaldlager/as bovenste draagarm, alle fuseekogels, stuurkogels, Hi-lo's, schijven, remmen gereviseerd, ga maar door. Beetje zonde om dan zo'n verrotte homokineet terug te zetten.
Homokineet kost normaal 60 EUR in Hardinxveld
Holy shit! Da`s inderdaad erg verroest!
Ik was vorige week een van de zes lagers kwijt(moet je ook niet doen, sleutelen in het donker ), maar met de hulp van Paneermeel is het toch weer goed gekomen.(THANKS!)
Ik denk dat je het beste heel het zaakje kunt vernieuwen, aangezien de buitenkant van de pot joint ook goed op z`n donder krijgt met die "geringe" hoeveelheid vet.
Je bent zo te lezen al aardig bezig met vernieuwen, dus ik zou ook niet op dit onderdeel bezuinigen.
Op de foto staat de nieuwe al afgebeeld zoals je wellicht kan zien. Dat groene ding is om geen krassen erop te krijgen, anders is de kering voor je het weet weer lek.
Eigenlijk moet je de homokineet als set vervangen. Natuurlijk bedacht door mensen die homokineten verkopen. Hopelijk werkt het bij jou goed met je ene "allochtone" kogel.
Ik mix nog wel eens potten en het binnenwerk als dat zo uitkomt (bij het wisselen van een motor bijvoorbeeld). Altijd nieuw (MoS[size=75:8k46d1no]2[/size:8k46d1no]) vet erin en dat gaat tot nog toe steeds goed.
De buitenste homokineten zijn wat dat betreft iets kwetsbaarder (die hoor je ook duidelijk als ze versleten zijn, tikken/kraken bij volle stuuruitslag), die vervang ik wel als geheel. Vroeger kon je trouwens revisiekits kopen (kooi en kogels), maar dat zullen de homokineetverkopers wel hebben afgeschaft).
[size=75:2qtt074y][topics samengevoegd - Crispy][/size:2qtt074y]
Ik ben druk in de weer met het vervangen van wiellagers en homokineten. Nu is mijn vraag welk soort gebruikt moet worden in de homokineten? Ik heb multi purpose vet van Kroonoil. Zijn er zaken waar rekening mee moet worden gehouden bij het kiezen van de vetsoort voor homokineten?
Een standaard EP2-vet voldoet prima.
Heb je al de zoekfunctie gebruikt ?
Nee....... :)" title="Evil" />
EP-2 vet. Ga eens effe zoeken naar een spec.
Heb je er geen vet bijgekregen?? Hoort wel namelijk.
Bij de wiellagers zat inderdaad geen vet. Homokineten moet ik deze week nog halen. Wellicht zit daar inderdaad al vet bij maar dat is niet altijd het geval.
Ik verwacht niet dat daar vet bij zit, maar is daar wel te halen. Multipurpose Lithium based staat mij bij.
Inderdaad, ben op internet gaan zwerven en lithium multipurpose vet is geschikt voor lagers en dus ook de homokineten.
Nou dat is mooi, ga slapen.
Nog 6 nachtjes slapen en dan rijdt de NEDmobiel weer, toch?
Jip!
NED1108, ik heb je vraag aan een bestaand topic geplakt, zodat de informatie bijelkaar blijft
overigens wordt in dit topic over MoS[size=75:36o65t7w]2[/size:36o65t7w] vet gesproken.
gelukkig dit topic gevonden, ik zat maar te kl*te om die homokineet van die aandrijfas te krijgen. Ik zag die ring zitten en probeerde die er met een speciale tang vanaf te halen maar dat is me toch een sterke ring!! Jeutje.
Rammen is dus de oplossing Nou dan gaan we dat dus doen morgen. Ben benieuwd
Rob...
As in bankschroef met homokineet naar beneden, as bij de splines vasthouden en dan een stevige tik op de rand met een zware hamer...werkt perfect en geen geram nodig.
Één van mijn binnenste homokineten heeft zonder vet gedraaid. Deze wil ik dus vervangen, maar ik snap niet helemaal hoe je het deel wat op de aandrijfas vastzit moet verwijderen. MOet dat gewoon met brute kracht of is er een handigheidje?
Brute kracht is inderdaad het antwoord.
Op je aandrijfas zit een uitsparing rondom met daarin een open ringetje. In het gat van de homokineet waar de aandrijfas ingaat zit ook een uitsparing.
Als je de homokineet op de aandrijfas slaat (liefst stevig stuk hout + vuisthamer gebruiken) dan druk je het open ringetje een beetje in elkaar in de uitsparing op de as totdat dit ringetje klemspringt in de uitsparing in de homokineet.
Ik hoop dat dit een beetje duidelijk overkomt.
Maar je zult dus de binnenste homokineet met een welgemikte klap met de hamer eraf moeten slaan.
Beste is de as goed vast te zetten in een bankschroef en dan goed mikken.
Succes!
THats the way ! Maar bij sommige minis kan ie knap lastig vastzitten
henkmarius schreef:
die had aan 1 tik genoeg
.
Één van mijn binnenste homokineten heeft zonder vet gedraaid. Deze wil ik dus vervangen, maar ik snap niet helemaal hoe je het deel wat op de aandrijfas vastzit moet verwijderen. MOet dat gewoon met brute kracht of is er een handigheidje?
je binnenste homokineet heb je er makkelijk af.
as vastzetten(bijv. in de bankschroef) en met een beitel tik je hem zo van je as af. beetje rondom tikken en hij glijd eraf. op werk deed ik het verleden week met een luchtbeitel
paneermeel schreef:
je binnenste homokineet heb je er makkelijk af.
Jij hebt nog niet gezien hoe mijn homokineet eruit ziet, zat gewoon vastgeroest. Er zat zo goed als geen vet in, sommige mensen moeten gewoon niet aan auto's klussen.... Ik ga aan de slag met de BFH. Pfff zoveelste niet voorziene kutklusje.
je kan ook met een slijptol de buiten huls zo goed als doorslijpen (vereist wat precisie itt BFH).
Als je dan gaat slaan, breekt het bijna doorgeslepen stuk en komt hij makkelijker los.
Wouter
en zie ook dit topic:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=10403
Wouter
Om de as er uit te trekken heb ik een speciaal stukje gereedschap liggen kun je wel lenen als je wilt.

Meestal werkt het wel door een beitel te gebruiken om op het randje te mikken. Vaak zelfs gewoon met de as nog op de auto, maar heel soms (da's bij mij een keer of drie geweest dooor de jaren heen) krijg je 'm zelfs niet los als je de as in de bankschroef klemt.
Succes...
Nou hij is los hoor, paar keer tikken en het was gedaan. Ik wilde eigenlijk alleen weten of brute kracht de juiste manier was. Kracht was niet eens echt bruut. Nu nog een nieuwe homokineet scoren. Iemand een indicatie wat dat mag kosten? Morgen maar weer eens bij DCM langs. Thanks voor de adviezen.
Bij Minispares kost een pot joint (GCV1102) UKP 35,25, dus reken maar uit.
Is een nieuwe echt nodig ? Nieuw vet en een hele hoes doen veel.
Waarschijnlijk hebben veel mensen gebruikte pot joints ruim voorhanden (ik iig wel, al ben ik onderhand door de originele dikke hoezen heen).
Tsja wat is nodig, zie boven, het leek mij beter. Ik ben mijn voorsubframe weer aan het opbouwen, daarbij heb ik bijna alles vernieuwd. Lagers, rubbers onderste draagarm, naaldlager/as bovenste draagarm, alle fuseekogels, stuurkogels, Hi-lo's, schijven, remmen gereviseerd, ga maar door. Beetje zonde om dan zo'n verrotte homokineet terug te zetten.
Homokineet kost normaal 60 EUR in Hardinxveld
Holy shit! Da`s inderdaad erg verroest!
), maar met de hulp van Paneermeel is het toch weer goed gekomen.(THANKS!)
Ik was vorige week een van de zes lagers kwijt(moet je ook niet doen, sleutelen in het donker
Ik denk dat je het beste heel het zaakje kunt vernieuwen, aangezien de buitenkant van de pot joint ook goed op z`n donder krijgt met die "geringe" hoeveelheid vet.
Je bent zo te lezen al aardig bezig met vernieuwen, dus ik zou ook niet op dit onderdeel bezuinigen.
Op de foto staat de nieuwe al afgebeeld zoals je wellicht kan zien. Dat groene ding is om geen krassen erop te krijgen, anders is de kering voor je het weet weer lek.
Eigenlijk moet je de homokineet als set vervangen. Natuurlijk bedacht door mensen die homokineten verkopen. Hopelijk werkt het bij jou goed met je ene "allochtone" kogel.
Ik mix nog wel eens potten en het binnenwerk als dat zo uitkomt (bij het wisselen van een motor bijvoorbeeld). Altijd nieuw (MoS[size=75:8k46d1no]2[/size:8k46d1no]) vet erin en dat gaat tot nog toe steeds goed.
De buitenste homokineten zijn wat dat betreft iets kwetsbaarder (die hoor je ook duidelijk als ze versleten zijn, tikken/kraken bij volle stuuruitslag), die vervang ik wel als geheel. Vroeger kon je trouwens revisiekits kopen (kooi en kogels), maar dat zullen de homokineetverkopers wel hebben afgeschaft).
[size=75:2qtt074y][topics samengevoegd - Crispy][/size:2qtt074y]
Ik ben druk in de weer met het vervangen van wiellagers en homokineten. Nu is mijn vraag welk soort gebruikt moet worden in de homokineten? Ik heb multi purpose vet van Kroonoil. Zijn er zaken waar rekening mee moet worden gehouden bij het kiezen van de vetsoort voor homokineten?
Een standaard EP2-vet voldoet prima.
Heb je al de zoekfunctie gebruikt
?
Nee.......
:)" title="Evil" />
EP-2 vet. Ga eens effe zoeken naar een spec.
Heb je er geen vet bijgekregen?? Hoort wel namelijk.
Bij de wiellagers zat inderdaad geen vet. Homokineten moet ik deze week nog halen. Wellicht zit daar inderdaad al vet bij maar dat is niet altijd het geval.
Ik verwacht niet dat daar vet bij zit, maar is daar wel te halen. Multipurpose Lithium based staat mij bij.
Inderdaad, ben op internet gaan zwerven en lithium multipurpose vet is geschikt voor lagers en dus ook de homokineten.
Nou dat is mooi, ga slapen.
Nog 6 nachtjes slapen en dan rijdt de NEDmobiel weer, toch?
Jip!
NED1108, ik heb je vraag aan een bestaand topic geplakt, zodat de informatie bijelkaar blijft
overigens wordt in dit topic over MoS[size=75:36o65t7w]2[/size:36o65t7w] vet gesproken.
gelukkig dit topic gevonden, ik zat maar te kl*te om die homokineet van die aandrijfas te krijgen. Ik zag die ring zitten en probeerde die er met een speciale tang vanaf te halen maar dat is me toch een sterke ring!!
Jeutje.
Nou dan gaan we dat dus doen morgen. Ben benieuwd 
Rammen is dus de oplossing
Rob...
As in bankschroef met homokineet naar beneden, as bij de splines vasthouden en dan een stevige tik op de rand met een zware hamer...werkt perfect en geen geram nodig.
Dennis
ja tikken i know
We zien het maandag wel haha
Je moet ingelogd zijn om te reageren.