Ik ben nieuw hier en ben van plan een mini aan te schaffen, ik heb al redelijk veel sleutel ervaring met brommers en dergelijke maar wil nu gewoon iets nieuws om aan te sleutelen. Het is dus meer als een hobby en ik beschouw de mini niet als vervoersmiddel, ik heb toestemming om de auto van mijn ouders te gebruiken dus het is niet erg als mijn mini voor een paar maanden uit de 'running'is. Nu heb ik de volgende vragen welke ik niet met de zoekfunctie op dit forum beantwoord kreeg.
Ik zit te denken aan een motor ombouw van honda. Dit lijkt me het meest 'makkelijk' te realiseren van alle conversies die ik tot nu toe heb gezien. Alleen ik heb gelezen dat wanneer je je motor vermogen met meer dan 40 procent verhoogd je de auto opnieuw moet laten keuren. Sommige mensen die dit gedaan hebben laten de auto vervolgens gewoon apk keuren. Dit apk keuren vind ik geen optie omdat ik dan bang ben dat het gedonder opleverd als ik eventuele brokken maak . Nu vraag ik me af zijn er mensen op dit forum die zo'n soort conversie hebbeng gedaan en reeds de Rdw keuring achter de rug hebben? zoja wat kost zo'n rdw keuring ik heb verschillende bedragen gehoord vanaf 750 euro oplopend tot 1500 euro, het blijft natuurlijk een indicatie.
groeten Hillebrand
Probeer het eerst eena met een gewoon A+ blok voordat je aan een hondablok begint. De meeste die zoiets inbouwen hebben jaren sleutelervaring (aan mini's) Het kost handen vol geld en om het veilig en verantwoord in te bouwen moet je echt meer kennis in huis hebben dan een brommer-sleutelaar.
Zint eer gij begint!!
groenten,
EB die al 2 van dit soort projekjes van dichtbij heeft zien mislukken.
Dus u raad me eerst aan om een mini aan te schaffen vervolgens hier sleutel ervaring mee op te doen, eventueel andere mini motor inbouwen en dan pas beginnen met een project van die caliber. Maar dan nog over die keuring. Wat zijn de kosten hiervan? ( indicatie is voldoende ). Ik kan namelijk op de website van de rdw hier weinig over vinden.
het is zeker aan te raden om eerst wat meer ervaring op te doen...
De prijzen van de rdw-keuring durf ik niet te zeggen, maar het zal ongetwijfeld een boel geld zijn...
En over geld gesproken... heb je al een beetje bedacht hoe je zo'n ombouw wilt gaan doen? wil je alles zelf hobbyen, of wil je een conversiekit kopen?
Wil je VTEC of juist niet? Denk er wel even aan dat een conversiekit een kleine 3500 euries kost... daarnaast heb je ook nog een blok nodig... een Honda B16a blok (1.6 VTEC) in goede staat kost al gauw 2000 euro.... tuurlijk zijn er wel goedkopere te vinden, maar dat zijn meestal blokken die al 250000km gelopen hebben of zwaar afgetrapt zijn... Vervolgens moet de neus van je mini waarschijnlijk nog verlengd worden, en dus zal de auto ook overgespoten moeten worden.... ik denk dat een dergelijke conversie alles bij elkaar toch al gauw een slordige 7000 euro gaat kosten... voor dat geld kan je met een stuk minder gedoe een heel leuk a-series blokje in je mini lepelen...
Voor 3600 euro heb je een swiftune 1380 roadrocket blok met 110pk... en das dan inclusief alles... dus gewoon een straight swap, oude blok eruit, nieuwe erin en rijden maar weer.... en je hebt ook nog eens geen gezeik met de rdw
wat je ook gaat doen, veel suc6 en ik ben heel benieuwd naar het resultaat
dus wat je nu zegt is dat een swift blok zo in een mini te hangen is??? met waarschijnlijk een paar kleine aanpssingen...
nee, swiftune=bedrijf dat a-series blokken tuned....
Ik heb begrepen dat het bijna niet meer mogelijk is om een zelfbouw project goed gekeurd te krijgen.
Donkervoort bijv. doet dit tegenwoordig ook via een omweg langs Engeland
Frans
Pepijn schreef: nee, swiftune=bedrijf dat a-series blokken tuned....
ow! weer wat wijzer ggeworde
Klopt!
Een maat van me is bezig met zo'n donckervoort. Je moet dat ding hier zelf bouwen, dan verschepen naar Engeland, daar laten keuren door zowel Donckervoort als de keuring daar. Daarna invoeren in Nederland.
Oftewel: veel werk!!
groenten,
EB
Een Donkervoort (zonder C, Joop heeft wel een sjieke achternaam, maar niet zooo sjiek ) zelfbouw-pakket Weet je zeker dat het niet een andere Seven-afgeleide is?
Het is inderdaad common practice bij kitcars om de auto te laten keuren in Engeland en hem dan uit te voeren naar Nederland. Is eens een topic over volgeschreven op het forum dat nog wel op de duikelen moet zijn. Volgens mij heet die keuring in Engeland SVA: Single Vehicale Approval.
Jullie schatten dus de kans dat ik heb in NEDERLAND door de keuring krijg nihil? Het moet toch ook in nederland kunnen in princiepe?
De kans is niet nihil. Bovendien is een motorconversie iets anders dan een helemaal zelf gebouwde auto.
In het geval van kitcars geldt simpelweg dat het traject via Engeland makkelijker is, de weg van de minste weerstand. Dat zegt op zich wel iets over de Nederlandse procedure, want eerst in een ander land laten keuren en dan invoeren in eigen land is een gekke omweg.
Ik denk dat de belangrijkste overweging is, dat het een nogal heftige ingreep is. Je moet wel wat in je mars hebben om dat project technisch tot een goed einde te brengen.
Als je je subframe's wilt vervangen door zelfgemaakte, zul je sterkteberekeningen moeten laten maken en het frame laten lassen iig...
Het zal in de duizende euro's lopen....
De sterkteberekeningen zijn die echt van toepassing?!, ik zie bij de helft van deze projecten dat sommige lasverbindingen niet echt optimaal zijn. Nu kun je hier allerlei berekeningen op los laten maar dat heeft dan toch ook weinig betekenins? ( komt de opleiding hbo werktuigbouwkunde toch nog van pas ). Verder word er gezegd dat je het moet laten lassen maar dit staat nergens voorgeschreven. Voor zover ik het kan lezen in de regelementen, dan is zelf lassen toch ook een optie
Hi,
Ik rij nu sinds een paar weken met mijn apk gekeurde mini rond om 'm ff goed te kunnen testen. Ik heb inmiddels al weer een heel lijstje met wijzigingen die ik wil doorvoeren alvorens een afspraak te maken in lelystad. Want dat ben ik wél van plan. Ik wil m'n kenteken echt aangepast hebben. Het is een keuring voor een auto van 1983. Deze hoeft gelukkig niet aan de huidige (emissie) eisen voldoen enzo.
Ik zal iedereen hier op de hoogte houden.. en binnenort m'n site weer updaten
Hallo,
. Nu vraag ik me af zijn er mensen op dit forum die zo'n soort conversie hebbeng gedaan en reeds de Rdw keuring achter de rug hebben? zoja wat kost zo'n rdw keuring ik heb verschillende bedragen gehoord vanaf 750 euro oplopend tot 1500 euro, het blijft natuurlijk een indicatie.
Ik ben nieuw hier en ben van plan een mini aan te schaffen, ik heb al redelijk veel sleutel ervaring met brommers en dergelijke maar wil nu gewoon iets nieuws om aan te sleutelen. Het is dus meer als een hobby en ik beschouw de mini niet als vervoersmiddel, ik heb toestemming om de auto van mijn ouders te gebruiken dus het is niet erg als mijn mini voor een paar maanden uit de 'running'is. Nu heb ik de volgende vragen welke ik niet met de zoekfunctie op dit forum beantwoord kreeg.
Ik zit te denken aan een motor ombouw van honda. Dit lijkt me het meest 'makkelijk' te realiseren van alle conversies die ik tot nu toe heb gezien. Alleen ik heb gelezen dat wanneer je je motor vermogen met meer dan 40 procent verhoogd je de auto opnieuw moet laten keuren. Sommige mensen die dit gedaan hebben laten de auto vervolgens gewoon apk keuren. Dit apk keuren vind ik geen optie omdat ik dan bang ben dat het gedonder opleverd als ik eventuele brokken maak
groeten Hillebrand
Probeer het eerst eena met een gewoon A+ blok voordat je aan een hondablok begint. De meeste die zoiets inbouwen hebben jaren sleutelervaring (aan mini's) Het kost handen vol geld en om het veilig en verantwoord in te bouwen moet je echt meer kennis in huis hebben dan een brommer-sleutelaar.
die al 2 van dit soort projekjes van dichtbij heeft zien mislukken.
Zint eer gij begint!!
groenten,
EB
Dus u raad me eerst aan om een mini aan te schaffen vervolgens hier sleutel ervaring mee op te doen, eventueel andere mini motor inbouwen en dan pas beginnen met een project van die caliber. Maar dan nog over die keuring. Wat zijn de kosten hiervan? ( indicatie is voldoende ). Ik kan namelijk op de website van de rdw hier weinig over vinden.
het is zeker aan te raden om eerst wat meer ervaring op te doen...


De prijzen van de rdw-keuring durf ik niet te zeggen, maar het zal ongetwijfeld een boel geld zijn...
En over geld gesproken... heb je al een beetje bedacht hoe je zo'n ombouw wilt gaan doen? wil je alles zelf hobbyen, of wil je een conversiekit kopen?
Wil je VTEC of juist niet? Denk er wel even aan dat een conversiekit een kleine 3500 euries kost... daarnaast heb je ook nog een blok nodig... een Honda B16a blok (1.6 VTEC) in goede staat kost al gauw 2000 euro.... tuurlijk zijn er wel goedkopere te vinden, maar dat zijn meestal blokken die al 250000km gelopen hebben of zwaar afgetrapt zijn... Vervolgens moet de neus van je mini waarschijnlijk nog verlengd worden, en dus zal de auto ook overgespoten moeten worden.... ik denk dat een dergelijke conversie alles bij elkaar toch al gauw een slordige 7000 euro gaat kosten... voor dat geld kan je met een stuk minder gedoe een heel leuk a-series blokje in je mini lepelen...
Voor 3600 euro heb je een swiftune 1380 roadrocket blok met 110pk... en das dan inclusief alles... dus gewoon een straight swap, oude blok eruit, nieuwe erin en rijden maar weer.... en je hebt ook nog eens geen gezeik met de rdw
wat je ook gaat doen, veel suc6 en ik ben heel benieuwd naar het resultaat
dus wat je nu zegt is dat een swift blok zo in een mini te hangen is??? met waarschijnlijk een paar kleine aanpssingen...
nee, swiftune=bedrijf dat a-series blokken tuned....
Ik heb begrepen dat het bijna niet meer mogelijk is om een zelfbouw project goed gekeurd te krijgen.
Donkervoort bijv. doet dit tegenwoordig ook via een omweg langs Engeland
Frans
Pepijn schreef:
weer wat wijzer ggeworde 
nee, swiftune=bedrijf dat a-series blokken tuned....
ow!
Klopt!
Een maat van me is bezig met zo'n donckervoort. Je moet dat ding hier zelf bouwen, dan verschepen naar Engeland, daar laten keuren door zowel Donckervoort als de keuring daar. Daarna invoeren in Nederland.
Oftewel: veel werk!!
groenten,
EB
Een Donkervoort (zonder C, Joop heeft wel een sjieke achternaam, maar niet zooo sjiek
) zelfbouw-pakket
Weet je zeker dat het niet een andere Seven-afgeleide is?
Het is inderdaad common practice bij kitcars om de auto te laten keuren in Engeland en hem dan uit te voeren naar Nederland. Is eens een topic over volgeschreven op het forum dat nog wel op de duikelen moet zijn. Volgens mij heet die keuring in Engeland SVA: Single Vehicale Approval.
Jullie schatten dus de kans dat ik heb in NEDERLAND door de keuring krijg nihil? Het moet toch ook in nederland kunnen in princiepe?
De kans is niet nihil. Bovendien is een motorconversie iets anders dan een helemaal zelf gebouwde auto.
In het geval van kitcars geldt simpelweg dat het traject via Engeland makkelijker is, de weg van de minste weerstand. Dat zegt op zich wel iets over de Nederlandse procedure, want eerst in een ander land laten keuren en dan invoeren in eigen land is een gekke omweg.
Ik denk dat de belangrijkste overweging is, dat het een nogal heftige ingreep is. Je moet wel wat in je mars hebben om dat project technisch tot een goed einde te brengen.
Als je je subframe's wilt vervangen door zelfgemaakte, zul je sterkteberekeningen moeten laten maken en het frame laten lassen iig...
Het zal in de duizende euro's lopen....
De sterkteberekeningen zijn die echt van toepassing?!, ik zie bij de helft van deze projecten dat sommige lasverbindingen niet echt optimaal zijn. Nu kun je hier allerlei berekeningen op los laten maar dat heeft dan toch ook weinig betekenins? ( komt de opleiding hbo werktuigbouwkunde toch nog van pas
). Verder word er gezegd dat je het moet laten lassen maar dit staat nergens voorgeschreven. Voor zover ik het kan lezen in de regelementen, dan is zelf lassen toch ook een optie 
Hi,
enzo.

Ik rij nu sinds een paar weken met mijn apk gekeurde mini rond om 'm ff goed te kunnen testen. Ik heb inmiddels al weer een heel lijstje met wijzigingen die ik wil doorvoeren alvorens een afspraak te maken in lelystad. Want dat ben ik wél van plan. Ik wil m'n kenteken echt aangepast hebben. Het is een keuring voor een auto van 1983. Deze hoeft gelukkig niet aan de huidige (emissie) eisen voldoen
Ik zal iedereen hier op de hoogte houden.. en binnenort m'n site weer updaten
Marko (http://www.markoos.net)
zie ook (over SVA):
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 7076#57076
HTH,
Theo van den Bogaard
Je moet ingelogd zijn om te reageren.