Als we de versnelling van 1 naar 2 langzaam doen, niets aan de hand, maar wat sneller is kraken.
Ook van 3 terug naar 2 kraakt. Wat zou dit kunnen zijn, en hoe op te lossen?
Als je koppelingcylinder goed ontlucht is denk ik dat je synchromesringen versleten zijn. Vervangen van deze ringen is enorm veel werk als je het zelf moet doen en heel erg duur als je het laat doen. De ringen zelf zijn niet zo duur, maar je hele versnellingsbak moet ervoor uit elkaar worden gehaald.
... waarvoor weer eerste de motor uit de auto moet. Maar ik zou inderdaad eerst eens de koppeling controleren.
Eelke schreef: ... waarvoor weer eerste de motor uit de auto moet. Maar ik zou inderdaad eerst eens de koppeling controleren.
Kan eventueel ook alleen het blok lichten... Maar je zit dan wel redelijk met je ruimte te kijken.
Kan eventueel ook alleen het blok lichten... Maar je zit dan wel redelijk met je ruimte te kijken.
Hoe wil je dan de hoofdas eruit halen? het is dan veel sneller om het blok er gewoon uit te halen.
Wouter
Ik heb hetzelfde probleem alleen dan met de synchomes van de derde versnelling. (van 2 naar 3 en van 4 naar 3)
Bij Ben van leeuwen al eens geinformeerd naar de kosten. Ongeveer 800 eu, icm grote beurt iets voordeliger. Die ringetjes zijn idd erg goedkoop 16 eu volgens mij...
Je auto kan er overigens wel een tijdje mee blijven rijden...
Jim
Je auto kan er overigens wel een tijdje mee blijven rijden...
ja, alleen het kraken wat je hoort zijn de dogteeth die langs de uitsparingen van de hub schrapen.
Schrapen=slijpen=stukgaan.
Een manier om ermee te kunnen rijden is dubbelclutchen:
* koppelen
* uit versnelling halen naar vrij
* koppeling op laten komen
* peut gas geven
* koppelen en schakelen
Ander "oplossing": bij het schakelen de pook eerst tegen de versnelling aan laten hangen, voordat je hem er echt in duwt. Hij heeft dan meer tijd om te synchroniseren.
Cheers,
Wouter
Sjimmie schreef:
Bij Ben van leeuwen al eens geinformeerd naar de kosten. Ongeveer 800 eu, icm grote beurt iets voordeliger. Die ringetjes zijn idd erg goedkoop 16 eu volgens mij...
Jim
Die synchromesh-ringen zijn idd niet zo prijzig, de kosten bij Ben zitten voornamelijk in de manuren (hele blok eruit, bak splitsen etc etc)
Als je het zelf doet ben je ongeveer 200 euri kwijt. Maar dan heb je wel alle lagers, pakkingen én de synchromesh-ringen vervangen
Wat ik dan nog meer nodig heb is een brug en iemand die er verstand van heeft...
Dan heb je alleen iemand nodig die er verstand van heeft, want een blok verwijderen zonder brug is ook mogelijk.
Blok verwijderen heb ik onlangs gedaan en is eigenlijk niet zo moeilijk, maar ik ben nog niet verder geweest.
Binnenkort wel een blok uitelkaar halen om wat tandwielen te vervangen, maar dat wordt voor ons ook de eerste keer.
Maar als we daar een landkaart ( exploded vieuw ) van hebben moet dat ook geen probleem zijn.
Ik had hetzelfde probleem bij mijn Mini, ook van 2 naar 3 en van 3 naar 2. En bij langzaam schakelen was dit opgelost.
Vorige week mijn Mini terug gekregen en de reparatie was nog in de garantieperiode uitgevoerd. Toch heb ik nog mijn twijfels.
Als ik hem start en weg rij kraakt hij (de 1 keer dat ik schakel) van 1 naar 2. Hierna schakelt hij prima zonder te kraken tenzij ik weer na een aantal uur instap, dan nl. weer hetzelfde verhaal. Van 3 naar 2 gaat steeds meteen soepel.
Wat is hier precies aan de hand?, alles is gerepareerd en dat kan ik ook zeer zeker merken bij het rijden, alleen zou hij bij de 1e keer, van 1 naar 2 dus, meteen soepel in te leggen moeten zijn.
als ik jou was zou ik gewoon terug gaan voordat je garantie periode voorbij is... zzeg dat hij nog kraakt.. en dat je het gemaakt wilt hebben
Zoals jij het zegt lijkt het net alsof hij constant kraakt, en dat is niet zo.
Bij de eerste keer van 1 naar 2 schakelen, kraakt het een beetje en dat is het dan ook. Daarna dus niet meer, ook al schakel ik nog duizend keer van 1 naar 2.
Je zou dus denken dat het niet meer met die syncromeshringen te maken heeft.....
Eigenlijk zou hij helemaal niet mogen kraken? toch
Misschien wordt het straks erger als je uit de garantie bent.
Nu zou ik idd ook terug gaan ermee
ja dat bedoel ik ook, een versnellingsbak hoort niet te kraken, ook al doet i het alleen in het begin.. dan is het nog steeds teveel.. er is iets niet goed en zo krijg je meer slijtage dan je wilt.. of straks vliegen er ineens tandjes door je bak en loop die in de soep... dan heb je de poppen aan het dansen... maar dit is wel extreem gesteld..
Hi,
na enige maanden stilstand, heb ik de mini buiten gehaald.tijdens het testrijden ben ik problemen beginnen krijgen bij het op-en terugschakelen in de derde versnaelling (1275GT bak).In eerste instantie dacht ik dat de olie er iets mee te maken had, aangezien ik ter conservering een semi synth olie had gevuld die een extra friction modifier bezat.
Heb de olie vervangen door duckhams 20W50, maar zodra de motor iets warm wordt heb ik opnieuw gekraak in de derde versnelling. De andere versnellingen zijn top.
Wil dit zeggen een probleem met de baulk ring? Of zijn er nog andere opties?
bedankt,
dede
synchromess ?
Gebeurd het met hoog toeren schakelen?
euhm, bij mij is het zo dat ik hem 2 op de 10 keer in 2de versnelling krijg, de andere keren schiet hij terug in neutraal...van derde naar tweede moet ik helemaal niet proberen
ik vrees dat de syncromeshringen versleten zijn maar kan het dat dit aan m'n quickshift ligt? of aan iets anders?
groeten
Jori: mss staat hier meer? (heb het zelf nog niet gelezen)
Ik zit ook met het probleem dat hij kraakt van 1e naar 2e (niet bij traag schakelen) en van 3e naar 2e (altijd).
Als ik het hier zo lees zal ik eerst eens de olie vervangen (welke olie en in welk reservoir ), daarna eens (laten) kijken naar die koppeling en als dat niet lukt is het dus de syncro? K zal ook eens die dubbelclutch proberen of gwn nog trager schakelen...
Kan iemand mij al vertellen welke olie ik juist moet vervangen? K heb eens gehoord dat dat dezelfde is als die van de motor of heb ik het verkeerd?
Ik heb mijn mini nog maar een week, vandaar al die (domme) vragen
alvast bedankt
Kan iemand mij al vertellen welke olie ik juist moet vervangen? K heb eens gehoord dat dat dezelfde is als die van de motor of heb ik het verkeerd?
15w40 of liever bij oudere motoren 20w50. Neem geen synthetische olie, dat is een supersmeermiddel, en omdat je bak en motor dezelfde olie delen, heb je dan te weinig frictie bij de synchronisatie.
groeten,
Wouter
Dus olie aftappen aan de onderkant, en nieuwe olie erin bovenop het kleppendeksel. (en ook ff je olie filter vervangen dan).
Mijn versnellingsbak is ook spontaan begonnen met kraken. Het geluid komt van onderuit de pook vandaan maar het heeft niks te maken met het schakelen van zn 1 naar 2 ofzo, dat gaat namelijk heel soepel en zonder geluid. Hij kraakt alleen als ik de koppeling op laat komen in zn 1,2,3 of 4, maar niet in zn achteruit Hij kraakt ook als ik het gas los laat maar hij wel nog in de versnelling staat en ik dan met een laag toerental weer gas ga geven. Waar ik ook last van heb is dat als ik mn gas los laat, ook al is het vrij voorzichtig dat de auto dan schokt, en ik in de bak een soort klak hoor. Het lijkt dan wel of er speling zit tussen de versnellingen ofzo. Iemand raad?
Tussentandwiel of lagers daarvan?
Ik zou het niet weten, het is een kensington Spi uit '96 en heeft 53.000 km gelopen. Ik kan me niet voorstellen dat de bak nu al versleten is
Kan zijn dat tussentandwiel lager niet versleten is maar kapot is. (versleten > veel speling, kapot > naalden er uit)
Aangezien het plotseling gekomen is denk ik dat er wel een lager kapot is.
Ik zou er vooral niet verder mee gaan rijden, Maar eerst grondig onderzoeken waar het vandaan komt.
Ik heb een SPI blok '91 waar tussentandwiellager uit lag. Hier is wel een poosje mee rondgereden, hierdoor was het huis dus ook uitgesleten en moest er een ander huis om de bak.
Misschien als je een klap hoort en schokken bij het wegrijden en of koppelen, dan het hondebot even nakijken en ook de plaat op het schutbord. (bover de koppeling bijrijderskant motor) als deze los zit dan krijg je ook schokken en klappen. gr kevin
Nja het gekraak is zo zachtjes dat je het bijna niet hoort.. als ik de blazer aan zet dan hoor ik het al niet meer en het is echt alleen in het begin bij het optrekken, ook niet met terugschakelen ofzo. Lijkt wel dat je het alleen hoort als je er in een laag toerental druk op zet. Ik hoor het als ik 60 rij en m in zn 4 zet namelijk niet.. zou bijna zeggen een beetje wd40 onder in de pook en klaar was het niet dat ie zo schokt af en toe.. kan dit niet komen omdat het zo koud is buiten?
Radio harder zetten helpt ook
@Leroy,
Mogelijk het druklager van je koppeling, ga er eens mee naar een specialist en vraag daar eens een mening.
Tussentandwiel is bij die km-stand ook best mogelijk, was bij mijn Spi ook (zelfs eerder).
Succes,
Theo van den Bogaard
@Leroy, volgens mij is het je Laygear. Het naaldlager bij de eerste versnelling is waarschijnlijk uitgelopen. Je schreef hij doet het niet in zijn 4. Dat klopt, dan staat die prise direkt en wordt de laygear niet belast. Ook schreef je, hij doet het ook niet in zijn achteruit. Dat klopt ook, je achteruit tandwiel zet je laygear vast, dan hoor je hem ook niet.
Zo snel mogelijk de bak repareren, er komt een hoop staalvijlzel vrij en dat moet je niet hebben in de olie, dat gaat ten koste van de motor.
Ik wens je sterkte.
Laat me raden, dit is veel werk waar minstens het gehele blok eruit moet etc. Is dit zelf te doen met een haynes en een flinke dosis gezond verstand en inzicht? Of moet ik toch echt naar de garage om vervolgens €800 af te mogen rekenen..
dit red je niet met 800 euro bij een garage...
heb laatst een bakwissel gedaan bij een mpi en die zat qua prijs in de buurt, heb wel een andere bak gemonteerd...
Haha dankje Kevin1203, het hondebot zat inderdaad los en hierdoor schokte de motor en maakte deze het krakende geluid tegen het schutbord.. Heb het ding goed vastgezet en heb nergens meer last van! Gelukkig maar ^^
graag gedaan be blij dat het een kleinigheidje was, en een stuk goedkoper was,
Als we de versnelling van 1 naar 2 langzaam doen, niets aan de hand, maar wat sneller is kraken.
Ook van 3 terug naar 2 kraakt. Wat zou dit kunnen zijn, en hoe op te lossen?
Als je koppelingcylinder goed ontlucht is denk ik dat je synchromesringen versleten zijn. Vervangen van deze ringen is enorm veel werk als je het zelf moet doen en heel erg duur als je het laat doen. De ringen zelf zijn niet zo duur, maar je hele versnellingsbak moet ervoor uit elkaar worden gehaald.
... waarvoor weer eerste de motor uit de auto moet. Maar ik zou inderdaad eerst eens de koppeling controleren.
Eelke schreef:
... waarvoor weer eerste de motor uit de auto moet. Maar ik zou inderdaad eerst eens de koppeling controleren.
Kan eventueel ook alleen het blok lichten... Maar je zit dan wel redelijk met je ruimte te kijken.
Kan eventueel ook alleen het blok lichten... Maar je zit dan wel redelijk met je ruimte te kijken.

Hoe wil je dan de hoofdas eruit halen? het is dan veel sneller om het blok er gewoon uit te halen.
Wouter
Ik heb hetzelfde probleem alleen dan met de synchomes van de derde versnelling. (van 2 naar 3 en van 4 naar 3)
Bij Ben van leeuwen al eens geinformeerd naar de kosten. Ongeveer 800 eu, icm grote beurt iets voordeliger. Die ringetjes zijn idd erg goedkoop 16 eu volgens mij...
Je auto kan er overigens wel een tijdje mee blijven rijden...
Jim
Je auto kan er overigens wel een tijdje mee blijven rijden...
ja, alleen het kraken wat je hoort zijn de dogteeth die langs de uitsparingen van de hub schrapen.
Schrapen=slijpen=stukgaan.
Een manier om ermee te kunnen rijden is dubbelclutchen:
* koppelen
* uit versnelling halen naar vrij
* koppeling op laten komen
* peut gas geven
* koppelen en schakelen
Ander "oplossing": bij het schakelen de pook eerst tegen de versnelling aan laten hangen, voordat je hem er echt in duwt. Hij heeft dan meer tijd om te synchroniseren.
Cheers,
Wouter
Sjimmie schreef:
Bij Ben van leeuwen al eens geinformeerd naar de kosten. Ongeveer 800 eu, icm grote beurt iets voordeliger. Die ringetjes zijn idd erg goedkoop 16 eu volgens mij...
Jim
Die synchromesh-ringen zijn idd niet zo prijzig, de kosten bij Ben zitten voornamelijk in de manuren (hele blok eruit, bak splitsen etc etc)
Als je het zelf doet ben je ongeveer 200 euri kwijt. Maar dan heb je wel alle lagers, pakkingen én de synchromesh-ringen vervangen
Wat ik dan nog meer nodig heb is een brug en iemand die er verstand van heeft...
Dan heb je alleen iemand nodig die er verstand van heeft, want een blok verwijderen zonder brug is ook mogelijk.
Blok verwijderen heb ik onlangs gedaan en is eigenlijk niet zo moeilijk, maar ik ben nog niet verder geweest.
Binnenkort wel een blok uitelkaar halen om wat tandwielen te vervangen, maar dat wordt voor ons ook de eerste keer.
Maar als we daar een landkaart ( exploded vieuw ) van hebben moet dat ook geen probleem zijn.
Ik had hetzelfde probleem bij mijn Mini, ook van 2 naar 3 en van 3 naar 2. En bij langzaam schakelen was dit opgelost.
Vorige week mijn Mini terug gekregen en de reparatie was nog in de garantieperiode uitgevoerd. Toch heb ik nog mijn twijfels.
Als ik hem start en weg rij kraakt hij (de 1 keer dat ik schakel) van 1 naar 2. Hierna schakelt hij prima zonder te kraken tenzij ik weer na een aantal uur instap, dan nl. weer hetzelfde verhaal. Van 3 naar 2 gaat steeds meteen soepel.
Wat is hier precies aan de hand?, alles is gerepareerd en dat kan ik ook zeer zeker merken bij het rijden, alleen zou hij bij de 1e keer, van 1 naar 2 dus, meteen soepel in te leggen moeten zijn.
als ik jou was zou ik gewoon terug gaan voordat je garantie periode voorbij is... zzeg dat hij nog kraakt.. en dat je het gemaakt wilt hebben
Zoals jij het zegt lijkt het net alsof hij constant kraakt, en dat is niet zo.
Bij de eerste keer van 1 naar 2 schakelen, kraakt het een beetje en dat is het dan ook. Daarna dus niet meer, ook al schakel ik nog duizend keer van 1 naar 2.
Je zou dus denken dat het niet meer met die syncromeshringen te maken heeft.....
Eigenlijk zou hij helemaal niet mogen kraken? toch
Misschien wordt het straks erger als je uit de garantie bent.
Nu zou ik idd ook terug gaan ermee
ja dat bedoel ik ook, een versnellingsbak hoort niet te kraken, ook al doet i het alleen in het begin.. dan is het nog steeds teveel.. er is iets niet goed en zo krijg je meer slijtage dan je wilt.. of straks vliegen er ineens tandjes door je bak en loop die in de soep... dan heb je de poppen aan het dansen...
maar dit is wel extreem gesteld..
Hi,
na enige maanden stilstand, heb ik de mini buiten gehaald.tijdens het testrijden ben ik problemen beginnen krijgen bij het op-en terugschakelen in de derde versnaelling (1275GT bak).In eerste instantie dacht ik dat de olie er iets mee te maken had, aangezien ik ter conservering een semi synth olie had gevuld die een extra friction modifier bezat.
Heb de olie vervangen door duckhams 20W50, maar zodra de motor iets warm wordt heb ik opnieuw gekraak in de derde versnelling. De andere versnellingen zijn top.
Wil dit zeggen een probleem met de baulk ring? Of zijn er nog andere opties?
bedankt,
dede
synchromess ?
Gebeurd het met hoog toeren schakelen?
euhm, bij mij is het zo dat ik hem 2 op de 10 keer in 2de versnelling krijg, de andere keren schiet hij terug in neutraal...van derde naar tweede moet ik helemaal niet proberen
ik vrees dat de syncromeshringen versleten zijn maar kan het dat dit aan m'n quickshift ligt? of aan iets anders?
groeten
Jori: mss staat hier meer? (heb het zelf nog niet gelezen)
), daarna eens (laten) kijken naar die koppeling en als dat niet lukt is het dus de syncro? K zal ook eens die dubbelclutch proberen of gwn nog trager schakelen...
Ik zit ook met het probleem dat hij kraakt van 1e naar 2e (niet bij traag schakelen) en van 3e naar 2e (altijd).
Als ik het hier zo lees zal ik eerst eens de olie vervangen (welke olie en in welk reservoir
Kan iemand mij al vertellen welke olie ik juist moet vervangen? K heb eens gehoord dat dat dezelfde is als die van de motor of heb ik het verkeerd?
Ik heb mijn mini nog maar een week, vandaar al die (domme) vragen
alvast bedankt
Kan iemand mij al vertellen welke olie ik juist moet vervangen? K heb eens gehoord dat dat dezelfde is als die van de motor of heb ik het verkeerd?
15w40 of liever bij oudere motoren 20w50. Neem geen synthetische olie, dat is een supersmeermiddel, en omdat je bak en motor dezelfde olie delen, heb je dan te weinig frictie bij de synchronisatie.
groeten,
Wouter
Dus olie aftappen aan de onderkant, en nieuwe olie erin bovenop het kleppendeksel. (en ook ff je olie filter vervangen dan).
Mijn versnellingsbak is ook spontaan begonnen met kraken. Het geluid komt van onderuit de pook vandaan maar het heeft niks te maken met het schakelen van zn 1 naar 2 ofzo, dat gaat namelijk heel soepel en zonder geluid. Hij kraakt alleen als ik de koppeling op laat komen in zn 1,2,3 of 4, maar niet in zn achteruit
Hij kraakt ook als ik het gas los laat maar hij wel nog in de versnelling staat en ik dan met een laag toerental weer gas ga geven. Waar ik ook last van heb is dat als ik mn gas los laat, ook al is het vrij voorzichtig dat de auto dan schokt, en ik in de bak een soort klak hoor. Het lijkt dan wel of er speling zit tussen de versnellingen ofzo. Iemand raad?
Tussentandwiel of lagers daarvan?
Ik zou het niet weten, het is een kensington Spi uit '96 en heeft 53.000 km gelopen. Ik kan me niet voorstellen dat de bak nu al versleten is
Kan zijn dat tussentandwiel lager niet versleten is maar kapot is. (versleten > veel speling, kapot > naalden er uit)
Aangezien het plotseling gekomen is denk ik dat er wel een lager kapot is.
Ik zou er vooral niet verder mee gaan rijden, Maar eerst grondig onderzoeken waar het vandaan komt.
Ik heb een SPI blok '91 waar tussentandwiellager uit lag. Hier is wel een poosje mee rondgereden, hierdoor was het huis dus ook uitgesleten en moest er een ander huis om de bak.
Misschien als je een klap hoort en schokken bij het wegrijden en of koppelen, dan het hondebot even nakijken en ook de plaat op het schutbord. (bover de koppeling bijrijderskant motor) als deze los zit dan krijg je ook schokken en klappen. gr kevin
Nja het gekraak is zo zachtjes dat je het bijna niet hoort.. als ik de blazer aan zet dan hoor ik het al niet meer en het is echt alleen in het begin bij het optrekken, ook niet met terugschakelen ofzo. Lijkt wel dat je het alleen hoort als je er in een laag toerental druk op zet. Ik hoor het als ik 60 rij en m in zn 4 zet namelijk niet.. zou bijna zeggen een beetje wd40 onder in de pook en klaar was het niet dat ie zo schokt af en toe.. kan dit niet komen omdat het zo koud is buiten?
Radio harder zetten helpt ook

@Leroy,
Mogelijk het druklager van je koppeling, ga er eens mee naar een specialist en vraag daar eens een mening.
Tussentandwiel is bij die km-stand ook best mogelijk, was bij mijn Spi ook (zelfs eerder).
Succes,
Theo van den Bogaard
@Leroy, volgens mij is het je Laygear. Het naaldlager bij de eerste versnelling is waarschijnlijk uitgelopen. Je schreef hij doet het niet in zijn 4. Dat klopt, dan staat die prise direkt en wordt de laygear niet belast. Ook schreef je, hij doet het ook niet in zijn achteruit. Dat klopt ook, je achteruit tandwiel zet je laygear vast, dan hoor je hem ook niet.
Zo snel mogelijk de bak repareren, er komt een hoop staalvijlzel vrij en dat moet je niet hebben in de olie, dat gaat ten koste van de motor.
Ik wens je sterkte.
Laat me raden, dit is veel werk waar minstens het gehele blok eruit moet etc. Is dit zelf te doen met een haynes en een flinke dosis gezond verstand en inzicht? Of moet ik toch echt naar de garage om vervolgens €800 af te mogen rekenen..
dit red je niet met 800 euro bij een garage...
heb laatst een bakwissel gedaan bij een mpi en die zat qua prijs in de buurt, heb wel een andere bak gemonteerd...
Haha dankje Kevin1203, het hondebot zat inderdaad los en hierdoor schokte de motor en maakte deze het krakende geluid tegen het schutbord.. Heb het ding goed vastgezet en heb nergens meer last van! Gelukkig maar ^^
graag gedaan be blij dat het een kleinigheidje was, en een stuk goedkoper was,
Je moet ingelogd zijn om te reageren.