Voor-subframe restauratie. fotos komen er ook bij.
Ben begonnen met mijn voorsubframe waar mijn lekker blokje in komt en mijn 7.5 schijven setje. Heb ongeveer alle parts in huis maar nu moest dat subframe nog schoon. Heb het helemaal vrij gemaakt van bitac en vet en naar de straler gebracht (straal-totaal in soest).
Helaas heb ik geen fotos hoe het was (vies,vet roestig subframe), maar kzal jullie wel met fotos op de hoogte gaan houden hoe ik dit zaakje opbouw. Overmorgen komt het subframe weer terug gecoat en wel.
Heb hier 42,50 voor moeten lappen. Wat ik erg vond meevallen.
Kijk, dit is een topic dat ik zeker ga volgen. Ik heb ergens nog een berging onder mijn huis en daar past prima een voorsubframe met motor in. Ik loop ook al een tijdje met het idee om daar rustig een mooi setje op te boewen. Succes en ik zal je vorderingen volgen
dit topic is zeker de moeite waard.
Aangezien ik ook mijn voorsubframe ga opknappen binnenkort, maar dan wel zonder die schijfremmen.
42.50€ voor dat alles is inderdaad niet veel.
Maar waar ik ga het toch gewoon met stalenborstel doen en dan daarna in de anti-roest en dan zwart spuiten.
Tips zijn altijd welkom
Mijn eerste probleempje, hoe gaan krijg ik die 2 onderste draagarmpjes los van elkaar, deze zitten met 1 bout vast aan elkaar maar die krijg ik er met geen mogelijkheid uit?
Moet ik er met de brander op?
Kijk uit naar overmorgen als ik mnijn frampje terug krijg. Ik doe de restauratie niet eens in de kelder maar gewoon in mijn kamer....work mate naast mijn bureau frame erop en klussen maar. Je staat er mee op en gaat er dus mee naar bed .
Buitenrand verwarmen en vervolgens met een goedpassende sleutel los draaien.
Je hebt hier wel wat bruut geweld voor nodig.
Ik heb overigens mijn subframe weer terug gehangen in Polyflexrubbers. Ze zijn een stuk stugger dus je voelt meer wegcontact, maar wel beter dan die gefulcaniseerde rubbers.
Voor de verandering heb ik ditmaal voor oranje gekozen.
grtzz Martin
ik heb ook polyflex en ook oranje, steek lekker af tegen dat zwart en het schijnt nog goed te zijn ook
hey
dat gaat zeker mooi worden je frame laten coaten... ik heb het ook laten doen voor en achter. mocht ze aleen niet in de huiskamer opbouwen...( me moeders schuld )
maar je subframe weer terug gehangen in Polyflexrubbers???
bij het los halen van die van mij ben ik geen rubber tegen gekomen... waar moeten ze zitten??
maar ik ga dit zeker volgen!...
groeten Daan
Die subframes met rubbers zijn voor watjes...
Grapje natuurlijk, mini's van voor 1975 hebben een solid mounted subframe. Geen rubbers dus.
bij het los halen van die van mij ben ik geen rubber tegen gekomen... waar moeten ze zitten??
Als je het frontsubframe los haalt zitten de rubbers tussen de touwers, de borstbout welk door de dwarsbalk steekt en onder tussen je schutbord (o.a. buitenkant pedalenbak). Zie tekening bij de pijlen touwers.
Bij de oudere types (voor 1976) zaten de frontsubframes zonder rubbers gemonteerd.
grtzz Martin
oke das mooi dan heb ik mijn subframe toch goed der onder zitten...
en bedankt voor de uitleg iedereen.
Mini Martin schreef:
Als je het frontsubframe los haalt zitten de rubbers tussen de touwers, de borstbout welk door de dwarsbalk steekt en onder tussen je schutbord (o.a. buitenkant pedalenbak). Zie tekening bij de pijlen touwers.
Bij de oudere types (voor 1976) zaten de frontsubframes zonder rubbers gemonteerd.
grtzz Martin
Ho ho Martin, precies waar die pijlen staan heb je bij een solid mounted subframe rubbers zitten. Ze liggen bovenop de subframe-towers, maar dat zijn dan ook de enige rubbers.
Herkenningspuntje solid mounted subframes: de towers zitten elk met 2 bouten vast ipv 1 ontiegelijk grote bout.
zitten er ook geen rubbers aan de vloerbevestiging en aan het trekoog
waar blijven die foto's nou?
Wouter
Hoop dat ik hem vandaag kan ophalen....beetje geduld anders wordt het morgen denk ik. Maar als ie er is pak ik de cam en zal meteen een paar moie pic's schieten.
ok ben benieuwd.
Cheers,
Wouter
ik heb vandaag ook die Oranje Polyflexrubbers gekocht. Voor achter- en voorsubframe.
Zijn ze echt zo goed dan? Ik mocht kiezen tussen Oranje of Zwarte. Maar ik had hier gelezen over die oranje en ja dan heb ik die maar genomen.
Paul schreef: Ho ho Martin, precies waar die pijlen staan heb je bij een solid mounted subframe rubbers zitten. Ze liggen bovenop de subframe-towers, maar dat zijn dan ook de enige rubbers.
Oh ja? Ik ben geen rubbers tegengekomen, alleen een paar dikke stalen plaatjes. Op de foto hieronder staan ze.
Maar jouw Clubman is van voor 76 en dat verklaard natuurlijk een hoop.
grtzz Martin
Volgens paul zou je bij een solid mounted ook rubber hebben, vandaar mijn vraag.
Volgens paul
hij heeft weer iets aparts
(ik heb op mijn Van ('71) ook *geen* rubbers op de subframetorens)
FWIW,
Theo van den Bogaard
Ik heb dus ook geen rubbers op mijn 73ger
De naam "solid mounted" zegt het al.
grtzz Martin
wat kosten die oranje rubbers. best wel intressant om ze er op te zetten
nog neit klaar vandaag.............helaas heb zon zin om verder te klussen
ik heb al mijn voorsubframe rubbers nieuw gekocht.
Die aan het trekoog 10€
vloerbevestiging 15€
top 15€
En die van het achtersubframe 14 €
Grrrrrrrrrrrrrrrr, wachten tot maandag .............heb echt geen geduld IK WIL KLUSSEN!!!!
wouterke schreef: Die aan het trekoog 10€
vloerbevestiging 15€
top 15€
En die van het achtersubframe 14 €
Deze prijzen gelden ook bij DCM.
Ik heb vernomen dat de bedragen bij andere Mini Centre's een stuk hoger liggen.
grtzz Martin
ja ik heb ze dan ook bij DCM gekocht
wouterke schreef: zitten er ook geen rubbers aan de vloerbevestiging en aan het trekoog
Nope, staal op staal
henkmarius":5gzku1n4]Oh ja? Ik ben geen rubbers tegengekomen, alleen een paar dikke stalen plaatjes. Op de foto hieronder staan ze.[/quote:5gzku1n4]
Ehm, en zaten die dikke stalen platen tussen de top van je subframetowers en het schutbord?
Ik heb er toch echt rubber tussenzitten!
Halve cm dik ongeveer, Rene heeft ze ook bij zijn Mini.
(We hebben allebei een 74-er, die van Rene van begin 74, die van mij eind 74. Bij mij zit het contactslot haaks op de stuurkolom, bij Rene zit het contactslot in de centerconsole)
Als jullie nieuwsgierig genoeg zijn dan zal ik wel ff een foto plaatsen.
Wij hebben een '74-er gesloopt, en daar zaten ook stalen platen tussen...
Paul schreef:
Ehm, en zaten die dikke stalen platen tussen de top van je subframetowers en het schutbord?
Ik heb er toch echt rubber tussenzitten!
Halve cm dik ongeveer, Rene heeft ze ook bij zijn Mini.
(We hebben allebei een 74-er, die van Rene van begin 74, die van mij eind 74. Bij mij zit het contactslot haaks op de stuurkolom, bij Rene zit het contactslot in de centerconsole).
Op de foto zie de dikkere platen (zwart) en wat dunnere (roeststopkleur). Die dikke zitten op op de subframe towers, de dunnere zijn om de moeren te borgen op het schutbord.
Mijn clubman is uit 1975, het contactslot zit op de middenkolom, zie de foto hieronder. Kennelijk wisten ze niet helemaal wat ze wilden in die tijd en dus elk bouwjaar weer een eigen variant. Ik zoek trouwens nog steeds zo'n contactslot.
Ik heb hem terug en wat issie mooi!!!! Ga zo even een nieuwe geocities site aanmaken om mijn fotos op te gooien.
jow allen,
ik ga ook mijn voorsubbie restaureren.
het motorblok is er al vanaf em ook afgespoten
nog even naar de staler en dan poedercoaten
ik ga denk ik ook wel voor die orange rubbers van DCM ga
Ben begonnen met mijn voorsubframe waar mijn lekker blokje in komt en mijn 7.5 schijven setje. Heb ongeveer alle parts in huis maar nu moest dat subframe nog schoon. Heb het helemaal vrij gemaakt van bitac en vet en naar de straler gebracht (straal-totaal in soest).
Helaas heb ik geen fotos hoe het was (vies,vet roestig subframe), maar kzal jullie wel met fotos op de hoogte gaan houden hoe ik dit zaakje opbouw. Overmorgen komt het subframe weer terug gecoat en wel.
Heb hier 42,50 voor moeten lappen. Wat ik erg vond meevallen.
Kijk, dit is een topic dat ik zeker ga volgen. Ik heb ergens nog een berging onder mijn huis en daar past prima een voorsubframe met motor in. Ik loop ook al een tijdje met het idee om daar rustig een mooi setje op te boewen. Succes en ik zal je vorderingen volgen
dit topic is zeker de moeite waard.

Aangezien ik ook mijn voorsubframe ga opknappen binnenkort, maar dan wel zonder die schijfremmen.
42.50€ voor dat alles is inderdaad niet veel.
Maar waar ik ga het toch gewoon met stalenborstel doen en dan daarna in de anti-roest en dan zwart spuiten.
Tips zijn altijd welkom
Mijn eerste probleempje, hoe gaan krijg ik die 2 onderste draagarmpjes los van elkaar, deze zitten met 1 bout vast aan elkaar maar die krijg ik er met geen mogelijkheid uit?
.
Moet ik er met de brander op?
Kijk uit naar overmorgen als ik mnijn frampje terug krijg. Ik doe de restauratie niet eens in de kelder maar gewoon in mijn kamer....work mate naast mijn bureau frame erop en klussen maar. Je staat er mee op en gaat er dus mee naar bed
Buitenrand verwarmen en vervolgens met een goedpassende sleutel los draaien.

Je hebt hier wel wat bruut geweld voor nodig.
Ik heb overigens mijn subframe weer terug gehangen in Polyflexrubbers. Ze zijn een stuk stugger dus je voelt meer wegcontact, maar wel beter dan die gefulcaniseerde rubbers.
Voor de verandering heb ik ditmaal voor oranje gekozen.
grtzz Martin
ik heb ook polyflex en ook oranje, steek lekker af tegen dat zwart en het schijnt nog goed te zijn ook
hey
)
dat gaat zeker mooi worden je frame laten coaten... ik heb het ook laten doen voor en achter. mocht ze aleen niet in de huiskamer opbouwen...( me moeders schuld
maar je subframe weer terug gehangen in Polyflexrubbers???
bij het los halen van die van mij ben ik geen rubber tegen gekomen... waar moeten ze zitten??
maar ik ga dit zeker volgen!...
groeten Daan
Die subframes met rubbers zijn voor watjes...
Grapje natuurlijk, mini's van voor 1975 hebben een solid mounted subframe. Geen rubbers dus.
bij het los halen van die van mij ben ik geen rubber tegen gekomen... waar moeten ze zitten??

Als je het frontsubframe los haalt zitten de rubbers tussen de touwers, de borstbout welk door de dwarsbalk steekt en onder tussen je schutbord (o.a. buitenkant pedalenbak). Zie tekening bij de pijlen touwers.
Bij de oudere types (voor 1976) zaten de frontsubframes zonder rubbers gemonteerd.
grtzz Martin
oke das mooi dan heb ik mijn subframe toch goed der onder zitten...
en bedankt voor de uitleg iedereen.
Mini Martin schreef:

Als je het frontsubframe los haalt zitten de rubbers tussen de touwers, de borstbout welk door de dwarsbalk steekt en onder tussen je schutbord (o.a. buitenkant pedalenbak). Zie tekening bij de pijlen touwers.
Bij de oudere types (voor 1976) zaten de frontsubframes zonder rubbers gemonteerd.
grtzz Martin
Ho ho Martin, precies waar die pijlen staan heb je bij een solid mounted subframe rubbers zitten. Ze liggen bovenop de subframe-towers, maar dat zijn dan ook de enige rubbers.
Herkenningspuntje solid mounted subframes: de towers zitten elk met 2 bouten vast ipv 1 ontiegelijk grote bout.
zitten er ook geen rubbers aan de vloerbevestiging en aan het trekoog
waar blijven die foto's nou?
Wouter
Hoop dat ik hem vandaag kan ophalen....beetje geduld
anders wordt het morgen denk ik. Maar als ie er is pak ik de cam en zal meteen een paar moie pic's schieten.
ok
ben benieuwd.
Cheers,
Wouter
ik heb vandaag ook die Oranje Polyflexrubbers gekocht. Voor achter- en voorsubframe.
Ik mocht kiezen tussen Oranje of Zwarte. Maar ik had hier gelezen over die oranje en ja
dan heb ik die maar genomen.
Zijn ze echt zo goed dan?
Paul schreef:

Ho ho Martin, precies waar die pijlen staan heb je bij een solid mounted subframe rubbers zitten. Ze liggen bovenop de subframe-towers, maar dat zijn dan ook de enige rubbers.
Oh ja? Ik ben geen rubbers tegengekomen, alleen een paar dikke stalen plaatjes. Op de foto hieronder staan ze.
Maar jouw Clubman is van voor 76 en dat verklaard natuurlijk een hoop.
grtzz Martin
Volgens paul zou je bij een solid mounted ook rubber hebben, vandaar mijn vraag.
Volgens paul
hij heeft weer iets aparts
(ik heb op mijn Van ('71) ook *geen* rubbers op de subframetorens)
FWIW,
Theo van den Bogaard
Ik heb dus ook geen rubbers op mijn 73ger
De naam "solid mounted" zegt het al.
grtzz Martin
wat kosten die oranje rubbers. best wel intressant om ze er op te zetten
nog neit klaar vandaag.............helaas heb zon zin om verder te klussen
ik heb al mijn voorsubframe rubbers nieuw gekocht.
Die aan het trekoog 10€
vloerbevestiging 15€
top 15€
En die van het achtersubframe 14 €
Grrrrrrrrrrrrrrrr, wachten tot maandag .............heb echt geen geduld IK WIL KLUSSEN!!!!
wouterke schreef:
Die aan het trekoog 10€
vloerbevestiging 15€
top 15€
En die van het achtersubframe 14 €
Deze prijzen gelden ook bij DCM.
Ik heb vernomen dat de bedragen bij andere Mini Centre's een stuk hoger liggen.
grtzz Martin
ja ik heb ze dan ook bij DCM gekocht
wouterke schreef:
zitten er ook geen rubbers aan de vloerbevestiging en aan het trekoog
Nope, staal op staal
henkmarius":5gzku1n4]Oh ja? Ik ben geen rubbers tegengekomen, alleen een paar dikke stalen plaatjes. Op de foto hieronder staan ze.[/quote:5gzku1n4]
Ehm, en zaten die dikke stalen platen tussen de top van je subframetowers en het schutbord?
Ik heb er toch echt rubber tussenzitten!
Halve cm dik ongeveer, Rene heeft ze ook bij zijn Mini.
(We hebben allebei een 74-er, die van Rene van begin 74, die van mij eind 74. Bij mij zit het contactslot haaks op de stuurkolom, bij Rene zit het contactslot in de centerconsole)
Als jullie nieuwsgierig genoeg zijn dan zal ik wel ff een foto plaatsen.
Wij hebben een '74-er gesloopt, en daar zaten ook stalen platen tussen...
Paul schreef:

Ehm, en zaten die dikke stalen platen tussen de top van je subframetowers en het schutbord?
Ik heb er toch echt rubber tussenzitten!
Halve cm dik ongeveer, Rene heeft ze ook bij zijn Mini.
(We hebben allebei een 74-er, die van Rene van begin 74, die van mij eind 74. Bij mij zit het contactslot haaks op de stuurkolom, bij Rene zit het contactslot in de centerconsole).
Op de foto zie de dikkere platen (zwart) en wat dunnere (roeststopkleur). Die dikke zitten op op de subframe towers, de dunnere zijn om de moeren te borgen op het schutbord.
Mijn clubman is uit 1975, het contactslot zit op de middenkolom, zie de foto hieronder. Kennelijk wisten ze niet helemaal wat ze wilden in die tijd en dus elk bouwjaar weer een eigen variant. Ik zoek trouwens nog steeds zo'n contactslot.
Ik heb hem terug en wat issie mooi!!!!
Ga zo even een nieuwe geocities site aanmaken om mijn fotos op te gooien.
jow allen,
ik ga ook mijn voorsubbie restaureren.
het motorblok is er al vanaf em ook afgespoten
nog even naar de staler en dan poedercoaten
ik ga denk ik ook wel voor die orange rubbers van DCM ga
link
GreetZ
hanz
Je moet ingelogd zijn om te reageren.