omdat ik begonnen ben met het opbouwen van mijn snelleblokje, wil ik graag wat informatie over de ontsteking van technische brain-stormers. Het blokje gaat richting de 7000 a 8000 toeren draaien. Nu is mij vertelt dat een ontsteking met puntjes dan gaat zweven, en dus overslaan. Wat isnu wijsheid. Een electronische van een metro monteren, of een origine ombouwen naar electronisch??
Alvast bedankt voor de hulp!!
Groetjes mark
wat voor een blok is het.
Snel blokkie klinkt leuk, maar je hebt snelle 850gers 1000cc-tje 1300cc.
Heb wel gehad dat in het 6000 en hoger gebied de motor een beetje haperde, maar of dat te wijten was aan de ontsteking? Geen idee.
Nu heb ik voor mijn 1300 een elektronische ontsteking en het blok afgesteld. Nergens meer last van.
grtzz Martin
een 1275, voor road rally, beschreven in mijn andere berichten
Heej,
ik heb goede ervaringen met het, zoals jij noemt, ombouwen van de originele ontsteking.
Ik heb een setje gehad van Aldon, daar had ik een slechte ervaring mee daar hij binnen een week stuk was.
Maar dat hoeft niets te zeggen.
Nu heb ik al een jaar of 2 een Lumenition Magnetronic (spelfouten voorbehouden). De variant met een 4-tal magneten.
Daar heb ik 1 klacht over maar die hebben ze zelf inmiddels opgelost;
De bedrading naar de opnemer is bij mij een keer afgescheurd en was niet meer te repareren. Te wijten aan de vacuumvervroeger die de basisplaat steeds een beetje opschuift.
De nieuwe set die ik heb heeft verzwaarde bedrading op die plaats.
Effect??
Geen afstelling meer van punten.
Zuiverder lopen van de motor.
RPM's?? Bij mij zeker.
Juiste vacuum curve voor je motor.
Tot 7000rpm geen problemen, daarboven gaan allerlei mechanische delen tegenstribbelen.
Ik heb het tot nu toe alleen gebruikt op std 1000's en een Stage1 1000.
Stage 1 1000 af laten stellen bij Speed Centre Geldermalsen.
Eerste runs met std onsteking (punten).
Latere runs met Lumenition, aanzienlijke verbetering bij hogere RPMs
(gemakkelijker op hoge RPMs)
Of deze oplossing voor jouw project geschikt is kan ik niet zeggen, is van veel factoren afhankelijk... dus FWIW...
Kijk ook eens bij perfect-power en/of Kronenburg.
Een komplete set komt al snel rond de E500,= , maar is dan wel in te stellen met een laptop.
Let er wel op dat bij 6800 toeren je STD kleppen al kunnen gaan zweven en dan is de klepspeling erg kritisch en is het ook tijd voor betere veren.
Dit is waar ik nu op limit : 1/6800//2/6500//3/6000//4/6000berg af. http://mini.pagina.nl/ , hier de meeste links.
Greetz , Jeroen2
Ik heb daarentegen gewoon een setje gekocht op marktplaats voor 25 euro. 5 euro verzendkosten erbij en kwam uit op 30 euro. Had alleen het probleem dat ik een ballast resisted bobine had (9 volt dus), dus dat moet je wel ff laten meewegen in het aansluiten. Anders klapt je bobine uit elkaar. Moet wel zeggen dat ie er iets lastiger mee start in de winter als dat ie deed zonder de electronische onsteking, maar das te wijten aan het fijt dat het een 12 volt systeem is. Verder loopt ie super eerlijk gezegt.
nu nog een vraag van mij
Waar kan je zo een electronische ontsteking nieuw kopen? En hoeveel kosten die ?
Ik lees hier dat je ook een soort van conversiekit kan kopen. Werkt dat evengoed? Weet iemand daar de richtprijs van?
Ik wil nl. ook een elektronische ontsteking op mijn 1000 blok bouwen.
staat setjes voor alle distributeurs op www.minitrend.nl in den Haag
groetjes
1)Electronic ignition Kit 23/25D
# LU-142
€ 120 Order as IGN-41
2)Electronic Ignition Kit For 59 D
(blue points) 80 On >LU-144
€ 116 Order as IGN-39
3)Electronic Ignition Kit for 45D
(Red Points) 1974 on >LU-143
€ 116 Order as IGN-38
4)Electronic Ignition Kit 59D
( blue point with resistor) LU-243
€ 126 Order as IGN-40
Welke van deze 4 heb ik dan weer nodig voor mijn 1000cc motor uit het jaar 84 ?
dan zal je even op je ontsteking zelf moeten kijken, daar staat vast en zeker een van de codes op
groetjes mark
Schop!
Als (wat verlate) aanvullende vraag: Is zo'n setje eenvoudig te monteren voor iemand met een beetje sleutelervaring?
thx
ja op zich wel. het is alleen pielen met van die draadjes als je grote handen hebt....
oke, dan gaat ik die onderneming maar eens ondernemen. thx
Ik heb zo'n setje bij minitrend gekocht maar ik schaam me een beetje te melden dat ik de gebruiksaanwijzing toch niet zo helder vind. Wellicht ben ik toch niet zo'n briljent sleutelaar :-) Heeft er hier iemand wellicht een betere omschrijving of een fotootje van de geinstalleerde set? Alvast ontzettend bedankt.
Voor het aansluiten van de ontsteking op de bobine moet ik de + en - weten. Kan iemand me vertellen welke welke is op deze foto:
Op de bobine staan de cijfers 1 en 15. 15 is de plus (over contact) en 1 is verbonden met de condensator. Daar moet uit te komen zijn.
BTW deze nummers komen uit een Bosch boek, maar de nummering is vaak universeel.
Groetjes,
Marco
hey Kevski Style,
klopt het dat jij zo een setje van aldon hebt???
groetjes mark
blissard schreef: Voor het aansluiten van de ontsteking op de bobine moet ik de + en - weten. Kan iemand me vertellen welke welke is op deze foto:
Waar nu de zwart/witte draad op zit is de min
De andere kant (voorkant) is de plus.
Hallo,
Ik wilde hier ook even reageren.
Ik wil ook heel graag een electronische ontsteking.
Want ik ben het helemaal zat met die contactpuntjes.
Op 1 of andere manier gaan ze constant dicht staan, dus geen vonkje meer, dus veel gestotter en afslaanden motor :S.
Hij is al tig keer afgesteld.
Vandaar dat ik over wil gaan op electronische ontsteking.
Mijn vraag is wat heb je precies allemaal nodig?
Ik zie op minitrend dus 4 verschillende kitjes staan, nou dat is een dus een kwestie van kijken welke nummer ik nu heb.
Maar wat heb je verder nodig buiten die kit, of zit daar alles in?
want ik zie ook op minitrend een Electr. Distr.Cap.
Heb ik dat ook nog nodig?
En waarschijnlijk heb ik nu de verkeerde bobine, dus welke moet ik dan hebben van minitrend de LucasCoil >84* non balast of de Lucas Sport Coil > 84* ? en moeten daar dan ook weer andere kabels aan vas?
Greetz Remco
Hallo Rdvdeijk,
wat heb je voor 'n mini dan? (bouwjaar, motor e.d.)
Ik heb een Mini 1000 Mayfair S6.
Uit het bouwjaar 1985.
Ik hoop dat jullie antwoord hebben op mijn vraag.
Ik heb mijn mini ( een 1000cc uit '91 met carb ) voorzien van de electronische ontsteking. Hiervoor heb ik alleen de set zoals minitrend die verkoopt gemonteerd. Verder heb ik dus niets gewijzigd. Je gebruikt dus gewoon dezelfde verdelerkap, rotor en bobine. Wel moet je na montage de ontsteking weer netjes afstellen. De preciese set die je nodig hebt kan Minitrend je wel vertellen denk ik.
Ok, bedankt voor je info.
Alleen jij zegt zelfde bobine.
Ik heb toch van verschillende kanten gehoord.
Dat je een 12v bobine nodig moet hebben ofzo?
en waarschijnlijk heb ik een 9v bobine.
Groetjes Remco
wellicht dat mijn bobine dan al een 12v model was (ducelier). Ik heb hem in ieder geval niet vervangen.
Hoi ik was hier weer.
Na weer al dat gestotter enzo ben ik weer bij de garage geweest.
En hij heeft nu gewoon de gehele onsteking vervangen.
Nieuwe puntjes enzo.
Daarna geen gestotter meer.
Maar nu 3 weken later, begint hij weer een beetje stotteren.
Mijn vraag nu: op http://www.minitrend.nl/Ignition.htm heb je 4 verschillende typen qua electrische onsteking kitjes.
Welke heb ik precies nodig? ik heb een Mini 1000 mayair uit 1985.
Dus een 9V bobine lijkt mij, dus wat heb ik dan precies allemaal nodig?
Ik dacht dat ik het nog een keer ergens had gepost maar kan die post niet meer vinden :S
Dus ik stel het maar weer hier.
Zelf dacht ik deze: Electronic Ignition Kit For 59 D
Greetz
Hoi hier was ik weer.
Nu hoop i kdat er iemand is die kan antwoorden hehe.
Ik heb met minitrend gemaild.
En ik heb dus die iginition kit 59D nodig.
Alleen ik dacht dus ook een andere bobine.
Maar volgens die gozer daaro hoeft dat niet ofzo.
Ik dacht dat ik zo'n non balasted Coil nodig had van Lucas.
Maar hij zei waarom zou je dat willen die zijn voor auto's ouder dan 84. en mijne komt uit 85.
Als ik dat wel zou willen zou ik dus de auto opnieuw moeten bedraden.
Mja dat wil ik dus nie.
Ook zei dat hij ook een ignition race kit had en daar zit wel een speciale coil bij. maar die hoef ik dus nie.
Dus ik kan blijkbaar gewoon dezelfde bobine houden en draden?
Kan iemand dit voor mij als extra bevestigen?
Omdat ik dacht dat ik een 9v bobine had ofzo en ergens had gehoord dat je een 12v bobine moet hebben?
Niet dat ik straks met dat kitje even naar een garage ga en hij alles voor me erin zet, en er wat mis gaat omdat de bobine nie goed zou zijn?
greetz Remco
is dit nog opgelost?
loopt de ontsteking nu als een dolle?
Nja heb de mini vorig jaar verkocht.
Onderhoud etc koste me iets te veel enzo.
En ben nog student. had geld voor andere dingen nodig.
Maar goed antwoord op jouw vraag:
De mini draaide perfect toen ik de contactpunten had vervangen voor een electrisch kitje.
Geen gestotter meer zelfs niet met regen hehe
ok thanx
ik zit zelf ook te kijken naar zo'n setje en het verhaal hier was goede info..
Ik vond het echt een dikke verbetering
Vond dat de mini ook sneller reageerde op het gas.
Wat soepeler ofzo weet nie precies hoe je het uit moet leggen.
omdat ik begonnen ben met het opbouwen van mijn snelleblokje, wil ik graag wat informatie over de ontsteking van technische brain-stormers. Het blokje gaat richting de 7000 a 8000 toeren draaien. Nu is mij vertelt dat een ontsteking met puntjes dan gaat zweven, en dus overslaan. Wat isnu wijsheid. Een electronische van een metro monteren, of een origine ombouwen naar electronisch??
Alvast bedankt voor de hulp!!
Groetjes mark
wat voor een blok is het.
Snel blokkie klinkt leuk, maar je hebt snelle 850gers 1000cc-tje 1300cc.
Heb wel gehad dat in het 6000 en hoger gebied de motor een beetje haperde, maar of dat te wijten was aan de ontsteking? Geen idee.
Nu heb ik voor mijn 1300 een elektronische ontsteking en het blok afgesteld. Nergens meer last van.
grtzz Martin
een 1275, voor road rally, beschreven in mijn andere berichten
Heej,
ik heb goede ervaringen met het, zoals jij noemt, ombouwen van de originele ontsteking.
Ik heb een setje gehad van Aldon, daar had ik een slechte ervaring mee daar hij binnen een week stuk was.
Maar dat hoeft niets te zeggen.
Nu heb ik al een jaar of 2 een Lumenition Magnetronic (spelfouten voorbehouden). De variant met een 4-tal magneten.
Daar heb ik 1 klacht over maar die hebben ze zelf inmiddels opgelost;
De bedrading naar de opnemer is bij mij een keer afgescheurd en was niet meer te repareren. Te wijten aan de vacuumvervroeger die de basisplaat steeds een beetje opschuift.
De nieuwe set die ik heb heeft verzwaarde bedrading op die plaats.
Effect??
Geen afstelling meer van punten.
Zuiverder lopen van de motor.
RPM's?? Bij mij zeker.
Juiste vacuum curve voor je motor.
Tot 7000rpm geen problemen, daarboven gaan allerlei mechanische delen tegenstribbelen.
Ik heb het tot nu toe alleen gebruikt op std 1000's en een Stage1 1000.
Stage 1 1000 af laten stellen bij Speed Centre Geldermalsen.
Eerste runs met std onsteking (punten).
Latere runs met Lumenition, aanzienlijke verbetering bij hogere RPMs
(gemakkelijker op hoge RPMs)
Of deze oplossing voor jouw project geschikt is kan ik niet zeggen, is van veel factoren afhankelijk... dus FWIW...
Kijk ook eens bij perfect-power en/of Kronenburg.
Een komplete set komt al snel rond de E500,= , maar is dan wel in te stellen met een laptop.
Let er wel op dat bij 6800 toeren je STD kleppen al kunnen gaan zweven en dan is de klepspeling erg kritisch en is het ook tijd voor betere veren.
Dit is waar ik nu op limit : 1/6800//2/6500//3/6000//4/6000berg af.
http://mini.pagina.nl/ , hier de meeste links.
Greetz , Jeroen2
Ik heb daarentegen gewoon een setje gekocht op marktplaats voor 25 euro. 5 euro verzendkosten erbij en kwam uit op 30 euro. Had alleen het probleem dat ik een ballast resisted bobine had (9 volt dus), dus dat moet je wel ff laten meewegen in het aansluiten. Anders klapt je bobine uit elkaar. Moet wel zeggen dat ie er iets lastiger mee start in de winter als dat ie deed zonder de electronische onsteking, maar das te wijten aan het fijt dat het een 12 volt systeem is. Verder loopt ie super eerlijk gezegt.
nu nog een vraag van mij
Waar kan je zo een electronische ontsteking nieuw kopen? En hoeveel kosten die ?
Ik lees hier dat je ook een soort van conversiekit kan kopen. Werkt dat evengoed? Weet iemand daar de richtprijs van?
Ik wil nl. ook een elektronische ontsteking op mijn 1000 blok bouwen.
staat setjes voor alle distributeurs op www.minitrend.nl in den Haag
groetjes
1)Electronic ignition Kit 23/25D
# LU-142
€ 120 Order as IGN-41
2)Electronic Ignition Kit For 59 D
(blue points) 80 On >LU-144
€ 116 Order as IGN-39
3)Electronic Ignition Kit for 45D
(Red Points) 1974 on >LU-143
€ 116 Order as IGN-38
4)Electronic Ignition Kit 59D
( blue point with resistor) LU-243
€ 126 Order as IGN-40
Welke van deze 4 heb ik dan weer nodig voor mijn 1000cc motor uit het jaar 84 ?
dan zal je even op je ontsteking zelf moeten kijken, daar staat vast en zeker een van de codes op
groetjes mark
Schop!
Als (wat verlate) aanvullende vraag: Is zo'n setje eenvoudig te monteren voor iemand met een beetje sleutelervaring?
thx
ja op zich wel. het is alleen pielen met van die draadjes als je grote handen hebt....
oke, dan gaat ik die onderneming maar eens ondernemen. thx
Ik heb zo'n setje bij minitrend gekocht maar ik schaam me een beetje te melden dat ik de gebruiksaanwijzing toch niet zo helder vind. Wellicht ben ik toch niet zo'n briljent sleutelaar :-) Heeft er hier iemand wellicht een betere omschrijving of een fotootje van de geinstalleerde set? Alvast ontzettend bedankt.
Voor het aansluiten van de ontsteking op de bobine moet ik de + en - weten. Kan iemand me vertellen welke welke is op deze foto:
http://www.xs4all.nl/~blissard/P4090272.JPG
(niet voor modemmers, vergeten te schalen)
Op de bobine staan de cijfers 1 en 15. 15 is de plus (over contact) en 1 is verbonden met de condensator. Daar moet uit te komen zijn.
BTW deze nummers komen uit een Bosch boek, maar de nummering is vaak universeel.
Groetjes,
Marco
hey Kevski Style,
klopt het dat jij zo een setje van aldon hebt???
groetjes mark
blissard schreef:

Voor het aansluiten van de ontsteking op de bobine moet ik de + en - weten. Kan iemand me vertellen welke welke is op deze foto:
http://www.xs4all.nl/~blissard/P4090272.JPG
(niet voor modemmers, vergeten te schalen)
De min is sowieso je bevestigingsklem, die maakt contact met je blok... Voor de rest moet je ff 2 posts hierboven lezen
Het is wat laat, maar om dit topic compleet te maken nog een volledige HOW-TO (van iemand anders, dat wel
http://www.home.earthlink.net/~budkrueg ... to_TD.html
Waar nu de zwart/witte draad op zit is de min
De andere kant (voorkant) is de plus.
Hallo,
Ik wilde hier ook even reageren.
Ik wil ook heel graag een electronische ontsteking.
Want ik ben het helemaal zat met die contactpuntjes.
Op 1 of andere manier gaan ze constant dicht staan, dus geen vonkje meer, dus veel gestotter en afslaanden motor :S.
Hij is al tig keer afgesteld.
Vandaar dat ik over wil gaan op electronische ontsteking.
Mijn vraag is wat heb je precies allemaal nodig?
Ik zie op minitrend dus 4 verschillende kitjes staan, nou dat is een dus een kwestie van kijken welke nummer ik nu heb.
Maar wat heb je verder nodig buiten die kit, of zit daar alles in?
want ik zie ook op minitrend een Electr. Distr.Cap.
Heb ik dat ook nog nodig?
En waarschijnlijk heb ik nu de verkeerde bobine, dus welke moet ik dan hebben van minitrend de LucasCoil >84* non balast of de Lucas Sport Coil > 84* ? en moeten daar dan ook weer andere kabels aan vas?
Greetz Remco
Hallo Rdvdeijk,
wat heb je voor 'n mini dan? (bouwjaar, motor e.d.)
Ik heb een Mini 1000 Mayfair S6.
Uit het bouwjaar 1985.
Ik hoop dat jullie antwoord hebben op mijn vraag.
Ik heb mijn mini ( een 1000cc uit '91 met carb ) voorzien van de electronische ontsteking. Hiervoor heb ik alleen de set zoals minitrend die verkoopt gemonteerd. Verder heb ik dus niets gewijzigd. Je gebruikt dus gewoon dezelfde verdelerkap, rotor en bobine. Wel moet je na montage de ontsteking weer netjes afstellen. De preciese set die je nodig hebt kan Minitrend je wel vertellen denk ik.
Ok, bedankt voor je info.
Alleen jij zegt zelfde bobine.
Ik heb toch van verschillende kanten gehoord.
Dat je een 12v bobine nodig moet hebben ofzo?
en waarschijnlijk heb ik een 9v bobine.
Groetjes Remco
wellicht dat mijn bobine dan al een 12v model was (ducelier). Ik heb hem in ieder geval niet vervangen.
Hoi ik was hier weer.
Na weer al dat gestotter enzo ben ik weer bij de garage geweest.
En hij heeft nu gewoon de gehele onsteking vervangen.
Nieuwe puntjes enzo.
Daarna geen gestotter meer.
Maar nu 3 weken later, begint hij weer een beetje stotteren.
Mijn vraag nu: op http://www.minitrend.nl/Ignition.htm heb je 4 verschillende typen qua electrische onsteking kitjes.
Welke heb ik precies nodig? ik heb een Mini 1000 mayair uit 1985.
Dus een 9V bobine lijkt mij, dus wat heb ik dan precies allemaal nodig?
Ik dacht dat ik het nog een keer ergens had gepost maar kan die post niet meer vinden :S
Dus ik stel het maar weer hier.
Zelf dacht ik deze: Electronic Ignition Kit For 59 D
Greetz
Hoi hier was ik weer.
Nu hoop i kdat er iemand is die kan antwoorden hehe.
Ik heb met minitrend gemaild.
En ik heb dus die iginition kit 59D nodig.
Alleen ik dacht dus ook een andere bobine.
Maar volgens die gozer daaro hoeft dat niet ofzo.
Ik dacht dat ik zo'n non balasted Coil nodig had van Lucas.
Maar hij zei waarom zou je dat willen die zijn voor auto's ouder dan 84. en mijne komt uit 85.
Als ik dat wel zou willen zou ik dus de auto opnieuw moeten bedraden.
Mja dat wil ik dus nie.
Ook zei dat hij ook een ignition race kit had en daar zit wel een speciale coil bij. maar die hoef ik dus nie.
Dus ik kan blijkbaar gewoon dezelfde bobine houden en draden?
Kan iemand dit voor mij als extra bevestigen?
Omdat ik dacht dat ik een 9v bobine had ofzo en ergens had gehoord dat je een 12v bobine moet hebben?
Niet dat ik straks met dat kitje even naar een garage ga en hij alles voor me erin zet, en er wat mis gaat omdat de bobine nie goed zou zijn?
greetz Remco
is dit nog opgelost?
loopt de ontsteking nu als een dolle?
Nja heb de mini vorig jaar verkocht.
Onderhoud etc koste me iets te veel enzo.
En ben nog student. had geld voor andere dingen nodig.
Maar goed antwoord op jouw vraag:
De mini draaide perfect toen ik de contactpunten had vervangen voor een electrisch kitje.
Geen gestotter meer zelfs niet met regen hehe
ok thanx
ik zit zelf ook te kijken naar zo'n setje en het verhaal hier was goede info..
Ik vond het echt een dikke verbetering
Vond dat de mini ook sneller reageerde op het gas.
Wat soepeler ofzo weet nie precies hoe je het uit moet leggen.
Je moet ingelogd zijn om te reageren.