ik heb al veel gelezen in de gele bijbel, maar ik kan nbou niet tot iets concreets komen. Wat is nou het voordeel van een ontsteking zonder vucuumvervroeging tov eentje met??? Wat gebruik je nou wanneer??
Groetjes mark
Vacuumvervroeging zit er op met als hoofddoel het brandstofverbruik lager te maken. Je kunt gas terugnemen doordat de ontsteking vroeger gaat ontsteken. Een armer mengsel heeft een trager vlamfront, dwz. verbrandt en ontbrand langzamer.
Om nou toch de KLAP op het juiste moment te laten komen moet er dus eerder worden ontstoken.
en wat is dan het gevolg, als je geen vacuumvervroeging hebt?? en het voordeel tov met vervroeging??
Als je je gaspedaal niet vol ingedrukt hebt (deellast) ontstaat er een vacuum in je inlaatspruitstuk en de cilindervulling is minder efficient dan wanneer je vol gas geeft. Deze slechtere cilindervulling verbrand langzamer (het wordt minder hard samengeperst, want er is minder mengsel naar binnen gezogen). Als het langzamer verbrandt, moet je dus vroeger onsteken om te zorgen dat het vlamfront (voorkant van de explosie) op het juiste moment de zuiger bereikt. Ergo, als je een diep vacuum hebt in je spruitstuk, is de cilindervulling laag en moet je veel vervroeger om efficient te ontsteken. Als je niet vervroegt is de timing van de onsteking dus te laat en minder efficient. Ik vind dat iedere auto vacuumvervroeging moet hebben, want met iedere auto rijd je wel eens in deellast. Racers zeggen het niet nodig te hebben, want "wij rijden toch alleen volgas en benzineverbruik is geen issue". Maar als je netjes een bocht uit accellereerd zit je wel degelijk een tijdje onder deellast en als je minder peut verbruikt hoef je ook minder mee te nemen voor een race, dus blijf ik bij het standpunt dat deellastvervroeging, electronisch of met een vacuumdoosje, altijd goed is. Als je de juiste vervroeging voor de motor hebt, natuurlijk. Ook dat is te tunen met verschillende doosjes.
zozo, das een mooi en duidelijk verhaal
weer wat geleert vandaag
ook meteen duidelijk waarom bij zo'n vacuum meter op je dash van [diep vacuum = zuinig] tot [buitenluchtdruk = zuipen] gaat.
thnx voor de info
Hugo schreef: Als je je gaspedaal niet vol ingedrukt hebt (deellast) ontstaat er een vacuum in je inlaatspruitstuk en de cilindervulling is minder efficient dan wanneer je vol gas geeft. Deze slechtere cilindervulling verbrand langzamer (het wordt minder hard samengeperst, want er is minder mengsel naar binnen gezogen). Als het langzamer verbrandt, moet je dus vroeger onsteken om te zorgen dat het vlamfront (voorkant van de explosie) op het juiste moment de zuiger bereikt. Ergo, als je een diep vacuum hebt in je spruitstuk, is de cilindervulling laag en moet je veel vervroeger om efficient te ontsteken. Als je niet vervroegt is de timing van de onsteking dus te laat en minder efficient. Ik vind dat iedere auto vacuumvervroeging moet hebben, want met iedere auto rijd je wel eens in deellast. Racers zeggen het niet nodig te hebben, want "wij rijden toch alleen volgas en benzineverbruik is geen issue". Maar als je netjes een bocht uit accellereerd zit je wel degelijk een tijdje onder deellast en als je minder peut verbruikt hoef je ook minder mee te nemen voor een race, dus blijf ik bij het standpunt dat deellastvervroeging, electronisch of met een vacuumdoosje, altijd goed is. Als je de juiste vervroeging voor de motor hebt, natuurlijk. Ook dat is te tunen met verschillende doosjes.
DE VERVROEGING VERLAAT JUIST HET ONTSTEKINGS TIJDSTIP :Bij het wegvallen van het vacuum verlaat hij.( Hans Vera
dus dan maar een electonische ontsteking van een metro blok op m'n road rally motor??
en hoe zit het dan met een aldon ontsteking??
Mark Goedegebuure schreef: en hoe zit het dan met een aldon ontsteking??
Iemand een antwoord? ik wou de zelfde vraag stellen
aldon onsteking weet ik niet maar een electronische metro ontsteking heeft ook vacuum vervroeging.
Er moet toch ergens een signaal vandaan komen dat je onder deellast rijdt, anders weet de ontsteking niet dat 'ie moet vervroegen dus ik ga ervan uit dat die Aldon dat ook nodig heeft
Aldon kan je als beide bestellen. Probleem is alleen dat die dingen al in de jaren 70 ontworpen zijn met 5starfuel. Oftwel, de ontstekingscurves zijn niet echt optimaal en de vervroeging dus ook niet....
Ik heb een paar jaar gereden zonder vacuum vervroeger en dat beviel prima!
Ik heb de ontsteking uit het A+ blok getrokken en er een rubber dop terug gestopt, dan klotst er niet zoveel olie uit
Vervolgens een metro radiator voorin geplaatst (daar is dan ineens ruimte voor) en op de plaatst van de originele radiator beugel twee opnemers geplaatst als sensor voor de ontstekingen. Twee CDI units van een Honda VF750 met bij behorende bobines zorgden voor de vonk.
Resultaat: een nooit verlopende altijd vonkende mini!
Ik heb de vacuum vervroeger nooit gemist!
Marko
Hoeveel neemt het verbruik toe bij een SPI als de vacuum ergens lekt of eraf ligt? Is 1 op 7 en een hele hoge CO (10-11) dan verklaarbaar?
Zo ja dan weet ik iig waar ik kan gaan zoeken.
groeten,
Harald
Werkt een aldon ontsteking niet het zelfde als een mallory ontsteking?
dus zonder vacuumvervroeging maar doormiddel van de middelpuntvliegende kracht van een plaatje in de ontsteking dat door deze kracht vervroegt, de vervroeging kan je dan regelen met verschillende veertjes.
Bij het afhalen van de luchtfilter-behuizing vielen me twee dingen op:
- de afdichting tussen filterhuis en brandstofkamer is van een droge soort rubber en ziet er niet heel "fit" uit.
- in de brandstofkamer zit in het midden een cylindrisch metalen ding (wat is dat?) met een gele dop. Onder die dop zit blijkbaar een soort rubber ringetje. Dat ringetje steekt aan een kant uit en dicht dus niet volledig af. In hoeverre is dit een probleem? Is die afdichting van belang voor de lucht/brandstofverhouding?
Alle vacuumslangetje zijn OK, alle rubberen aansluitingen zijn nieuw. Lambda sensor is vervangen, mapp sensor is vervangen.
Verbruik nog steeds 1 op 6 a 7, CO waarde 11%
Normaal luchtfilter, enige aanpassing is een wat sportievere center-uitlaat. ECU reset is al gebeurt, geen resultaat. ECU stekkers gecheckt, ziet er goed uit...
ik heb al veel gelezen in de gele bijbel, maar ik kan nbou niet tot iets concreets komen. Wat is nou het voordeel van een ontsteking zonder vucuumvervroeging tov eentje met??? Wat gebruik je nou wanneer??
Groetjes mark
Vacuumvervroeging zit er op met als hoofddoel het brandstofverbruik lager te maken. Je kunt gas terugnemen doordat de ontsteking vroeger gaat ontsteken. Een armer mengsel heeft een trager vlamfront, dwz. verbrandt en ontbrand langzamer.
Om nou toch de KLAP op het juiste moment te laten komen moet er dus eerder worden ontstoken.
en wat is dan het gevolg, als je geen vacuumvervroeging hebt?? en het voordeel tov met vervroeging??
Als je je gaspedaal niet vol ingedrukt hebt (deellast) ontstaat er een vacuum in je inlaatspruitstuk en de cilindervulling is minder efficient dan wanneer je vol gas geeft. Deze slechtere cilindervulling verbrand langzamer (het wordt minder hard samengeperst, want er is minder mengsel naar binnen gezogen). Als het langzamer verbrandt, moet je dus vroeger onsteken om te zorgen dat het vlamfront (voorkant van de explosie) op het juiste moment de zuiger bereikt. Ergo, als je een diep vacuum hebt in je spruitstuk, is de cilindervulling laag en moet je veel vervroeger om efficient te ontsteken. Als je niet vervroegt is de timing van de onsteking dus te laat en minder efficient. Ik vind dat iedere auto vacuumvervroeging moet hebben, want met iedere auto rijd je wel eens in deellast. Racers zeggen het niet nodig te hebben, want "wij rijden toch alleen volgas en benzineverbruik is geen issue". Maar als je netjes een bocht uit accellereerd zit je wel degelijk een tijdje onder deellast en als je minder peut verbruikt hoef je ook minder mee te nemen voor een race, dus blijf ik bij het standpunt dat deellastvervroeging, electronisch of met een vacuumdoosje, altijd goed is. Als je de juiste vervroeging voor de motor hebt, natuurlijk. Ook dat is te tunen met verschillende doosjes.
zozo, das een mooi en duidelijk verhaal
weer wat geleert vandaag
ook meteen duidelijk waarom bij zo'n vacuum meter op je dash van [diep vacuum = zuinig] tot [buitenluchtdruk = zuipen] gaat.
thnx voor de info
Hugo schreef:
:Bij het wegvallen van het vacuum verlaat hij.( Hans Vera
Als je je gaspedaal niet vol ingedrukt hebt (deellast) ontstaat er een vacuum in je inlaatspruitstuk en de cilindervulling is minder efficient dan wanneer je vol gas geeft. Deze slechtere cilindervulling verbrand langzamer (het wordt minder hard samengeperst, want er is minder mengsel naar binnen gezogen). Als het langzamer verbrandt, moet je dus vroeger onsteken om te zorgen dat het vlamfront (voorkant van de explosie) op het juiste moment de zuiger bereikt. Ergo, als je een diep vacuum hebt in je spruitstuk, is de cilindervulling laag en moet je veel vervroeger om efficient te ontsteken. Als je niet vervroegt is de timing van de onsteking dus te laat en minder efficient. Ik vind dat iedere auto vacuumvervroeging moet hebben, want met iedere auto rijd je wel eens in deellast. Racers zeggen het niet nodig te hebben, want "wij rijden toch alleen volgas en benzineverbruik is geen issue". Maar als je netjes een bocht uit accellereerd zit je wel degelijk een tijdje onder deellast en als je minder peut verbruikt hoef je ook minder mee te nemen voor een race, dus blijf ik bij het standpunt dat deellastvervroeging, electronisch of met een vacuumdoosje, altijd goed is. Als je de juiste vervroeging voor de motor hebt, natuurlijk. Ook dat is te tunen met verschillende doosjes.
DE VERVROEGING VERLAAT JUIST HET ONTSTEKINGS TIJDSTIP
dus dan maar een electonische ontsteking van een metro blok op m'n road rally motor??
en hoe zit het dan met een aldon ontsteking??
Mark Goedegebuure schreef:
en hoe zit het dan met een aldon ontsteking??
Iemand een antwoord? ik wou de zelfde vraag stellen
aldon onsteking weet ik niet maar een electronische metro ontsteking heeft ook vacuum vervroeging.
Er moet toch ergens een signaal vandaan komen dat je onder deellast rijdt, anders weet de ontsteking niet dat 'ie moet vervroegen dus ik ga ervan uit dat die Aldon dat ook nodig heeft
Aldon kan je als beide bestellen. Probleem is alleen dat die dingen al in de jaren 70 ontworpen zijn met 5starfuel. Oftwel, de ontstekingscurves zijn niet echt optimaal en de vervroeging dus ook niet....
Ik heb een paar jaar gereden zonder vacuum vervroeger en dat beviel prima!
Ik heb de ontsteking uit het A+ blok getrokken en er een rubber dop terug gestopt, dan klotst er niet zoveel olie uit
Vervolgens een metro radiator voorin geplaatst (daar is dan ineens ruimte voor) en op de plaatst van de originele radiator beugel twee opnemers geplaatst als sensor voor de ontstekingen. Twee CDI units van een Honda VF750 met bij behorende bobines zorgden voor de vonk.
Resultaat: een nooit verlopende altijd vonkende mini!
Ik heb de vacuum vervroeger nooit gemist!
Marko
Hoeveel neemt het verbruik toe bij een SPI als de vacuum ergens lekt of eraf ligt? Is 1 op 7 en een hele hoge CO (10-11) dan verklaarbaar?
Zo ja dan weet ik iig waar ik kan gaan zoeken.
groeten,
Harald
Werkt een aldon ontsteking niet het zelfde als een mallory ontsteking?
dus zonder vacuumvervroeging maar doormiddel van de middelpuntvliegende kracht van een plaatje in de ontsteking dat door deze kracht vervroegt, de vervroeging kan je dan regelen met verschillende veertjes.
Bij het afhalen van de luchtfilter-behuizing vielen me twee dingen op:
- de afdichting tussen filterhuis en brandstofkamer is van een droge soort rubber en ziet er niet heel "fit" uit.
- in de brandstofkamer zit in het midden een cylindrisch metalen ding (wat is dat?) met een gele dop. Onder die dop zit blijkbaar een soort rubber ringetje. Dat ringetje steekt aan een kant uit en dicht dus niet volledig af. In hoeverre is dit een probleem? Is die afdichting van belang voor de lucht/brandstofverhouding?
Alle vacuumslangetje zijn OK, alle rubberen aansluitingen zijn nieuw. Lambda sensor is vervangen, mapp sensor is vervangen.
Verbruik nog steeds 1 op 6 a 7, CO waarde 11%
Normaal luchtfilter, enige aanpassing is een wat sportievere center-uitlaat. ECU reset is al gebeurt, geen resultaat. ECU stekkers gecheckt, ziet er goed uit...
Any ideas?
Je moet ingelogd zijn om te reageren.