Hoi,
Ik zit met een probleem. Ik ben op de B.O. de remmerij aan het vernieuwen, er is remschijf krom.
Nu heb ik de "kromme" kant vervangen, nieuwe schijven en remblokken gehaald, maar ik krijg de andere kant niet los
Alles geprobeerd: met kruipolie ingespoten, laten schrikken, 1 vast dopsleutelsleutel gebroken, toen nog een ratel van ladykiller laten knallen, met een grote vaste dopsleutelsleutel met een dikwandige pijp van 1,5 meter eraan gehangen , de luchtsleutel erop gezet: het kl*te ding geeft niet mee! WHAA.
Ik denk dat ik de moer eraf moet gaan slijpen, er zit niets anders op...
Of heeft iemand nog een suggestie?
Ja, probeer eens de andere kant op te draaien.
Één draaid nl links om de ander rechtsom. (linkse en rechtse draad )
grtzz Martin
Ja lachen..
dat weet ik ook wel...
(maar niet op deze/schijven, de hle/trommels heeft het dacht ik wel)
Als ik me het goed kan herinneren zijn beide kanten linksom los hoor.
Succes ermee.
Jep dat klopt ook, maar als de zooi erg vast zit dan wil het nog wel eens lukken door eerst ietsje vaster te draaien en dan ineens los.
Ik heb het verhaal van birdy gelezen, maar ik heb niet het geluk dat die van mij losspringt.. helaas.
Ik zet de slijptol er denk ik maar op en dan maar hopen dat de draad heel blijft
probeer eens een kleine gleuf in de moer te slijpen zodst er een goeie dikke schroevendraaier in past en dan met een hamer los proberen te slaan.
zo heb ik het ook al een paar keer gedaan en werkte altijd prima
Zou je dan in plaats van een schroevendraaier dan niet beter een beitel gebruiken?
Is zo zonde van je schroevendraaier.
Er bestaan moersplitters. Deze zet je over een moer heen, draai je aan en je moer springt in tweeën.
grtzz Martin
was eigenlijk als voorbeeld bedoeld maar een beitel of iets dergelijks kan inderdaad ook
Misschien heel gek, maar uit m'n ervaring als service monteur kan ik weleens eenvoudige doeltreffende vragen stellen; zit dit niet met een splitpen???
En zijn hiervan dan wel beide pootjes verwijderd?
Anders denk ik toch een langere pijp op een slagmoerdop zetten en slaan met een zware hamer.
Ron
luchtsleutel...dat moet werken. Als je die niet hebt, of niet kan lenen is het idd het makkelijkste om de bout aan 2 kanten door te slijpen. Als je een mm van de schroefdraad af blijft zitten kun je de bout daarna met een beitel of schroevendraaier kapot tikken.
succes
Bedankt voor de info.
splitpen is er geheel uit en ik heb't met luchtsleutel geprobeert, 't helpt nix.
Ik heb er aan zitten denken dat ze hem met de sleutel erop achetruit vast hebben gereden ofzo
Ik ga m doorslijpen en had het net zo in gedachten ls daan, tot heel ver inslijpen en dan kapot meppen met beitel en hamer.
wat ik in het verleden wel eens gedaan heb:
Iemand in de auto zetten, voet op de rem.
een lange paal pakken (helft van een krik-paal in mijn geval) en dan het gewicht van de auto opkrikken aan de paal, die op de moer zit. Ge er van uit dat de voorkant ongeveer 200 Kilo weegt. Dat is dan zo'n 2000Nm.. Dit kan je nog vergroten door op de ophanging van de mini te gaan staan, wil ook nog wel eens 1000Nm schelen... Als je dan nog op en neer gaat wippen, dan lukt het om ongeveer 6000Nm te genereren op de moer. Dan moet ie toch wel losgaan! (of breken).
Koop wel even een dop voor een luchtsleutel, anders knapt je dop met dit soort krachten.
Rob
Pak een beitel, zet hem in een uitsparing en sla zo de moer los...
misschien is warmstoken een optie. Bedoel dan niet roodgloeiend..
Zoals Martin al zei;
koop een moerensplitter, een goeie kost wel een euri of 50 maar dan weet je zeker dat je schroefdraad heel blijft.
En gek genoeg, je hebt em vaak nodig bij een Mini
Dus een goeie investering...
jow
ik heb dat ook wel eens gehad met mijn vliegwile moer
de oplossing was idd warmstoken met gasbrander en kruipolie erin(wordt heeel vloeibaar)
dan losslaan en succes!
geen ervaring met moersplitters..
rij er eens mee naar een kwik-fit of iets dergelijks
en vraag het daar eens heb ik vandaag ook gedaan na alles al geprobeert te hebben moet je hem ook even weer vast laten zetten maar dan niet zo vast alsie zat
Ik zou het eerst eens met een beitel proberen, lukt bij mij altijd, zelfs als het fusee met as los op de grond ligt en niet kunt blokkeren...
brander en heet stoken?
grtzz Martin
Heej, allen bedankt voor de reacties.
Ik heb 'm uiteidelijk eraf gekregen, aan 2 overeenstaande kanten ingeslepen, met een dremel en toen los getikt met n beitel. En wat verbaast mij, de gehele schroefdraad was vet/olieachtig, dus smeermiddel genoeg. Vreemd dat 'ie niet los ging?
Iig nieuwe moer opgezet en iets minder strak vastgezet. "t is dus weer klaar!
wiehoe! nu alleen 200 a 300 km inhouden om de remmen in te remmen.
Nu heb ik ook dat probleem gehad, een aantal dagen geleden. Ik heb gewoon de moer in tweeen gemept, maar kwam om het idee om voor de volgende keer zo'n "slagmoersleutel" te kopen. Toen ik toch bij een automaterialenzaak was ff gevraagd. Tis gewoon een cilinder met 1/2" aansluiting waar je je dop opzet en als je erop slaat een kwartslag draait. Hiermee zet je dus de klap van je hamer om in een rotatie... Hebben mensen hier ervaring mee en heb je hier iets aan bij een aandrijfasmoer.. of zit die gewoon te vast alsie echt vast zit??
He zo'n setje zat vroeger ook in m'n servicebus. Echter deze ging maar tot 21mm. En waar het mij om ging de imbusmaten zaten er ook bij .
Ik weet niet of ze groter bestaan, maar dan moet je denk wel een grotere slag'sleutel' hebben.
Groet ron
Huh? Volgens mij volg ik m niet helemaal... het is geen setje, ik heb gewoon dat slag-ding (kan gaan plaatje vinden) gisteren in die winkel zien liggen en ben benieuwd of zoiets een flinke kracht kan hebben, of dat je m meteen kapot slaat als je je aandrijfasmoer los wilt krijgen...
alle doppen die 1/2" aansluiting hebben zouden moeten passen.
.. het ding heeft een zwak punt: namelijk de ring die de kogels vasthoudt, die kan gaan schuiven/breken. Je kan er erg hard op meppen, maar voor een asmoer zou ik toch voor een steigerpijp/verlengstuk kiezen op een gewone 'passende' dop.
FWIW,
Theo van den Bogaard
Je bedoelt toch zo'n ding waar je met je hamer op moet slaan? Die had ik in een set met slagdoppen erbij.
Groet ron
Theo van den Bogaard schreef: zoiets?:
Yep , alleen die ik heb gezien is geen schroevedraaier, heeft alleen 1/2" aansluiting...
Jij zou het niet doen.... Ik zou er toch met een moker op gaan meppen, zou zonde zijn alsie idd meteen uit elkaar springt...
Slagdop? Ik heb gewoon zo'n zware dop 1 5/16" gekocht de vorige keer... Of is een zware dop een slagdop?
Slagdoppen zijn dikker als een normale. En meestal donker gekleurd.
Groet ron
Ik zou niet gaan slaan omdat je toch wat van die kracht doorslaat op je flens/lager. En bij een mini met schijfremmen zit achter de moer die conische ring, die wil je ook niet vastslaan. De moer moet in principe gewoon door draaien loskomen. http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/metro/split.jpg
Deze moer heb ik ook 'gewoon' losgedraaid ..
Aan je verlengpijp gaan hangen tot je goed weerstand hebt en dan even een 'snok' geven .. heeft voor mij tot nog toe altijd gewerkt.
groetjes,
Theo van den Bogaard
Ik moet duidelijk op zoek naar een sleutel met een goede 1/2" aansluiting... Zit nu steeds te klooien met "koppel-delen" van mn doppendoos....
En een goed stuk buis.... Voor de volgende keer
Zo'n ding is handig om bv de kruiskopschroeven waarmee de achtertrommel vast zit mee los te draaien als ze vastgeroest zitten maar daar krijg je een aandrijfasmoer echt nooit en te nimmer mee los...Daarvoor zit deze veel te vast..
Als een pneumatische sleutel(luchttol) het niet trekt zal je idd met een stuk pijp en een slagdop verder moeten en desnoods met iemand hangend aan de pijp de moer iets warm stoken...
Jep, precies wat rene zegt, voor kleine bouten en schroeven is het een ideaal ding, echter voor grotere bouten en moeren is er meestal ook meer kracht nodig, en dat redt dit ding echt niet.
Bij mij dus 2,5 meter pijp, wat in een klein garageboxje best weleens te lang kan zijn
Groet ron
Ik heb dus hetzelfde probleem. Wielmoeren die niet losgaan. Ik moest aandrijfashoezen vervangen en heb toen maar het hele fusee losgehaald.
Ik had de beschikking over elk denkbaar stuk gereedschap, luchthamers etc, maar het wilde echt niet los. Volgende keer toch echt de slijptol erop.
Hoi,
Ik zit met een probleem. Ik ben op de B.O. de remmerij aan het vernieuwen, er is remschijf krom.
Nu heb ik de "kromme" kant vervangen, nieuwe schijven en remblokken gehaald, maar ik krijg de andere kant niet los
Alles geprobeerd: met kruipolie ingespoten, laten schrikken, 1 vast dopsleutelsleutel gebroken, toen nog een ratel van ladykiller laten knallen, met een grote vaste dopsleutelsleutel met een dikwandige pijp van 1,5 meter eraan gehangen , de luchtsleutel erop gezet: het kl*te ding geeft niet mee! WHAA.
Ik denk dat ik de moer eraf moet gaan slijpen, er zit niets anders op...
Of heeft iemand nog een suggestie?
Ja, probeer eens de andere kant op te draaien.
)
Één draaid nl links om de ander rechtsom. (linkse en rechtse draad
grtzz Martin
Ja lachen..
dat weet ik ook wel...
(maar niet op deze/schijven, de hle/trommels heeft het dacht ik wel)
hier staat ook iets over dit probleem.
Succes,
Birdy
Als ik me het goed kan herinneren zijn beide kanten linksom los hoor.
Succes ermee.
Jep dat klopt ook, maar als de zooi erg vast zit dan wil het nog wel eens lukken door eerst ietsje vaster te draaien en dan ineens los.
Ik heb het verhaal van birdy gelezen, maar ik heb niet het geluk dat die van mij losspringt.. helaas.
Ik zet de slijptol er denk ik maar op en dan maar hopen dat de draad heel blijft
probeer eens een kleine gleuf in de moer te slijpen zodst er een goeie dikke schroevendraaier in past en dan met een hamer los proberen te slaan.
zo heb ik het ook al een paar keer gedaan en werkte altijd prima
Zou je dan in plaats van een schroevendraaier dan niet beter een beitel gebruiken?
Is zo zonde van je schroevendraaier.
Er bestaan moersplitters. Deze zet je over een moer heen, draai je aan en je moer springt in tweeën.
grtzz Martin
was eigenlijk als voorbeeld bedoeld maar een beitel of iets dergelijks kan inderdaad ook
Misschien heel gek, maar uit m'n ervaring als service monteur kan ik weleens eenvoudige doeltreffende vragen stellen; zit dit niet met een splitpen???
En zijn hiervan dan wel beide pootjes verwijderd?
Anders denk ik toch een langere pijp op een slagmoerdop zetten en slaan met een zware hamer.
Ron
luchtsleutel...dat moet werken. Als je die niet hebt, of niet kan lenen is het idd het makkelijkste om de bout aan 2 kanten door te slijpen. Als je een mm van de schroefdraad af blijft zitten kun je de bout daarna met een beitel of schroevendraaier kapot tikken.
succes
Bedankt voor de info.
splitpen is er geheel uit en ik heb't met luchtsleutel geprobeert, 't helpt nix.
Ik heb er aan zitten denken dat ze hem met de sleutel erop achetruit vast hebben gereden ofzo
Ik ga m doorslijpen en had het net zo in gedachten ls daan, tot heel ver inslijpen en dan kapot meppen met beitel en hamer.
wat ik in het verleden wel eens gedaan heb:
Iemand in de auto zetten, voet op de rem.
een lange paal pakken (helft van een krik-paal in mijn geval) en dan het gewicht van de auto opkrikken aan de paal, die op de moer zit. Ge er van uit dat de voorkant ongeveer 200 Kilo weegt. Dat is dan zo'n 2000Nm.. Dit kan je nog vergroten door op de ophanging van de mini te gaan staan, wil ook nog wel eens 1000Nm schelen... Als je dan nog op en neer gaat wippen, dan lukt het om ongeveer 6000Nm te genereren op de moer. Dan moet ie toch wel losgaan! (of breken).
Koop wel even een dop voor een luchtsleutel, anders knapt je dop met dit soort krachten.
Rob
Pak een beitel, zet hem in een uitsparing en sla zo de moer los...
misschien is warmstoken een optie. Bedoel dan niet roodgloeiend..
Zoals Martin al zei;

koop een moerensplitter, een goeie kost wel een euri of 50 maar dan weet je zeker dat je schroefdraad heel blijft.
En gek genoeg, je hebt em vaak nodig bij een Mini
Dus een goeie investering...
jow

ik heb dat ook wel eens gehad met mijn vliegwile moer
de oplossing was idd warmstoken met gasbrander en kruipolie erin(wordt heeel vloeibaar)
dan losslaan en succes!
geen ervaring met moersplitters..
rij er eens mee naar een kwik-fit of iets dergelijks
en vraag het daar eens heb ik vandaag ook gedaan na alles al geprobeert te hebben moet je hem ook even weer vast laten zetten maar dan niet zo vast alsie zat
Ik zou het eerst eens met een beitel proberen, lukt bij mij altijd, zelfs als het fusee met as los op de grond ligt en niet kunt blokkeren...
brander en heet stoken?
grtzz Martin
Heej, allen bedankt voor de reacties.
Ik heb 'm uiteidelijk eraf gekregen, aan 2 overeenstaande kanten ingeslepen, met een dremel en toen los getikt met n beitel. En wat verbaast mij, de gehele schroefdraad was vet/olieachtig, dus smeermiddel genoeg. Vreemd dat 'ie niet los ging?
Iig nieuwe moer opgezet en iets minder strak vastgezet. "t is dus weer klaar!
wiehoe! nu alleen 200 a 300 km inhouden om de remmen in te remmen.
Nu heb ik ook dat probleem gehad, een aantal dagen geleden. Ik heb gewoon de moer in tweeen gemept, maar kwam om het idee om voor de volgende keer zo'n "slagmoersleutel" te kopen. Toen ik toch bij een automaterialenzaak was ff gevraagd. Tis gewoon een cilinder met 1/2" aansluiting waar je je dop opzet en als je erop slaat een kwartslag draait. Hiermee zet je dus de klap van je hamer om in een rotatie... Hebben mensen hier ervaring mee en heb je hier iets aan bij een aandrijfasmoer.. of zit die gewoon te vast alsie echt vast zit??
He zo'n setje zat vroeger ook in m'n servicebus. Echter deze ging maar tot 21mm. En waar het mij om ging de imbusmaten zaten er ook bij
.
Ik weet niet of ze groter bestaan, maar dan moet je denk wel een grotere slag'sleutel' hebben.
Groet ron
Huh? Volgens mij volg ik m niet helemaal... het is geen setje, ik heb gewoon dat slag-ding (kan gaan plaatje vinden) gisteren in die winkel zien liggen en ben benieuwd of zoiets een flinke kracht kan hebben, of dat je m meteen kapot slaat als je je aandrijfasmoer los wilt krijgen...
zoiets?:
http://www.puchmaxi.nl/gereedschappen/s ... raaier.jpg
alle doppen die 1/2" aansluiting hebben zouden moeten passen.
.. het ding heeft een zwak punt: namelijk de ring die de kogels vasthoudt, die kan gaan schuiven/breken. Je kan er erg hard op meppen, maar voor een asmoer zou ik toch voor een steigerpijp/verlengstuk kiezen op een gewone 'passende' dop.
FWIW,
Theo van den Bogaard
Je bedoelt toch zo'n ding waar je met je hamer op moet slaan? Die had ik in een set met slagdoppen erbij.
Groet ron
Theo van den Bogaard schreef:
zoiets?:
Yep
Jij zou het niet doen.... Ik zou er toch met een moker op gaan meppen, zou zonde zijn alsie idd meteen uit elkaar springt...
Slagdop? Ik heb gewoon zo'n zware dop 1 5/16" gekocht de vorige keer... Of is een zware dop een slagdop?
Slagdoppen zijn dikker als een normale. En meestal donker gekleurd.
Groet ron
Ik zou niet gaan slaan omdat je toch wat van die kracht doorslaat op je flens/lager. En bij een mini met schijfremmen zit achter de moer die conische ring, die wil je ook niet vastslaan. De moer moet in principe gewoon door draaien loskomen.
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/metro/split.jpg
Deze moer heb ik ook 'gewoon' losgedraaid ..
Aan je verlengpijp gaan hangen tot je goed weerstand hebt en dan even een 'snok' geven .. heeft voor mij tot nog toe altijd gewerkt.
groetjes,
Theo van den Bogaard
Ik moet duidelijk op zoek naar een sleutel met een goede 1/2" aansluiting... Zit nu steeds te klooien met "koppel-delen" van mn doppendoos....
En een goed stuk buis.... Voor de volgende keer
Birdy schreef:
http://www.puchforum.nl/images/6328314.jpg[/img]
Zo'n ding is handig om bv de kruiskopschroeven waarmee de achtertrommel vast zit mee los te draaien als ze vastgeroest zitten maar daar krijg je een aandrijfasmoer echt nooit en te nimmer mee los...Daarvoor zit deze veel te vast..
Als een pneumatische sleutel(luchttol) het niet trekt zal je idd met een stuk pijp en een slagdop verder moeten en desnoods met iemand hangend aan de pijp de moer iets warm stoken...
Jep, precies wat rene zegt, voor kleine bouten en schroeven is het een ideaal ding, echter voor grotere bouten en moeren is er meestal ook meer kracht nodig, en dat redt dit ding echt niet.
Bij mij dus 2,5 meter pijp, wat in een klein garageboxje best weleens te lang kan zijn
Groet ron
Ik heb dus hetzelfde probleem. Wielmoeren die niet losgaan. Ik moest aandrijfashoezen vervangen en heb toen maar het hele fusee losgehaald.
Ik had de beschikking over elk denkbaar stuk gereedschap, luchthamers etc, maar het wilde echt niet los. Volgende keer toch echt de slijptol erop.
Dennis
Je moet ingelogd zijn om te reageren.