Aan de bovenzijde van de carburateur zit een zwart dopje met een zuigertje er aan vast. Ik heb begrepen dat hier olie in moet, maar welke olie kan je het beste gebruiken. En hoeveel olie moet er in.
Het kan gewoon motorolie zijn. Je kunt er heel wetenschappelijk over doen en allerlei verschillende diktes gebruiken, maar motorolie werkt gewoon.
Hoeveel? Gewoon vol gieten (er gaat niet zoveel in, hoor, het is alleen het staafje bovenop de zuiger dat vol moet - de eerste keer dat ik dat deed was ik klaar om de hele dashpot vol te gooien en ik heb geloof ik meer over de carb gegoten dan erin, omdat hij veel sneller vol was dan ik verwachtte). Wat er teveel in zit loopt langs de zuiger en wordt wel verbrand.
Ik ben er op gekomen omdat mijn mini bij plotseling afremmen afslaat.
De oorzaak zou kunnen zijn dat het niveau te laag is.
Ik ben dus aan het peilen geweest en het zuigertje er uit getrokken, maar geen olie te zien.
Zal het meteen aanvullen en dan merk ik wel of het klopt van het afslaan.
Ik gebruik meestal automatenbakolie, omdat de dikte daarvan nauwelijks varieerd bij temperatuursveranderingen. Ik vul het buisje helemaal tot aan de top met een klein pompspuitje en druk dan langzaam het zuigertje (dat aan de dop zit) erin. Het teveel aan olie loopt dan in de carburateur en wordt verbrand. Let wel, langzaam het zuigertje erin, anders spuit de olie langs de zuiger en loopt er misschien te veel uit.
Succes,
Hugo
Hugo schreef: Ik gebruik meestal automatenbakolie
Laat ik nu eerst denken dat je bakolie voor een bakautomaat bedoelde, maar het muntje is gevallen.
Versnellingsbakolie :)" title="Evil" />
Wat is een bakautomaat Ik moest [i:1rsyc6zl]jouw[/i:1rsyc6zl] post drie keer lezen voor ik begreep wat het probleem was
ehhhh moet dit ook bij een injectie motor???????????
Gr
Pascal
Pascal: Nee, een injectie-motor heeft geen carburateur (maar een injectiesysteem, dat de functie van de carb overneemt) en daarom ook geen dashpot. Overigens is het ook een vrij normale handeling als je je auto een beurt laat geven bij een garage.
Waarvoor dient die dashpot eigenlijk? Ik had al net een nieuw onderwerp geopent (carburator vraagjes) enne, k kreeg de reactie van naar dashpot te zoeken, maar wat is nu het nut van deze? er zit een slangetje aan die naar een cilindrish vormig potje gaat achteraan demotor naast de fan. wat heeft hier allemaal de bedoeling van?
Zou een helderder beeld geven van het functioneren...
Dat gebruik ik ook Hugo automatenbak olie zoals jij het noemt, maar de juiste benaming is ATF Olie.
Nooit problemen met kou of warmte terwijl motorolie dit wel heeft.
Klein flesje speciale olie bij de Mini specialist. Ik heb er eerder motorolie in gegooid en later de speciale olie. Voor mijn gevoel en 'in the eye of the beholder' leek de speciale olie toch enig beter effect te hebben op de terugloop van het gas (terug val van de zuiger). Misschien placebo werking maar je wil wat voor je 5 euro. Temperatuur is zeker van belang. Warme motor en carburateur iets dunnere viscositiet (mogelijk) en op en neer ging perfect. Afslaan van de Mini bij remmen heb ik ook gehad. Ik had mijn zeer vervuilde carburateur laten weken in WD40 en daarna schoon gespoten met perslucht. Hierdoor de WD40 tussen zuiger en dashpot gespoten waarna de zuiger bleef 'kleven'. Of te wel niet terug viel. Het zaakje moet brandschoon en vrij van bakolie zijn. Oja het niveau. Precies 13 mm of een beetje meer of minder boven de overgang van zuigerstaaf in de dashpot. Het einde van het stokkie is samen met de olie weer een extra vertraging bij het terugvallen van de zuiger.
Slaolie is ook goed!! of nog beter olijfolie!
nee geintje beetje flauw...
ff een oud topic omhoog kikken, maar mijn mini start op het moment heeel slecht, en nadat ik met de carb instellingen bezig ben geweest start hij helemaal niet meer. (om nog maar niet over lopen te spreken) maar nu is mijn vraag of dit ook aan de dashpot kan liggen, aangezien die helemaal leeg is . (nooit geweten dat daar olie in hoort)
Als je nog weet hoeveel je eraan gedraaid hebt(dus het aan tal slagen) dan snel terug zetten en de dashpot vullen...
Ook de rest van de motor(lees: ontsteking ) checken kan geen kwaad...
voor zo'n antwoord was ik al bang... ik weet de instellingen niet... bestaad er iets van een standaart instelling?
in ieder geval bedankt voor de hulp...
Dan wordt het een bezoekje langs een garage nadat je de dashpot heb gevuldmet een beetje motorolie ..
Officieel moet je hem tot 13 mm van de bovenkant vullen maar als er iets te veel inzit is dat ook geen probleem, dat loopt er vanzelf naast en wordt verbrand door de motor...
ok, bedankt voor de hulp... hoe lang zou een garage met zoiets bezig zijn?
zelf kun je het in 2 minuten althans dashpot vullen
afstellen zal binnen een kwartiertje wel gebeurt zijn
Als de motor al warm is en dat is een voorwaarde om te kunnen meten is het hooguit 5 minuten werk.
Maar hij krijgt de motor niet gestart. Warmlopen door aanduwen zal wel niet gaan
Hmmm ja goeie....
easy2 schreef: :'( voor zo'n antwoord was ik al bang... ik weet de instellingen niet... bestaad er iets van een standaart instelling?
in ieder geval bedankt voor de hulp...
Freek ik heb je nogal een flink bestand gestuurd van de carburateur schrik niet. hotmail zeker
je hebt een pbtje
Mijn dashpot is zomaar leeg... Hoe kan dit en waar gaat die olie heen
Aan de bovenzijde van de carburateur zit een zwart dopje met een zuigertje er aan vast. Ik heb begrepen dat hier olie in moet, maar welke olie kan je het beste gebruiken. En hoeveel olie moet er in.
Het kan gewoon motorolie zijn. Je kunt er heel wetenschappelijk over doen en allerlei verschillende diktes gebruiken, maar motorolie werkt gewoon.
Hoeveel? Gewoon vol gieten (er gaat niet zoveel in, hoor, het is alleen het staafje bovenop de zuiger dat vol moet - de eerste keer dat ik dat deed was ik klaar om de hele dashpot vol te gooien en ik heb geloof ik meer over de carb gegoten dan erin, omdat hij veel sneller vol was dan ik verwachtte). Wat er teveel in zit loopt langs de zuiger en wordt wel verbrand.
Ik ben er op gekomen omdat mijn mini bij plotseling afremmen afslaat.
De oorzaak zou kunnen zijn dat het niveau te laag is.
Ik ben dus aan het peilen geweest en het zuigertje er uit getrokken, maar geen olie te zien.
Zal het meteen aanvullen en dan merk ik wel of het klopt van het afslaan.
Ik gebruik meestal automatenbakolie, omdat de dikte daarvan nauwelijks varieerd bij temperatuursveranderingen. Ik vul het buisje helemaal tot aan de top met een klein pompspuitje en druk dan langzaam het zuigertje (dat aan de dop zit) erin. Het teveel aan olie loopt dan in de carburateur en wordt verbrand. Let wel, langzaam het zuigertje erin, anders spuit de olie langs de zuiger en loopt er misschien te veel uit.
Succes,
Hugo
Hugo schreef:
:)" title="Evil" />
Ik gebruik meestal automatenbakolie
Laat ik nu eerst denken dat je bakolie voor een bakautomaat bedoelde, maar het muntje is gevallen.
Versnellingsbakolie
Wat is een bakautomaat
Ik moest [i:1rsyc6zl]jouw[/i:1rsyc6zl] post drie keer lezen voor ik begreep wat het probleem was 
Gr
Pascal
Pascal: Nee, een injectie-motor heeft geen carburateur (maar een injectiesysteem, dat de functie van de carb overneemt) en daarom ook geen dashpot. Overigens is het ook een vrij normale handeling als je je auto een beurt laat geven bij een garage.
Waarvoor dient die dashpot eigenlijk? Ik had al net een nieuw onderwerp geopent (carburator vraagjes) enne, k kreeg de reactie van naar dashpot te zoeken, maar wat is nu het nut van deze? er zit een slangetje aan die naar een cilindrish vormig potje gaat achteraan demotor naast de fan. wat heeft hier allemaal de bedoeling van?

Zou een helderder beeld geven van het functioneren...
Dat gebruik ik ook Hugo automatenbak olie zoals jij het noemt, maar de juiste benaming is ATF Olie.
Nooit problemen met kou of warmte terwijl motorolie dit wel heeft.
Klein flesje speciale olie bij de Mini specialist. Ik heb er eerder motorolie in gegooid en later de speciale olie. Voor mijn gevoel en 'in the eye of the beholder' leek de speciale olie toch enig beter effect te hebben op de terugloop van het gas (terug val van de zuiger). Misschien placebo werking maar je wil wat voor je 5 euro. Temperatuur is zeker van belang. Warme motor en carburateur iets dunnere viscositiet (mogelijk) en op en neer ging perfect. Afslaan van de Mini bij remmen heb ik ook gehad. Ik had mijn zeer vervuilde carburateur laten weken in WD40 en daarna schoon gespoten met perslucht. Hierdoor de WD40 tussen zuiger en dashpot gespoten waarna de zuiger bleef 'kleven'. Of te wel niet terug viel. Het zaakje moet brandschoon en vrij van bakolie zijn. Oja het niveau. Precies 13 mm
of een beetje meer of minder boven de overgang van zuigerstaaf in de dashpot. Het einde van het stokkie is samen met de olie weer een extra vertraging bij het terugvallen van de zuiger.
Slaolie is ook goed!! of nog beter olijfolie!

nee geintje beetje flauw...
ff een oud topic omhoog kikken, maar mijn mini start op het moment heeel slecht, en nadat ik met de carb instellingen bezig ben geweest start hij helemaal niet meer.
(om nog maar niet over lopen te spreken) maar nu is mijn vraag of dit ook aan de dashpot kan liggen, aangezien die helemaal leeg is
. (nooit geweten dat daar olie in hoort)
Als je nog weet hoeveel je eraan gedraaid hebt(dus het aan tal slagen) dan snel terug zetten en de dashpot vullen...
Ook de rest van de motor(lees: ontsteking ) checken kan geen kwaad...
in ieder geval bedankt voor de hulp...
Dan wordt het een bezoekje langs een garage nadat je de dashpot heb gevuldmet een beetje motorolie ..
Officieel moet je hem tot 13 mm van de bovenkant vullen maar als er iets te veel inzit is dat ook geen probleem, dat loopt er vanzelf naast en wordt verbrand door de motor...
ok, bedankt voor de hulp... hoe lang zou een garage met zoiets bezig zijn?
zelf kun je het in 2 minuten althans dashpot vullen
afstellen zal binnen een kwartiertje wel gebeurt zijn
Als de motor al warm is en dat is een voorwaarde om te kunnen meten is het hooguit 5 minuten werk.
Maar hij krijgt de motor niet gestart. Warmlopen door aanduwen zal wel niet gaan
Hmmm ja goeie....
easy2 schreef:
hotmail zeker
:'( voor zo'n antwoord was ik al bang... ik weet de instellingen niet... bestaad er iets van een standaart instelling?
in ieder geval bedankt voor de hulp...
Freek ik heb je nogal een flink bestand gestuurd van de carburateur schrik niet.
je hebt een pbtje
Mijn dashpot is zomaar leeg... Hoe kan dit en waar gaat die olie heen
Groeten ~Johan~
Je moet ingelogd zijn om te reageren.