ik heb een probleem
de binnen kanten van de banden aan de voorzijde van mijn mini 1.3 spi uit 1995 slijten veel harder dan de buitenkant
ik heb er 13 inch 7j performence wielen onderliggen met bridgestone potenza 175/50 13 72v banden
nou weet ik dat het camber van een mini niet te verstellen is toch lijkt het erop dat deze dus negatief is
terwijl deze origineel 1 tot 2 graden positief moet zijn
nou is de vraag hoe kan dit dan veranderen van positief naar negatief maar belangrijker nog hoe is dit weer terug te stellen.
zijn er setjes waardoor je een van de wieldraagarmen kunt verstellen of zoiets dergelijks
of kan het toch ergens anders aan liggen
de banden liggen er nu ongeveer 4000 kilometer onder en vooral het rechtervoorwiel heeft aan de binnenkant bijna geen profiel meer.
hoop dat er iemand kan helpen
anders blijft dit banden kosten
alvast bedankt
Heb je de mini als eerste eigenaar of heeft de vorige eigenaar er verlengde draagarmen onder gezet, waardoor je ongeveer 1,5 graad negatief Camber hebt?
Je kan bij diverse Mini centra verstelbare draagarmen kopen voor de racerij. [Mini specialist] heeft ze voor 160 euro (ex BTW en een uurtje montage).
Reguliere draagarmen kosten een euro of 40 minder!
Bij [Mini specialist] zijn de niet verstelbare draagarmen 1,5 en 2 graden negatief Eu 75,-, de verstelbare Eu 105,-.
Wat ook zou kunnen is een speling op een stuurkogel waardoor je teveel uitspoor hebt....dan slijten ze ook aan de binnenkant...
deze wielen lagen er inderdaad al onder
waaraan kan ik zien of de wieldraagarm niet origineel is
en welke is dit dan de onderste of de bovenste
of kan het allebij
ik denk niet dat deze veranderd zijn want wat is hier het nut van bij gewoon straatgebruik en het motortje is ook gewoon origineel die zou je dan toch eerst aanpakken neem ik aan
maar je weet maar nooit
en ik zal ook eens naar de stuurkogels kijken
mag hier helemaal geen speling op zitten?
en wat is er versleten als er wel speling op zit
iig bedankt voor de reactie
Bij mijn weten zijn alleen de onderste in andere lengten te verkrijgen.
Je zou ze op kunnen meten en die vergelijken met een andere Minirijder/forumgebruiker die ze op wil meten voor je...
Als er speling op je stuurkogel zit moet je hem vervangen.. Er kan ook speling op het lager zitten zonder dat hij herrie maakt(been there, had it before...).
Spelingenm oplossen en uit laten lijnen bij een banden boer...
welk lager bedoel je
het wiellager?
hier zit in ieder geval geen speling op
heb ik pas nagekeken
kan er op de stuurinrichting nog ergens speling zitten of kan dat alleen aan de stuurkogels liggen
en hoe kun je dit het beste controleren een iemand het stuur vast laten houden en ik aan het wiel voelen of op een andere manier vastzetten
als dit verholpen is is het dan verstandig om de voorste wielen te verwisselen met de achterste og gewoon nieuwe banden kopen
Ik denk dat je hem gewoon even moet laten uitlijnen. Voor is namelijk verstelbaar bij de Mini, achter niet, en daarom is het alleen voor & niet achter. Kost je 35 euro ofzo, omdat achter dus niet hoeft.
zover ik weet is het camber van een mini niet verstelbaar
maar alleen de sporing is te verstellen
maar ik ga morgen eens kijken of er speling op de stuurinrichting zit
bedankt voor de reactie
Klopt ja. Ik heb hetzelfde als jou gehad, ik weet niet hoe het kwam dat die van mij verkeerd stond, maar bij mij heeeft het uitlijnen dus geholpen. Maar kijk er maar even naar ja! Ik heb m'n banden toen gewoon voor laten zitten en afgereden, ook al was het kwaad al geschiet. Maar dat is persoonlijk denk ik.
bij onze golf waren de voorbanden ook aan de binnenkant versleten(apk!) .
2 nieuwe erop en meteen uitgelijnd. bleek de sporing niet goed te staan. dus voordat je met draagarmen en al gaat gooien zou ik hier eens naar laten kijken.
mares schreef: ik denk niet dat deze veranderd zijn want wat is hier het nut van bij gewoon straatgebruik en het motortje is ook gewoon origineel die zou je dan toch eerst aanpakken neem ik aan
Als je nog net iets harder door de bocht wilt kan je verstelbare of andere soort (langere) onderste draagarmen monteren, maakt dus geen reet uit voor de motor of die standaard of getuned is...
de wieldraagarmen zijn gewoon origineel heb ik nagekeken
wel zitten er verstelbare spoorstangen onder
nou heb ik gehoort dat als je deze te ver uitdraait dat het camber dan ook veranderd namelijk verder negatief
klopt dit
en als dit zo is dan kan ik hem dus wel laten uitlijnen en dit camber bij laten stellen
ik hoop dat het dit kan zijn
ben benieuwd
Iedere auto heeft verstelbare SPOORstangen anders zou je nooit de SPORING kunnen wijzigen.
Camber is een ander begrip en die zal niet wijzigen door je spoorstangen te verdraaien...
Overigens vind ik het knap dat jij kan zien dat er standaard draagarmen opzitten...
Ik heb net nieuwe vaste 2graden negatieve spoorstangen gekocht en die zijn indentiek aan de standaard alleen de lengte is anders en dat is zonder meten dus niet te zien...
Echter als de rest van de ophanging(bv geen verstelbare trekstangen) kan je er nagenoeg van uit gaan dat ze idd standaard zijn..
Als je de wielophanging gecontroleerd hebt en er zit nergens speling op zou ik gewoon ff uitlijnen ...
Camber is een ander begrip en die zal niet wijzigen door je spoorstangen te verdraaien...
Ahum, bij Chels hadden we ook slijtage aan de binnekant. Tijdens APK heeft men de sporing goed gezet en nu nergens meer last van.
Is dus wel mogelijk.
grtzz Martin
Helaas heeft dat niks met de Camber te maken maar met uitspoor... dus sporing...
Tenzij dat er verstelbaar spul gemonteerd is, maar dat is er niet, zou er een stukje bij de camber kunnen liggen...
Mini Martin schreef: Camber is een ander begrip en die zal niet wijzigen door je spoorstangen te verdraaien...
Ahum, bij Chels hadden we ook slijtage aan de binnekant. Tijdens APK heeft men de sporing goed gezet en nu nergens meer last van.
Is dus wel mogelijk.
grtzz Martin
dan stond toch gewoon zijn sporing niet goed . heeft niks met camber te maken. als je wielen naar buiten wijzen slijt de binnenkant weg. dan denk je meteen aan camber(wielvlucht) maar het is gewoon je sporing
mijn probleem is nog steeds niet opgelost
ik begin aan de binnenkant van mijn banden het canvas te zien dus het wordt tijd dat dit verholpen wordt
nu wil ik de auto volgende week uit laten lijnen
maar ik wil voordat ik dit laat doen zeker weten dat de onderste draagarmen origineel zijn
nu staat er dit nummer
21A 1879 21A 1861 JGSB 17002-3 ZG
op de onderste draagarm
weet iemand of dit origineel is
of weet iemand waar ik op kan zoeken of dit origineel is
bedankt voor de info
ik ga er dan maar van uit dat hij origineel is
te laag zou het niet kunnen zijn wat ik heb er pas sinds een maand hi-lows onder
en daarvoor was deze slijtage er ook al
ik ga dit weekend eerst de heugelrubbers (hoezen)vervangen want deze zijn gescheurd
en laat hem daarna uitlijnen
kan ik dan misschien beter nog wat meer dingen van de stuurinrichting reviseren of nakijken.
want als ik deze los heb gehad dan klopt er van de spooring niet veel meer
ik hoop dat het probleem dan opgelost is
ik heb een probleem
de binnen kanten van de banden aan de voorzijde van mijn mini 1.3 spi uit 1995 slijten veel harder dan de buitenkant
ik heb er 13 inch 7j performence wielen onderliggen met bridgestone potenza 175/50 13 72v banden
nou weet ik dat het camber van een mini niet te verstellen is toch lijkt het erop dat deze dus negatief is
terwijl deze origineel 1 tot 2 graden positief moet zijn
nou is de vraag hoe kan dit dan veranderen van positief naar negatief maar belangrijker nog hoe is dit weer terug te stellen.
zijn er setjes waardoor je een van de wieldraagarmen kunt verstellen of zoiets dergelijks
of kan het toch ergens anders aan liggen
de banden liggen er nu ongeveer 4000 kilometer onder en vooral het rechtervoorwiel heeft aan de binnenkant bijna geen profiel meer.
hoop dat er iemand kan helpen
anders blijft dit banden kosten
alvast bedankt
Heb je de mini als eerste eigenaar of heeft de vorige eigenaar er verlengde draagarmen onder gezet, waardoor je ongeveer 1,5 graad negatief Camber hebt?
Je kan bij diverse Mini centra verstelbare draagarmen kopen voor de racerij. [Mini specialist] heeft ze voor 160 euro (ex BTW en een uurtje montage).
Reguliere draagarmen kosten een euro of 40 minder!
Bij [Mini specialist] zijn de niet verstelbare draagarmen 1,5 en 2 graden negatief Eu 75,-, de verstelbare Eu 105,-.
Wat ook zou kunnen is een speling op een stuurkogel waardoor je teveel uitspoor hebt....dan slijten ze ook aan de binnenkant...
deze wielen lagen er inderdaad al onder
waaraan kan ik zien of de wieldraagarm niet origineel is
en welke is dit dan de onderste of de bovenste
of kan het allebij
ik denk niet dat deze veranderd zijn want wat is hier het nut van bij gewoon straatgebruik en het motortje is ook gewoon origineel die zou je dan toch eerst aanpakken neem ik aan
maar je weet maar nooit
en ik zal ook eens naar de stuurkogels kijken
mag hier helemaal geen speling op zitten?
en wat is er versleten als er wel speling op zit
iig bedankt voor de reactie
Bij mijn weten zijn alleen de onderste in andere lengten te verkrijgen.
Je zou ze op kunnen meten en die vergelijken met een andere Minirijder/forumgebruiker die ze op wil meten voor je...
Als er speling op je stuurkogel zit moet je hem vervangen.. Er kan ook speling op het lager zitten zonder dat hij herrie maakt(been there, had it before...).
Spelingenm oplossen en uit laten lijnen bij een banden boer...
welk lager bedoel je
het wiellager?
hier zit in ieder geval geen speling op
heb ik pas nagekeken
kan er op de stuurinrichting nog ergens speling zitten of kan dat alleen aan de stuurkogels liggen
en hoe kun je dit het beste controleren een iemand het stuur vast laten houden en ik aan het wiel voelen of op een andere manier vastzetten
als dit verholpen is is het dan verstandig om de voorste wielen te verwisselen met de achterste og gewoon nieuwe banden kopen
Ik denk dat je hem gewoon even moet laten uitlijnen. Voor is namelijk verstelbaar bij de Mini, achter niet, en daarom is het alleen voor & niet achter. Kost je 35 euro ofzo, omdat achter dus niet hoeft.
zover ik weet is het camber van een mini niet verstelbaar
maar alleen de sporing is te verstellen
maar ik ga morgen eens kijken of er speling op de stuurinrichting zit
bedankt voor de reactie
Klopt ja. Ik heb hetzelfde als jou gehad, ik weet niet hoe het kwam dat die van mij verkeerd stond, maar bij mij heeeft het uitlijnen dus geholpen. Maar kijk er maar even naar ja! Ik heb m'n banden toen gewoon voor laten zitten en afgereden, ook al was het kwaad al geschiet. Maar dat is persoonlijk denk ik.
bij onze golf waren de voorbanden ook aan de binnenkant versleten(apk!)
.
2 nieuwe erop en meteen uitgelijnd. bleek de sporing niet goed te staan. dus voordat je met draagarmen en al gaat gooien zou ik hier eens naar laten kijken.
mares schreef:
ik denk niet dat deze veranderd zijn want wat is hier het nut van bij gewoon straatgebruik en het motortje is ook gewoon origineel die zou je dan toch eerst aanpakken neem ik aan
Als je nog net iets harder door de bocht wilt kan je verstelbare of andere soort (langere) onderste draagarmen monteren, maakt dus geen reet uit voor de motor of die standaard of getuned is...
de wieldraagarmen zijn gewoon origineel heb ik nagekeken
wel zitten er verstelbare spoorstangen onder
nou heb ik gehoort dat als je deze te ver uitdraait dat het camber dan ook veranderd namelijk verder negatief
klopt dit
en als dit zo is dan kan ik hem dus wel laten uitlijnen en dit camber bij laten stellen
ik hoop dat het dit kan zijn
ben benieuwd
Iedere auto heeft verstelbare SPOORstangen anders zou je nooit de SPORING kunnen wijzigen.
Camber is een ander begrip en die zal niet wijzigen door je spoorstangen te verdraaien...
Overigens vind ik het knap dat jij kan zien dat er standaard draagarmen opzitten...
Ik heb net nieuwe vaste 2graden negatieve spoorstangen gekocht en die zijn indentiek aan de standaard alleen de lengte is anders en dat is zonder meten dus niet te zien...
Echter als de rest van de ophanging(bv geen verstelbare trekstangen) kan je er nagenoeg van uit gaan dat ze idd standaard zijn..
Als je de wielophanging gecontroleerd hebt en er zit nergens speling op zou ik gewoon ff uitlijnen ...
Camber is een ander begrip en die zal niet wijzigen door je spoorstangen te verdraaien...
Ahum, bij Chels hadden we ook slijtage aan de binnekant. Tijdens APK heeft men de sporing goed gezet en nu nergens meer last van.
Is dus wel mogelijk.
grtzz Martin
Helaas heeft dat niks met de Camber te maken maar met uitspoor... dus sporing...
Tenzij dat er verstelbaar spul gemonteerd is, maar dat is er niet, zou er een stukje bij de camber kunnen liggen...
Mini Martin schreef:
. heeft niks met camber te maken. als je wielen naar buiten wijzen slijt de binnenkant weg. dan denk je meteen aan camber(wielvlucht) maar het is gewoon je sporing 
Camber is een ander begrip en die zal niet wijzigen door je spoorstangen te verdraaien...
Ahum, bij Chels hadden we ook slijtage aan de binnekant. Tijdens APK heeft men de sporing goed gezet en nu nergens meer last van.
Is dus wel mogelijk.
grtzz Martin
dan stond toch gewoon zijn sporing niet goed
mijn probleem is nog steeds niet opgelost
ik begin aan de binnenkant van mijn banden het canvas te zien dus het wordt tijd dat dit verholpen wordt
nu wil ik de auto volgende week uit laten lijnen
maar ik wil voordat ik dit laat doen zeker weten dat de onderste draagarmen origineel zijn
nu staat er dit nummer
21A 1879 21A 1861 JGSB 17002-3 ZG
op de onderste draagarm
weet iemand of dit origineel is
of weet iemand waar ik op kan zoeken of dit origineel is
alvast bedankt
groeten mark
via: http://members.lycos.nl/tb998van/partzoek.php
in het 2e vakje 'arm' invullen, dan vind je daartussen: no: 44, op: ill 21A1879 LOWER ARM, RH
.. waarschijnlijk wel origineel dus ;-)
(misschien staat 'ie gewoon (te) laag ? )
groetjes,
Theo van den Bogaard
bedankt voor de info
ik ga er dan maar van uit dat hij origineel is
te laag zou het niet kunnen zijn wat ik heb er pas sinds een maand hi-lows onder
en daarvoor was deze slijtage er ook al
ik ga dit weekend eerst de heugelrubbers (hoezen)vervangen want deze zijn gescheurd
en laat hem daarna uitlijnen
kan ik dan misschien beter nog wat meer dingen van de stuurinrichting reviseren of nakijken.
want als ik deze los heb gehad dan klopt er van de spooring niet veel meer
ik hoop dat het probleem dan opgelost is
iig bedankt voor de info
groeten mark
Je moet ingelogd zijn om te reageren.