Ja hoor mensen, het is weer eens zover. De Mini vertoont wat eigenaardigheden. Toevallig is dit de avond voor de jaarlijkse trip naar het APK spektakel. Morgen om 8:00 moet mijn karretje bij de Daih*ts% garage zijn.
Dus vanmiddag alles lekker lopen testen, prima. Enige dat ik niet getest had, was mijn snelheidsmeter, want ik heb zojuist pas de laatste koelslang aangesloten na de motorvervanging, dus rijden konden we nog niet...
Lekker op tijd ja
Dus net even naar de benzinepomp gereden als testritje en natuurlijk is er wat mis.
Ten eerste loopt de motor wel, maar niet soepeltjes. Ook erg weinig vermogen... Maar dat is nu voor de APK even niet van belang. Wat dan wel?
Nou, om te beginnen deed m'n snelheidsmeter het niet. Erg jammer, zeker omdat ik echt vrees dat de kabel er misschien aan blok-zijde niet helemaal lekker in zit (aangezien dat de enige kant is die los is geweest). Erg vervelend, want ik denk niet dat de Daih*ts%-boer dat ff kan fixen. Afgekeurd zal ie dus zeker worden
Maar dat is nog niet alles. Vervolgens begon de auto echt freaky te doen. Wat ik overdag nog niet gezien had, was dat m'n dashboardverlichting defect was. Erg vervelend, dus maar even checken of de rest het wel gewoon nog deed. En ja hoor, toerenteller gaf de toeren netjes aan, ruitenwissers in orde, ruitensproeipomp prima, lichten, richtingaanwijzers, alarmlichten, blower, alles goed. Dus toen de claxon geprobeerd...
TOEEEET, prima dus. Maar op het moment van claxoneren, begeven de volgende units het: blower, toerenteller, ruitenwissers en ruitenwisservloeistofpomp. Tegelijk springt de dashboardverlichting wel ineens aan!!!!
In wat voor electronische ramp ben ik nou weer terecht gekomen??? Gaarne reacties vóór 7:00 morgenochtend
Dat zijn altijd van die paniek dingen.
Ik vermoed dat aan de achterkant van de tellers de connector er niet helemaal goed in zit. Ook kan je even controlleren of alle zekeringen nog heel zijn.
De snelheidskabel kan je ook nog even controlleren of die goed achter in de teller zit. Aan de blok kant is het een niet prettig karwei om dat nog even snel te doen, maar die moet het wel doen voor de APK.
Succes!!!!!!!
De aansluitingen van het zekeringsblok zijn nog NIET geoxideerd??
De rest van je lampen doen het wel? Het is enkel de dashboardverlichting die het niet doet? Anders is het je lichtschakelaar.
Alle lampen buiten werken prima. En na mijn claxon-actie deed de dashboardverlichting het ook ineens. Ik snap alleen het verband tussen het claxoneren (en aangaan van de dashboardverlichting) en de uitval van de blower, ruitenwisser, ruitenwisservloestofpomp en toerenteller niet.
Overigens zitten deze allen (m.u.v. de toerenteller, deze kon ik niet terugvinden, maar dat zal ook wel) volgens Haynes op dezelfde fuse. Lijkt me dus idd een contact (of beter een gebrek aan contact) in het zekeringkastje. Morgen even de contactspray door de fusebox laten gieren.
En dan maar hopen dat die snelheidsmeterkabel een beetje relaxed te fixen is. Zal vast wel niet...
Zeker als die dingen allemaal op 1 zekering zitten de zekeringkast verdenken, daar gaat altijd veel mis mee. Loop de aansluitingen goed na (zitten de stekkertjes er goed op, zijn de aansluitingen netjes schoon en - je zou het bijna nog vergeten - zijn alle zekeringen nog heel).
Dat je verlichting ineens weer aan gaat met claxoneren zou ik maar niet teveel achterzoeken. Gewoon op zoek naar een slecht contact, te beginnen bij de zekeringkast.
En en al nieuws, heb je de APK of niet ?
prutser schreef: En en al nieuws, heb je de APK of niet ?
Ik zit nog in spanning. De snelheidsmeter doet het iig niet. Ben benieuwd of zij die ff kunnen fixen.
En de zekeringkast was idd de boosdoener. Natuurlijk was het niet de zekering (dat zou te makkelijk zijn), maar de fitting van de zekering. Heb alle draden gestript en het verse koper in een andere fitting gedaan (ja ik heb 8 fittingen terwijl ik maar 4 zekeringen heb). Dus die problemen zijn gelukkig verholpen...
Ik laat weten wat de keurmeester nog te melden heeft straks. Vanochtend begon de voltallige garagecrew al te lachen toen ik aankwam met de mededeling dat ze vast nog wel meer interessante dingen tegen zouden komen (ik woon tegenover de garage, dus regelmatig stond er 1 lachend voor het raam als ik de afgelopen maanden weer buiten in de sneeuw aan het prutsen was ).
Ik heb wel een klein meevallertje voor je.
Mijn mini heb ik in november ingevoerd en kreeg dus een strengere APK. Mijn kilometer teller was toen stuk en hij is daar NIET op afgekeurd.
Het zou raar zijn als die van jou daar wel op afgekeurd zou worden
Dan hebben ze dat door de vingers gezien(of niet gezien...) denk ik want voor de APK is een werkende km teller verplicht...
Nee, ze hebben het gemeld Dat di estuk was en dat was het dan ook, de auto is toen goed gekeurd.
Even voor de spraakverwarring: een kilometerteller is niet verplicht een snelheidsmeter volgens wel, oke ze zitten in een behuizing en als de kilometertellerkabel kapot is doen ze het allebei niet, maar even voor de volledigheid.
Ze hadden hem volgens mij dus niet goed mogen keuren.
prutser schreef: En en al nieuws, heb je de APK of niet ?
Nope, nog niet, maar de enige punten die ik nog even moet fixen voor de herkeuring zijn:
-bedrading motorruimte los (even vasttapen etc);
-fuseehoezen defect (nieuwe fuseesetjes monteren, 12,50 per setje);
-rubbers schokdempers L+R, voor en achter (dan maar meteen 4 nieuwe schokdempers erin, ok, dat is financieel iets pijnlijker, maar prima te overzien);
-trekstang rubbers vervangen;
-kentekenverlichting repareren;
-kentekenplaat voor vast zetten.
Kat in het bakkie lijkt me zo
Even lekker kloten vandaag en alles is OK. Ik ruik een positief APKtje.
Succes alvast ! ben benieuwd !
Kijk dat valt (in de goede zin des woords) mee. Fusee monteren is even lastig.
Succes ermee!!!
als het rubbertje van de fusee niet goed is (stopkapje) hoef je neit de hele fusee te vervangen. Dat is alleen nodig als er speling op zit, en hij niet meer te stellen is.
Cheers,
Wouter
Wouter schreef: als het rubbertje van de fusee niet goed is (stopkapje) hoef je neit de hele fusee te vervangen. Dat is alleen nodig als er speling op zit, en hij niet meer te stellen is.
Das waar natuurlijk... Ik heb toch maar even gekeken en er zit geen speling op. Heb dus alleen de rubbers vervangen en de rest van het setje ligt weer in de kast. Scheelt mij weer een hele hoop geklooi.
Nou eindelijk die APK. Hoera!
Heb trouwens idd alleen de hoesjes van de fuseekogels vervangen en de rest van het setje bewaard. De snelheidsmeterkabel bleek defect te zijn. Gelukkig waren mijn handjes soepel genoeg om een nieuwe in m'n diff te draaien zonder een polsfractuur op te lopen. Eind goed, al goed. En de electronica werkt nu ook weer prima. Ik heb bijna alles waar koper aan te pas kwam afgestript en opnieuw aangesloten danwel gesoldeerd. Bedankt voor de tips.
Ja hoor mensen, het is weer eens zover. De Mini vertoont wat eigenaardigheden. Toevallig is dit de avond voor de jaarlijkse trip naar het APK spektakel. Morgen om 8:00 moet mijn karretje bij de Daih*ts% garage zijn.

Dus vanmiddag alles lekker lopen testen, prima. Enige dat ik niet getest had, was mijn snelheidsmeter, want ik heb zojuist pas de laatste koelslang aangesloten na de motorvervanging, dus rijden konden we nog niet...
Lekker op tijd ja
Dus net even naar de benzinepomp gereden als testritje en natuurlijk is er wat mis.
Ten eerste loopt de motor wel, maar niet soepeltjes. Ook erg weinig vermogen... Maar dat is nu voor de APK even niet van belang. Wat dan wel?
Nou, om te beginnen deed m'n snelheidsmeter het niet. Erg jammer, zeker omdat ik echt vrees dat de kabel er misschien aan blok-zijde niet helemaal lekker in zit (aangezien dat de enige kant is die los is geweest). Erg vervelend, want ik denk niet dat de Daih*ts%-boer dat ff kan fixen. Afgekeurd zal ie dus zeker worden
Maar dat is nog niet alles. Vervolgens begon de auto echt freaky te doen. Wat ik overdag nog niet gezien had, was dat m'n dashboardverlichting defect was. Erg vervelend, dus maar even checken of de rest het wel gewoon nog deed. En ja hoor, toerenteller gaf de toeren netjes aan, ruitenwissers in orde, ruitensproeipomp prima, lichten, richtingaanwijzers, alarmlichten, blower, alles goed. Dus toen de claxon geprobeerd...
TOEEEET, prima dus. Maar op het moment van claxoneren, begeven de volgende units het: blower, toerenteller, ruitenwissers en ruitenwisservloeistofpomp. Tegelijk springt de dashboardverlichting wel ineens aan!!!!
In wat voor electronische ramp ben ik nou weer terecht gekomen??? Gaarne reacties vóór 7:00 morgenochtend
Dat zijn altijd van die paniek dingen.
Ik vermoed dat aan de achterkant van de tellers de connector er niet helemaal goed in zit. Ook kan je even controlleren of alle zekeringen nog heel zijn.
De snelheidskabel kan je ook nog even controlleren of die goed achter in de teller zit. Aan de blok kant is het een niet prettig karwei om dat nog even snel te doen, maar die moet het wel doen voor de APK.
Succes!!!!!!!
De aansluitingen van het zekeringsblok zijn nog NIET geoxideerd??
De rest van je lampen doen het wel? Het is enkel de dashboardverlichting die het niet doet? Anders is het je lichtschakelaar.
Alle lampen buiten werken prima. En na mijn claxon-actie deed de dashboardverlichting het ook ineens. Ik snap alleen het verband tussen het claxoneren (en aangaan van de dashboardverlichting) en de uitval van de blower, ruitenwisser, ruitenwisservloestofpomp en toerenteller niet.
Overigens zitten deze allen (m.u.v. de toerenteller, deze kon ik niet terugvinden, maar dat zal ook wel) volgens Haynes op dezelfde fuse. Lijkt me dus idd een contact (of beter een gebrek aan contact) in het zekeringkastje. Morgen even de contactspray door de fusebox laten gieren.
En dan maar hopen dat die snelheidsmeterkabel een beetje relaxed te fixen is. Zal vast wel niet...
Zeker als die dingen allemaal op 1 zekering zitten de zekeringkast verdenken, daar gaat altijd veel mis mee. Loop de aansluitingen goed na (zitten de stekkertjes er goed op, zijn de aansluitingen netjes schoon en - je zou het bijna nog vergeten - zijn alle zekeringen nog heel).
Dat je verlichting ineens weer aan gaat met claxoneren zou ik maar niet teveel achterzoeken. Gewoon op zoek naar een slecht contact, te beginnen bij de zekeringkast.
En en al nieuws, heb je de APK of niet ?
prutser schreef:
fittingen terwijl ik maar 4 zekeringen heb). Dus die problemen zijn gelukkig verholpen...
).
En en al nieuws, heb je de APK of niet ?
Ik zit nog in spanning. De snelheidsmeter doet het iig niet. Ben benieuwd of zij die ff kunnen fixen.
En de zekeringkast was idd de boosdoener. Natuurlijk was het niet de zekering (dat zou te makkelijk zijn), maar de fitting van de zekering. Heb alle draden gestript en het verse koper in een andere fitting gedaan (ja ik heb 8
Ik laat weten wat de keurmeester nog te melden heeft straks. Vanochtend begon de voltallige garagecrew al te lachen toen ik aankwam met de mededeling dat ze vast nog wel meer interessante dingen tegen zouden komen (ik woon tegenover de garage, dus regelmatig stond er 1 lachend voor het raam als ik de afgelopen maanden weer buiten in de sneeuw aan het prutsen was
Ik heb wel een klein meevallertje voor je.
Mijn mini heb ik in november ingevoerd en kreeg dus een strengere APK. Mijn kilometer teller was toen stuk en hij is daar NIET op afgekeurd.
Het zou raar zijn als die van jou daar wel op afgekeurd zou worden
Dan hebben ze dat door de vingers gezien(of niet gezien...) denk ik want voor de APK is een werkende km teller verplicht...
Nee, ze hebben het gemeld Dat di estuk was en dat was het dan ook, de auto is toen goed gekeurd.
Even voor de spraakverwarring: een kilometerteller is niet verplicht een snelheidsmeter volgens wel, oke ze zitten in een behuizing en als de kilometertellerkabel kapot is doen ze het allebei niet, maar even voor de volledigheid.
Ze hadden hem volgens mij dus niet goed mogen keuren.
prutser schreef:
En en al nieuws, heb je de APK of niet ?
Nope, nog niet, maar de enige punten die ik nog even moet fixen voor de herkeuring zijn:
-bedrading motorruimte los (even vasttapen etc);
-fuseehoezen defect (nieuwe fuseesetjes monteren, 12,50 per setje);
-rubbers schokdempers L+R, voor en achter (dan maar meteen 4 nieuwe schokdempers erin, ok, dat is financieel iets pijnlijker, maar prima te overzien);
-trekstang rubbers vervangen;
-kentekenverlichting repareren;
-kentekenplaat voor vast zetten.
Kat in het bakkie lijkt me zo
Even lekker kloten vandaag en alles is OK. Ik ruik een positief APKtje.
Succes alvast ! ben benieuwd !
Kijk dat valt (in de goede zin des woords) mee. Fusee monteren is even lastig.
Succes ermee!!!
als het rubbertje van de fusee niet goed is (stopkapje) hoef je neit de hele fusee te vervangen. Dat is alleen nodig als er speling op zit, en hij niet meer te stellen is.
Cheers,
Wouter
Wouter schreef:
als het rubbertje van de fusee niet goed is (stopkapje) hoef je neit de hele fusee te vervangen. Dat is alleen nodig als er speling op zit, en hij niet meer te stellen is.
Das waar natuurlijk... Ik heb toch maar even gekeken en er zit geen speling op. Heb dus alleen de rubbers vervangen en de rest van het setje ligt weer in de kast. Scheelt mij weer een hele hoop geklooi.
Nou eindelijk die APK. Hoera!
Heb trouwens idd alleen de hoesjes van de fuseekogels vervangen en de rest van het setje bewaard. De snelheidsmeterkabel bleek defect te zijn. Gelukkig waren mijn handjes soepel genoeg om een nieuwe in m'n diff te draaien zonder een polsfractuur op te lopen. Eind goed, al goed. En de electronica werkt nu ook weer prima. Ik heb bijna alles waar koper aan te pas kwam afgestript en opnieuw aangesloten danwel gesoldeerd. Bedankt voor de tips.
Je moet ingelogd zijn om te reageren.