Was vanochtend op weg naar werk in de regen en opeens besloten mijn ruitenwissers er mee op te houden!!
Wilden wel maar hadden geen genoeg kracht om heen en weer te gaan.
Waarschijnlijk is het motertje zwak of kapot.
Aangezien ik nog steeds lerende ben is mijn vraag...is dit te maken en zo nee....is het makkelijk om aan een nieuw motertje te komen en is deze makkelijk te plaatsen???
Groetjes,Linda+Meissie
Waarschijnlijk is het gewoon weer je zekeringkastje. Ik zou als ik jou was eerst eens dat kastje vervangen, dan zou het best eens kunnen dat al die elektrische problemen van jou als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Ik heb ook een tijdje gehad dat mijn ruitenwissers er te pas en te onpas mee ophielden en dat was ook terug te voeren op het zekeringenkastje (zij het niet het kastje zelf maar een brakke aansluiting).
Tja ik heb ooit een keer gehad dat ze niet meer uitgingen!
dan sta je toch even raar te kijken dat eindelijk iets het te goed doet in je mini
maar wat het zou kunnen zijn is de bedrading van je schakelaar tot je zekeringskastje, of natuurlijk de ruitenwissermotor zelf, zit een stekkerblokje aan de ruitenwissermotor die heel soms wel eens erg vuil kan worden en daardoor slecht contact maakt,
IK heb toevallig hetzelfde meegemaakt! Ze gingen wel, maar heeeeel langzaam. Ik denk dat het komt omdat het de laatste paar dagen/weken droog is geweest, en dat dat effect heeft op de staat van de ruitewissers/voorruit. Na een half uur gingen ze wel weer op normaal tempo bewegen.
Rust roest?
Hallo,
ik heb weinig verstand van autotechniek dus ik hoop dat jullie me kunnen volgen . Ik had laatst ook een probleempje met de ruitenwissers, en dat leek op het probleem wat jij nu hebt.
Bij mij lag het niet aan het motortje maar aan de kabel die loopt vanuit het motortje naar de ruitenwissers (die gedraaide), en aan die dingen waar je ruitenwisserarmpjes op zitten. Deze waren helemaal versleten, na vervanging kon ik weer fijn wissen!
Groetjes,
Rob
Thx voor de tips, Rob,
ik denk dat ik dan eerst maar eens naar die onderdelen ga kijken, voordat ik meteen van alles van de Van afsloop
Linda, wat bedoel je eigenlijk met "ze willen wel"? Als ze een beetje op en neer gaan, maar niet "all te way", dan zou het ook wel eens kunnen zijn wat Rob zegt.
Een compleet ruitenwissermechaniek vervangen is niet echt lastig. Ik denk dat het makkelijkste is om het hele zaakje los te halen, dus motor inclusief de buis waar de bedieningskabel (?) doorheen loopt en de draaipunten voor de wissers. Maar een zekeringenkastje vervangen is makkelijker
Ze gaan heel langzaam en stoppen dan halverwege op mijn ruit!!
En doen vervolgens helemaal niks meer(moet ze met mijn hand terug duwen)
Heb ze vanochtend nog geprobeerd maar doen nu helemaal niks meer(geen beweging meer in).
Groetjes,Linda
Ze gaan heel langzaam en stoppen dan halverwege op mijn ruit!!
Ik denk ook dat het de kabel is. Hij hoeft niet perse versleten te zijn, maar je hebt ook een grote kans dat het vet wat erin zit helemaal hard geworden is.
Als je de boel eraf haalt, laat de wheelboxes (ruitewisserarm-asjes-draaidingen) dan in het paneel zitten, het aluminium-schroefdraaid gaat meteen kapot en die dingen zijn duuuuuur)
De motor zelf kan ook uit elkaar en het opnieuw invetten van het wormwiel kan ook geen kwaad.
Als je de wissers in het midden van de ruit laat staan, heb je kans dat de motor doorbrandt.
Wouter
Wouter schreef: Ze gaan heel langzaam en stoppen dan halverwege op mijn ruit!!
Ik denk ook dat het de kabel is. Hij hoeft niet perse versleten te zijn, maar je hebt ook een grote kans dat het vet wat erin zit helemaal hard geworden is.
Aangezien Linda eerder al elektrieke problemen had, zou ik dat niet uitsluiten. Met bovenstaand symptoom, lijkt het erop alsof het systeem te veel weerstand heeft. Dat kan electrische weerstand zijn (gecorrodeerde aansluitingen, of brakke (elec) kabels) waardoor de motor niet meer zijn volledige vermogen kan leveren, of mechanische weerstand. Dan kom ik ook op de (mech) kabel uit...
Succes...
Ow ja, ik heb bij mij ook de armpjes kunnen vervangen, omdat ze op het punt waarmee ze op de wheelboxes zaten ook helemaal versleten waren!
groetjes
rob
Bedankt voor al jullie tips!!
Ga dit weekend kijken of ik ze weer aan de praat krijg,laat ik jullie nog even weten!!
Groetjes,Linda
Eelke schreef: Een compleet ruitenwissermechaniek vervangen is niet echt lastig.
hoe krijg ik dan de ruiterwisser armpjes van de wheelboxes (motortjes) af?
Ik heb dus ook wat probs met me ruitenwissers en heb intussen nieuwe maar ik krijg de oude er dus niet vanaf. Ik heb gezien dat ze geklemd zitten, is het de bedoeling dat je ze er dan gewoon vanaf trekt? want ze zitten dan wel erg strak
Er zit op elke arm een metalen lipje dat je aan de kant moet duwen. En daarna is het inderdaad hard trekken of eventueel met een botte schroevendraaider eraf "wrikken" (maar pas wel op voor je lak). Het is een beetje gepiel om dat lipje aan de kant te houden en tegelijk kracht te zetten om de wisser eraf te trekken.
ik had idd al gezien dat er een lipje aan de onderkant zat die de arm op de motor klemt. wist alleen niet of ze er op een bepaalde manier vanaf moesten.
thnx voor de info
ik had het laats ook, probeer eerst even wat wd40 op de scharnierpunten! dat werkte bij mij prima!
Mijn laatste ervaring m.b.t de ruitenwismotor:
Een "kennis" z'n Mini daar hield de RW motor er
ook vrij plotseling mee op, enfin deksel eraf gehaald
en als eerste kwam er flink wat water te voorschijn, ook zonder de ruitenwissers liep ie niet meer>> motor
maar vervangen en het geheel werkt weer perfekt
Dat probleem heb ik ook,
probeer eens te wissen met eentje op de ruit en eentje ervanaf geklapt zeg maar. Als ie het dan wel doet is er dus helemaal niets mis met je mechaniek. Maar zijn de wissers te strak gespannen op de ruit. Bij mij kwam dat omdat ik onder de motorkap bezig was en als dat ding bij mij openstaat drukt ie de wissers op de ruit. Dus is het een kwestie van voorzichtig terugbuigen en we kunnen weer wissen! Misschien dit eerst proberen voordat je overal weer gaat schroeven.
Groeten
Heb uitvoerig gediagnotiseerd dus ook met 1 ruitenwisblad etc. etc
Maar na vervangen motor werken de ruitenwissers gewoon goed. Dus met "krachtige halen" en niet "twijfelachtig"
En tja dat de ruitenwissers beter niet aan kunt doen met geopende motorkap dat is [color=blue:rs0ff1zc]standard Mini knowledge![/color:rs0ff1zc]
trouwens heb nog steeds de armen van m'n wissers niet kunnen vervangen. krijg die dingen er niet vanaf.
Ook even hetzelfde probleempje. Alleen tezamen met mijn ruitenwisser viel de toerenteller ook uit. De rest lijkt nog te functioneren.
Zitten de toerenteller en de ruitenwisser misschien op dezelfde zekering?
Klopt 25A zekering en heb je ook geen aanjager meer van de kachel.
Ik ben gelijk even gaan proberen en je hebt gelijk. De aanjager is stil.
Zekering 25A..... zwarte doosje onder de kap openmaken en dan zie je hem zo?
En heeft Mini specifieke zekeringen of is dit toch een universeel product?
Ja... al veel ervaring!
Zitten verschillende zekeringen in van sterkte, je dient al te zoeken op het zekeringskastje naar een groene draad met een oranje streep, mits dit niet veranderd is. De aanjager, toerenteller en ruitenwissermotor zitten hier op aangesloten.
Dit probleem heb ik laatst ook gehad. Bij mij zat er een draaipunt, waar de ruitenwisserarm op geklikt zit, vastgeroest. WD40 ertussen en alles werkte weer. Toen ook meteen de kabel en tandwielen gesmeerd.
Bedankt voor de hulp. Zekering vervangen en eindelijk weer zicht op de toerenteller en door de ruit.
Het is alleen even een 20A zekering. Had geen andere op voorraad.
Was vanochtend op weg naar werk in de regen en opeens besloten mijn ruitenwissers er mee op te houden!!

Wilden wel maar hadden geen genoeg kracht om heen en weer te gaan.
Waarschijnlijk is het motertje zwak of kapot.
Aangezien ik nog steeds lerende ben is mijn vraag...is dit te maken en zo nee....is het makkelijk om aan een nieuw motertje te komen en is deze makkelijk te plaatsen???
Groetjes,Linda+Meissie
Waarschijnlijk is het gewoon weer je zekeringkastje. Ik zou als ik jou was eerst eens dat kastje vervangen, dan zou het best eens kunnen dat al die elektrische problemen van jou als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Ik heb ook een tijdje gehad dat mijn ruitenwissers er te pas en te onpas mee ophielden en dat was ook terug te voeren op het zekeringenkastje (zij het niet het kastje zelf maar een brakke aansluiting).
Tja ik heb ooit een keer gehad dat ze niet meer uitgingen!
dan sta je toch even raar te kijken dat eindelijk iets het te goed doet in je mini
maar wat het zou kunnen zijn is de bedrading van je schakelaar tot je zekeringskastje, of natuurlijk de ruitenwissermotor zelf, zit een stekkerblokje aan de ruitenwissermotor die heel soms wel eens erg vuil kan worden en daardoor slecht contact maakt,
IK heb toevallig hetzelfde meegemaakt! Ze gingen wel, maar heeeeel langzaam. Ik denk dat het komt omdat het de laatste paar dagen/weken droog is geweest, en dat dat effect heeft op de staat van de ruitewissers/voorruit. Na een half uur gingen ze wel weer op normaal tempo bewegen.
Rust roest?
Hallo,
. Ik had laatst ook een probleempje met de ruitenwissers, en dat leek op het probleem wat jij nu hebt.
ik heb weinig verstand van autotechniek dus ik hoop dat jullie me kunnen volgen
Bij mij lag het niet aan het motortje maar aan de kabel die loopt vanuit het motortje naar de ruitenwissers (die gedraaide), en aan die dingen waar je ruitenwisserarmpjes op zitten. Deze waren helemaal versleten, na vervanging kon ik weer fijn wissen!
Groetjes,
Rob
Thx voor de tips, Rob,

ik denk dat ik dan eerst maar eens naar die onderdelen ga kijken, voordat ik meteen van alles van de Van afsloop
Linda, wat bedoel je eigenlijk met "ze willen wel"? Als ze een beetje op en neer gaan, maar niet "all te way", dan zou het ook wel eens kunnen zijn wat Rob zegt.

Een compleet ruitenwissermechaniek vervangen is niet echt lastig. Ik denk dat het makkelijkste is om het hele zaakje los te halen, dus motor inclusief de buis waar de bedieningskabel (?) doorheen loopt en de draaipunten voor de wissers. Maar een zekeringenkastje vervangen is makkelijker
Ze gaan heel langzaam en stoppen dan halverwege op mijn ruit!!
En doen vervolgens helemaal niks meer(moet ze met mijn hand terug duwen)
Heb ze vanochtend nog geprobeerd maar doen nu helemaal niks meer(geen beweging meer in).
Groetjes,Linda
Ze gaan heel langzaam en stoppen dan halverwege op mijn ruit!!
Ik denk ook dat het de kabel is. Hij hoeft niet perse versleten te zijn, maar je hebt ook een grote kans dat het vet wat erin zit helemaal hard geworden is.
Als je de boel eraf haalt, laat de wheelboxes (ruitewisserarm-asjes-draaidingen) dan in het paneel zitten, het aluminium-schroefdraaid gaat meteen kapot en die dingen zijn duuuuuur)
De motor zelf kan ook uit elkaar en het opnieuw invetten van het wormwiel kan ook geen kwaad.
Als je de wissers in het midden van de ruit laat staan, heb je kans dat de motor doorbrandt.
Wouter
Wouter schreef:
Ze gaan heel langzaam en stoppen dan halverwege op mijn ruit!!
Ik denk ook dat het de kabel is. Hij hoeft niet perse versleten te zijn, maar je hebt ook een grote kans dat het vet wat erin zit helemaal hard geworden is.
Aangezien Linda eerder al elektrieke problemen had, zou ik dat niet uitsluiten. Met bovenstaand symptoom, lijkt het erop alsof het systeem te veel weerstand heeft. Dat kan electrische weerstand zijn (gecorrodeerde aansluitingen, of brakke (elec) kabels) waardoor de motor niet meer zijn volledige vermogen kan leveren, of mechanische weerstand. Dan kom ik ook op de (mech) kabel uit...
Succes...
Ow ja, ik heb bij mij ook de armpjes kunnen vervangen, omdat ze op het punt waarmee ze op de wheelboxes
zaten ook helemaal versleten waren!
groetjes
rob
Bedankt voor al jullie tips!!
Ga dit weekend kijken of ik ze weer aan de praat krijg,laat ik jullie nog even weten!!
Groetjes,Linda
Eelke schreef:

Een compleet ruitenwissermechaniek vervangen is niet echt lastig.
hoe krijg ik dan de ruiterwisser armpjes van de wheelboxes (motortjes) af?
Ik heb dus ook wat probs met me ruitenwissers en heb intussen nieuwe maar ik krijg de oude er dus niet vanaf. Ik heb gezien dat ze geklemd zitten, is het de bedoeling dat je ze er dan gewoon vanaf trekt? want ze zitten dan wel erg strak
Er zit op elke arm een metalen lipje dat je aan de kant moet duwen. En daarna is het inderdaad hard trekken of eventueel met een botte schroevendraaider eraf "wrikken" (maar pas wel op voor je lak). Het is een beetje gepiel om dat lipje aan de kant te houden en tegelijk kracht te zetten om de wisser eraf te trekken.
ik had idd al gezien dat er een lipje aan de onderkant zat die de arm op de motor klemt. wist alleen niet of ze er op een bepaalde manier vanaf moesten.

thnx voor de info
ik had het laats ook, probeer eerst even wat wd40 op de scharnierpunten! dat werkte bij mij prima!
Mijn laatste ervaring m.b.t de ruitenwismotor:
Een "kennis" z'n Mini daar hield de RW motor er
ook vrij plotseling mee op, enfin deksel eraf gehaald
en als eerste kwam er flink wat water te voorschijn, ook zonder de ruitenwissers liep ie niet meer>> motor
maar vervangen en het geheel werkt weer perfekt
Dat probleem heb ik ook,
probeer eens te wissen met eentje op de ruit en eentje ervanaf geklapt zeg maar. Als ie het dan wel doet is er dus helemaal niets mis met je mechaniek. Maar zijn de wissers te strak gespannen op de ruit. Bij mij kwam dat omdat ik onder de motorkap bezig was en als dat ding bij mij openstaat drukt ie de wissers op de ruit. Dus is het een kwestie van voorzichtig terugbuigen en we kunnen weer wissen! Misschien dit eerst proberen voordat je overal weer gaat schroeven.
Groeten
Heb uitvoerig gediagnotiseerd dus ook met 1 ruitenwisblad etc. etc
Maar na vervangen motor werken de ruitenwissers gewoon goed. Dus met "krachtige halen" en niet "twijfelachtig"
En tja dat de ruitenwissers beter niet aan kunt doen met geopende motorkap dat is [color=blue:rs0ff1zc]standard Mini knowledge![/color:rs0ff1zc]
trouwens heb nog steeds de armen van m'n wissers niet kunnen vervangen. krijg die
dingen er niet vanaf.
Ook even hetzelfde probleempje. Alleen tezamen met mijn ruitenwisser viel de toerenteller ook uit. De rest lijkt nog te functioneren.
Zitten de toerenteller en de ruitenwisser misschien op dezelfde zekering?
Klopt 25A zekering en heb je ook geen aanjager meer van de kachel.
Ik ben gelijk even gaan proberen en je hebt gelijk. De aanjager is stil.
Zekering 25A..... zwarte doosje onder de kap openmaken en dan zie je hem zo?
En heeft Mini specifieke zekeringen of is dit toch een universeel product?
Ja... al veel ervaring!
Zitten verschillende zekeringen in van sterkte, je dient al te zoeken op het zekeringskastje naar een groene draad met een oranje streep, mits dit niet veranderd is. De aanjager, toerenteller en ruitenwissermotor zitten hier op aangesloten.
Dit probleem heb ik laatst ook gehad. Bij mij zat er een draaipunt, waar de ruitenwisserarm op geklikt zit, vastgeroest. WD40 ertussen en alles werkte weer. Toen ook meteen de kabel en tandwielen gesmeerd.
Bedankt voor de hulp. Zekering vervangen en eindelijk weer zicht op de toerenteller en door de ruit.
Het is alleen even een 20A zekering. Had geen andere op voorraad.
Je moet ingelogd zijn om te reageren.