Van de week een stage-3 (zelf gedaan) 's ff op m'n 1275 SPI gezet om te testen.
Effectief wielvermogen/koppel voor en na montage gemeten.
Voor : 43.7HP @ 4601rpm + 71.3Nm @ 4209rpm.
Na : 46.1HP @ 4093rpm + 83.5Nm @ 3864rpm.
Het aantal hp's zijn niet drastisch verandert (dezelfde brandstof-hoeveelheid) maar het koppel is met 17% gestegen (en dat voel je).
Boven de 5300rpm komen de curves weer overeen.
Van 0-110Km/uur (400meter) loopt t'ie 1 seconde sneller.
Greetz , Jeroen2
Klinkt goed dat extra koppel. Maar wat houdt stage 3 precies in, wat heb je hiervoor moeten aanpassen tov een standaard kop? En krijg je dat extra koppel door grotere kleppen te nemen (in- of juist uitlaat) of vooral door de kop te flowen.
M vr gr,
Erik
hoi
over het algemeen krijg je meer koppel door een hogere VE ( volumterische efiicientie.. in %) dwz hoeveel procent van het slagvolume je naar binnen krijgt gepropt..(dit kan boven 100% komen door goede uitlaat en inlaat systemen in conbinatie met een goede nokkenas)
dit kan komen door grotere kleppen. betere / efficientere poorten.
of je kan meer pk's uit de brandstof persen..door efficienter te verbranden.
wat stage 3 nu is weet eigenlijk niemand..
ik doe er in ieder geval niet aan.
overigens
de vermogens die worden genoemd zijn bij verschillende RPM's.. eigelijk zeg je: ik heb 3pk meer 500 toeren vroeger.. maar wat deed het vermogen boven het toerental ??
jeroen2 schreef:
Voor : 43.7HP @ 4601rpm + 71.3Nm @ 4209rpm.
Na : 46.1HP @ 4093rpm + 83.5Nm @ 3864rpm.
De voor situatie, was dat een standaard kop, of had je daar ook al het een en ander aan veranderd?
en natuurlijk hoeveel werk is dat?
heb dit ook steken in combinatie met een stage 1 kit
je merkt heus het verschil
@jeroen2:
[size=150:3lyuluvy]Grafiekje?[/size:3lyuluvy]
Aan het vergelijken van HP's bij verschillende rpm's heb ik niet veel (niet lullig bedoeld, hoor).
Van de week een stage-3 (zelf gedaan) 's ff op m'n 1275 SPI gezet om te testen.
Effectief wielvermogen/koppel voor en na montage gemeten.
Voor : 43.7HP @ 4601rpm + 71.3Nm @ 4209rpm.
Na : 46.1HP @ 4093rpm + 83.5Nm @ 3864rpm.
Het aantal hp's zijn niet drastisch verandert (dezelfde brandstof-hoeveelheid) maar het koppel is met 17% gestegen (en dat voel je).
Boven de 5300rpm komen de curves weer overeen.
Van 0-110Km/uur (400meter) loopt t'ie 1 seconde sneller.
Greetz , Jeroen2
Klinkt goed dat extra koppel. Maar wat houdt stage 3 precies in, wat heb je hiervoor moeten aanpassen tov een standaard kop? En krijg je dat extra koppel door grotere kleppen te nemen (in- of juist uitlaat) of vooral door de kop te flowen.
M vr gr,
Erik
hoi
over het algemeen krijg je meer koppel door een hogere VE ( volumterische efiicientie.. in %) dwz hoeveel procent van het slagvolume je naar binnen krijgt gepropt..(dit kan boven 100% komen door goede uitlaat en inlaat systemen in conbinatie met een goede nokkenas)
dit kan komen door grotere kleppen. betere / efficientere poorten.
of je kan meer pk's uit de brandstof persen..door efficienter te verbranden.
wat stage 3 nu is weet eigenlijk niemand..
ik doe er in ieder geval niet aan.
overigens
de vermogens die worden genoemd zijn bij verschillende RPM's.. eigelijk zeg je: ik heb 3pk meer 500 toeren vroeger.. maar wat deed het vermogen boven het toerental ??
jeroen2 schreef:
Voor : 43.7HP @ 4601rpm + 71.3Nm @ 4209rpm.
Na : 46.1HP @ 4093rpm + 83.5Nm @ 3864rpm.
De voor situatie, was dat een standaard kop, of had je daar ook al het een en ander aan veranderd?
en natuurlijk hoeveel werk is dat?
heb dit ook steken in combinatie met een stage 1 kit
je merkt heus het verschil
@jeroen2:
[size=150:3lyuluvy]Grafiekje?[/size:3lyuluvy]
Aan het vergelijken van HP's bij verschillende rpm's heb ik niet veel (niet lullig bedoeld, hoor).
Het is een screenshot , ik hoop dat jullie 'm kunnen lezen.
http://members.home.nl/jeroen.kuijf/tec ... 0kop1..jpg
Greetz , Jeroen2
Heb je soms gedetailleerde fotos van je kop?
bedoel cilinderkop
Ik doe zoveel koppen dat ik niet van alle fot's maak!!!
Maar check m'n home-site , daar staat het 1 en ander.
Greetz , Jeroen2
ga even zoeken op TNG..ik heb nog wel eens wat gepost over wat ik zoal frees en slijp
Je moet ingelogd zijn om te reageren.