op pagina 12A.40 van de Haynes. staat een blokje met he nummer 77 dit verwijst naar "dim-dip relay"
zou iemand mij hier mss meer over kunnen uitleggen, en of vertellen waar dat ding dan moet zitten, heb t nl nog niet gevonden.
alvast bedankt!
Ik heb voor je gekeken in een handboek dat ik heb (geen Haynes) maar ik kan er niets over vinden (misschien heb ik verkeerd gekeken). Maarals je kan vertellen in welke categorie het valt, dan vind ik het misschien wel voor je.
Groetjes
dit wil ik graag weten omdat ik eigenlijk al mn elektra in mn auto aan het nalopen ben. (omdat er zoveel mee geknoeid is )
leterlijk vertaald:
dim => dimmen
dipped light => gedimd groot licht
hieruit begrijp ik dat het een relais is dat mn dim-licht aanstuurt. maar zover ik weet gebeurt dit helemaal niet via een relais daarom vind ik het zo vreemd
het is verder ook pure interesse om te weten te komen wat het doet. langzaam aan leer ik heel de auto kennen
Voor zo ver ik weet gebeurd dat ook niet zo, maar ik ben ook geen pro.. In mijn handboek kan ik het ook niet terug vinden, dus waarschijnlijk kan ik je ook niet verder helpen. Sorry
Veel succes verder.
Groetjes Eyleen
Heb even een scan gemaakt en ge-upload.
nr: 293 dim/dip relais
greetz E-jay
Ha die Yordy,
Ik heb even in mij gegevens gezocht. Het enige wat ik kan vinden over Dim-Dip is een weerstand en deze zou gemonteerd horen te zitten op je binnenspatbord vlakbij de radiateur.
suc6 ermee
ik ben ook voor je aan het kijken in het elektro-schema maar ik krijg er ook niet veel wijs uit naar het ralai gaan 7 draden als 't goed is:
en komen of gaan naar:
groen -van een zekering
bruin/oranje -dim-dip resistor en dan zekering
blauw -dip switch
blauw/bruin -dip switch
rood/zwart -van zekering en linker kant verl.
en nummerplaat verl.
blauw/rood -dipped beam headlight
zwart -naar massa
Ik snap de werking niet maar meschien heeft iemand er iets aan!!
ojaa. ik heb dit gevonde in Haynes owners workshop manual 1969-1994 op pagina 339
en met google vond ik deze site: linkmaar mijn engels is slecht
suc6 met zoeke
[size=85:25u167r4][topics samengevoegd - Crispy][/size:25u167r4]
Wie weet wat een dim-dip resistor is? Zou op duiste SPI mini staan vanaf BJ 1990 en op alle MPI mini's. Ik moet dit dus ook op mijn Mini hebben maar weet niet waarvoor het juist dienst doet en waar het ergens in de Mini zit. Eventueel iemand een afbeelding van?
Dat heb ik ook gevonden, maar ik een aansluiting over en denk dat deze hiervoor moet dienen. Alleen weet ik niet wat het juist is en zou doen.
Topics samengevoegd. Als je m al gevonden had, mag je daar best een aanvullende vraag in stellen ipv een nieuw topic te openen...
Nog niets gevonden en blijkbaar is hier weinig over geweten.
N!cKoLaS schreef: Zou op duiste SPI mini staan vanaf BJ 1990 en op alle MPI mini's.
Kan dit te maken hebben met de hoge verstelling van de koplampen misschien? Sommige SPI's hebben dat (misschien de Duitse exemplaren) en volgens mij alle MPI's.
Voor zover ik kan nagaan heeft het te maken met het rijden met daglicht zoals in sommige landen verplicht is. De weerstand zorgt er dan voor dat er een lagere spanning op het lampje komt te staan waardoor het lampje veel langer meegaat en alle elektrische componenten (met name de schakelaar) minder zwaar belast worden.
In een NL Mini heb ik het echter nog nooit aangetroffen.
op pagina 12A.40 van de Haynes. staat een blokje met he nummer 77 dit verwijst naar "dim-dip relay"
zou iemand mij hier mss meer over kunnen uitleggen, en of vertellen waar dat ding dan moet zitten, heb t nl nog niet gevonden.
alvast bedankt!
Ik heb voor je gekeken in een handboek dat ik heb (geen Haynes) maar ik kan er niets over vinden (misschien heb ik verkeerd gekeken). Maarals je kan vertellen in welke categorie het valt, dan vind ik het misschien wel voor je.
Groetjes
dit wil ik graag weten omdat ik eigenlijk al mn elektra in mn auto aan het nalopen ben. (omdat er zoveel mee geknoeid is
)
daarom vind ik het zo vreemd

leterlijk vertaald:
dim => dimmen
dipped light => gedimd groot licht
hieruit begrijp ik dat het een relais is dat mn dim-licht aanstuurt. maar zover ik weet gebeurt dit helemaal niet via een relais
het is verder ook pure interesse om te weten te komen wat het doet. langzaam aan leer ik heel de auto kennen
Voor zo ver ik weet gebeurd dat ook niet zo, maar ik ben ook geen pro.. In mijn handboek kan ik het ook niet terug vinden, dus waarschijnlijk kan ik je ook niet verder helpen. Sorry
Veel succes verder.
Groetjes Eyleen
Heb even een scan gemaakt en ge-upload.

nr: 293 dim/dip relais
greetz E-jay
Ha die Yordy,
Ik heb even in mij gegevens gezocht. Het enige wat ik kan vinden over Dim-Dip is een weerstand en deze zou gemonteerd horen te zitten op je binnenspatbord vlakbij de radiateur.
suc6 ermee
ik ben ook voor je aan het kijken in het elektro-schema maar ik krijg er ook niet veel wijs uit naar het ralai gaan 7 draden als 't goed is:

en komen of gaan naar:
groen -van een zekering
bruin/oranje -dim-dip resistor en dan zekering
blauw -dip switch
blauw/bruin -dip switch
rood/zwart -van zekering en linker kant verl.
en nummerplaat verl.
blauw/rood -dipped beam headlight
zwart -naar massa
Ik snap de werking niet maar meschien heeft iemand er iets aan!!
ojaa. ik heb dit gevonde in Haynes owners workshop manual 1969-1994 op pagina 339
en met google vond ik deze site:
linkmaar mijn engels is slecht
suc6 met zoeke
[size=85:25u167r4][topics samengevoegd - Crispy][/size:25u167r4]
Wie weet wat een dim-dip resistor is? Zou op duiste SPI mini staan vanaf BJ 1990 en op alle MPI mini's. Ik moet dit dus ook op mijn Mini hebben maar weet niet waarvoor het juist dienst doet en waar het ergens in de Mini zit. Eventueel iemand een afbeelding van?
Google:

er staat iets op het forum:
http://www.somerfordmini.co.uk/eshop/in ... ts_id=4977
Verder geen idee
[o ja toch: via google
viewtopic.php?t=14120
]
Dat heb ik ook gevonden, maar ik een aansluiting over en denk dat deze hiervoor moet dienen. Alleen weet ik niet wat het juist is en zou doen.
Topics samengevoegd. Als je m al gevonden had, mag je daar best een aanvullende vraag in stellen ipv een nieuw topic te openen...
Nog niets gevonden en blijkbaar is hier weinig over geweten.
N!cKoLaS schreef:
Zou op duiste SPI mini staan vanaf BJ 1990 en op alle MPI mini's.
Kan dit te maken hebben met de hoge verstelling van de koplampen misschien? Sommige SPI's hebben dat (misschien de Duitse exemplaren) en volgens mij alle MPI's.
Voor zover ik kan nagaan heeft het te maken met het rijden met daglicht zoals in sommige landen verplicht is. De weerstand zorgt er dan voor dat er een lagere spanning op het lampje komt te staan waardoor het lampje veel langer meegaat en alle elektrische componenten (met name de schakelaar) minder zwaar belast worden.
In een NL Mini heb ik het echter nog nooit aangetroffen.
Je moet ingelogd zijn om te reageren.