Achteras smeren?

Mijn Estate-je is afgekeurd voor de APK, o.a. op het feit dat de achteras zou moeten worden gesmeerd. Ik kan hier niks over vinden op het forum, iemand enig idee wat ik hiermee moet?

Zijn dat niet de twee smeernippels achter op je subframe? Daar lopen twee lange assen naar het midden van de auto. Volgens mij de enige twee smeermogelijkheden aan de achterkant.....

Plaatje uit een ander topic:

Ah, zou kunnen, ik heb geen idee. Als ze dat idd bedoelen is dat in elk geval al een makkie :P

Kwestie van de vetspuit erop zetten en pompen maar ofzo??

Tjah, een andere achteras is er natuurlijk verder niet. En ik kan me niet voorstellen dat je je wiellagers moet smeren voor de apk, dan zeggen ze wel meteen: wiellagers vervangen |:(

Haha, dat was het idd niet, er staat gewoon achteras smeren. Dat lijkt me dan eerder dat ding op het plaatje :P
Ben ik daar alweer mee geholpen :D

Maarre smeer jij dan nooit :? ;) :P Wat gek dat ze hem daarop afkeuren :S Suc6 bij de herkeuring

Greetz Johan

Net ff een vetspuit geleend, en de nippels eens even bekeken.... alles kurkdroog O:)
In het vervolg toch maar wat beter opletten :P

(ben er ook achter dat dat de achterdraagarmen zijn die gesmeerd moeten worden, en dat het eigenlijk dus niet de "achteras" heet :+) (en over de draagarmen smeren gaan dus wel genoeg topics |:())

en de armen voor daar zit ook een nippel op, die wel gesmeerd?? En dan direct de fuseekogels ook even meenemen.

per kant dus 4 vetnippels:achterdraagarm, voordraagarm en de fusees

En eens in de zoveel tijd even de vetspuit erop zodat de boel gesmeerd blijft.

Ja ik ga de rest nog doen, in de geleende vetspuit zat nog maar een beetje vet :P

Nu we het toch over vetten hebben. Welk soort vet kun je voor de draagarmen het beste gebruiken?? Aangezien mijn spuit ook bijna leeg is :)

Ovi
Maandag 18 april 2005

In haynes staat, dat je een neutraal vet op lithium basis moet gebruiken. Bij Brezan hebben ze me toen Kroon Oil Lithep Grease 2 meegegeven.

Gewoon elke 5000 km even doen zoals in 1959.

Het genoemde punt op de achteras is erg belangrijk om regelmatig door te smeren, eens in de 5000 km is aan te raden. Anders gaan de assen waarover de draagarm scharniert eraan.

maar he!! Als alles zo droog is, is hij dan niet afgekeurd op het feit dat de draagarm speling heeft. Als dat zo is heeft smeren niet zoveel zin. Hoop het niet voor je

Goed punt, want volgens mij kan het ze bij de APK geen druif schelen of er ergens voldoende vet in zit. Soms schijnt een beetje speling nog wel te verdoezelen te zijn met lekker veel vet.

Tjsa, er staat toch echt om mijn afkeurpapiertje: achteras smeren :?

wanneer mag je weer terug voor herkeuring
ben wel een beetje benieuwd dan ;)

Woensdag 20 april 2005

minipino schreef:
maar he!! Als alles zo droog is, is hij dan niet afgekeurd op het feit dat de draagarm speling heeft. Als dat zo is heeft smeren niet zoveel zin.



Klopt, die van mij is ook eens afgekeurd op dit punt. Per as zitten twee lagers, een naaldlager en een glijlager (als ik het me goed herinner) Het glijlager is een af ander koperen/messing bus. Als de assen onvoldoende worden gesmeerd, slijt het glijlager en ook de as een beetje en komt er teveel speling op de achterwielophanging. In principe moet hij dan worden afgekeurd. Maar wat is speling, wat de ene teveel vind, vind de andere nog binnen de toleranties. Door de as flink in het vet te zetten kan je de speling tijdelijk verdoezelen, voor de APK. Maar naar mijn mening mag een keuringsstation dit niet aanraden, maar moeten ze hem gewoon afkeuren. Er zijn wel revisie setjes te krijgen voor de achterwielophanging, nieuwe as
+ glijlager+wat stofkeringen.

Nou ja, ik hoor wel wat ze ervan zeggen bij de herkeuring, ik heb hem in elk geval gesmeerd, zoals aangegeven :P

Dinsdag 3 januari 2006

heej, ik heb vandaag een vetspuit gekocht bij de brezan, en ben begonnen met de achterste draagarmen te smeren. Maar hoe kun je merken als ze vol zijn? ik heb er al een halve bus ingepompt, lijkt me erg veel :?

je ziet het vanzelf wel ergens uit komen geloof ik :?

(ik zie dat ik niet meer had gereageerd over hoe de herkeuring toen was verlopen, maar het was prima destijds :))

Normaal komt er weer gewoon uit. ( een halve bus vindt ik ook wel veel)

Als het lang geleden is dat het voor het laatst is gebeurd kan er makkelijk een halve bus per kant in. Het vet dat erin zit wordt er langzaam uit geduwd. Heeft ook te maken met de slijtage van de lagers, als er al wat speling op zit wordt het vet makkelijker naar buiten geduwd en moet je het vaker herhalen.

En zoals gezegd weet je dat je genoeg erin hebt gedaan als het er weer uit komt zetten. Vroeger was doorsmeren een onderdeel van de 3-maandelijkse onderhoudsbeurt en was revisie van de armen nooit nodig. Tegenwoordig hebben moderne auto's minder onderhoud nodig alleen wordt weleens vergeten dat mini's geen moderne auto's zijn en het onderhoud wel nodig hebben.

Succes,
Erik

Dinsdag 3 januari 2006

nou, dan zal ik morgen maar weer naar de brezan gaan, nog een paar potten vet ophalen :|

en waar moet het er uitkomen dan? gewoon langs die nippel?

de rest is ook nog nooit gecontroleerd, zal dr wel goed wat in gaan :?

bedankt voor de hulp :D

Dinsdag 3 januari 2006

Meestal zou het langs het rubber ringetje wat op de uiteinden van de draagarm zit naar buiten moeten komen...

tussen de 2 lagers van de draagarm zit een plastic pijpje. als deze niet goed zit zal het vet in de draagarm gaan deze is hol!!. zolang hij niet vol met vet zit dan kan je er wel een hele patroon in spuiten en dan komt het vet nog niet via de rubber ringen op de schanierpunten er uit maar mogelijk via de schommel van je handremkabel.je mini weegt gelijk een kilotje meer O:)

Woensdag 4 januari 2006

ai, daar word ik toch weer een stukje minder vrolijk van...

is dat een beetje makkelijk te controleren zonder dat ik de hele ophanging moet slopen?

Je kunt er vet blijven in pompen.

De smeerbus is kapot en pomp je het vet recht streeks de draagarm in.

Woensdag 4 januari 2006

Ja, maar is er geen manier om dat even te bekijken? of moet ik gewoon blijven mompen tot de bus leeg is :?

Woensdag 4 januari 2006

Even is het niet, je zal de draagarm camberplate moeten demonteren en de as eruit moeten schuiven om het enigzins te kunnen zien. Met het risico dat de boutjes afbreken van de camberplate :x

Je moet ingelogd zijn om te reageren.