Verstelbaar onderstel

Dinsdag 26 april 2005
Dinsdag 26 april 2005

Hallo,

Ik heb laatst van iemand een set gekocht, hier zat het volgende in:

Spax verstelbare dempers
Mini sport group A fully adjustable tie rods
1.5 degrees fixed negative camber bottom arms
fixed pair of rear camber/tracking brackets
adjustable height suspension

en het gene wat mij verbaasde:
a pair of triumph herald track rod ends these are required when fitting the camber arms to enable you to set the wheel alignment as the standard ones are to short to be fitted safely

Heeft iemand hiermee ervaring of weet er wat meer van?

Mvgr,

Jeroen

Denk dat ze hiermee het volgende bedoelen:

Vooraan heb een dubbele wishbone ophanging, dit zijn twee armen die beide alleen op een neer kunnen bewegen. De onderste word ondersteunt door een stabilisator
(de stabilisator is de stang die schuin naar voren loopt)

Als je hiervan de onderste verlengt zul je ook de stabilisator stang die hieraan vast ook moeten verlengen anders trek de onderste arm naar voren.

En ik heb er zelf geen ervaring mee, maar omdat het hele fusee iets verandert, lijkt het mij dat je meer uitspoor krijgt.
Dus opnieuw uitlijnen.

succes

Dinsdag 26 april 2005

Bedankt!

Komt logisch over, had er nog nooit van gehoord en vroeg me af of iemand anders er iets van wist!

Mocht er iemand ervaring mee hebben hoor ik dat graag! :)

Hey heb je soms andere fotos van die mini op die zwartwitte foto???
Heel mooie velgen

lees Keith Calvers artikelen over ophangingen ( minispares of minimania site of op calverst)

daar staat het exact in.

zie bumpsteer e.d.

is overigens nog steeds aan de krappe kant qua draad.
je kan er ook een extra moer aan je normale exemplaren lassen dat geeft wat meer zekerheid (als je goed kan lassen ;) ).

Woensdag 27 april 2005

bertan schreef:
Hey heb je soms andere fotos van die mini op die zwartwitte foto???
Heel mooie velgen


Volgende keer even via PM.

Woensdag 27 april 2005

@siryun; Wat bedoel je precies met een extra moer erop lassen?

Groet ron

ik vraag me af bij wat voor gebruik(x) hoeveel graden neg. camber(y) gewenst is...

Je kunt verschillende sets kopen, wat is wijsheid?

Racen op circuits/stuurvaardigheid dingen is mijn uitgangspunt, wat is dan een goede keuze?

CMC
Zaterdag 30 april 2005

Jebo schreef:
en het gene wat mij verbaasde:
a pair of triumph herald track rod ends these are required when fitting the camber arms to enable you to set the wheel alignment as the standard ones are to short to be fitted safely


Als je langere onderste draagarmen monteert, moeten de stuurkogels verder worden uitgedraaid om de sporing goed te houden. Normale stuurkogels hebben dan te weinig schroefdraad. Daarom (langere) stuurkogels met meer schroefdraad.
taekeb":kykpshox]ik vraag me af bij wat gebruik hoeveel graden neg. camber gewenst is...[/quote:kykpshox]
De tabel met waarden die je kunt hanteren: http://www.ime.org.uk/ime/s/suspension.html
Let erop dat je standaard al van 1-3 graden positief camber voor hebt (dat verschilt meestal tussen links en rechts) en dat het monteren van vaste langere onderste draagarmen het verschil niet opheft.
Verstelbare draagarmen zijn dan de oplossing.
Achter heb ik op m'n witte Mini 0 camber, bereikt door het uitvijlen van de gaten in de draagarmbeugels (5 mm naar boven). Gecheckt met de waterpas :)
En d.m.v. vulplaatjes tussen draagarmbeugels en subframe iets minder toespoor dan standaard. Scheelt dat rare scheef slijten van de achterbanden.

Wellicht een beetje off topic, maar ik heb verstelbare onderste draagarmen in de verkoop.

Iemand interesse?

ja. ik. pm....

Je moet ingelogd zijn om te reageren.