Ik heb van mijn schoonvader twee grote en twee kleine ronde mistlampen gekregen. Pa bedankt hoor . Maar nu moet ik ze nog aansluiten. Ik wil deze aansluiten via een relais. Wie heeft hier een stroomschema van en welk type relais kan ik het beste gebruiken.
Alvast bedankt
groetjes Martin
Wat voor keuze heb je precies in relais dan? Niet alleen de stroomsterkte? Die is makkelijk te berekenen uit het vermogen van de lampen. Stroomschema lijkt me ook niet zo ingewikkeld. Schakelaartje aansluiten op relais, voeding voor relais ergens vandaan halen waar veel stroom voorhanden is (bijv. waar de pluskabel binnenkomt).
Ik heb reeds een schema gemaild gekregen, maar in iedergeval bedankt.
ik zag dat je een schema had om mistlampen aan te sluiten...
zou je die me willen mailen. ben namelijk net begonnen met knutselen aan mijn mini
alsvast bedankt.
oja de tip van de luchtfilter heeft volgens mij goed geholpen, ze loopt nu een stuk beter [/quote]
Als ik twee extra lampen voor wil aansluiten kan dit direct op de bedrading van de orginele grootlicht of moet ook hier een relais tussen?
Nee, zeker niet doen. De originele bedrading/schakelaar is niet geschikt voor extra belasting (het is eigenlijk al zot dat de stroom voor het standaard grootlicht door de schakelaar loopt, maar goed).
Bij mij was dat vroeger ook zo aangesloten (niet door mezelf, heb hem zo gekocht en volgens de aankoopbonnen is het indertijd aangesloten door "een bekend Mini Centre" - tegenwoordig geen verstralers meer) en toen is bij de DoDa-nachtrit vorig jaar de grootlichtschakelaar aan het stuur weggesmolten. Had ik op een gegeven moment helemaal geen verlichting meer Stel je voor, leuk tijdens een nachtrit op die polderweggetjes. Iets later had ik weer wel grootlicht, maar geen dimlicht meer. Kon ik zelf wel wat zien, maar mijn medeweggebruikers niet meer
Oke dank je wel. In Oudenbosch zeiden ze dus dat het wel gewoon kon, niet dus.
Ik ga dan maar een relais kopen en het wel goed aansluiten.
Hmmm... Nou, het was niet Oudenbosch die mijn lampen heeft ingebouwd. Anyway, ik weet niet wat ze precies gezegd/bedoeld hebben in Oudenbosch.
Noem ik nog met opzet geen namen
let op dat je je mistlamen alleen in combinatie met dimlicht mag schakelen.
dus: van je lichtschakelaar de kabel naar het dimlicht splitten en doorvoeren naar een schakelaartje wat naar het relais gaat.
het relais schakeld dan een hoofdstroom (vanaf accu+zekering) door met de mistlampen/verstralers/breedstralers.
sorry, ben nu niet in staat om te lopen, dus kan ik de draadkleuren niet opzoeken
Goed punt. Wat ik zei geldt dus voor verstralers, die juist weer alleen in combinatie met grootlicht gevoerd mogen worden. Wel zo makkelijk om ze dan ook gelijk aan te zetten, want als je grootlicht inschakeld wil je waarschijnlijk zoveel mogelijk licht.
je moet wel e.e.a. apart kunnen schakelen...
Met verstralers hoeft dat dus niet. Met mistlampen/breedstralers idd. wel.
al die namen groot/ver/dim/breed
Het is niet zo moeilijk te onthouden. Verstralers schijnen ver (je hoort mensen ook wel eens verstálers zeggen, met de klemtoon op de a, maar het is dus vérstralers, omdat ze [i:2plil7y5]ver[/i:2plil7y5] stralen), precies hetzelfde als het grootlicht. Breedstralers schijnen breed. Ze worden ook wel mistlampen genoemd, omdat ze breed en laag, onder de mist door schijnen.
Ik heb nu het 1 en ander aangesloten en het werk, maar ik ben nog niet klaar.
Ik ga het zo schakelen dat bij grootlicht alle lichten aangaan en dat ik de 2 verstraleren appart aan kan zetten en de breedstraleren appart aan kan zetten bij grootlicht.
Ook ga ik het schakelen dat als ik mijn dimlicht aan het dat ik mijn breedstraleren aan kan zetten (uiteraard). Dan moet ik voor de APK wat schakelaar omzetten en dan is alles legaal.
Ehmm... Ik kan je niet helemaal volgen, maar volgens mij klopt er iets niet. Misschien ergens grootlicht i.p.v. dimlicht geschreven?
Je moet het zo schakelen, dat is m.i. het handigste:
- Verstralers aanzetten tegelijk met grootlicht, niet apart schakelen. Je mag verstralers dan en slechts dan aan hebben als je ook grootlicht mag voeren, dus waarom verder moeilijk doen? Je kan het apart geschakeld maken, maar is m.i. redelijk zinloos.
- Breedstralers zo schakelen dat je ze in combinatie met dimlicht kunt voeren, maar wel apart geschakeld. In combinatie met grootlicht mag je ze niet voeren, dus ze moeten niet automatisch aangaan bij grootlicht. Ik geloof zelfs dat je deze officieel alleen in combinatie met stadslicht mag voeren, maar dat is niet makkelijk te schakelen aangezien stadslicht altijd aan staat.
Ik snap dat het ingewikkeld is, want het was ook ingewikkeld om op te schrijven, maar ik wil de optie open houden als ik groot licht geef dat die extra lampen het niet doen, daarom appart geschakeld.
Misschien zinloos, maar een keuze.
Ik rij zelf met een 92'Cooper , en heb vorig jaar mistlampen erop gezet. Maar dit was al voor bekabeld, en schakeld mee op groot licht. (Al mag dit niet met mistlampen! )
Maar hoe zitten deze voor bekabelde conectoren dan geschakeld? Is mischien bij mij niet meer van toepassing aangezien de boel drastisch word aangepast door m'n bull bar, maar mischien wel informatief voor een ander.
Stainless Evil: deze reactie had in dat andere topic gemoeten gok ik..?
Kan het schema voor het aansluiten van verstralers misschien geplaatst worden? Via e-mail kan ook...
Alvast bedankt,
Jim
bij mij doen de breedstralers het idd ook alleen wanneer m'n groot licht is ingeschakeld. is ook gedaan door gerenomeerd garage die bij ons allen bekend is
wanneer wat voeren (voor België)
mistlampen (breedstralers)
[list:2lnaofmu]icm met dimlicht[/list:u:2lnaofmu][list:2lnaofmu]icm met standlicht[/list:u:2lnaofmu]
verstralers
[list:2lnaofmu]icm met grootlicht[/list:u:2lnaofmu]
of mistlampen mogen icm grootlicht weet ik niet, in vele auto's valt het voorste en achterste mistlicht uit wanneer je het grootlicht inschakelt.
Iemand aansluitschema???
Jim
ja een schema is wel handig, ik heb ook verstralers op op mijn mini van '83 en daar zit niks standaards in daarvoor, ze moeten gewoon met groot licht aangaan. kan toch wel iemand hier effe plaatsen?
ik denk dat je het beste de mistlampen met een relais kan schakelen.
dus gewoon een relais bij aan je normale grootlicht sluiten, (die stroom kun je dus gewoon bij een van de lampen weghalen)
en dan een dikke kabel direct van de accu (onder de motorkap zit al een dikke kabel die dierect van de accu komt, hiet kun je ook de stroom weghalen) gebruiken voor de stroom van je mistlampen.
zo'n relais kun je bij de electrowinkel halen, die willen je ook wel uitleggen welke je nodig hebt en hoe je hem aan moet sluiten.
verder kun je ook nog een extra schakelaar in de mini zetten, zodat je niet altijd je mistlampen aan hoeft te doen als je grootlicht aan zet.
Zo, hehe!
Ze doen het weer!
Nu heb ik hier de goede manier om het aan te sluiten.
Het relais heeft 4 pootjes:
30= de constant plus (zorg ervoor dat ie gezekerd is, 15A voor 2 verstralers)
85= de schakelaar van het groot licht
86= de massa voor je relais
87= de plus voor je verstralers
Zorg ervoor dat je kabels met minimaal 2mm dikke ader!
Groeten,
Jim
Ik heb nog wel een schema liggen.
Helaas heb ik geen scanner, dus heb ik er maar een foto van gemaakt.(sorry voor de grootte)
Het gaat om een kabelset van autostyle:
pfff.. ff een oud forum bericht nieuw leven inblazen hoor...
ben zelf niet echt technisch..en nu is dat niet echt ook al zacht uitgedrukt.. maar wie niet probeert zal nooit leren.. maar ik pas wel op dat ik het niet alleen doe..ahha
dat schema is dat nou voor een aparte aansluiting van de verstraler of gaat hij dan nog bij het grootlicht op .. ik wil namelijk die verstraler los kunnen schakelen van mijn grootlicht...
graag julle reactie
greetz
Volgens het schema kunnen de lampen aangezet worden als de stadslichten branden. En die branden ook als dim- en grootlicht branden
Crispy schreef: Volgens het schema kunnen de lampen aangezet worden als de stadslichten branden. En die branden ook als dim- en grootlicht branden
ok .. betekend dit dan dat ze wel apart geschakeld zijn .. dwz .. ik kan groot licht ook apart voeren en bijv ook het grootlicht uit hebben en de verstralers aan?
greetz
Ja maar volgens de wet mag dat alleen met mistlampen oftewel breedstralers.
Verstralers mogen alleen icm met grootlicht. Daar kan op gecontroleerd worden bij de APK
juist Crispy verstralers oftewel breedte stralers mogen uitsluitend gebruikt worden in combinatie met het grootlicht, en niet onafhankelijk van elkaar.
Mistlampen mogen in combinatie met dimlicht, maar niet in samenwerking met groot licht.
he wat vreemd?
je kan die lampen op het verkeerde moment aan doen oke, maar dat betekend toch niet dat dat verboden is ?
je kan toch ook op het verkeerde moment je mist lampen voeren dan word je bekeurt voor het voeren van het licht en niet voor de mogelijkheid van het voeren toch ???
want dan kunnen ze mij nu ook bekeuren om dat mijn mini harder kan dan de maximaal toegestane snelheid al doe ik het niet
of te wel ze kunnen je toch niet bekeuren (of af keuren) voor de mogelijkheid om iets fout te doen of denk ik dan heel vreemd?
precies nonono dat lijkt me ook...
je auto kan immers ook harder dan 50 binnen de bebouwde kom...of maak ik nu een domme vergelijking?
nee maar ik dacht dus altijd dat je ze juist niet beiden (grootlicht en verstralers) mcht voeren...iets ivm meer dan 5 lampen oid...tja.. ik weet het echt niet meer
ik heb mistlampen en verstralers op mijn auto maar de mistlampen schijnen feller dan de verstralers en er zitten dezelfde lampjes in,weet iemand dan hoe dit kan,krijgen die dan misschien teweinig stroom.
anders zou ik het niet weten.
(ben van nuture ook blond dus dat zou ook kunnen zeg het zelf maar al kennen jullie me nog niet)
Karina en Bultje.
Ach er zitten wel meer rare voorschriften aan auto's. Het idee erachter is dat als het kan, dat mensen het ook gaan doen. Dat is ook zo met harder dan 50 rijden binnen de bebouwde kom maar het enige wat ze daar aan kunnen doen is controleren.
Hier is het gewoon een betrekkelijk makkelijke schakeling (eigenlijk is het enige verschil waar je de schakelstroom vandaan haalt) om te bereiken dat lampen alleen op het juiste moment aankunnen.
@ Karina (en bultje): breedstralers en verstralers hebben andere lenzen (in het glas) waardoor het misschien lijkt of ze een andere lichtsterkte hebben? Anders zou je eens na kunnen (laten) meten of ze evenveel stroom krijgen met een multimeter.
Weet niet helemaal of dit on topic is maar ik vraag het tog maar ff
Heb 4 verstralers voorop zitten nu wil ik eigenlijk 2 breed en 2 ver zou het dan zo makelijk zijn om gewoon 2 glaasjes te vervangen?
En zo ja waar zou ik die kunnen krijgen?
Heb nog nooit gehoord dat dat mogelijk is. (Wil trouwens niet zeggen dat het niet mogelijk is hoor ) Lijkt me handiger om 2 breedstralers erbij te kopen en dan eventueel 2 verstralers te verkopen.
linkaard schreef: juist Crispy verstralers oftewel breedte stralers mogen uitsluitend gebruikt worden in combinatie met het grootlicht, en niet onafhankelijk van elkaar.
Mistlampen mogen in combinatie met dimlicht, maar niet in samenwerking met groot licht.
die van mij zijn onafhankelijk aan gesloten. dus met een eigen schakelaar... is gekeurd en is nix van gezegt al 2x dus ik denk dat dat zo'n vaart niet loopt. je mag ze alleen niet aan doen! alleen op de momenten dat het mistig is of idd in de poleder al je ook je groot licht aan doe...
Het schema is inderdaad voor een aparte schakeling.
Als je gewoon met stadslicht of dimlicht rijdt, dan kun je je je mistlampen aanzetten met een aparte schakelaar.
het verschil tussen ver en breed stralers zit volgens mij niet in de lens maar in de reflector!(zelfde effect maar een stuk goedkoper)
dus met een lens vervangen ben je er niet
je lampje moet wat dieper in je reflector zitten wil hij verweg schijnen. kijk maar eens naar een zaklamp die je kan verdraaien (maclight bijnoorbeeld) als je één sterke bundel wil zit het lampje wat dieper en bij heel breed zit hij meer omhoog.
Goed idé altijd leuk om een keertje uit te probeeren al denk ik dat ik uiteindelijk toch gewoon 2 echte breedstralers er bij koop
Ik had nog een vraag over het aansluiten van mistlampen en verstralers. Nu heb ik bij mijn mini van 1983 vier (twee aan elke kant) losse kabels bij mijn grille. Aan elke kant zit een zwarte (twee zwarte bij elkaar) en rechts zit een groene kabel met rode streep en aan de linkerkant zit een groene met witte streep.
Weet iemand waar deze voor zijn? Zijn deze al voor grootlicht dan wel mistlicht?
Ik heb van mijn schoonvader twee grote en twee kleine ronde mistlampen gekregen. Pa bedankt hoor
. Maar nu moet ik ze nog aansluiten. Ik wil deze aansluiten via een relais. Wie heeft hier een stroomschema van en welk type relais kan ik het beste gebruiken.
Alvast bedankt
groetjes Martin
Wat voor keuze heb je precies in relais dan? Niet alleen de stroomsterkte? Die is makkelijk te berekenen uit het vermogen van de lampen. Stroomschema lijkt me ook niet zo ingewikkeld. Schakelaartje aansluiten op relais, voeding voor relais ergens vandaan halen waar veel stroom voorhanden is (bijv. waar de pluskabel binnenkomt).
Ik heb reeds een schema gemaild gekregen, maar in iedergeval bedankt.
ik zag dat je een schema had om mistlampen aan te sluiten...
zou je die me willen mailen. ben namelijk net begonnen met knutselen aan mijn mini
alsvast bedankt.
oja de tip van de luchtfilter heeft volgens mij goed geholpen, ze loopt nu een stuk beter [/quote]
Als ik twee extra lampen voor wil aansluiten kan dit direct op de bedrading van de orginele grootlicht of moet ook hier een relais tussen?
Nee, zeker niet doen. De originele bedrading/schakelaar is niet geschikt voor extra belasting (het is eigenlijk al zot dat de stroom voor het standaard grootlicht door de schakelaar loopt, maar goed).
Stel je voor, leuk tijdens een nachtrit op die polderweggetjes. Iets later had ik weer wel grootlicht, maar geen dimlicht meer. Kon ik zelf wel wat zien, maar mijn medeweggebruikers niet meer 
Bij mij was dat vroeger ook zo aangesloten (niet door mezelf, heb hem zo gekocht en volgens de aankoopbonnen is het indertijd aangesloten door "een bekend Mini Centre" - tegenwoordig geen verstralers meer) en toen is bij de DoDa-nachtrit vorig jaar de grootlichtschakelaar aan het stuur weggesmolten. Had ik op een gegeven moment helemaal geen verlichting meer
Oke dank je wel. In Oudenbosch zeiden ze dus dat het wel gewoon kon, niet dus.
Ik ga dan maar een relais kopen en het wel goed aansluiten.
Hmmm... Nou, het was niet Oudenbosch die mijn lampen heeft ingebouwd. Anyway, ik weet niet wat ze precies gezegd/bedoeld hebben in Oudenbosch.

Noem ik nog met opzet geen namen
let op dat je je mistlamen alleen in combinatie met dimlicht mag schakelen.

dus: van je lichtschakelaar de kabel naar het dimlicht splitten en doorvoeren naar een schakelaartje wat naar het relais gaat.
het relais schakeld dan een hoofdstroom (vanaf accu+zekering) door met de mistlampen/verstralers/breedstralers.
sorry, ben nu niet in staat om te lopen, dus kan ik de draadkleuren niet opzoeken
Goed punt. Wat ik zei geldt dus voor verstralers, die juist weer alleen in combinatie met grootlicht gevoerd mogen worden. Wel zo makkelijk om ze dan ook gelijk aan te zetten, want als je grootlicht inschakeld wil je waarschijnlijk zoveel mogelijk licht.
je moet wel e.e.a. apart kunnen schakelen...
Met verstralers hoeft dat dus niet. Met mistlampen/breedstralers idd. wel.
Het is niet zo moeilijk te onthouden. Verstralers schijnen ver (je hoort mensen ook wel eens verstálers zeggen, met de klemtoon op de a, maar het is dus vérstralers, omdat ze [i:2plil7y5]ver[/i:2plil7y5] stralen), precies hetzelfde als het grootlicht. Breedstralers schijnen breed. Ze worden ook wel mistlampen genoemd, omdat ze breed en laag, onder de mist door schijnen.
Ik heb nu het 1 en ander aangesloten en het werk, maar ik ben nog niet klaar.
Ik ga het zo schakelen dat bij grootlicht alle lichten aangaan en dat ik de 2 verstraleren appart aan kan zetten en de breedstraleren appart aan kan zetten bij grootlicht.
Ook ga ik het schakelen dat als ik mijn dimlicht aan het dat ik mijn breedstraleren aan kan zetten (uiteraard). Dan moet ik voor de APK wat schakelaar omzetten en dan is alles legaal.
Ehmm...
Ik kan je niet helemaal volgen, maar volgens mij klopt er iets niet. Misschien ergens grootlicht i.p.v. dimlicht geschreven?
Je moet het zo schakelen, dat is m.i. het handigste:
- Verstralers aanzetten tegelijk met grootlicht, niet apart schakelen. Je mag verstralers dan en slechts dan aan hebben als je ook grootlicht mag voeren, dus waarom verder moeilijk doen? Je kan het apart geschakeld maken, maar is m.i. redelijk zinloos.
- Breedstralers zo schakelen dat je ze in combinatie met dimlicht kunt voeren, maar wel apart geschakeld. In combinatie met grootlicht mag je ze niet voeren, dus ze moeten niet automatisch aangaan bij grootlicht. Ik geloof zelfs dat je deze officieel alleen in combinatie met stadslicht mag voeren, maar dat is niet makkelijk te schakelen aangezien stadslicht altijd aan staat.
Ik snap dat het ingewikkeld is, want het was ook ingewikkeld om op te schrijven, maar ik wil de optie open houden als ik groot licht geef dat die extra lampen het niet doen, daarom appart geschakeld.
Misschien zinloos, maar een keuze.
Ik rij zelf met een 92'Cooper , en heb vorig jaar mistlampen erop gezet. Maar dit was al voor bekabeld, en schakeld mee op groot licht. (Al mag dit niet met mistlampen! )
Maar hoe zitten deze voor bekabelde conectoren dan geschakeld? Is mischien bij mij niet meer van toepassing aangezien de boel drastisch word aangepast door m'n bull bar, maar mischien wel informatief voor een ander.
Stainless Evil: deze reactie had in dat andere topic gemoeten gok ik..?
Kan het schema voor het aansluiten van verstralers misschien geplaatst worden? Via e-mail kan ook...
Alvast bedankt,
Jim
bij mij doen de breedstralers het idd ook alleen wanneer m'n groot licht is ingeschakeld. is ook gedaan door gerenomeerd garage die bij ons allen bekend is
wanneer wat voeren (voor België)
mistlampen (breedstralers)
[list:2lnaofmu]icm met dimlicht[/list:u:2lnaofmu][list:2lnaofmu]icm met standlicht[/list:u:2lnaofmu]
verstralers
[list:2lnaofmu]icm met grootlicht[/list:u:2lnaofmu]
of mistlampen mogen icm grootlicht weet ik niet, in vele auto's valt het voorste en achterste mistlicht uit wanneer je het grootlicht inschakelt.
Iemand aansluitschema???
Jim
ja een schema is wel handig, ik heb ook verstralers op op mijn mini van '83 en daar zit niks standaards in daarvoor, ze moeten gewoon met groot licht aangaan. kan toch wel iemand hier effe plaatsen?
ik denk dat je het beste de mistlampen met een relais kan schakelen.
dus gewoon een relais bij aan je normale grootlicht sluiten, (die stroom kun je dus gewoon bij een van de lampen weghalen)
en dan een dikke kabel direct van de accu (onder de motorkap zit al een dikke kabel die dierect van de accu komt, hiet kun je ook de stroom weghalen) gebruiken voor de stroom van je mistlampen.
zo'n relais kun je bij de electrowinkel halen, die willen je ook wel uitleggen welke je nodig hebt en hoe je hem aan moet sluiten.
verder kun je ook nog een extra schakelaar in de mini zetten, zodat je niet altijd je mistlampen aan hoeft te doen als je grootlicht aan zet.
Zo, hehe!
Ze doen het weer!
Nu heb ik hier de goede manier om het aan te sluiten.
Het relais heeft 4 pootjes:
30= de constant plus (zorg ervoor dat ie gezekerd is, 15A voor 2 verstralers)
85= de schakelaar van het groot licht
86= de massa voor je relais
87= de plus voor je verstralers
Zorg ervoor dat je kabels met minimaal 2mm dikke ader!
Groeten,
Jim
Ik heb nog wel een schema liggen.

Helaas heb ik geen scanner, dus heb ik er maar een foto van gemaakt.(sorry voor de grootte)
Het gaat om een kabelset van autostyle:
pfff.. ff een oud forum bericht nieuw leven inblazen hoor...
maar wie niet probeert zal nooit leren.. maar ik pas wel op dat ik het niet alleen doe..ahha
ben zelf niet echt technisch..en nu is dat niet echt ook al zacht uitgedrukt..
dat schema is dat nou voor een aparte aansluiting van de verstraler of gaat hij dan nog bij het grootlicht op .. ik wil namelijk die verstraler los kunnen schakelen van mijn grootlicht...
graag julle reactie
greetz
Volgens het schema kunnen de lampen aangezet worden als de stadslichten branden. En die branden ook als dim- en grootlicht branden
Crispy schreef:
Volgens het schema kunnen de lampen aangezet worden als de stadslichten branden. En die branden ook als dim- en grootlicht branden
ok .. betekend dit dan dat ze wel apart geschakeld zijn .. dwz .. ik kan groot licht ook apart voeren en bijv ook het grootlicht uit hebben en de verstralers aan?
greetz
Ja maar volgens de wet mag dat alleen met mistlampen oftewel breedstralers.
Verstralers mogen alleen icm met grootlicht. Daar kan op gecontroleerd worden bij de APK
juist Crispy verstralers oftewel breedte stralers mogen uitsluitend gebruikt worden in combinatie met het grootlicht, en niet onafhankelijk van elkaar.
Mistlampen mogen in combinatie met dimlicht, maar niet in samenwerking met groot licht.
he wat vreemd?
je kan die lampen op het verkeerde moment aan doen oke, maar dat betekend toch niet dat dat verboden is ?
je kan toch ook op het verkeerde moment je mist lampen voeren dan word je bekeurt voor het voeren van het licht en niet voor de mogelijkheid van het voeren toch ???
want dan kunnen ze mij nu ook bekeuren om dat mijn mini harder kan dan de maximaal toegestane snelheid al doe ik het niet
of te wel ze kunnen je toch niet bekeuren (of af keuren) voor de mogelijkheid om iets fout te doen of denk ik dan heel vreemd?
precies nonono dat lijkt me ook...

je auto kan immers ook harder dan 50 binnen de bebouwde kom...of maak ik nu een domme vergelijking?
nee maar ik dacht dus altijd dat je ze juist niet beiden (grootlicht en verstralers) mcht voeren...iets ivm meer dan 5 lampen oid...tja.. ik weet het echt niet meer
ik heb mistlampen en verstralers op mijn auto maar de mistlampen schijnen feller dan de verstralers en er zitten dezelfde lampjes in,weet iemand dan hoe dit kan,krijgen die dan misschien teweinig stroom.
anders zou ik het niet weten.
(ben van nuture ook blond dus dat zou ook kunnen zeg het zelf maar al kennen jullie me nog niet)
Karina en Bultje.
Ach er zitten wel meer rare voorschriften aan auto's. Het idee erachter is dat als het kan, dat mensen het ook gaan doen. Dat is ook zo met harder dan 50 rijden binnen de bebouwde kom maar het enige wat ze daar aan kunnen doen is controleren.
Hier is het gewoon een betrekkelijk makkelijke schakeling (eigenlijk is het enige verschil waar je de schakelstroom vandaan haalt) om te bereiken dat lampen alleen op het juiste moment aankunnen.
@ Karina (en bultje): breedstralers en verstralers hebben andere lenzen (in het glas) waardoor het misschien lijkt of ze een andere lichtsterkte hebben? Anders zou je eens na kunnen (laten) meten of ze evenveel stroom krijgen met een multimeter.
Weet niet helemaal of dit on topic is maar ik vraag het tog maar ff
Heb 4 verstralers voorop zitten nu wil ik eigenlijk 2 breed en 2 ver zou het dan zo makelijk zijn om gewoon 2 glaasjes te vervangen?
En zo ja waar zou ik die kunnen krijgen?
Heb nog nooit gehoord dat dat mogelijk is. (Wil trouwens niet zeggen dat het niet mogelijk is hoor
) Lijkt me handiger om 2 breedstralers erbij te kopen en dan eventueel 2 verstralers te verkopen.
linkaard schreef:
juist Crispy verstralers oftewel breedte stralers mogen uitsluitend gebruikt worden in combinatie met het grootlicht, en niet onafhankelijk van elkaar.
Mistlampen mogen in combinatie met dimlicht, maar niet in samenwerking met groot licht.
die van mij zijn onafhankelijk aan gesloten. dus met een eigen schakelaar... is gekeurd en is nix van gezegt al 2x dus ik denk dat dat zo'n vaart niet loopt. je mag ze alleen niet aan doen! alleen op de momenten dat het mistig is of idd in de poleder al je ook je groot licht aan doe...
Het schema is inderdaad voor een aparte schakeling.
Als je gewoon met stadslicht of dimlicht rijdt, dan kun je je je mistlampen aanzetten met een aparte schakelaar.
het verschil tussen ver en breed stralers zit volgens mij niet in de lens maar in de reflector!(zelfde effect maar een stuk goedkoper)
dus met een lens vervangen ben je er niet
je lampje moet wat dieper in je reflector zitten wil hij verweg schijnen. kijk maar eens naar een zaklamp die je kan verdraaien (maclight bijnoorbeeld) als je één sterke bundel wil zit het lampje wat dieper en bij heel breed zit hij meer omhoog.
Goed idé altijd leuk om een keertje uit te probeeren al denk ik dat ik uiteindelijk toch gewoon 2 echte breedstralers er bij koop
Ik had nog een vraag over het aansluiten van mistlampen en verstralers. Nu heb ik bij mijn mini van 1983 vier (twee aan elke kant) losse kabels bij mijn grille. Aan elke kant zit een zwarte (twee zwarte bij elkaar) en rechts zit een groene kabel met rode streep en aan de linkerkant zit een groene met witte streep.
Weet iemand waar deze voor zijn? Zijn deze al voor grootlicht dan wel mistlicht?
Ik hoore het wel
Je moet ingelogd zijn om te reageren.