Solex Carb.
Wordt nog steeds gebruikt bij sommige NSUtjes in de racerij.
Ze zijn zuiver af te stellen en makkelijker dan een Weber.
Ik weet niet of een inlaatspruitstuk van een Weber past, maar er zijn bedrijfjes die het zo voor je passend kunnen maken.
Je komt ze zelden tegen op een Mini.
Wat daar de reden van is? Geen iedee.
Je zou eens kunnen informeren bij een carb.revisiebedrijf.
Er zijn er enkele hier in Nederland.
Wat is de diameter van de doorlaat?
Is ook altijd wel handig om te weten.
Straks heb je een mooi spruitstukkie op de kop getikt en krijg je carb niet afgesteld omdat de diameter te klein/groot is.
grtzz Martin
De doorlaat is 40mm.
Ik denk idd dat het wel pas te maken zal zijn,
als de hart op hart afstand van de doorlaat maar gelijk is aan die van een weber.
Als het goed is passen ze er gewoon op. Probleem is alleen wel dat de Solexen niet half zo goed zijn als een weber/Dellorto/Mikuni/SU carb's. Tenminste, vind ik dan hoor. Maar ieder zijn ding....
vind hem wel stoer
dacht alleen eerst dat het obver de snorfiets ging
leuk om te leren dat solex ook andere dingen deed
Kevski Style schreef: Als het goed is passen ze er gewoon op. Probleem is alelen wel dat de Solexen niet ahlf zo goed zijn als een weber/Dellorto/Mikuni/SU carb's. Tenminste, vind ik dan hoor. Maar ieder zijn ding....
bedankt ! als ik maar weet dat ze er op passen,
ik heb de carberateur maar gekregen, proberen kan ik het dan altijd.
als de kwaliteit niet goed is kan ik altijd nog een weber kopen.
ander voordeel is dat een Solex een "shoke" heeft
kwaliteit haal je er pas uit als die goed afgesteld is. zo is het met een weber teminste. op de rollenbank dus en dat is een duur grapje, ben je niet bereid op de rollenbank te gaan kan je beter een SU houden. of dit verhaal voor solex ook op gaat ik denk het wel, kan je beter je geld in 1x goed uitgeven voor een weber.
Daarnaast heeft een weber alleen zin als je een inlaatspruitstuk gebruikt die zo recht mogelijk voor de inlaat kanalen van je cylinderkop zit. (dus geen zwanenhals spruitstuk) anders kan je wederom beter een SU carb er op zetten.
Verschil in kwaliteit zal vast niet zoveel schelen,
De spruitstukken van weber en solex zijn uitwisselbaar.
Afhankelijk van of het een 45 of 40ger is,
En als je lekker wilt klussen gewoon dat ding monteren,
De Dellorto DHLA, Weber DCOE en Solex PHH(?) passen allemaal op dezelfde inlaatspruitstukken.
Uit "How to Build & Power Tune Weber & Dellorto DCOE, DCO/SP & DHLA Carburetors" haal ik dat de Dellorto's het best zijn (wat verbeteringen tov de Weber). Over Solex wordt niet gesproken.
Waar ik bij de Dellorto's tegen aan liep was de moeilijke verkrijgbaarheid van onderdelen. Ik stel me zo voor dat je hier ook tegen aan loopt bij de Solexen . Voor Webers is nog steeds alles in ruime mate (betaalbaar!!) verkrijgbaar.
En idd....je hebt bij een fatsoenlijk inlaatspruitstuk al snel een bulkheadbox nodig.
Suc6
nonono schreef: vind hem wel stoer
dacht alleen eerst dat het obver de snorfiets ging
leuk om te leren dat solex ook andere dingen deed
de kever heeft ook carbs van solex!
ff offtopic hoor
Popeye schreef:
Uit "How to Build & Power Tune Weber & Dellorto DCOE, DCO/SP & DHLA Carburetors" haal ik dat de Dellorto's het best zijn (wat verbeteringen tov de Weber).
Volgens vizard is het net iets anders, hij zegt dat qua flow een dellorto het wint van een weber inderdaad op het gebied van zuinigheid ook ( een carb voor straat gebruik dus ) maar ondanks de minder goede flow van een weber wint deze het toch op vermogen.
Maar om even duidelijk te zijn: Ik zie het je graag proberen met een solex en ben benieuwd naar het eindresultaat.
ik heb een solex carberateur liggen

weet iemand of die op een weber spruitstuk past ?
Solex Carb.
Wordt nog steeds gebruikt bij sommige NSUtjes in de racerij.
Ze zijn zuiver af te stellen en makkelijker dan een Weber.
Ik weet niet of een inlaatspruitstuk van een Weber past, maar er zijn bedrijfjes die het zo voor je passend kunnen maken.
Je komt ze zelden tegen op een Mini.
Wat daar de reden van is? Geen iedee.
Je zou eens kunnen informeren bij een carb.revisiebedrijf.
Er zijn er enkele hier in Nederland.
Wat is de diameter van de doorlaat?
Is ook altijd wel handig om te weten.
Straks heb je een mooi spruitstukkie op de kop getikt en krijg je carb niet afgesteld omdat de diameter te klein/groot is.
grtzz Martin
De doorlaat is 40mm.
Ik denk idd dat het wel pas te maken zal zijn,
als de hart op hart afstand van de doorlaat maar gelijk is aan die van een weber.
Als het goed is passen ze er gewoon op. Probleem is alleen wel dat de Solexen niet half zo goed zijn als een weber/Dellorto/Mikuni/SU carb's. Tenminste, vind ik dan hoor. Maar ieder zijn ding....
vind hem wel stoer
dacht alleen eerst dat het obver de snorfiets ging
leuk om te leren dat solex ook andere dingen deed
Kevski Style schreef:
Als het goed is passen ze er gewoon op. Probleem is alelen wel dat de Solexen niet ahlf zo goed zijn als een weber/Dellorto/Mikuni/SU carb's. Tenminste, vind ik dan hoor. Maar ieder zijn ding....
bedankt ! als ik maar weet dat ze er op passen,
ik heb de carberateur maar gekregen, proberen kan ik het dan altijd.
als de kwaliteit niet goed is kan ik altijd nog een weber kopen.
ander voordeel is dat een Solex een "shoke" heeft
kwaliteit haal je er pas uit als die goed afgesteld is. zo is het met een weber teminste. op de rollenbank dus en dat is een duur grapje, ben je niet bereid op de rollenbank te gaan kan je beter een SU houden. of dit verhaal voor solex ook op gaat ik denk het wel, kan je beter je geld in 1x goed uitgeven voor een weber.
Daarnaast heeft een weber alleen zin als je een inlaatspruitstuk gebruikt die zo recht mogelijk voor de inlaat kanalen van je cylinderkop zit. (dus geen zwanenhals spruitstuk) anders kan je wederom beter een SU carb er op zetten.
Verschil in kwaliteit zal vast niet zoveel schelen,
De spruitstukken van weber en solex zijn uitwisselbaar.
Afhankelijk van of het een 45 of 40ger is,
En als je lekker wilt klussen gewoon dat ding monteren,
De Dellorto DHLA, Weber DCOE en Solex PHH(?) passen allemaal op dezelfde inlaatspruitstukken.
. Voor Webers is nog steeds alles in ruime mate (betaalbaar!!) verkrijgbaar.
Uit "How to Build & Power Tune Weber & Dellorto DCOE, DCO/SP & DHLA Carburetors" haal ik dat de Dellorto's het best zijn (wat verbeteringen tov de Weber). Over Solex wordt niet gesproken.
Waar ik bij de Dellorto's tegen aan liep was de moeilijke verkrijgbaarheid van onderdelen. Ik stel me zo voor dat je hier ook tegen aan loopt bij de Solexen
En idd....je hebt bij een fatsoenlijk inlaatspruitstuk al snel een bulkheadbox nodig.
Suc6
nonono schreef:

vind hem wel stoer
dacht alleen eerst dat het obver de snorfiets ging
leuk om te leren dat solex ook andere dingen deed
de kever heeft ook carbs van solex!
ff offtopic hoor
Popeye schreef:
Uit "How to Build & Power Tune Weber & Dellorto DCOE, DCO/SP & DHLA Carburetors" haal ik dat de Dellorto's het best zijn (wat verbeteringen tov de Weber).
Volgens vizard is het net iets anders, hij zegt dat qua flow een dellorto het wint van een weber inderdaad op het gebied van zuinigheid ook ( een carb voor straat gebruik dus ) maar ondanks de minder goede flow van een weber wint deze het toch op vermogen.
Maar om even duidelijk te zijn: Ik zie het je graag proberen met een solex en ben benieuwd naar het eindresultaat.
Je moet ingelogd zijn om te reageren.