Gelijkstroom- of wisselstroomdynamo

Hallo allemaal,

Ben bezig met de elektrische installatie van mijn Mini 850 uit 1970.
Zoals je bij het onderwerp kan zien vraag ik me af wat voor dynamo ik heb. Volgens de boekjes kan ik beide hebben. Hoe kan ik dit zien/ontdekken?

Eventuele bruikbare extra info: Mijn mini loopt nog niet en ik hem ook niet op "contact" zetten want ik heb nog geen contactslot :D .
Ik heb de boel wel even aangesloten gehad op mijn accu, maar er ging alleen 1 onbekend/zelf gemaakt lampje branden. De gewone lichten oid gingen niet aan.

Groet
Remco

Ik denk (weet het nog niet zeker)dat ik de gelijkstroomdynamo heb, want hij ziet er meer als 1 geheel uit zoals op het eerste plaatje.
Hij is zo'n 22 cm, klopt dat?

Zijn er nog dingen/eigenschappen waar ik rekening mee moet houden.
Ik las op het forum dat sommige veranderen van gelijk naar wissel.

ingebouwd ziet het er zo uit:

(onder de bobine .. )

je hebt een stroomregelaar nodig (het zwarte kastje op de foto hierboven, links tegen het binnenspatbord, boven de luchtslang). Een moderne(re) wisselstroomdynamo kan wat meer 'stroom' leveren, dus je bent wat beperkt in de (elektrische)accesoires.
Verder een normaal systeem in die tijd.

groetjes,
Theo van den Bogaard

Woensdag 4 januari 2006

En een gelijkstroomdynamo zorgt dat als je gas geeft je lichten feller gaan branden omdat ie stationair niet genoeg ampéres levert. Ook krijgt een nieuw type dynamo de accu voller waardoor je met je kachel en lichten aan ook gewoon kan starten.

Groeten Johan (die ook een nieuw type dynamo heeft ingebouw en er erg tevreden over is)

Woensdag 4 januari 2006

Als je om wil bouwen is hier het topic wat erover gaat.

klik

Je moet ingelogd zijn om te reageren.