Sinds een paar weken heb ik bij mijn Mini een schurend geluid als ik de bochten door ga. Het lijkt een ijzer op ijzer geluid. Het wordt steeds erger
Alleen als ik mijn rem in trap dan is het geluid weg.
De remblokjes heb ik al vervangen, dat was het dus niet. Het geluid wordt steeds erger.
Als ik de koppeling in druk wordt het geluid erger, hij gaat het geluid nu ook maken als ik rechtdoor rij en hem in z'm vrij zet...
Vreemd. Ik ben al op het forum aan het zoeken geweest, maar nog niets gevonden.
Whelp!
ben bijna zeker dat het aan je wiellager ligt, ik had precies dezelfde klachten(ook na een paar weken in bezit).. ik raad aan om het nu te vervangen voordat erger wordt, en daarna je wielen laten uitlijnen....
zijn je banden toevallig een beetje versleten aan een kant ?
greasy23 schreef:
zijn je banden toevallig een beetje versleten aan een kant ?
Om misvestanden te voorkomen, een mini heeft altijd dat de banden aan 1 kant meer slijten, dit komt doordat de mini "kruipt" over de weg..... Kijk maar eens goed naar de achterwielen.
Ik vermoed ook dat het t lager is. Lees dit topic eens door, misschien heb je er iets aan.
Succes!
ik weet ook wel zeker dat het de wiellager is ik heb het ook gehad af gelopen week heb hem gelijk vervangen en het geluid is nu gelukkig weer weg .
veel sterkte er mee.
gr ries
Maar toen mijn wiellager kapot ging was de band van die ene wiel zwaar versleten aan een kant , en de monteur zei dat ze goed versteld moet worden anders wordt de lager binnen de kortste keer weer versleten
Het zou mooi zijn als het een lager zou zijn, dat is gelukkig niet zoveel werk.. Ik was al bang voor de versnellingsbak ofzo
Klopt het dat een mini een speciale soort lagers heeft? Er zit een soort splitpen doorheen.
Ze zien er anders uit dan bij de modale auto's als Renault e.d.
Hai
Ik had laatst ook een schurend geluid wat te horen was bij het indraaien van een parkeer vak
Ik balen van wat nu dan!?
maar dacht ik eerst dat wellicht de aandrijfas tegen de uitlaat aan liep bleek het na enig speurwerk een kiezelsteentje te zijn die ACHTER de remschijf zat en klem met die kap die erachter zit duurde even voordat je zoiets vind wanneer het niet zichtbaar is
dus probeer dat eens
nu maar hopen dat het ook zoiets is bij jouw mini en niet iets met koppeling/drukgroep ofzo
groetjuz Ron
ik heb net hetzelfde
Mini ligt nu open
Klopt het dat een mini een speciale soort lagers heeft? Er zit een soort splitpen doorheen.
tsja, wat is speciaal? Gewoon een lager voor een Mini. De splitpen borgt de kroonmoer, waar het lager mee aangespannen zit.
Heb sinds gister een probleempje.
ALs ik tussen de 2500 en 3000 toeren rij dan hoor ik in mijn linkervoorwiel een geknisper.
Alsof er een dikke tak tegen aanzit.
ALs ik harder ga rijden gaat het geluid sneller en hoor je het niet meer.
Als ik hem in de vrij heb staan en gas geef of ontkoppelt hoor ik het ook niet.
Iemand ideen?
dacht zelf misschien aan de lager of aan de rem.
Maar heb hier niet zoveel verstand van
MVG
Joey
IK heb zoal vele topics gelezen over die lagers en idd de verschijnselen zijn gelijk.
MAAR
Hoe moet ik zon lager vervangen?
Speciaal gereedschap nodig.
Heb BTW schijfjes voor.
Moet ik iets aan de remmen doen?
Speciale schroeven/pinnetjes/revetjes..
Ik ben benieuwd of ik nu man's genoeg kan zijn om eens een eigen reperatie uit te voeren dan alleen die kleine electra prulletjes problemen en verder rest naar de garage....maar mijn geld is op
Dus tips zijn welkom
MVG
Joey
Sorry dat ik nog een keer reageer maar ben echt benieuwd of iemand mij kan uitleggen hoe ik een wiellager moet vervangen en welk gereedschap ik nodig heb. Zo kan ik dit via het internet bestellen en van het weekend aan de slag
MVG
Joey
Volgens mij, en ik heb het zelf nog niet gedaan, moet je bij schijfremmen de lagers erin persen met een pers. Dus de low budget methode is om zelf het fusee eruit te halen met behulp van een fuseetrekker en met de losse fusee naar de garage te gaan om je lagers eruit te laten halen en de nieuwe erin te laten zetten. Je kan dit eventueel ook zelf doen met een grote bankschroef en een passende buis om gelijkmatig op de lagerschaal te drukken.
Om de boel weer goed te monteren heb je een momentsleutel nodig om de naafmoeren weer vast te zetten.
Als je dit soort dingen zelf gaat doen is het heel handig een haynes of ander werkplaatsboek te hebben van de mini. Daar staat alles stap voor stap in.
Misschien wordt eea duidelijker aan de hand van foto's
Wat ik meestal doe:
Lagers er uit tikken met een drevel, daarna de buitenrand van het oude lager afslijpen
en deze als bus gebruiken om het nieuwe lager er in te tikken. Werkt prima, zorg er wel voor
dat je een behoorlijk stuk van het oude lager afslijpt anders komt het vast te zitten.
Wat je nodig hebt:
Hamer
Doppenset, met een grote dop van 3/4" 7/8" (dat staat er op, in elk geval tussen de ca 33/34mm)
Drevels
Bankschroef
(Wiel)lagervet
Splitter, of tang om de fusees los te maken
Nieuwe stofkapjes voor de fusees
Eea afhankelijk van de uitvoering (ik heb schijfremmen)
Momentsleutel? In principe wel, maar het aantrekmoment is zo groot dat het eigenlijk niet fout kan gaan.
In mijn geval 207NM, en daarna doordraaien tot het eerste splitpen-gat.
Ik heb een oude lagerschaal genomen en hierin een sleufje geslepen, zodat de cirkel onderbroken is.
Daarmee kan je goed een nieuwe lagerschaal erin tikken, en de doorgeslepen schaal is er ook weer makkelijk uit te halen omdat hij 'flexibel' is.
Wouter
PPPPFFFFFFF, ik dacht dat dit een makkelijke klus was.
Ik kan nooit naar een mini centre omdat ik alleen op zondag vrije tijd heb.
En zon lager..Welke moet ik precies kopen. Want dan kan ik via internet bestellen...heb een sprite 1.3i '93
en hoe werkt een momentsleutel???misschien dom maar of nooit met zin ding gewerkt.
Ik ga ook wel een vraagbaakje halen.
thnx
Volgens mij zijn die lagers voor alle mini's met schijfremmen hetzelfde. Tippie, haal ze gewoon bij de automaterialen zaak, daar zijn ze vaak goedkoper dan bij de meeste mini centra.
Momentsleutel: een soort ratel als in je doppenset. Je kan m instellen dat 'ie bij een bepaalde kracht een soort klik geeft, dan moet je stoppen met aantrekken van de bout/moer
Heb ik dat,
Sinds een paar weken heb ik bij mijn Mini een schurend geluid als ik de bochten door ga. Het lijkt een ijzer op ijzer geluid. Het wordt steeds erger
Alleen als ik mijn rem in trap dan is het geluid weg.
De remblokjes heb ik al vervangen, dat was het dus niet. Het geluid wordt steeds erger.
Als ik de koppeling in druk wordt het geluid erger, hij gaat het geluid nu ook maken als ik rechtdoor rij en hem in z'm vrij zet...
Vreemd. Ik ben al op het forum aan het zoeken geweest, maar nog niets gevonden.
Whelp!
ben bijna zeker dat het aan je wiellager ligt, ik had precies dezelfde klachten(ook na een paar weken in bezit).. ik raad aan om het nu te vervangen voordat erger wordt, en daarna je wielen laten uitlijnen....
zijn je banden toevallig een beetje versleten aan een kant ?
greasy23 schreef:
zijn je banden toevallig een beetje versleten aan een kant ?
Om misvestanden te voorkomen, een mini heeft altijd dat de banden aan 1 kant meer slijten, dit komt doordat de mini "kruipt" over de weg..... Kijk maar eens goed naar de achterwielen.
Ik vermoed ook dat het t lager is. Lees dit topic eens door, misschien heb je er iets aan.
Succes!
ik weet ook wel zeker dat het de wiellager is ik heb het ook gehad af gelopen week heb hem gelijk vervangen en het geluid is nu gelukkig weer weg .
veel sterkte er mee.
gr ries
Maar toen mijn wiellager kapot ging was de band van die ene wiel zwaar versleten aan een kant , en de monteur zei dat ze goed versteld moet worden anders wordt de lager binnen de kortste keer weer versleten
Het zou mooi zijn als het een lager zou zijn, dat is gelukkig niet zoveel werk.. Ik was al bang voor de versnellingsbak ofzo
Klopt het dat een mini een speciale soort lagers heeft? Er zit een soort splitpen doorheen.
Ze zien er anders uit dan bij de modale auto's als Renault e.d.
Hai
Ik had laatst ook een schurend geluid wat te horen was bij het indraaien van een parkeer vak
Ik balen van wat nu dan!?
maar dacht ik eerst dat wellicht de aandrijfas tegen de uitlaat aan liep bleek het na enig speurwerk een kiezelsteentje te zijn die ACHTER de remschijf zat en klem met die kap die erachter zit duurde even voordat je zoiets vind wanneer het niet zichtbaar is
dus probeer dat eens
nu maar hopen dat het ook zoiets is bij jouw mini en niet iets met koppeling/drukgroep ofzo
groetjuz Ron
ik heb net hetzelfde
Mini ligt nu open
Klopt het dat een mini een speciale soort lagers heeft? Er zit een soort splitpen doorheen.
tsja, wat is speciaal? Gewoon een lager voor een Mini. De splitpen borgt de kroonmoer, waar het lager mee aangespannen zit.
cheers,
Wouter
[size=75:1xirnt0k][Topics samengevoegd - Eelke][/size:1xirnt0k]
Hoi,
Heb sinds gister een probleempje.
ALs ik tussen de 2500 en 3000 toeren rij dan hoor ik in mijn linkervoorwiel een geknisper.
Alsof er een dikke tak tegen aanzit.
ALs ik harder ga rijden gaat het geluid sneller en hoor je het niet meer.
Als ik hem in de vrij heb staan en gas geef of ontkoppelt hoor ik het ook niet.
Iemand ideen?
dacht zelf misschien aan de lager of aan de rem.
Maar heb hier niet zoveel verstand van
MVG
Joey
IK heb zoal vele topics gelezen over die lagers en idd de verschijnselen zijn gelijk.
MAAR
Hoe moet ik zon lager vervangen?
Speciaal gereedschap nodig.
Heb BTW schijfjes voor.
Moet ik iets aan de remmen doen?
Speciale schroeven/pinnetjes/revetjes..
Ik ben benieuwd of ik nu man's genoeg kan zijn om eens een eigen reperatie uit te voeren dan alleen die kleine electra prulletjes problemen en verder rest naar de garage....maar mijn geld is op
Dus tips zijn welkom
MVG
Joey
Sorry dat ik nog een keer reageer maar ben echt benieuwd of iemand mij kan uitleggen hoe ik een wiellager moet vervangen en welk gereedschap ik nodig heb. Zo kan ik dit via het internet bestellen en van het weekend aan de slag
MVG
Joey
Volgens mij, en ik heb het zelf nog niet gedaan, moet je bij schijfremmen de lagers erin persen met een pers. Dus de low budget methode is om zelf het fusee eruit te halen met behulp van een fuseetrekker en met de losse fusee naar de garage te gaan om je lagers eruit te laten halen en de nieuwe erin te laten zetten. Je kan dit eventueel ook zelf doen met een grote bankschroef en een passende buis om gelijkmatig op de lagerschaal te drukken.
Om de boel weer goed te monteren heb je een momentsleutel nodig om de naafmoeren weer vast te zetten.
Als je dit soort dingen zelf gaat doen is het heel handig een haynes of ander werkplaatsboek te hebben van de mini. Daar staat alles stap voor stap in.
Misschien wordt eea duidelijker aan de hand van foto's
Wat ik meestal doe:
Lagers er uit tikken met een drevel, daarna de buitenrand van het oude lager afslijpen
en deze als bus gebruiken om het nieuwe lager er in te tikken. Werkt prima, zorg er wel voor
dat je een behoorlijk stuk van het oude lager afslijpt anders komt het vast te zitten.
Wat je nodig hebt:
Hamer
Doppenset, met een grote dop van 3/4" 7/8" (dat staat er op, in elk geval tussen de ca 33/34mm)
Drevels
Bankschroef
(Wiel)lagervet
Splitter, of tang om de fusees los te maken
Nieuwe stofkapjes voor de fusees
Eea afhankelijk van de uitvoering (ik heb schijfremmen)
Momentsleutel? In principe wel, maar het aantrekmoment is zo groot dat het eigenlijk niet fout kan gaan.
In mijn geval 207NM, en daarna doordraaien tot het eerste splitpen-gat.
Ik heb een oude lagerschaal genomen en hierin een sleufje geslepen, zodat de cirkel onderbroken is.
Daarmee kan je goed een nieuwe lagerschaal erin tikken, en de doorgeslepen schaal is er ook weer makkelijk uit te halen omdat hij 'flexibel' is.
Wouter
PPPPFFFFFFF, ik dacht dat dit een makkelijke klus was.
Ik kan nooit naar een mini centre omdat ik alleen op zondag vrije tijd heb.
En zon lager..Welke moet ik precies kopen. Want dan kan ik via internet bestellen...heb een sprite 1.3i '93
en hoe werkt een momentsleutel???misschien dom maar of nooit met zin ding gewerkt.
Ik ga ook wel een vraagbaakje halen.
thnx
Volgens mij zijn die lagers voor alle mini's met schijfremmen hetzelfde. Tippie, haal ze gewoon bij de automaterialen zaak, daar zijn ze vaak goedkoper dan bij de meeste mini centra.
Momentsleutel: een soort ratel als in je doppenset. Je kan m instellen dat 'ie bij een bepaalde kracht een soort klik geeft, dan moet je stoppen met aantrekken van de bout/moer
Je moet ingelogd zijn om te reageren.