Hoe deze moeren loskrijgen van de voorwielophanging?

Ik krijg ze maar niet los. Het gaat om de moer boven en onder op nummer 3.
In mijn manuel staat dat ik servicetool 18G 587 moet gebruiken, maar die heb ik niet.
Ik kan me niet voorstellen dat nog niemand dit heeft los gedaan. De search leverde niets op :'(

Kijk maar eens onder FUSEE SPLITTER.
Mijn advies is koop lekker zo`n een ding het kost je geen rip uit je lijf en het bespaard je een hoop ellende.
En je zult hem nog wel vaker nogig hebben.

dit is niet het voorsubframe maar je voorwielophanging. je fusee zit vast.

je moet de moer eraf draaien en met een splitter aan de gang, ga voor de duurdere versie en niet voor de vork, die laatste heb ik en heb er spijt van :(

titel aangepast, bedankt.
geen idee hoe een splitter werkt, zal eens op zoek gaan. Bedankt alvast !

Zaterdag nog los gehad. Alsvolgt te werk gegaan:

Eerst alles losgehaald. Dus stuurstang en remschijf aan de kant.
Daarna is het het makkelijkst om eerst de onderste fusee los te halen.
- Auto op bokjes.
- Fuseehuis omhoog krikken
- Stevige stang (oid) boven de draagarm onder het subframe steken, zodat je daarmee neerwaartse druk op de arm kan zetten.
- Met een hamer aan de zijkant tegen de arm slaan. (daar waar de bout doorheen zit). Pas hierbij wel op dat je niet je fuseehoes kapot slaat. AL kan je daar meteen een nieuwe op zetten. Fusee is tog los en zo duur zijn ze niet.
Dan moet ie loskomen.

Dan de bovenste fusee.
- met de rkik de bovenste draagarm omhoog krikken.
- met de stang neerwaartse druk op fuseehuis uitoefenen.
- met hamer weer op zijkant draagarm slaan.
En zo moet die ook weer loskomen.

Greetzzz

P.S. Een goeie splitter is vast makkelijker, maar die heb ik nog niet. :P
En dit werkt ook altijd weer prima.

bedankt Minimaxx, ga ik eens proberen. Subframe is van de auto.
Anders toch maar zo'n splitter kopen. Wat is daar de nederlandse naam van? lijkt me dialect niet?

Ik heb zo'n balljoint splitter liggen in de garage. Als je wilt kan je hem lenen maar dan moet je hem wel in Genk komen halen (en terugbrengen). :D

classicracer schreef:
Ik heb zo'n balljoint splitter liggen in de garage. Als je wilt kan je hem lenen maar dan moet je hem wel in Genk komen halen (en terugbrengen). :D



ik ben er pas dit weekend geweest :P
maar net iets te veel tijd verlies om tot bij jou te komen. Toch bedankt !!!!

Edit: tenzij ik je mini magazines kom halen :)

Miljaarde wat een toeval! Ik was me na enkele weken nog eens aan't inlezen op dit forum en dacht...
En nu post ik in een topic van diegene die reageert op een topic van mij. Toeval! :o

let wel ff op als je de splitter gebruikt, je mooet hem er wel RECHT op zetten en dan pas druk erop gaan zetten door te draaien. Als je hem er te vaak verkeerd op zet kan je em naar z'n grootje helpen en je moet niet schrikken wanneer de twee delen los schieten, kan namelijk een redelijke knal geven.

@ denhans,

Heb je al een splitter op de kop kunnen tikken?
IK woon doordeweeks in berchem dus je zou m kunnen lenen als je wilt.
Moet je wel eventjes voor zondag avond laten weten anders ben ik al weg.
Stuur anders een pm-tje

gr

Vindt het wel grappig dat men het advies geeft hoe je de fuseepen uit de draagarm kan krijgen met een splitter.
Maar volgens mij was de vraag hoe hij de MOER los kon krijgen. :P
En dat gaat echt niet lukken met een splitter. :+)

Dat is waar, daarom:

De moer krijg je los met een Ratel. Dopnummer weet ik ff niet, maar eentje zal wel passen. :P:+):P:+)

dat ik een moer moet los maken met een doppenset weet ik ook wel :+)
maar die bout draait zot, ik kan de moer er dus niet afdraaien aangezien ik de bout niet kan tegenhouden

Zie dan tog maar mijn eerste reactie. Zit me net te bedenken dat ik dat toch wel raar vind. Normaal zitten de fusees zo vastgeklemd dat ze niet meedraaien. Of heb je ze eerste losgeslagen en dat nu de moer er nog af moet? Kan je hem wel vast draaien. Dan dat eerst doen, zodat ie hopelijk weer vastgeklemd komt te zitten. Dan moer losdraaien en dan weer met splitter of mijn eerste reactie verder gaan.

Greetzzz[/list]

Minimaxx schreef:
Zit me net te bedenken dat ik dat toch wel raar vind. Normaal zitten de fusees zo vastgeklemd dat ze niet meedraaien.



2 van de 4 moeren zijn los, de andere 2 nog niet. Die bout draait volledig mee. Vast zetten luktook niet :(

Prbeer eens met de ball joint splitter. Deze een beetje schuin zetten zodat je met een steeksleutel nog bij de moer kan. Als je stuurkogelgewrichten maadraaien wil dat zeggen dat ze zeker aan vervanging toe zijn. Je kan ,als je een instelbare splitter hebt, ook de vork gebruiken om de ball joint vast te zetten.

doorslijpen en gewoon vervangen.
Als de kogel nu al meedraaid heb je sowieso al te veel speling.
Of er nog sims tussen zitten is ook de vraag.

Mijn advies: slijptol er op.

inderdaad als hij niet meer gebruikt moet worden dan gewoon doorslijpen en vernieuwen. wat je ook kan proberen : zet een lijmklem over de onder en boven draagarm en klem het geheel op. hierdoor worden de conise kanten in elkaar gedrukt. maak altijd eerst de uitstekende schroefdraad schoon met een staalborstel alvorens het losdraaien. niet teveel kruipolie want dan draait de bout gemakkelijker rond in de draagarmen. lukt het om de moer weer vast te zetten zet hem dan zo vast als mogelijk en dan heb je kans dat het wel lukt succes.

denhans schreef:
2 van de 4 moeren zijn los, de andere 2 nog niet. Die bout draait volledig mee. Vast zetten luktook niet :(



de 3de is ook los. Nu nog de 4de :(

Dit klusje heb ik al zooo vaak gedaan en altijd met een krik eronder zodat er druk op staat. Dan draaide er bij mij niets door.
Heb ik dan altijd geluk gehad?

dit subframe is al van de auto verwijderd. Ik zet er druk op met een koevoet, maar dan moet ik het gelijkertijd tegen houden. Dat is dus lastig ;)

doorslijpen is de laatste mogelijkheid bij mij. Misschien moet ik maar eens proberen die zeer grote moer los te krijgen. Maar zo'n grote sleutel heb ik (nog) niet

Hoezo de laatste mogelijkheid? als het dolgedraaid is moet je het toch vervangen. Je mag ook zagen met de ijzerzaag als je slijpen niks vindt :D

Die moer kun je losdraaien met een grote bahco

maar dat met die lijmklemmen moet ook werken, of een tik met de hamer op de draagarm zodat het conische deel net weer ff vast zit.

Do'h dan snap ik het probleem...

May the force be with you :+)

Moer doorslijpen is een goeie optie. Nieuwe fuseekogels heb je waarschijnlijk toch nodig

Krik eronder werkt,gewoon even proberen!

ok, de bout van nr 3 heb ik doorgeslepen, die is er nu af. Om nr 2 los te krijgen heb je wss die fuseetrekker nodig. Kan iemand mij uitleggen hoe dit moet? Ik kan zo'n trekker gebruiken, maar ik heb geen idee hoe. Waar moet die onder klemmen?

Zaterdag 20 mei 2006

Om nr 2 los te draaien heb je of een special tool nodig (nummer geen idee, iig geen fusee trekker) of een dop 38.

nu begrijp ik er nog minder van :'(
waarom heb je dan die trekker nodig? Ik ga straks eens proberen met een grote platte sleutel.

Zondag 21 mei 2006

De fusee splitter wordt gebruikt om de draagarm (7) van de fusee pen (3) af te krijgen.Aangezien deze pen (3) conisch is klemt deze meestal giga in de draagarm vast.

das duidelijk antwoord. Ik heb het iig zonder gedaan. Tikje met de hamer ging perfect.
nu nog nr 2 eraf, zodat ik alles kan vervangen.

Het is gelukt! :) :) :) Met een grote platte sleutel 38 gingen ze los!
Gelijk maar de lagers eruit gedaan. Zaten ook goed vast

Je moet ingelogd zijn om te reageren.