custom uitlaat maken, waar rekening mee te houden?
Als projectje wil ik voor mijn SPi een custom uitlaatsysteem gaan maken. Met een ander uitlaatspruitstuk en downpipe, maar van daaruit dus zelf aan de slag.
Voor nog enige demping, wil ik dus na de downpipe (waar origineel de kat zit) een tussendemper plaatsen. Na de tussendemper wil ik in een keer naar achteren, waar halverwege een splitsing onstaat, zodat er, op ongeveer 30 cm van elkaar, links en rechts een 2" (50mm) buis onder de auto vandaan komt. Vanaf de demper wil ik het compleet laten verchromen.
Waar moet ik allemaal rekening mee houden bij het maken van zo'n uitlaatsysteem? al het buizenwerk wordt 2" (bigbore)
En is het ook mogelijk een tussendemper van een 1000 te gebruiken?
Ten eerste zijn deze makelijker te krijgen en ten tweede zijn die compacter dan de 1300-model. En omdat mijn Mini ietwat laag ligt, is alles meegenomen om het geheel compact te houden.
p.s. voor de APK komt natuurlijk weer de standaard uitlaat incl. kat eronder
Dit is ongeveer het principe wat ik wil maken. Qua verhoudingen zal het niet helemaal kloppen, maar het gaat om het idee:
De rechterpijp zal vlak langs de accubak lopen. Maar ik denk niet dat hij daar nog zo warm is, dat het problemen zal geven, toch?
Als je een demper hebt van een 1000 met 2" aansluiting zal het wel gaan werken denk ik. Je kan evt van dat warmtewerende doek op de accubak plakken.
Waarom ga je omhoog thv het subframe? dat zit daar precies tussen de wielen dus daar komt je bodemvrijheid niet vandaan. Sterker nog, Ik zou eens kijken of je daar je demper niet kwijt kan (mss 2 kleintjes?) want op de plek waar je demper nu zit heeft het erg veel invloed op de bodemvrijheid
De reden dat ik daar omhoog ga en geen dempers plaats, is niet vanwege bodemvrijheid.
Dat is puur optisch. Ik vind die links/rechts uitlaten waar je tegen de demper aankijkt eigelijk geen gezicht (Sorry als ik nu iemand tegen het hoofd stoot)
Vandaar dat ik ze "van boven" wil laten komen.
Om daar kleiner dempers te plaatsen is misschien wel een idee, alleen zit je dan wel in de weg met je accubak.
De eindstukken komen dan wel weer dicht bij elkaar te zitten.
paar dingetjes
bij de splitsing kan je makelijk vermogen verliezen
kijk hoe goede Y-collector in elkaar gelast zit
.
diameter niet te groot maken ! staat mijns inziens ook nogal suf (denk Honda CRX rioolpijp) maar kan ook negatieve effecten hebben. ik zou zeker iets kleiner gaan dan 2 inch[/img]
Kijk ook eens ff op
is wel wat laswerk maar dan kan je een dikkere demper kwijt in de tunnel en behoud je toch een stuk bodemvrijheid.
To Siryun: Die y-stukken, waar komen die vandaan?? Ik werk in de gasturbine-bouw, dus met gasstroming zit het wel snor. Daarbij vraag ik me af of dat na de demper nog echt speelt.
2” (50mm) is al redelijk klein, ik heb nu 2x70mm DTM, dat is een standaard Mini-demper van Remus.
p.s. een plastic koffiebekertje heeft al een doorsnede van 70mm
To Paul: Hoho, werk aan de carrosserie had ik niet in gedachte… maar thanks voor de link!
Als ik van een andere auto een tussendemper (lees: een kleinere) neem, waar dien ik dan rekening mee te houden? Dezelfde cilinderinhoud?
Ik denk dat de gasstroom meer afhankelijk is van het vermogen dan de cilinderinhoud
Als je vanaf je spruitstuk maar 1x 2" hebt wat is dan de point om dat doorstroom oppervlak na de demper weer groter te maken?
1x 2" tot aan het einde is meer dan zat voor het vermogen van de meeste mini's, meer is just for looks (op zich niks mis mee)
je hebt eigelijk maar 1x 1.75 inch nodig. tot aan de demper zou ik zeker niet 50mm gebruiken dat is meer de maat voor een 1380
dempers worden tegenwoordig veel beter in elkaar gezet dan 20 jaar geleden. Je kan in pricipe alles gebruiken wat een beetje past (1300cc jap of fransoos) maar iets waar je rechtdoor kan kijken kan je niet erg fout mee gaan (achterdemper van een peco of iets anders voor een mini en gebruikt), maar omdat de dempers wel speciaal worden aangepast op het type motor moet je maar afwachten hoe het gaat klinken omdat het vast geen 5 poorter is zoals een mini.
je kan b.v. ook twee voordempers achter elkaar gebruiken (als deze een beetje weinig weerstand geven)
Vergeten jullie alleen allemaal niet 1 ding? Er zit een cat onder. Als deze ook op kenteken staat zou ik maar een paar flenzen maken om deze er weer tussen te kunnen zetten met de APK. Verder heb je natuurlijk zoweizo een probleem met een steekproef van de politie dan maar dat spreekt voor zich....
Peter schreef:
p.s. voor de APK komt natuurlijk weer de standaard uitlaat incl. kat eronder
Whoops, laatste regeltje niet gelezen....
Ff off topic, die links van Thimo moet je echt ff checken zoals Peter aangeeft;
hij heeft zelf een uitlaatspruitstuk voor een turbo van een Volvo diesel in elkaar gebraaien, lot's of good pics op zijn verslag.
Crispy schreef: Welke link bedoel je en wie is thimo?
Klik maarop de foto's dan kom je vanzelf op zijn site uit.
Thimo is bezig met een total body restoration van zijn Van, echt geweldig wat hij allemaal in elkaar last.
zorg dat de uitlaat van voor tot achter gas dicht is en als je hem aan de bodem of subframe vast maakt, zorg dat er rubber tussen zit zodat deze kan bewegen ,is de mijne op af gekeurd geen speling(trilt ook als een gek hoor .) verder met dat kat er staat op marktplaats of speurders een kat vervangings pijp geloof ik.
en wat geluid betreft bij de keuring mag hij als een 10 cilinder klinken bij de politie niet..
olie.bol
Als projectje wil ik voor mijn SPi een custom uitlaatsysteem gaan maken. Met een ander uitlaatspruitstuk en downpipe, maar van daaruit dus zelf aan de slag.

Voor nog enige demping, wil ik dus na de downpipe (waar origineel de kat zit) een tussendemper plaatsen. Na de tussendemper wil ik in een keer naar achteren, waar halverwege een splitsing onstaat, zodat er, op ongeveer 30 cm van elkaar, links en rechts een 2" (50mm) buis onder de auto vandaan komt. Vanaf de demper wil ik het compleet laten verchromen.
Waar moet ik allemaal rekening mee houden bij het maken van zo'n uitlaatsysteem? al het buizenwerk wordt 2" (bigbore)
En is het ook mogelijk een tussendemper van een 1000 te gebruiken?
Ten eerste zijn deze makelijker te krijgen en ten tweede zijn die compacter dan de 1300-model. En omdat mijn Mini ietwat laag ligt, is alles meegenomen om het geheel compact te houden.
p.s. voor de APK komt natuurlijk weer de standaard uitlaat incl. kat eronder
Dit is ongeveer het principe wat ik wil maken. Qua verhoudingen zal het niet helemaal kloppen, maar het gaat om het idee:

De rechterpijp zal vlak langs de accubak lopen. Maar ik denk niet dat hij daar nog zo warm is, dat het problemen zal geven, toch?
Als je een demper hebt van een 1000 met 2" aansluiting zal het wel gaan werken denk ik. Je kan evt van dat warmtewerende doek op de accubak plakken.
Waarom ga je omhoog thv het subframe? dat zit daar precies tussen de wielen dus daar komt je bodemvrijheid niet vandaan. Sterker nog, Ik zou eens kijken of je daar je demper niet kwijt kan (mss 2 kleintjes?) want op de plek waar je demper nu zit heeft het erg veel invloed op de bodemvrijheid
De reden dat ik daar omhoog ga en geen dempers plaats, is niet vanwege bodemvrijheid.
Dat is puur optisch. Ik vind die links/rechts uitlaten waar je tegen de demper aankijkt eigelijk geen gezicht (Sorry als ik nu iemand tegen het hoofd stoot)
Vandaar dat ik ze "van boven" wil laten komen.
Om daar kleiner dempers te plaatsen is misschien wel een idee, alleen zit je dan wel in de weg met je accubak.
De eindstukken komen dan wel weer dicht bij elkaar te zitten.
paar dingetjes
.

bij de splitsing kan je makelijk vermogen verliezen
kijk hoe goede Y-collector in elkaar gelast zit
diameter niet te groot maken ! staat mijns inziens ook nogal suf (denk Honda CRX rioolpijp) maar kan ook negatieve effecten hebben. ik zou zeker iets kleiner gaan dan 2 inch[/img]
Kijk ook eens ff op

is wel wat laswerk maar dan kan je een dikkere demper kwijt in de tunnel en behoud je toch een stuk bodemvrijheid.
To Siryun: Die y-stukken, waar komen die vandaan?? Ik werk in de gasturbine-bouw, dus met gasstroming zit het wel snor. Daarbij vraag ik me af of dat na de demper nog echt speelt.
2” (50mm) is al redelijk klein, ik heb nu 2x70mm DTM, dat is een standaard Mini-demper van Remus.
p.s. een plastic koffiebekertje heeft al een doorsnede van 70mm
To Paul: Hoho, werk aan de carrosserie had ik niet in gedachte… maar thanks voor de link!
Als ik van een andere auto een tussendemper (lees: een kleinere) neem, waar dien ik dan rekening mee te houden? Dezelfde cilinderinhoud?
Ik denk dat de gasstroom meer afhankelijk is van het vermogen dan de cilinderinhoud
Als je vanaf je spruitstuk maar 1x 2" hebt wat is dan de point om dat doorstroom oppervlak na de demper weer groter te maken?
1x 2" tot aan het einde is meer dan zat voor het vermogen van de meeste mini's, meer is just for looks (op zich niks mis mee)
deze y stukken zijn van
link
eigelijk niet eens zo heel duur.
je hebt eigelijk maar 1x 1.75 inch nodig. tot aan de demper zou ik zeker niet 50mm gebruiken dat is meer de maat voor een 1380
dempers worden tegenwoordig veel beter in elkaar gezet dan 20 jaar geleden. Je kan in pricipe alles gebruiken wat een beetje past (1300cc jap of fransoos) maar iets waar je rechtdoor kan kijken kan je niet erg fout mee gaan (achterdemper van een peco of iets anders voor een mini en gebruikt), maar omdat de dempers wel speciaal worden aangepast op het type motor moet je maar afwachten hoe het gaat klinken omdat het vast geen 5 poorter is zoals een mini.
je kan b.v. ook twee voordempers achter elkaar gebruiken (als deze een beetje weinig weerstand geven)
Vergeten jullie alleen allemaal niet 1 ding? Er zit een cat onder. Als deze ook op kenteken staat zou ik maar een paar flenzen maken om deze er weer tussen te kunnen zetten met de APK. Verder heb je natuurlijk zoweizo een probleem met een steekproef van de politie dan maar dat spreekt voor zich....
Peter schreef:

p.s. voor de APK komt natuurlijk weer de standaard uitlaat incl. kat eronder
Whoops, laatste regeltje niet gelezen....
Ff off topic, die links van Thimo moet je echt ff checken zoals Peter aangeeft;
hij heeft zelf een uitlaatspruitstuk voor een turbo van een Volvo diesel in elkaar gebraaien, lot's of good pics op zijn verslag.
Welke link bedoel je en wie is thimo?
Denk dat ik maar eens begin met deze te halen:
http://www.valkenpower.com/index.cfm?fu ... tem&id=400
Crispy schreef:
Welke link bedoel je en wie is thimo?
Klik maarop de foto's dan kom je vanzelf op zijn site uit.
Thimo is bezig met een total body restoration van zijn Van, echt geweldig wat hij allemaal in elkaar last.
zorg dat de uitlaat van voor tot achter gas dicht is en als je hem aan de bodem of subframe vast maakt, zorg dat er rubber tussen zit zodat deze kan bewegen ,is de mijne op af gekeurd geen speling(trilt ook als een gek hoor .) verder met dat kat er staat op marktplaats of speurders een kat vervangings pijp geloof ik.
en wat geluid betreft bij de keuring mag hij als een 10 cilinder klinken bij de politie niet..
olie.bol
Je moet ingelogd zijn om te reageren.