Afstelvraagje na het plaatsen van 1.5 rockers

Zaterdag 8 juli 2006
Zaterdag 8 juli 2006

Tijdens een warme toertocht heeft mn koppakking het begeven. Zojuist mn koppakking vervangen en gelijk de 1.5 rollertiprockers geplaatst.
Alleen zou ik nu ook nog wat aan mn afstelling moeten doen?
Tijdens de Dyno met pressed steel rockers (ratio 1.30?/1.35?) kwam ik op 68.8 pk met 20 graden voorontsteking en ca 1.2 Co.

Hij pingeld en back fired niet na het vervangen van de koppakking dus dat zit de voorontsteking wel goed ...
Ik kan me voorstellen dat ik met de 1.5 rockers de afstelling globaal misschien iets anders moet zetten?

Of zal ik alles gewoon zo laten staan?[size=75:2e19e8ll]
(Ik weet dat het beste een Dyno sessie is maar die ga ik pas doen zodra ik meerdere dingen gedaan heb aan mn blok, lees versn.bak revisie, snelle nokkenas, carb reviseren en flowen om maar even wat te noemen.. :P )
[/size:2e19e8ll]

ik zou hem wat rijker zetten (mischien andere naald)
en verder kijken hoe het rijd

het enige wat die rockers doe is je klep sneller en verder openen maar de tijd blijft het zelfde
dus ontsteking lijkt met niet verschillend

Zaterdag 8 juli 2006

BDK naald is een goeie naald voor mijn up-set.
Heb m met een bitje 1 vlakje verdraaid (1/6 slag dus) en hij loopt al wel iets lekkerder heb ik het idee. Hij liep wat onrustig stationair en dat is ook al minder...misschien nog een vlakje proberen morgen...

Klepspeling aangepast op je 1.5 rockers?

wat zou die klepspelling moet zijn dan?? heb ze namelijk ook geplaatst en ga vanavond afstellen

Maandag 10 juli 2006

Heb de koppakking vervangen (die moest toch na x km's nagetrokken worden?) dus klepspeling moet dan zoiezo gecontroleerd worden. Heb m op 0,3 mm gezet.

normale klepspeling/1.3 maal 1.5

[size=75:235011ee][Topics samengevoegd - Demelza][/size:235011ee]

weet iemand toevallig wat de klepspeling mag/moet zijn als ik 1.5 roller rocker tips erop zet.?

bvd

Zou ik ook graag weten. Ga komende vrijdag 1.5 rockers monteren dus informatie over welke klepspeling te stellen is welkom.

groet

maurice

:)" title="Evil" />

Valve clearances should be opened up by .003" over recommended settings, although up to .005" can prove beneficial with certain combinations.


Volgens een bekende Engelse onderdelen leverancier

Donderdag 7 januari 2010

M.a.w. 0.003" x 25,4 mm=0.0762 mm extra bij de normale klepspeling.
0.3+0.0762=0.3762.
Lastig want zulke voelermaatjes hebben we niet... dus OF 0.35 mm afstellen OF 0.4 mm dan maar...

Typisch dat er altijd wordt aangeraden dat het standaard 0.3 is, terwijl als je de Haynes erop naslaat dat slechts voor één serie motornummers geldt...

Inlet and exhaust (engine cold):
All engine types except 12A 0.30 mm
12A engines 0.33 to 0.38 mm


Toch blijf ik het maar telkens lezen op het forum...

Er staat dat het 3.0 is voor alle motoren behalve 12A..

Donderdag 7 januari 2010

mijn 1.5 rockers staan op 0.4 mm met KOUDE motor
werkt perfect.

in een boek van keith calver heeft ie het over 0.02 inch met WARME motor das zelfs 0.5 mm..

(sorry had had het al getyped voordat ik de tekst kopieerde, maar mijn punt blijft hetzelfde)

Donderdag 7 januari 2010

Mijn 1.5 rollers staan op 0,35. En tot nu toe heb ik ze niet horen klagen. (nu staat ie al 1,5 jaar stil, maar voor die tijd reed ik er 1 jaar mee).

Groet ron

Vrijdag 8 januari 2010

@Reneeend:
Standaard... ja dan op 0,3 maar omdat je nu dus (meestal in combinatie met een andere nokkenas) een 1.5 rockerset monteerd moet je dus volgens die gegevens van Vizard iets meer speling geven.

Ik heb zelf met de 1.5 rockers enige tijd op 0,3 speling gereden, niks geen klagen maar wellicht dat als ik de speling iets meer geef dat hij net iets lekkerder loopt.
Iets voor de toekomst om te proberen (Mini staat nu zieligjes stil in de garage)..

Je moet ingelogd zijn om te reageren.