hoe koppeling demonteren ?

hllo
ik ben momenteel de motor aan het demonteren van mijn mini ,maar ik krijg de koppeling er niet af. :? Dit is namelijk anders gemonteerd als normaal denkik. wie kan me rad geven ?het gaat om een mini 1000 van '91

vriendelijke groeten
bart O:)

Hiervoor heb je een vliegwieltrekker nodig, deze zijn niet zo heel duur en zonder is het niet mogelijk (bij mijn weten).

Ik heb gister toevallig nog het vliegwiel eraf gehaald van mijn blok en zelfs met vliegwieltrekker is het niet makkelijk. In de Haynes manuel zeggen ze dat je het vliegwiel moet tegenhouden met een schroevendraaien (t.p.v. de starterkrans) maar makkelijker is om met een dop de krukas aan de andere zijde van het blok tegen te houden.

Succes!

ik ga binnenkort ook mijn koppeling vervangen. Degene die me erbij gaat helpen heeft gelukkig zelf zo'n vliegwieltrekker.
Ik heb ook begrepen dat het zonder vliegwieltrekker niet mogelijk is om hem eraf te krijgen.

Jaap

Zonder vliegwieltrekker gaat inderdaad niet, zelfs met trekker is het nog een ***klus. Misschien moet je als je het zelf gaat doen maar even inlezen in het onderwerp. (met de zoekfunctie)
Er staat me nog iets van bij dat het vliegwiel in een bepaalde stand moet staan om te voorkomen dat er een dingetje los raakt. Als dit wel gebeurd komt het vliegwiel "nooit" meer los. Even oppassen dus.

Ik zal voordat we er volgende week aan beginnen zeker even wat informatie verzamelen.

Ontopic
Heb je een vliegwieltrekker kunnen vinden om het los te krijgen

Jaap

je kan trouwens ook hier even een kijkje nemen

link

Als je het vliegwiel met de trekker al een beetje los zit en je krijgt het er dan nog niet af moet je in de as een borgringetje weghalen. Dat zie je bijna niet zitten eventueel een spiegel gebruiken.Verder moet je oppassen als je de motor aan een kant ondersteund de krik niet te hoog zet anders druk je door de radiator heen.Verder wens ik je succes

waar kan ik zo een vliegwieltrekker kopen ?

groetjes bart

Ik weet dat Bl Empire in Rekum er meestal wel een paar heeft liggen. Weet niet precies hoever dat voor jou is......

Zonder die trekker lukt het inderdaad niet.

Vrijdag 30 september 2005

Hans Kaldenhoven schreef:
Als je het vliegwiel met de trekker al een beetje los zit en je krijgt het er dan nog niet af moet je in de as een borgringetje weghalen.



Om dat te voorkomen moet je de motor in het bovenste dode punt zetten.
Dat is het grootste streepje op de distributiedeksel, die dan gelijk moet staan met de inkeping op de krukaspoelie...

Bedankt voor de tips
Ik ben nog op zoek naar een vliegwieltrekker.
Dus als ik me niet vergis zit de zwarte bus (met de spie) over de krukas geschoven ?of is het met schroefdraad :? ?

Groetjes bart

Donderdag 6 oktober 2005

Vliegwieltrekker is niet duur hoor, ca Eu 40,-...

Zwarte bus?
Wat bedoel je precies?
De poelie misschien? Dit zit idd over de krukas geschoven, en geborgd met een bout...

ok goed dat ik het weet
dan koop ik mij gewoon een vliegwieltrekker :)

groetjes bart

Vrijdag 7 oktober 2005

De stand van de krukas of het vliegwiel op het bovenste dode punt is belangrijk. Er zit een C-ring in het geheel. Als je aan het vliegwiel gaat trekken terwijl de opening van de C naar boven wijst valt de ring naar beneden en zet de boel geheel vast.

Bij montage van het hele spul is hetzelfde van belang. Ook het uiteindelijk in elkaar zetten en vastdraaien van de bout op de krukas moet nauwkeurig gebeuren. In mijn geval viel het hele vliegwiel van de krukas en brak de C-ring (gelukkig) omdat de monteur van de vorige eigenaar waarschijnlijk de ringen achter de bout verkeerd had gezet. Je hebt dat wel geen vliegwieltrekker nodig :( Na zo'n voorval kun je het vliegwiel met de hand van de krukas halen.

Zeker iets om rekening mee te houden.

Erwin. 8)

Chillian schreef:
Ik weet dat Bl Empire in Rekum er meestal wel een paar heeft liggen. Weet niet precies hoever dat voor jou is......



en wie is dat? want ik ben poelietrekker wel nodig.
Waar kan ik hem bereiken? Emailadres?

vast bedankt?

Je moet ingelogd zijn om te reageren.