vandaag was ik dus nog eventjes m'n motor aan het nakijken, wat kom ik tegen, een klein zwart kabeltje met 2 afgebroken rubbertjes op de uiteinden...
het ene uiteinde zou op zo'n rond schoteltje boven op de ontsteking komen, maar het andere uiteinde heb ik me al ziek zitten zoeken en ik heb het nog niet gevonden
ik veronderstel dat dit het vacuum leidingkje is (uit plastiek), wie kan me helpen deze aan te sluiten
heb al gezocht en heb gevonden dat het ergens op het inlaatspruitstuk moet komen? maar ik vind niets
m'n mini rijdt ook niet slecht, dacht eerst van dit niet aan te sluiten, maar dit lijkt me geen goed gedacht..
groeten
Thomas
ps: de motor is een 1000cc van een mini van 88
mss verschilt dit van model tot model deze leiding
Je zal waarschijnlijk een HS4 carburateur hebben
als het goed is heb je tussen de carburateur en het spruitstuk een klein aansluitingkje, daar moet die op.
Misschien heb je hier wat aan:
dit is een afbeelding van een 1300 motor met een Hiff44 maar qua vacuum is er weinig verschil
heel erg bedankt voor de foto, nu wist ik ongeveer waar deze moest zitten, maar het is toch een klein verschil in motorblok.
bij me zit dit tuutje waar de darm moet overschuiven onder de bocht van de beugel waar je de luchtfilter op vastschroeft... leuke plaats dus..
mr het zit er op, heel erg bedankt
vriendelijke groeten
Thomas
Mooi loopt de motor nu ook beter?
@ snarfvz
Van welk merk of type auto is deze foto?
Lijkt mij zo geen mini, of wel??
Grtz.
R.S.D. schreef: @ snarfvz
Van welk merk of type auto is deze foto?
Lijkt mij zo geen mini, of wel??
Grtz.
Dit is nu wel een mini motor geworden.
Dit was namelijk een 1300 austin metro HL automaat, maar motorisch zijn ze praktisch hetzelfde
inderdaad, ik heb de indruk dat m'n motortje iets soepeler draait.
maar gisteren had ik wat problemen er mee, sputterde en draaide heel kloppend.
ff alles nagekeken, bougies gekuisd, olie en dergelijke nog eens nagekeken, alles was goed en uiteindelijk bij de luchtfilter uitgekomen, deze zat zo goed als dicht..., maar nu draait hij weer mooi!
nogmaals bedankt!
greetz
Thomas
graag gedaan.
Veel rijplezier
voor ik kan rijden ga ik nog wat las en prutswerk mogen doen...
is een mini austin dat ik aan het opknappen ben. eerst het roest weg werken en dan nog een mooi kleurtje geven.
als hij af is zal ik wel eens een verslagje posten op de site
voorlopig staat m'n motortje goed, nu nog het carrosseriewerk doen.
Thx snarfvz!
Thomas
Oke, ik ben ook aan het klooien geweest met dit stugge dunne vacuumslangetje, maar nu komt het:
Het slangetje is losgeschoten en dat blijkt na het lezen van dit forum geen vreemd iets te zijn. Maar wat viel me op; De zijde die in de carburateur zou moeten is dichtgesmolten . En het slangetje lijkt vol te zitten met vet / olie.
De 1000cc loopt als een trein, ook stationair. Kan het zijn dat dit slangetje altijd heeft losgezeten en geen functie heeft gehad?
remcee schreef:
De 1000cc loopt als een trein, ook stationair. Kan het zijn dat dit slangetje altijd heeft losgezeten en geen functie heeft gehad?
## dat 'lopen als een trein' zal wel een interpretatiekwestie zijn..
het slangetje is voor de vervroeging van de ontsteking, is van belang bij 'plotseling gasgeven'.
zet er maar eens een nieuw slangetje (slangetje + 2 rubber aansluitstukjes) op, en meld -hier- dan het verschil.
De mechanische-vervroeging doet het grootste deel van het werk, de vacuum-vervroeging doet de fijn-afstelling.
Beide werken ze samen, op toerental zowel als op de luchtklep-positie, om het optimale ontstekingstijdstip te verkrijgen. Als een van de twee niet naar behoren werkt, zal zowel het motor-vermogen als het brandstof-verbruik hieronder lijden.
André
reuvy schreef:
Beide werken ze samen, op toerental zowel als op de luchtklep-positie,
## 'de een op toerental, de ander op luchtklep-positie' bedoel je dan toch?
plus dat er bij afgekoppeld slangetje een permanent luchtlek naar de carburateur is.
Dus het advies is toch maar even vervangen ? Ga dat vanmiddag direct even doen.
Maar wat is de 'smurrie' in het slangetje dan? Ik neem aan dat het gewoon lucht aan moet zuigen?
remcee schreef:
Maar wat is de 'smurrie' in het slangetje dan?
## kunnen we slecht zien hier...
houdt het slangetje eens meer naar het midden voor je monitor en wat dichter bij het glas ?!
(lucht ja)
Zo... gefixt! Verschil? Nou, nee.
Het enige verschil is dat het klepje dat aan het luchtfilter zit (Links ervan met die opening van boven) nu naar beneden staat en eerst stond ie altijd tegen de bovenkant aan te drukken. Maar of dit er uberhaupt mee te maken heeft . Mijn Haynes zegt er iig niets over.
Maar qua stationair gedrag is er niets veranderd eigenlijk.
dat klepje wordt open of dicht getrokken nav de temperatuur, dus dan is het nu wat warmer...
remcee schreef:
Maar qua stationair gedrag is er niets veranderd eigenlijk.
## had iemand dat beloofd dan???
het moet (iets?) verschil maken bij het optrekken.
remcee schreef:
Het slangetje is losgeschoten en dat blijkt na het lezen van dit forum geen vreemd iets te zijn. Maar wat viel me op; De zijde die in de carburateur zou moeten is dichtgesmolten . En het slangetje lijkt vol te zitten met vet / olie.
Ik denk dat in dit geval de oorzaak is, dat het vacuum-membraam aan de verdeler lek is.
Dit verklaart de olie/prut in het slangetje, want dan staat het rechtstreeks in verbinding met het oliecarter.
De vorige eigenaar heeft dit misschien creatief op een "Malle Pietje" manier gerepareert door de carburateur zijde dicht te smelten om valse lucht te voorkomen.
De membraam is simpel te testen door er zelf even aan te zuigen, en voelen of er weerstand is of een lek.
Ook kun je zien, als je de verdelerkap verwijdert, dat de grondplaat waar de contactpuntjes op zitten verdraait als je er goed aan zuigt.
Alleen dan werk de vacuum-vervroeging.
André
Ik heb een Mini 1000cc Jet Black. Zaterdag zag ik dat de aansluiting van het vacuumslangetje bij de ontsteking niet helemaal goed meer was . Dus heb ik een stuk ruitensproeierslang (zou beter werken volgens een Mini centrum, dus geen gebroken verbindingstukjes meer) gekocht.
Je kan de slang mooi over de aansluitingen heen schuiven (zit goed vast!!), alleen is de binnenkant van de slang wel wat dikker dan het orginele leidinkje.
kan dit kwaad (minder zuigkracht enz..?)? want leek wel een beetje of de Mini iets minder trok (of komt door het warme weer )
vandaag was ik dus nog eventjes m'n motor aan het nakijken, wat kom ik tegen, een klein zwart kabeltje met 2 afgebroken rubbertjes op de uiteinden...
het ene uiteinde zou op zo'n rond schoteltje boven op de ontsteking komen, maar het andere uiteinde heb ik me al ziek zitten zoeken en ik heb het nog niet gevonden
ik veronderstel dat dit het vacuum leidingkje is (uit plastiek), wie kan me helpen deze aan te sluiten
heb al gezocht en heb gevonden dat het ergens op het inlaatspruitstuk moet komen? maar ik vind niets
m'n mini rijdt ook niet slecht, dacht eerst van dit niet aan te sluiten, maar dit lijkt me geen goed gedacht..
groeten
Thomas
ps: de motor is een 1000cc van een mini van 88
mss verschilt dit van model tot model deze leiding
Je zal waarschijnlijk een HS4 carburateur hebben

als het goed is heb je tussen de carburateur en het spruitstuk een klein aansluitingkje, daar moet die op.
Misschien heb je hier wat aan:
dit is een afbeelding van een 1300 motor met een Hiff44 maar qua vacuum is er weinig verschil
heel erg bedankt voor de foto, nu wist ik ongeveer waar deze moest zitten, maar het is toch een klein verschil in motorblok.
bij me zit dit tuutje waar de darm moet overschuiven onder de bocht van de beugel waar je de luchtfilter op vastschroeft... leuke plaats dus..
mr het zit er op, heel erg bedankt
vriendelijke groeten
Thomas
Mooi loopt de motor nu ook beter?
@ snarfvz
Van welk merk of type auto is deze foto?
Lijkt mij zo geen mini, of wel??
Grtz.
R.S.D. schreef:
@ snarfvz
Van welk merk of type auto is deze foto?
Lijkt mij zo geen mini, of wel??
Grtz.
Dit is nu wel een mini motor geworden.
Dit was namelijk een 1300 austin metro HL automaat, maar motorisch zijn ze praktisch hetzelfde
inderdaad, ik heb de indruk dat m'n motortje iets soepeler draait.
maar gisteren had ik wat problemen er mee, sputterde en draaide heel kloppend.
ff alles nagekeken, bougies gekuisd, olie en dergelijke nog eens nagekeken, alles was goed en uiteindelijk bij de luchtfilter uitgekomen, deze zat zo goed als dicht..., maar nu draait hij weer mooi!
nogmaals bedankt!
greetz
Thomas
graag gedaan.
Veel rijplezier
voor ik kan rijden ga ik nog wat las en prutswerk mogen doen...
is een mini austin dat ik aan het opknappen ben. eerst het roest weg werken en dan nog een mooi kleurtje geven.
als hij af is zal ik wel eens een verslagje posten op de site
voorlopig staat m'n motortje goed, nu nog het carrosseriewerk doen.
Thx snarfvz!
Thomas
Oke, ik ben ook aan het klooien geweest met dit stugge dunne vacuumslangetje, maar nu komt het:
. En het slangetje lijkt vol te zitten met vet / olie.
Het slangetje is losgeschoten en dat blijkt na het lezen van dit forum geen vreemd iets te zijn. Maar wat viel me op; De zijde die in de carburateur zou moeten is dichtgesmolten
De 1000cc loopt als een trein, ook stationair. Kan het zijn dat dit slangetje altijd heeft losgezeten en geen functie heeft gehad?
remcee schreef:
De 1000cc loopt als een trein, ook stationair. Kan het zijn dat dit slangetje altijd heeft losgezeten en geen functie heeft gehad?
## dat 'lopen als een trein' zal wel een interpretatiekwestie zijn..
het slangetje is voor de vervroeging van de ontsteking, is van belang bij 'plotseling gasgeven'.
zet er maar eens een nieuw slangetje (slangetje + 2 rubber aansluitstukjes) op, en meld -hier- dan het verschil.
De mechanische-vervroeging doet het grootste deel van het werk, de vacuum-vervroeging doet de fijn-afstelling.
Beide werken ze samen, op toerental zowel als op de luchtklep-positie, om het optimale ontstekingstijdstip te verkrijgen. Als een van de twee niet naar behoren werkt, zal zowel het motor-vermogen als het brandstof-verbruik hieronder lijden.
André
reuvy schreef:
Beide werken ze samen, op toerental zowel als op de luchtklep-positie,
## 'de een op toerental, de ander op luchtklep-positie' bedoel je dan toch?
plus dat er bij afgekoppeld slangetje een permanent luchtlek naar de carburateur is.
Dus het advies is toch maar even vervangen ? Ga dat vanmiddag direct even doen.
Maar wat is de 'smurrie' in het slangetje dan? Ik neem aan dat het gewoon lucht aan moet zuigen?
remcee schreef:
Maar wat is de 'smurrie' in het slangetje dan?
## kunnen we slecht zien hier...
houdt het slangetje eens meer naar het midden voor je monitor en wat dichter bij het glas ?!
(lucht ja)
Zo... gefixt! Verschil? Nou, nee.
. Mijn Haynes zegt er iig niets over.
Het enige verschil is dat het klepje dat aan het luchtfilter zit (Links ervan met die opening van boven) nu naar beneden staat en eerst stond ie altijd tegen de bovenkant aan te drukken. Maar of dit er uberhaupt mee te maken heeft
Maar qua stationair gedrag is er niets veranderd eigenlijk.
dat klepje wordt open of dicht getrokken nav de temperatuur, dus dan is het nu wat warmer...
remcee schreef:
Maar qua stationair gedrag is er niets veranderd eigenlijk.
## had iemand dat beloofd dan???
het moet (iets?) verschil maken bij het optrekken.
remcee schreef:
. En het slangetje lijkt vol te zitten met vet / olie.
Het slangetje is losgeschoten en dat blijkt na het lezen van dit forum geen vreemd iets te zijn. Maar wat viel me op; De zijde die in de carburateur zou moeten is dichtgesmolten
Ik denk dat in dit geval de oorzaak is, dat het vacuum-membraam aan de verdeler lek is.
Dit verklaart de olie/prut in het slangetje, want dan staat het rechtstreeks in verbinding met het oliecarter.
De vorige eigenaar heeft dit misschien creatief op een "Malle Pietje" manier gerepareert door de carburateur zijde dicht te smelten om valse lucht te voorkomen.
De membraam is simpel te testen door er zelf even aan te zuigen, en voelen of er weerstand is of een lek.
Ook kun je zien, als je de verdelerkap verwijdert, dat de grondplaat waar de contactpuntjes op zitten verdraait als je er goed aan zuigt.
Alleen dan werk de vacuum-vervroeging.
André
Ik heb een Mini 1000cc Jet Black. Zaterdag zag ik dat de aansluiting van het vacuumslangetje bij de ontsteking niet helemaal goed meer was
. Dus heb ik een stuk ruitensproeierslang (zou beter werken volgens een Mini centrum, dus geen gebroken verbindingstukjes meer) gekocht.
)
Je kan de slang mooi over de aansluitingen heen schuiven (zit goed vast!!), alleen is de binnenkant van de slang wel wat dikker dan het orginele leidinkje.
kan dit kwaad (minder zuigkracht enz..?)? want leek wel een beetje of de Mini iets minder trok (of komt door het warme weer
grt Stefan
Je moet ingelogd zijn om te reageren.