na twee weken heerlijk met mn minitje te rijden, doet ie niks meer
reed op de rotonde op weg naar huis en met koppeling in viel ze helemaal stil
uitgerold naar een veilig plekje (met alarmlichtjes aan)en proberen te starten, geeft ze helemaal niks
conrolelampje gaat aan, maar als ik dan wil starten doet ie niks, je hoort alleen een tik.
daarna doet helemaal niks het meer (geen controlelampje, geen radio)
uiteindelijk gestart met startkabels,gauw naar huis gereden, volgende dag gekeken
dynamo = goed
accu = goed
Wat kan dit zijn?
ik hoop dat jullie me kunnen helpen want ze staat nu al een week stil
Hallo sjeesmobiel,
Alstie met startkabels wel start duid dat erop dat ie het wel degelijk kan!! Dat is in ieder geval wel fijn,
En ervan afhangend waar je de startkabels hebt gezet, op de accu? of voor ergens? zijn de pluspool en de massa ook goed,
En dan kan het haast alleen maar betekenen dat de accu of dynamo niet goed is denk ik!
Ook heb ik wel is ergens iets gehoord van een aarde lek wat veel stroom vreet... maar daar weet ik niet zo veel van.
Succes ermee!
Mvg Jasper
En ervan afhangend waar je de startkabels hebt gezet, op de accu? of voor ergens? zijn de pluspool en de massa ook goed
startkabels op de polen van de accu gezet
maar hoe kom ik erachter of die goed zijn??
Mvg
Saskia
Als de auto wel met startkabels start, moet het probleem dus in het laadsysteem zitten en dan is de dynamo de hoofdverdachte.
Als de accu kapot zou zijn zou ie niet onder het rijden stilvallen. Hoe weet je eigenlijk dat de dynamo goed is? Dat kun je meten met draaiende motor met een voltmeter op de polen, de waarde zou ergens tussen de 13.5 en 14.2 volt moeten liggen.
Dennis
mn vriend had de dynamo al met een draaiende motor nagemeten
ga zo nog even naar de massa kijken,
en nog een keer de dynamo nameten
we komen er wel achter...
ooit :)" title="Evil" />
lijkt op het probleem dat ik ook al ens gehad heb.
in een bocht viel ook ineen de motor stil, en niet meer aan te krijgen (alleen een tik)
Bij mij bleek de massa van de accu naar het chassis bijna geen contact meer te maken (roest dus).
Even opgeschuurd en, zuurvrije, vaseline opgestreken.
Starten en nergens meer last van gehad...
Misschien kun je dat eens proberen?
massa gemeten >>>0.3 Ohm >>> goed
blijkt toch de accu te zijn
vandaag een nieuw accuutje halen en dan hopelijk weer fijn rijden
hmmm...ik vind het apart. Zoals dennis zegt valt de auto niet stil wegens een lege accu. Als de accu echt helemaal kapot is loopt de motor niet meer MAAR is hij ook niet meer te starten met startkabels (been there). Lijkt me toch eerder een massa probleem dat de kop op is gedoken...(of misschien toch de dynamo)
zodra de mini aan de praat is geeft ie meteen een spanning weer van 14.nogwat volt, terwijl de accu zelf maar 12.3 was (dit betekend dan toch dat de dynamo goed is???)
de massa heb ik met goed daglicht nog een keer naar gekeken, geen roest te bekennen...
dus ik wil op weg naar de winkel om een nieuw accuutje te halen (starten met de jumpstarter)
doet ie niks,
nou ja, startmotor draait wel, maar gaat ook steeds langzamer >>> jumpstarter gecontroleerd >>>12.7 volt ongeveer
nou moet ik dus gaan zitten wachten tot iemand thuis is (en dan zijn de winkels misschien al dicht :S)
12.3 volt is idd te weinig voor een accu. Dit is echter een vuistregeltje want hoeveel "energie" er in de accu zit is lastig te meten.
Zo ook het 14 volt voor de dynamo. Dat er een spanning over staat wil niet per sé zeggen dat er voldoende stroom loopt.
Goed dat even achter wegen gelaten....
Je zegt dat je de mini kan starten...Kun je dan ook zonder problemen rijden? Het probleem begon met uitvallen, niet met slecht starten. Correct me, maar als je dit 'start'probleem opgelost hebt, weet je toch nog steeds niet wat er aan de hand was?
Daan schreef: is hij ook niet meer te starten met startkabels (been there).
zeker wel, met een paar goeie startkabels gaat dat prima.
Ik heb zelf ooit een (dure) set startkabels gekocht voor een zware dieselmotor,(3,5 liter) en het starten met kapotte accu gaat goed. Ook zonder accu krijg ik de mini aan de praat met deze kabels.
Dus hangt er een beetje af van wat voor startkabels sjeemobiel heeft.
Je zegt dat je de mini kan starten...Kun je dan ook zonder problemen rijden? Het probleem begon met uitvallen, niet met slecht starten.
als ze rijdt, gaat het zonder problemen
Correct me, maar als je dit 'start'probleem opgelost hebt, weet je toch nog steeds niet wat er aan de hand was?
klopt, maar het feit dat het uitvallen en daarna niet meer starten (terwijl dat daarvoor geen probleem was) moet toch iets met elkaar te maken hebben...
Dus hangt er een beetje af van wat voor startkabels sjeemobiel heeft.
geen idee
startkabels zijn van een vriend
easy2 schreef: Daan":zfbjn5fb]is hij ook niet meer te starten met startkabels (been there).
zeker wel, met een paar goeie startkabels gaat dat prima.
Ik heb zelf ooit een (dure) set startkabels gekocht voor een zware dieselmotor,(3,5 liter) en het starten met kapotte accu gaat goed. Ook zonder accu krijg ik de mini aan de praat met deze kabels.
[/quote:zfbjn5fb]
Dan ben ik misschien te voorbarig geweest. Mijn renault 5 start [u:zfbjn5fb]niet[/u:zfbjn5fb] zonder accu (en dus ook niet met een kapotte accu
@ sjeemobiel;
Heb je al een accu? vraag anders een buurman(of vrouw) even of ze wil helpen de mini aan de drukken.
enne, waar sluit jij die startkabels op aan, op een losse accu of op een andere auto? in het geval van de auto ga je met deze auto naar de shop.
en in het geval van de accu, kun je deze niet even achterin de mini zetten, en dan met de accu klemmen aansluiten ipv de startkabels. Misschien start hij dan wel!
ja ik heb nu eindelijk een accu
eerst deed ze het nog niet, dus weer met startkabels geprobeerd, rondje gereden, neergezet, weer proberen niks
uit woede nog met een schuurpapiertje (massapunt chassis) aan de weer gegaan en een paar flinke klappen op de accupolen,
wat blijkt, doet ze het weer
>>>het was dus niet de accu<<<
nou maar hopen dat ze het blijft doen
gelukkig dat ie het weer doet...
Nu heb je alleen voor Jan l*l een accu gekocht
precies,
maar ja, nou weet ik iig zeker dat ik de winter doorkom met de accu
hoi,


ik heb een vraagje
na twee weken heerlijk met mn minitje te rijden, doet ie niks meer
reed op de rotonde op weg naar huis en met koppeling in viel ze helemaal stil
uitgerold naar een veilig plekje (met alarmlichtjes aan)en proberen te starten, geeft ze helemaal niks
conrolelampje gaat aan, maar als ik dan wil starten doet ie niks, je hoort alleen een tik.
daarna doet helemaal niks het meer (geen controlelampje, geen radio)
uiteindelijk gestart met startkabels,gauw naar huis gereden, volgende dag gekeken
dynamo = goed
accu = goed
Wat kan dit zijn?
ik hoop dat jullie me kunnen helpen want ze staat nu al een week stil
Hallo sjeesmobiel,
Alstie met startkabels wel start duid dat erop dat ie het wel degelijk kan!! Dat is in ieder geval wel fijn,
En ervan afhangend waar je de startkabels hebt gezet, op de accu? of voor ergens? zijn de pluspool en de massa ook goed,
En dan kan het haast alleen maar betekenen dat de accu of dynamo niet goed is denk ik!
Ook heb ik wel is ergens iets gehoord van een aarde lek wat veel stroom vreet... maar daar weet ik niet zo veel van.
Succes ermee!
Mvg Jasper
En ervan afhangend waar je de startkabels hebt gezet, op de accu? of voor ergens? zijn de pluspool en de massa ook goed
startkabels op de polen van de accu gezet
maar hoe kom ik erachter of die goed zijn??
Mvg
Saskia
Als de auto wel met startkabels start, moet het probleem dus in het laadsysteem zitten en dan is de dynamo de hoofdverdachte.
Als de accu kapot zou zijn zou ie niet onder het rijden stilvallen. Hoe weet je eigenlijk dat de dynamo goed is? Dat kun je meten met draaiende motor met een voltmeter op de polen, de waarde zou ergens tussen de 13.5 en 14.2 volt moeten liggen.
Dennis
mn vriend had de dynamo al met een draaiende motor nagemeten
:)" title="Evil" />
ga zo nog even naar de massa kijken,
en nog een keer de dynamo nameten
we komen er wel achter...
ooit
lijkt op het probleem dat ik ook al ens gehad heb.
in een bocht viel ook ineen de motor stil, en niet meer aan te krijgen (alleen een tik)
Bij mij bleek de massa van de accu naar het chassis bijna geen contact meer te maken (roest dus).
Even opgeschuurd en, zuurvrije, vaseline opgestreken.
Starten en nergens meer last van gehad...
Misschien kun je dat eens proberen?
massa gemeten >>>0.3 Ohm >>> goed

blijkt toch de accu te zijn
vandaag een nieuw accuutje halen en dan hopelijk weer fijn rijden
hmmm...ik vind het apart. Zoals dennis zegt valt de auto niet stil wegens een lege accu. Als de accu echt helemaal kapot is loopt de motor niet meer MAAR is hij ook niet meer te starten met startkabels (been there). Lijkt me toch eerder een massa probleem dat de kop op is gedoken...(of misschien toch de dynamo)
zodra de mini aan de praat is geeft ie meteen een spanning weer van 14.nogwat volt, terwijl de accu zelf maar 12.3 was (dit betekend dan toch dat de dynamo goed is???)

de massa heb ik met goed daglicht nog een keer naar gekeken, geen roest te bekennen...
dus ik wil op weg naar de winkel om een nieuw accuutje te halen (starten met de jumpstarter)
doet ie niks,
nou ja, startmotor draait wel, maar gaat ook steeds langzamer >>> jumpstarter gecontroleerd >>>12.7 volt ongeveer
nou moet ik dus gaan zitten wachten tot iemand thuis is (en dan zijn de winkels misschien al dicht :S)
12.3 volt is idd te weinig voor een accu. Dit is echter een vuistregeltje want hoeveel "energie" er in de accu zit is lastig te meten.
Zo ook het 14 volt voor de dynamo. Dat er een spanning over staat wil niet per sé zeggen dat er voldoende stroom loopt.
Goed dat even achter wegen gelaten....
Je zegt dat je de mini kan starten...Kun je dan ook zonder problemen rijden? Het probleem begon met uitvallen, niet met slecht starten. Correct me, maar als je dit 'start'probleem opgelost hebt, weet je toch nog steeds niet wat er aan de hand was?
Daan schreef:
is hij ook niet meer te starten met startkabels (been there).
zeker wel, met een paar goeie startkabels gaat dat prima.
Ik heb zelf ooit een (dure) set startkabels gekocht voor een zware dieselmotor,(3,5 liter) en het starten met kapotte accu gaat goed. Ook zonder accu krijg ik de mini aan de praat met deze kabels.
Dus hangt er een beetje af van wat voor startkabels sjeemobiel heeft.
Je zegt dat je de mini kan starten...Kun je dan ook zonder problemen rijden? Het probleem begon met uitvallen, niet met slecht starten.
als ze rijdt, gaat het zonder problemen
Correct me, maar als je dit 'start'probleem opgelost hebt, weet je toch nog steeds niet wat er aan de hand was?
klopt, maar het feit dat het uitvallen en daarna niet meer starten (terwijl dat daarvoor geen probleem was) moet toch iets met elkaar te maken hebben...
Dus hangt er een beetje af van wat voor startkabels sjeemobiel heeft.

geen idee
startkabels zijn van een vriend
easy2 schreef:
Daan":zfbjn5fb]is hij ook niet meer te starten met startkabels (been there).
zeker wel, met een paar goeie startkabels gaat dat prima.
Ik heb zelf ooit een (dure) set startkabels gekocht voor een zware dieselmotor,(3,5 liter) en het starten met kapotte accu gaat goed. Ook zonder accu krijg ik de mini aan de praat met deze kabels.
[/quote:zfbjn5fb]
Dan ben ik misschien te voorbarig geweest. Mijn renault 5 start [u:zfbjn5fb]niet[/u:zfbjn5fb] zonder accu (en dus ook niet met een kapotte accu
@ sjeemobiel;
Heb je al een accu? vraag anders een buurman(of vrouw) even of ze wil helpen de mini aan de drukken.
enne, waar sluit jij die startkabels op aan, op een losse accu of op een andere auto? in het geval van de auto ga je met deze auto naar de shop.
en in het geval van de accu, kun je deze niet even achterin de mini zetten, en dan met de accu klemmen aansluiten ipv de startkabels. Misschien start hij dan wel!
ja ik heb nu eindelijk een accu
nou maar hopen dat ze het blijft doen 
eerst deed ze het nog niet, dus weer met startkabels geprobeerd, rondje gereden, neergezet, weer proberen niks
uit woede nog met een schuurpapiertje (massapunt chassis) aan de weer gegaan en een paar flinke klappen op de accupolen,
wat blijkt, doet ze het weer
>>>het was dus niet de accu<<<
gelukkig dat ie het weer doet...
Nu heb je alleen voor Jan l*l een accu gekocht
precies,

positief denken 
maar ja, nou weet ik iig zeker dat ik de winter doorkom met de accu
Je moet ingelogd zijn om te reageren.