er zijn hier vast wel fans die hun carburateur mini gemodificeerd hebben met een verdeler- en contactpuntloze ontsteking met gebruikmaking van een edis-module...
wat zijn nu in de dagelijkse praktijk de merkbare voordelen hiervan?
geclaimd worden:
betere vonk, betere verbranding, zuiniger, beter starten, attenter reageren op gasgeven, geen puntjes stellen, geen verdelerkap vervangen.
dat de bougies minder lang mee gaan staat nergens (door het constant vonken worden ze wel 4x zo intensief gebruikt dacht ik)
hoe is het met de storingsgevoeligheid van zo'n setup,
en met de vocht-gevoeligheid (rubber flap zal wel een goedkopere oplossing hiervoor zijn ;-) )
tx
In vergelijking met een goed (heikel punt.. ze zijn bijn altijd sleets) normaal puntjes systeem
betere vonk:NEE
betere verbranding :NEE de ontsteking zorgt alleen voor de start.. de rest van de verbranding is een functie van zuiger+verbrandingskamer en nokkenas. benzinemensel verdeling.
zuiniger: mits goed gemapped wellicht.
Beter starten:ik heb met een normaal systeem ook nooit last dus ik vraag mij af wat er nog beter aan moet
nu denk je: waarom dan??
Wat een EDIS (megajolt lite jr neem ik aan) of een Emerald3D,Link, DTA etc etc kan is de timing bij een constant toerental aanpassen aan de hand van de belasting.
het is dus handig als je een wilde nokkenas hebt.
ook kan je verlaten en vervroegen iets wat je met mechnische onsteking niet kan aangezien deze op met een centrifugaal systeem werkt..MAAR ik heb nog nooit gezien dat je dat nodig had.
bedenk wel dat het instellen best een uitgebreide zaak is aangezien je dat eigelijk aleen goed op een rollenbank kan doen (je moet dan bij gelijk toerental de belasting varieren via de dyno en dan de timing afstellen op maximaal koppel).
De 90% oplossing is gewoon een 123-Onsteking kopen..
uiteindelijk veel goedkoper.
Als er zo'n systeem bedoelt wordt waarbij er twee bougies tegelijk vonken is er wel degelijk een sterkere vonk (zit dat ook niet op MPi's?)
2 bougies vonken tegelijk, 1 bij een cilinder in de uitlaatslag, de andere bij een cilinder in de compressie slag. De bougie in de uitlaatslag zal een fractie eerder vonken vanwege de druk en chemische samenstelling van de lucht/het mengsel etc rond de bougie. Vanwege de doorslag van de eerste bougie krijgt de doorslag van de 2e (direct daarna) meer energie. De electrische theorie hierachter is mij even ontgaan (toch niet goed genoeg opgelet) maar kan ik wel even nazoeken mocht er interesse zijn. Of misschien zijn er mensen die het zo weten?
interesse hiero
SirYun schreef:
betere verbranding :NEE de ontsteking zorgt alleen voor de start.. de rest van de verbranding is een functie van zuiger+verbrandingskamer en nokkenas. benzinemensel verdeling.
Dit is niet helemaal waar. De vonk van de bougie heeft wel degelijk invloed op de ontwikkeling van het vlamfront.
Ik denk alleen dat die niet echt merkbaar is bij een standaard tot redelijk getuned blok
Ik ben er zelf nog mee bezig en post mn ervaringen wel in mn weblog als ik tijd vind
Cheers..
Crispy schreef: Als er zo'n systeem bedoelt wordt waarbij er twee bougies tegelijk vonken is er wel degelijk een sterkere vonk (zit dat ook niet op MPi's?)
2 bougies vonken tegelijk, 1 bij een cilinder in de uitlaatslag, de andere bij een cilinder in de compressie slag. De bougie in de uitlaatslag zal een fractie eerder vonken vanwege de druk en chemische samenstelling van de lucht/het mengsel etc rond de bougie. Vanwege de doorslag van de eerste bougie krijgt de doorslag van de 2e (direct daarna) meer energie. De electrische theorie hierachter is mij even ontgaan (toch niet goed genoeg opgelet) maar kan ik wel even nazoeken mocht er interesse zijn. Of misschien zijn er mensen die het zo weten?
## klopt dat wel??
volgens mij is er sprake van dat alle bougies bij elke slag van de bijbehorende zuiger vonken...
als er maar twee zouden vonken, dan zou er toch sprake zijn van een 'verdeler', omdat er 2 wel en 2 niet vonken. bij de opzet van het systeem was het verwijderen van de verdeler en het toepassen van een eigen bobine voor elke bougie toch een van de doelen..?
EDIS is een wasted spark systeem: link
en natuurlijk is er iets nodig wat dit aanstuurt, een electronische verdeler (de EDIS) die via een getand 36-1 wiel op de krukas pulley en een pickup sensor zijn info krijgt.
Je bent dan voor een fractie van een commercieel verkrijgbaar programeerbare ontsteking klaar (DTA, Motec, Omex, Polestar etc) en je kan dit voor minder dan 250eur kan inbouwen. Of het zin heeft bij een standaard mini? Ik denk alleen bij serieus gemodificeerde mini's waar de ontstekingscurve aangepast dient te worden. Voordeel van dit systeem is dat het volledig ingesteld kan worden door het hele toerenbereik en belasting link , ik ben wel van mening dat je dit alleen goed kan doen op een rollenbank.
Cheers...
metrodriver schreef:
## klopt dat wel??
volgens mij is er sprake van dat alle bougies bij elke slag van de bijbehorende zuiger vonken...
als er maar twee zouden vonken, dan zou er toch sprake zijn van een 'verdeler', omdat er 2 wel en 2 niet vonken. bij de opzet van het systeem was het verwijderen van de verdeler en het toepassen van een eigen bobine voor elke bougie toch een van de doelen..?
Dat hangt er vanaf wat je "slag" noemt, maar er wordt inderdaad een vonk afgegeven voor elke cilinder als hij bij in het bovenste punt komt. Bij een viertakt motor is dat dus maar in twee van de vier "slagen" van een cilinder. Bij een 4 cilinder 4 takt wordt dus 2 keer per omwenteling een vonk afgegeven: 1x voor cilinder 1 en 4 en een keer voor 2 en 3. Dit wordt gestuurd door de ECU. Het gaat hier dus om een gecombineerde bobine voor 2 cilinders, dubbelvonk bobine of wasted spark zoals popeye ook al zei.
Heb trouwens net een uurtje zitten spitten in mijn electro dictaten maar kan niet vinden wat de theorie achter die sterkere vonk is... Volgens mij had het te maken met dat er nog wat meer ionen doorslaan naar de kathode van de eerste bougie als de vonk stopt, waardoor er net wat meer spanning op de plus van de 2e bougie staat. Als er nog iemand op het forum zit die HTS autotechniek doet in Arnhem mag 'ie het aan dhr. Dik vragen...
Daan schreef: SirYun":bg362q3p]
betere verbranding :NEE de ontsteking zorgt alleen voor de start.. de rest van de verbranding is een functie van zuiger+verbrandingskamer en nokkenas. benzinemensel verdeling.
Dit is niet helemaal waar. De vonk van de bougie heeft wel degelijk invloed op de ontwikkeling van het vlamfront.
Ik denk alleen dat die niet echt merkbaar is bij een standaard tot redelijk getuned blok[/quote:bg362q3p]
leg eens uit
SirYun schreef:
betere verbranding :NEE de ontsteking zorgt alleen voor de start..
De start is juist heel belangrijk voor de ontwikkeling van de verbranding (je kent het spreekwoord: een goed(e) begin/start is het halve werk )
Een krachtige vonk dooft minder snel, (onsteekt ook onder zware omstandigheden) waardoor je bijvoorbeeld ruimte hebt de electrode afstand kunt vergroten. Er wordt dan in korte tijd meer mengsel aangestoken wat resulteert in een snellere en volledigere verbranding. http://www.globaldenso.com/PLUG/basic_k ... index.html
er zijn hier vast wel fans die hun carburateur mini gemodificeerd hebben met een verdeler- en contactpuntloze ontsteking met gebruikmaking van een edis-module...
wat zijn nu in de dagelijkse praktijk de merkbare voordelen hiervan?
geclaimd worden:
betere vonk, betere verbranding, zuiniger, beter starten, attenter reageren op gasgeven, geen puntjes stellen, geen verdelerkap vervangen.
dat de bougies minder lang mee gaan staat nergens (door het constant vonken worden ze wel 4x zo intensief gebruikt dacht ik)
hoe is het met de storingsgevoeligheid van zo'n setup,
en met de vocht-gevoeligheid (rubber flap zal wel een goedkopere oplossing hiervoor zijn ;-) )
tx
In vergelijking met een goed (heikel punt.. ze zijn bijn altijd sleets) normaal puntjes systeem
betere vonk:NEE
betere verbranding :NEE de ontsteking zorgt alleen voor de start.. de rest van de verbranding is een functie van zuiger+verbrandingskamer en nokkenas. benzinemensel verdeling.
zuiniger: mits goed gemapped wellicht.
Beter starten:ik heb met een normaal systeem ook nooit last dus ik vraag mij af wat er nog beter aan moet
nu denk je: waarom dan??
Wat een EDIS (megajolt lite jr neem ik aan) of een Emerald3D,Link, DTA etc etc kan is de timing bij een constant toerental aanpassen aan de hand van de belasting.
het is dus handig als je een wilde nokkenas hebt.
ook kan je verlaten en vervroegen iets wat je met mechnische onsteking niet kan aangezien deze op met een centrifugaal systeem werkt..MAAR ik heb nog nooit gezien dat je dat nodig had.
bedenk wel dat het instellen best een uitgebreide zaak is aangezien je dat eigelijk aleen goed op een rollenbank kan doen (je moet dan bij gelijk toerental de belasting varieren via de dyno en dan de timing afstellen op maximaal koppel).
De 90% oplossing is gewoon een 123-Onsteking kopen..
uiteindelijk veel goedkoper.
Als er zo'n systeem bedoelt wordt waarbij er twee bougies tegelijk vonken is er wel degelijk een sterkere vonk (zit dat ook niet op MPi's?)
2 bougies vonken tegelijk, 1 bij een cilinder in de uitlaatslag, de andere bij een cilinder in de compressie slag. De bougie in de uitlaatslag zal een fractie eerder vonken vanwege de druk en chemische samenstelling van de lucht/het mengsel etc rond de bougie. Vanwege de doorslag van de eerste bougie krijgt de doorslag van de 2e (direct daarna) meer energie. De electrische theorie hierachter is mij even ontgaan (toch niet goed genoeg opgelet) maar kan ik wel even nazoeken mocht er interesse zijn. Of misschien zijn er mensen die het zo weten?
interesse hiero
SirYun schreef:
betere verbranding :NEE de ontsteking zorgt alleen voor de start.. de rest van de verbranding is een functie van zuiger+verbrandingskamer en nokkenas. benzinemensel verdeling.
Dit is niet helemaal waar. De vonk van de bougie heeft wel degelijk invloed op de ontwikkeling van het vlamfront.
Ik denk alleen dat die niet echt merkbaar is bij een standaard tot redelijk getuned blok
Meer info :
link
Ik ben er zelf nog mee bezig en post mn ervaringen wel in mn weblog als ik tijd vind
Cheers..
Crispy schreef:
Als er zo'n systeem bedoelt wordt waarbij er twee bougies tegelijk vonken is er wel degelijk een sterkere vonk (zit dat ook niet op MPi's?)
2 bougies vonken tegelijk, 1 bij een cilinder in de uitlaatslag, de andere bij een cilinder in de compressie slag. De bougie in de uitlaatslag zal een fractie eerder vonken vanwege de druk en chemische samenstelling van de lucht/het mengsel etc rond de bougie. Vanwege de doorslag van de eerste bougie krijgt de doorslag van de 2e (direct daarna) meer energie. De electrische theorie hierachter is mij even ontgaan (toch niet goed genoeg opgelet) maar kan ik wel even nazoeken mocht er interesse zijn. Of misschien zijn er mensen die het zo weten?
## klopt dat wel??
volgens mij is er sprake van dat alle bougies bij elke slag van de bijbehorende zuiger vonken...
als er maar twee zouden vonken, dan zou er toch sprake zijn van een 'verdeler', omdat er 2 wel en 2 niet vonken. bij de opzet van het systeem was het verwijderen van de verdeler en het toepassen van een eigen bobine voor elke bougie toch een van de doelen..?
EDIS is een wasted spark systeem: link
Ik denk alleen bij serieus gemodificeerde mini's waar de ontstekingscurve aangepast dient te worden. Voordeel van dit systeem is dat het volledig ingesteld kan worden door het hele toerenbereik en belasting link , ik ben wel van mening dat je dit alleen goed kan doen op een rollenbank.
en natuurlijk is er iets nodig wat dit aanstuurt, een electronische verdeler (de EDIS) die via een getand 36-1 wiel op de krukas pulley en een pickup sensor zijn info krijgt.
Alle info is hier te vinden link
Je bent dan voor een fractie van een commercieel verkrijgbaar programeerbare ontsteking klaar (DTA, Motec, Omex, Polestar etc) en je kan dit voor minder dan 250eur kan inbouwen. Of het zin heeft bij een standaard mini?
Cheers...
metrodriver schreef:
## klopt dat wel??
volgens mij is er sprake van dat alle bougies bij elke slag van de bijbehorende zuiger vonken...
als er maar twee zouden vonken, dan zou er toch sprake zijn van een 'verdeler', omdat er 2 wel en 2 niet vonken. bij de opzet van het systeem was het verwijderen van de verdeler en het toepassen van een eigen bobine voor elke bougie toch een van de doelen..?
Dat hangt er vanaf wat je "slag" noemt, maar er wordt inderdaad een vonk afgegeven voor elke cilinder als hij bij in het bovenste punt komt. Bij een viertakt motor is dat dus maar in twee van de vier "slagen" van een cilinder. Bij een 4 cilinder 4 takt wordt dus 2 keer per omwenteling een vonk afgegeven: 1x voor cilinder 1 en 4 en een keer voor 2 en 3. Dit wordt gestuurd door de ECU. Het gaat hier dus om een gecombineerde bobine voor 2 cilinders, dubbelvonk bobine of wasted spark zoals popeye ook al zei.
Heb trouwens net een uurtje zitten spitten in mijn electro dictaten maar kan niet vinden wat de theorie achter die sterkere vonk is... Volgens mij had het te maken met dat er nog wat meer ionen doorslaan naar de kathode van de eerste bougie als de vonk stopt, waardoor er net wat meer spanning op de plus van de 2e bougie staat. Als er nog iemand op het forum zit die HTS autotechniek doet in Arnhem mag 'ie het aan dhr. Dik vragen...
Daan schreef:
SirYun":bg362q3p]
betere verbranding :NEE de ontsteking zorgt alleen voor de start.. de rest van de verbranding is een functie van zuiger+verbrandingskamer en nokkenas. benzinemensel verdeling.
Dit is niet helemaal waar. De vonk van de bougie heeft wel degelijk invloed op de ontwikkeling van het vlamfront.
Ik denk alleen dat die niet echt merkbaar is bij een standaard tot redelijk getuned blok[/quote:bg362q3p]
leg eens uit
SirYun schreef:
)
betere verbranding :NEE de ontsteking zorgt alleen voor de start..
De start is juist heel belangrijk voor de ontwikkeling van de verbranding (je kent het spreekwoord: een goed(e) begin/start is het halve werk
Een krachtige vonk dooft minder snel, (onsteekt ook onder zware omstandigheden) waardoor je bijvoorbeeld ruimte hebt de electrode afstand kunt vergroten. Er wordt dan in korte tijd meer mengsel aangestoken wat resulteert in een snellere en volledigere verbranding.
http://www.globaldenso.com/PLUG/basic_k ... index.html
Je moet ingelogd zijn om te reageren.