mus1000 schreef: ps: wou het niet in de topic van iemand anders zetten, daarom een nieuw topic
Ik weet dat het er bij sommige andere forums zo aan toe gaat, maar bij ons houden we juist het liefst de informatie over 1 onderwerp bij elkaar. Vandaar dus dat ik je topic aan een bestaand topic heb geplakt.
Zo simpel als Mini-Inno het stelt is het trouwens niet. Het is ook nog afhankelijk van het aantal km's wat je blok gelopen heeft en hoeveel olie hij verbruikt. Heeft hij veel km's gelopen en gebruikt hij aardig wat olie dan zou ik ook gewoon in een A+ blok 20W50 doen.
Ik zit nu ook efkes te zoeken naar de goeie olie, maar hier vind ik niet genoeg informatie precies.
Heeft er iemand het onderhousboekje of haynes van de mini?
En wat staat daar in?
En dan niet 10w40 alleen noemen want dan weet je enkel hoe dik hij is bij koud starten en bij warme temperatuur en hoe goed hij bestand is tegen hoge temperatuur.
Ik kan welk afleiden dat 15w40 veel voorkomend is, maar gezien de leeftijd en hogere temperaturen de motor kan maken er een 20w50 aangeraden is.
Is de mening van David Vizard.
Vooral de API vermelding is belangrijk, want dat vermeld net de kwaliteit en dopes van de olie...
API SG is bijvoorbeeld een moderne vervanger voor de oude SC/SD/SE
Die dopes heeft tegen roest, vorming van ludge enzo meer, terwijl de SC die niet heeft.
Of je nu goedkoop koopt of duur, zolang de API gelijk zijn, is de kwaliteit in principe ook gelijk.
Greetz
In de Mk1 Cooper S Millers 20w50 TransM Sport, in de Knightbridge Millers 20w50 TransM. Dikke olie ja, maar het Miniblok zelf, ook die in de laatste types, is in al die jaren eigenlijk geen barst veranderd. Het gevolg van Millers: weinig tot geen olieverbruik en hij schakelt (met name de Knightbridge) stukken beter.
Maakt het nou nog een ros uit of je 15w50 gebruikt of 20w50???
Over olie kun je heel kort zijn, er is maar één type de goeie.
En die wil ik wel eens weten, wat er eigenlijk voorgeschreven staat.
volledig, niet enkel 20w50.
En over het belang van olie kan ik ook heel kort zijn.
David Vizard, heeft een turbomotor getuned naar 200pk, en daar deed ie verse maar volledig verkeerde olie in, resultaat 150pk ipv 200pk.
Dus, help! Welke API of ACEA wordt er aanbevolen voor een mini.
Dank u
Dat zou ik ook wel eens willen weten, ik heb een hele zooi topic's over motorolie gelezen en weet nog niet wat ik er in moet gooien iedereen zecht weer wat anders.
Wat ik er van begrepen heb is dat er geen standaard 10W40 of 15W40 wat je in iedere slopel, f*rd, etc etc mag gooien. Nu ben ik een aantal automateriaal zaken langs geweest, en die zeggen allemaal dat er wel gewone 10W40 in mag. Deze informatie halen ze allemaal gewoon hier weg, waar dit uitkomt. Klopt dit volgens julie? Onder het kopje Specificaties staan een aantal dingen over api etc, waar ik niks van begrijp.
thanx!
Olie?
Goede voor de mini zijn:
Castrol GTX 15W50,
Duckhams Q 20W50,
Duckhams Hypergrade 15W50
Valvoline Racing oil 20W50.
ik zelf gebruik de Castrol, werkt bij mij prima.
greetz raoul
Geïnfecteerd sinds 8 mei door mini 1000 (1989),nu chronisch verslaafd!
Heb ik er voorheen ook in gehad die 15w40.
Gaat allemaal prima,alleen is veel te dun en lekte bij mij,koste nogal wat om iedere x bij te vullen.
Nu mik ik er 15w50 in,iets dikker en lekt dus niet tot nauwelijks,normaal had ik al 2x bij moeten vullen,dus je voelt em al ,scheelt ook weer in de beurs.Kan ik voor die centen weer tanken en nog een extra rondje knallen
Idd!
de 15w50 werkt prima!
greetz raoul
Geïnfecteerd sinds 8 mei door mini 1000 (1989),nu chronisch verslaafd!
in principe is dus alles goed (afhankelijk van de staat van je motor) als het maar mineraal is?
Dit topic doorlezende kom ik tot de volgende conclusie:
Van 10W40 tot 20W50 (20W60 schijnt ook te kunnen, maar is wel erg dik).
Liefst Mineraal, anders Halfsynthetisch.
Naar mate meer kilometers, dikkere olie.
NOOIT Synthetisch.
Er word inderdaad een paar keer over minerale olie gesproken, maar de meeste reacties zeggen "gewoon" 15W40 of 10W40 etc etc. Daarom mijn twijfel. Maar goed, ik zal er wel minerale olie in gooien, dat zal dan wel goed zijn.
Bedankt!
Okay, ik heb olie bij de minispecialist gehaald, voor de geïntreseerden:
Laten we nu geen opsomming gaan maken van wat ieder er in gooit. Er staat al een hoop over verschillende merken op het forum. Denk dat de samenvatting die ik in m'n vorige post geef voldoende indicatie is voor het kopen van de juiste olie.
ik heb ook nog 5 liter aldi olie staan.
eurootje de liter.
zal wel minerale zijn neem ik aan.
staat sg\\cd op.
en dat je het met elke andere olie kunt mengen.
moet volgens mij minerale zijn.
iemand????
racing green rider schreef: ik heb ook nog 5 liter aldi olie staan.
eurootje de liter.
zal wel minerale zijn neem ik aan.
staat sg\\cd op.
en dat je het met elke andere olie kunt mengen.
moet volgens mij minerale zijn.
iemand????
Ik kijk het morgen op de zaak even na (als ik het niet vergeet).
racing green rider schreef: ik heb ook nog 5 liter aldi olie staan.
eurootje de liter.
zal wel minerale zijn neem ik aan.
staat sg\\cd op.
en dat je het met elke andere olie kunt mengen.
moet volgens mij minerale zijn.
iemand????
In een productenboekje van Texaco staat het volgende:
SG: benzinemotoren vanaf 1989. Olie die voldoet aan de eisen van automobielfabrikanten vanaf 1989 met verbeterde eigenschappen t.a.v. oxidatiestabiliteit, anti-slijtage eigenschappen en weerstand tegen neerslagvorming (black slugde). Voldoet aan MIL-L-46152-D specificatie.
CD: Staat op dieselmotoren en is dus niet van toepassing.
Deze codering heeft dus niets te maken met mineraal of synthetisch. Het lijkt me dat deze olie te mengen is met alle olie-soorten met dezelfde SG/CD-codering.
bedankt voor je moeite.
ik denk, als ik ook kijk naar dfe prijs ,dat het minerale is.
iemand ideeen?
No prob.
Waarschijnlijk is zo'n bus Aldi-olie inderdaad een mineraal en kan deze met alle andere minerale oli-soorten met dezelfde specs gemengd worden.
Zal dit lijstje even hier posten, dan blijft het in ieder geval de komende tijd beschikbaar voor mensen die vragen hebben over deze specs van olie:
S*/C*
S*: zie hieronder C*: is van toepassing op dieselmotoren, dus niet op onze Mini’s
SC: 1964-1967 SD: 1968-1971 SE: 1972-1979 SF: 1980-1988 SG: vanaf 1989 SH: vanaf 1995 SJ: vanaf 1997
De verschillen tussen de laatste 3 codes ben ik nog niet precies achter, dat zoek ik nog uit en post ik later wel.
Wil even jullie reactie weten:
Vandaag bij mijn normale Duckhams leverancier geweest.
Ik kocht altijd de 15w40 (benzine) olie voor mijn 96 mpi cooper. Sindskort is de 15w40 (benzine) niet meer aanwezig maar vervangen voor de 15w40 (diesel). Beide zijn overgens mineraal.
Volgens de leverancier kan dit ook gebruikt worden en kan dit geen kwaad. Volgens hem is 15w40 diesel of benzine hetzelfde.
Nou heb ik het niet gekocht omdat ik simpelweg een stugge fries ben en dat niet zo 1,2,3 ga proberen. Daarvoor vind ik me mini te lief .
Dus nu jullie idee kan dit wel gebruikt worden of loont het om te zoeken naar een andere leverancier?
(trouwens wie weet er nog 1 in omgeving Leeuwarden, pm maar)
Geen idee of je olie voor dieselmotoren en olie van benzinemotoren kan uitwisselen. Waarom verkopen ze dan beide soorten?
Is het geen optie om naar een ander merk over te stappen? Castrol heeft nl. een 15W40 variant voor benzinemotoren. (gewoon te krijgen bij de Halfords)
succes
Daar zit ik dus ook mee warom bestaan er dan 2 verschillenden...
Raar.
Als ik me niet vergis heeft Castrol alleen half syntetische olie.
Zocht naar mineraal olie eigenlijk.
Er werd mij altijd Duckhams geadviseerd, dus daarom had ik Duckhams en ach duur is het nou ook were niet.
Evilcomputing schreef: Daar zit ik dus ook mee warom bestaan er dan 2 verschillenden...
Raar.
## gewoon **emailen** naar de betreffende oliemaatschappij en vragen naar de specificaties van de betreffende (benzine/diesel oliesoorten).
dat soort info is echt geen 'top secret'.
imho zit het verschil tussen benzine en dieselkwaliteit in de dopes (verbeterende chemische bestanddelen) die worden toegevoegd.
Hoeveel km heeft je motortje gelopen? Geen optie om naar 20W50 te gaan?
me mpi zit tegen de 80k aan.
Heb al 5L duckhams 15w40 gekregen.
Heb onlangs bijna alle seals vervangen dus lekken doet hij eigeblijk niet meer.
Zweten en verbruiken wel
Mijn mini heeft 133000 gelopen nu en de man van de zaak (naam zal ik maar niet noemen) waar ik al mijn onderdelen haal, verkoopt alleen maar Duckhams Q 20W50.
Gezien de ervaring wat die man heeft, lijkt me dat hij wel gelijk zal hebben.
Misschien dat het voor andere blokken dan een 1275 met carb anders is......
Ik gebruik alleen 20W50 in wat voor een classic Mini motor dan ook. Reden: oude soort motor waarbij blok van relatief zacht materiaal is tov zuigers (dat veroorzaakt ook deels het bekende roken bij engelse klassiekers) en nog veel belangrijker is dat de olie wordt gedeeld met de versnellingsbak. Ook dient de olie regelmatig te worden vervangen (elke 5000km).
Enige andere suggestie die eventuele instructie boekjes van latere Minis geven is niet aan te raden. Het is nog steeds hetzelfde princiepe van 1952 (de motor bestond al veel eerder dan de Mini al zat de bak er toen nog niet onder maar achter) en dus geld er nog steeds dezelfde onderhouds aanpak. Dat geldt ook voor A+ motoren al zijn die van beter materiaal.
Die van Duckhams is prima en haal ik waarschijnlijk bij dezelfde Mini specialist...
Dat is dus precies de uitleg die hij mij ook gaf.
Of jij je olie op dezelfde plaats haalt weet ik natuurlijk niet.
Gezien onze woonplaatsen en dat het verhaal precies overeenkomt denk ik dat er geen twijfel mogelijk is...
Overigens was die Miller olie die hij eerst had ook niet slecht!
ook hier 20W50 van de plaatselijke auto-onderdelen zaak...
Verbruik? half litertje elke 1500 km ofzo
Duckhams is ook gewoon te krijgen bij elke automaterialen zaak!
ik doe er altijd lidl olie in, mg-metroblok (estate), om de 5000km vervangen, goed en goedkoop.
Je kan zeggen wat je wil, voor die prijs kan je de olie vaker vervangen. Is beter i.v.m. metaal deeltjes van je versnellingsbak.
Nu in de 94er ook lidl olie... hmmmmmm
MiniHeld schreef:
Nu in de 94er ook lidl olie... hmmmmmm
## eerste en koude persing zeker??
altijd handig als je ineens wat te frituren hebt: even de garage induiken.
Liever Castrol R40 dan olijfolie in de Mini. Ruikt nog beter ook.
Zoals je vaker ziet, vaker verversen is beter....
MiniHeld schreef: ik doe er altijd lidl olie in,
## welke lidl olie is dat precies? a W- b (dus a, en b gezocht)
ik gooi er altijd
superformel winergy motor oil
15w40
api sj/cf-4/cf
mb 299.1
prima spul, nog nooit problemen (lekkage) gehad.
Trowens mijn honda nx650 (motor) uit 88 vind het ook prima spul...
MiniHeld schreef: ik gooi er altijd
superformel winergy motor oil
15w40
api sj/cf-4/cf
mb 299.1
prima spul,
## het inmiddels bij de lokale liedul hier ontdekt.
nu nog even de metro geestelijk erop voorbereiden dat ie geen duckham's gaat krijgen (zoals beloofd) maar winergy.
(bij de lokale blauwe automaterialenboer deden ze overigens zoooo vaag over duck': de ene keer 'gaat uit het programma', bij het volgende bezoek stonden de schappen weer vol...
ik wil metro natuurlijk geen duckhams-junk maken en hem dan de 'Stoff' afpakken! )
hmm er is dus zeker wel een risico met het mengen van synthetisch en mineraal..
Joostgijzel schreef: hmm er is dus zeker wel een risico met het mengen van synthetisch en mineraal..
## nee, er is geen risico, want *dat* mengen moet je niet doen!
ehhh ja, maar wat is dus het risico als je dat *wel* hebt gedaan?
Joostgijzel schreef: *wel*
## rare chemische reacties die de smeereigenschappen van de olie in voor de auto ongunstige zin veranderen?
nou dat valt denk ik wel mee, de eigenschappen van de olie zullen zijn van de slechtste olie die erin zit.
Dat gaat over smeermiddelen etc in het algemeen, voor allerlei toepassingen. Voor de personenauto zeggen ze het volgende:
Mixing the same API grades of synthetic passenger car motor oil and mineral oil-based engine oil won’t damage the engine, but you will lose the performance features you expect from the synthetic
Wat ik m.i. al eerder zei...
Wouter, in dit topic, schreef: 20w50. Neem geen synthetische olie,
## en ook GEEN half-synthetische olie, maar gewoon minerale olie 20W-50.
zelf geprobeerd hier (A+ motortje) en het verschil is duidelijk te merken.
Waarom gooit een bekende minicenter dan 10w40 half synthetische olie in mijn Mpi mini uit 1997
Ik heb er even het instruktieboekje bijgepakt van onze mini en er staat bij oliespecificatie: 10W/40 motorolie,conform RES.22.OL.G4 of ACEA A2:96 (wat dat dan ook mag betekenen).
Het gaat hier wel om een Mpi mini,in onze 1000E uit 1990 gooien we 20W50.
Op de fles waar ik hem af en toe mee bijvul staat ACEA A3/B3,zou toch geen kwaad kunnen
mus1000 schreef:
Vandaar dus dat ik je topic aan een bestaand topic heb geplakt.
ps: wou het niet in de topic van iemand anders zetten, daarom een nieuw topic
Ik weet dat het er bij sommige andere forums zo aan toe gaat, maar bij ons houden we juist het liefst de informatie over 1 onderwerp bij elkaar.
Zo simpel als Mini-Inno het stelt is het trouwens niet. Het is ook nog afhankelijk van het aantal km's wat je blok gelopen heeft en hoeveel olie hij verbruikt. Heeft hij veel km's gelopen en gebruikt hij aardig wat olie dan zou ik ook gewoon in een A+ blok 20W50 doen.
Ik zit nu ook efkes te zoeken naar de goeie olie, maar hier vind ik niet genoeg informatie precies.
Heeft er iemand het onderhousboekje of haynes van de mini?
En wat staat daar in?
En dan niet 10w40 alleen noemen want dan weet je enkel hoe dik hij is bij koud starten en bij warme temperatuur en hoe goed hij bestand is tegen hoge temperatuur.
Ik kan welk afleiden dat 15w40 veel voorkomend is, maar gezien de leeftijd en hogere temperaturen de motor kan maken er een 20w50 aangeraden is.
Is de mening van David Vizard.
Vooral de API vermelding is belangrijk, want dat vermeld net de kwaliteit en dopes van de olie...
API SG is bijvoorbeeld een moderne vervanger voor de oude SC/SD/SE
Die dopes heeft tegen roest, vorming van ludge enzo meer, terwijl de SC die niet heeft.
Of je nu goedkoop koopt of duur, zolang de API gelijk zijn, is de kwaliteit in principe ook gelijk.
Greetz
In de Mk1 Cooper S Millers 20w50 TransM Sport, in de Knightbridge Millers 20w50 TransM. Dikke olie ja, maar het Miniblok zelf, ook die in de laatste types, is in al die jaren eigenlijk geen barst veranderd. Het gevolg van Millers: weinig tot geen olieverbruik en hij schakelt (met name de Knightbridge) stukken beter.
Maakt het nou nog een ros uit of je 15w50 gebruikt of 20w50???
Over olie kun je heel kort zijn, er is maar één type de goeie.
En die wil ik wel eens weten, wat er eigenlijk voorgeschreven staat.
volledig, niet enkel 20w50.
En over het belang van olie kan ik ook heel kort zijn.
David Vizard, heeft een turbomotor getuned naar 200pk, en daar deed ie verse maar volledig verkeerde olie in, resultaat 150pk ipv 200pk.
Dus, help! Welke API of ACEA wordt er aanbevolen voor een mini.
Dank u
Dat zou ik ook wel eens willen weten, ik heb een hele zooi topic's over motorolie gelezen en weet nog niet wat ik er in moet gooien
iedereen zecht weer wat anders.
Wat ik er van begrepen heb is dat er geen standaard 10W40 of 15W40 wat je in iedere slopel, f*rd, etc etc mag gooien. Nu ben ik een aantal automateriaal zaken langs geweest, en die zeggen allemaal dat er wel gewone 10W40 in mag. Deze informatie halen ze allemaal gewoon hier weg, waar dit uitkomt. Klopt dit volgens julie? Onder het kopje Specificaties staan een aantal dingen over api etc, waar ik niks van begrijp.
thanx!
Olie?
Goede voor de mini zijn:
Castrol GTX 15W50,
Duckhams Q 20W50,
Duckhams Hypergrade 15W50
Valvoline Racing oil 20W50.
ik zelf gebruik de Castrol, werkt bij mij prima.
greetz raoul
Geïnfecteerd sinds 8 mei door mini 1000 (1989),nu chronisch verslaafd!
Heb ik er voorheen ook in gehad die 15w40.
,scheelt ook weer in de beurs.Kan ik voor die centen weer tanken en nog een extra rondje knallen 
Gaat allemaal prima,alleen is veel te dun en lekte bij mij,koste nogal wat om iedere x bij te vullen.
Nu mik ik er 15w50 in,iets dikker en lekt dus niet tot nauwelijks,normaal had ik al 2x bij moeten vullen,dus je voelt em al
Idd!
de 15w50 werkt prima!
greetz raoul
Geïnfecteerd sinds 8 mei door mini 1000 (1989),nu chronisch verslaafd!
in principe is dus alles goed (afhankelijk van de staat van je motor) als het maar mineraal is?
Dit topic doorlezende kom ik tot de volgende conclusie:
Van 10W40 tot 20W50 (20W60 schijnt ook te kunnen, maar is wel erg dik).
Liefst Mineraal, anders Halfsynthetisch.
Naar mate meer kilometers, dikkere olie.
NOOIT Synthetisch.
Er word inderdaad een paar keer over minerale olie gesproken, maar de meeste reacties zeggen "gewoon" 15W40 of 10W40 etc etc. Daarom mijn twijfel. Maar goed, ik zal er wel minerale olie in gooien, dat zal dan wel goed zijn.
Bedankt!
Okay, ik heb olie bij de minispecialist gehaald, voor de geïntreseerden:
Merk: Brega
Multigrade
15W40
API: SG/CD
CCMC: G4/PD2
Kosten: ca 20 euro per 5 liter.
MPI 40
90,000 km
99pk,tjes
Al 7 jr zorgeloos
op
Aldi 15w40
kosten: ca 6 euries per 5l
Laten we nu geen opsomming gaan maken van wat ieder er in gooit. Er staat al een hoop over verschillende merken op het forum. Denk dat de samenvatting die ik in m'n vorige post geef voldoende indicatie is voor het kopen van de juiste olie.
ik heb ook nog 5 liter aldi olie staan.
eurootje de liter.
zal wel minerale zijn neem ik aan.
staat sg\\cd op.
en dat je het met elke andere olie kunt mengen.
moet volgens mij minerale zijn.
iemand????
racing green rider schreef:
ik heb ook nog 5 liter aldi olie staan.
eurootje de liter.
zal wel minerale zijn neem ik aan.
staat sg\\cd op.
en dat je het met elke andere olie kunt mengen.
moet volgens mij minerale zijn.
iemand????
Ik kijk het morgen op de zaak even na (als ik het niet vergeet).
racing green rider schreef:
ik heb ook nog 5 liter aldi olie staan.
eurootje de liter.
zal wel minerale zijn neem ik aan.
staat sg\\cd op.
en dat je het met elke andere olie kunt mengen.
moet volgens mij minerale zijn.
iemand????
In een productenboekje van Texaco staat het volgende:
SG: benzinemotoren vanaf 1989. Olie die voldoet aan de eisen van automobielfabrikanten vanaf 1989 met verbeterde eigenschappen t.a.v. oxidatiestabiliteit, anti-slijtage eigenschappen en weerstand tegen neerslagvorming (black slugde). Voldoet aan MIL-L-46152-D specificatie.
CD: Staat op dieselmotoren en is dus niet van toepassing.
Deze codering heeft dus niets te maken met mineraal of synthetisch. Het lijkt me dat deze olie te mengen is met alle olie-soorten met dezelfde SG/CD-codering.
bedankt voor je moeite.
ik denk, als ik ook kijk naar dfe prijs ,dat het minerale is.
iemand ideeen?
No prob.
Waarschijnlijk is zo'n bus Aldi-olie inderdaad een mineraal en kan deze met alle andere minerale oli-soorten met dezelfde specs gemengd worden.
Zal dit lijstje even hier posten, dan blijft het in ieder geval de komende tijd beschikbaar voor mensen die vragen hebben over deze specs van olie:
S*/C*
S*: zie hieronder
C*: is van toepassing op dieselmotoren, dus niet op onze Mini’s
SC: 1964-1967
SD: 1968-1971
SE: 1972-1979
SF: 1980-1988
SG: vanaf 1989
SH: vanaf 1995
SJ: vanaf 1997
De verschillen tussen de laatste 3 codes ben ik nog niet precies achter, dat zoek ik nog uit en post ik later wel.
Wil even jullie reactie weten:
.
Vandaag bij mijn normale Duckhams leverancier geweest.
Ik kocht altijd de 15w40 (benzine) olie voor mijn 96 mpi cooper. Sindskort is de 15w40 (benzine) niet meer aanwezig maar vervangen voor de 15w40 (diesel). Beide zijn overgens mineraal.
Volgens de leverancier kan dit ook gebruikt worden en kan dit geen kwaad. Volgens hem is 15w40 diesel of benzine hetzelfde.
Nou heb ik het niet gekocht omdat ik simpelweg een stugge fries ben en dat niet zo 1,2,3 ga proberen. Daarvoor vind ik me mini te lief
Dus nu jullie idee kan dit wel gebruikt worden of loont het om te zoeken naar een andere leverancier?
(trouwens wie weet er nog 1 in omgeving Leeuwarden, pm maar)
Geen idee of je olie voor dieselmotoren en olie van benzinemotoren kan uitwisselen. Waarom verkopen ze dan beide soorten?

Is het geen optie om naar een ander merk over te stappen? Castrol heeft nl. een 15W40 variant voor benzinemotoren. (gewoon te krijgen bij de Halfords)
succes
Daar zit ik dus ook mee warom bestaan er dan 2 verschillenden...
Raar.
Als ik me niet vergis heeft Castrol alleen half syntetische olie.
Zocht naar mineraal olie eigenlijk.
Er werd mij altijd Duckhams geadviseerd, dus daarom had ik Duckhams en ach duur is het nou ook were niet.
Evilcomputing schreef:
Daar zit ik dus ook mee warom bestaan er dan 2 verschillenden...
Raar.
## gewoon **emailen** naar de betreffende oliemaatschappij en vragen naar de specificaties van de betreffende (benzine/diesel oliesoorten).
dat soort info is echt geen 'top secret'.
imho zit het verschil tussen benzine en dieselkwaliteit in de dopes (verbeterende chemische bestanddelen) die worden toegevoegd.
Hoeveel km heeft je motortje gelopen? Geen optie om naar 20W50 te gaan?
me mpi zit tegen de 80k aan.

Heb al 5L duckhams 15w40 gekregen.
Heb onlangs bijna alle seals vervangen dus lekken doet hij eigeblijk niet meer.
Zweten en verbruiken wel
Mijn mini heeft 133000 gelopen nu en de man van de zaak (naam zal ik maar niet noemen) waar ik al mijn onderdelen haal, verkoopt alleen maar Duckhams Q 20W50.
Gezien de ervaring wat die man heeft, lijkt me dat hij wel gelijk zal hebben.
Misschien dat het voor andere blokken dan een 1275 met carb anders is......
Ik gebruik alleen 20W50 in wat voor een classic Mini motor dan ook. Reden: oude soort motor waarbij blok van relatief zacht materiaal is tov zuigers (dat veroorzaakt ook deels het bekende roken bij engelse klassiekers) en nog veel belangrijker is dat de olie wordt gedeeld met de versnellingsbak. Ook dient de olie regelmatig te worden vervangen (elke 5000km).
Enige andere suggestie die eventuele instructie boekjes van latere Minis geven is niet aan te raden. Het is nog steeds hetzelfde princiepe van 1952 (de motor bestond al veel eerder dan de Mini al zat de bak er toen nog niet onder maar achter) en dus geld er nog steeds dezelfde onderhouds aanpak. Dat geldt ook voor A+ motoren al zijn die van beter materiaal.
Die van Duckhams is prima en haal ik waarschijnlijk bij dezelfde Mini specialist...
Dat is dus precies de uitleg die hij mij ook gaf.
Of jij je olie op dezelfde plaats haalt weet ik natuurlijk niet.
Gezien onze woonplaatsen en dat het verhaal precies overeenkomt denk ik dat er geen twijfel mogelijk is...
Overigens was die Miller olie die hij eerst had ook niet slecht!
ook hier 20W50 van de plaatselijke auto-onderdelen zaak...

Verbruik? half litertje elke 1500 km ofzo
Duckhams is ook gewoon te krijgen bij elke automaterialen zaak!
ik doe er altijd lidl olie in, mg-metroblok (estate), om de 5000km vervangen, goed en goedkoop.
Je kan zeggen wat je wil, voor die prijs kan je de olie vaker vervangen. Is beter i.v.m. metaal deeltjes van je versnellingsbak.
Nu in de 94er ook lidl olie... hmmmmmm
MiniHeld schreef:

Nu in de 94er ook lidl olie... hmmmmmm
## eerste en koude persing zeker??
altijd handig als je ineens wat te frituren hebt: even de garage induiken.
Liever Castrol R40 dan olijfolie in de Mini. Ruikt nog beter ook.
Zoals je vaker ziet, vaker verversen is beter....
MiniHeld schreef:
ik doe er altijd lidl olie in,
## welke lidl olie is dat precies? a W- b (dus a, en b gezocht)
ik gooi er altijd
superformel winergy motor oil
15w40
api sj/cf-4/cf
mb 299.1
prima spul, nog nooit problemen (lekkage) gehad.
Trowens mijn honda nx650 (motor) uit 88 vind het ook prima spul...
MiniHeld schreef:
)
ik gooi er altijd
superformel winergy motor oil
15w40
api sj/cf-4/cf
mb 299.1
prima spul,
## het inmiddels bij de lokale liedul hier ontdekt.
nu nog even de metro geestelijk erop voorbereiden dat ie geen duckham's gaat krijgen (zoals beloofd) maar winergy.
(bij de lokale blauwe automaterialenboer deden ze overigens zoooo vaag over duck': de ene keer 'gaat uit het programma', bij het volgende bezoek stonden de schappen weer vol...
ik wil metro natuurlijk geen duckhams-junk maken en hem dan de 'Stoff' afpakken!
hmm er is dus zeker wel een risico met het mengen van synthetisch en mineraal..
Joostgijzel schreef:
hmm er is dus zeker wel een risico met het mengen van synthetisch en mineraal..
## nee, er is geen risico, want *dat* mengen moet je niet doen!
ehhh ja, maar wat is dus het risico als je dat *wel* hebt gedaan?
Joostgijzel schreef:
*wel*
## rare chemische reacties die de smeereigenschappen van de olie in voor de auto ongunstige zin veranderen?
nou dat valt denk ik wel mee, de eigenschappen van de olie zullen zijn van de slechtste olie die erin zit.
Crispy schreef:
nou dat valt denk ik wel mee,
## link: http://www.machinerylubrication.com/art ... icleid=235
moet het nog doorlezen.
Dat gaat over smeermiddelen etc in het algemeen, voor allerlei toepassingen. Voor de personenauto zeggen ze het volgende:
Mixing the same API grades of synthetic passenger car motor oil and mineral oil-based engine oil won’t damage the engine, but you will lose the performance features you expect from the synthetic
Wat ik m.i. al eerder zei...
Wouter, in dit topic, schreef:
20w50. Neem geen synthetische olie,
## en ook GEEN half-synthetische olie, maar gewoon minerale olie 20W-50.
zelf geprobeerd hier (A+ motortje) en het verschil is duidelijk te merken.
Waarom gooit een bekende minicenter dan 10w40 half synthetische olie in mijn Mpi mini uit 1997
Ik heb er even het instruktieboekje bijgepakt van onze mini en er staat bij oliespecificatie: 10W/40 motorolie,conform RES.22.OL.G4 of ACEA A2:96 (wat dat dan ook mag betekenen).

Het gaat hier wel om een Mpi mini,in onze 1000E uit 1990 gooien we 20W50.
Op de fles waar ik hem af en toe mee bijvul staat ACEA A3/B3,zou toch geen kwaad kunnen
Paginering
Je moet ingelogd zijn om te reageren.