ik heb zitten twijfelen tussen verto en non verto koppeling.
Lezen op het forum over de verschillen gaf wel enige informatie
zie link
omdat dat topic niet speciaal over voor en nadelen van verto/non verto ging toch ff een nieuwe geopend..
even op een rijtje>:
[size=150:2wixpzg7]verto[/size:2wixpzg7]
nieuwer, zelfinstellend, nieuwer 127 tands vliegwiel dus nieuwere startmotor mogelijk
[size=150:2wixpzg7]non verto[/size:2wixpzg7]
sterker, moet (regelmatig?) bijstellen, ouder 109 tands vliegwiel dus zwakkere starmotor, koppelt zwaarder
de zwaarte van de koppeling is dus afhangkelijk van je HKC en armpje op je koppeling?
Is het mogelijk om de vliegwielen uit te wisselen?
dan zou je dus de moderne startmotor kunnen gebruiken?
Ik heb ze allebei liggen en kon(kan) maar niet kiezen.deze wordt voor mijn 1310 met +-80 pk.
wie heeft er ervaring mee en komt met het ei van columbus?
Je zegt het zelf al.
Een non-verto is sterker.
Bovendien grijpt hij beter/sneller aan.
Stellen moet je voor lief nemen, je rijdt tenslotte in een Mini.
grtzz Martin
hanz schreef:
de zwaarte van de koppeling is dus afhangkelijk van je HKC en armpje op je koppeling?
Is het mogelijk om de vliegwielen uit te wisselen?
dan zou je dus de moderne startmotor kunnen gebruiken?
Ik heb ze allebei liggen en kon(kan) maar niet kiezen.deze wordt voor mijn 1310 met +-80 pk.
wie heeft er ervaring mee en komt met het ei van columbus?
De vliegwielen (en alle andere onderdelen) zijn verschillend en niet uitwisselbaar. Met 80 pk zijn beide goed bruikbaar. Ik prevereer het oude non-verto type omdat er makkelijk verschillende type veren voor verkrijgbaar zijn. De 'sterkte' van de koppeling is het gevolg van het frictiemateriaal en je veersterkte. Die zijn beide bij het oude type makkelijk te varieren, er is veel voor verkrijgbaar. Ik heb nog nooit met lengtes van de koppelingsarm of diameters van de koppelingcilinder geexperimenteerd, is niet nodig. Ook nog nooit varianten van te koop gezien. Lange arm = non-verto, korte arm is verto.
Ik denk dat je niet zomaar kunt stellen dat een nieuwere/andere set direct beter is zeker wat betreft startmotor/vliegwiel. In goede staat werken ze beide uitstekend.
Dat verschil in bediening van het pedaal qua zwaarte is minimaal. Het enige verschil wat ik heb kunnen vinden is dat de verto wat gelijkmatiger aangrijpt dan de non-verto en dat de reden uiteindelijk is geweest van de verandering.
Prijstechnisch is een non-vero goedkoper en ik denk ook betrouwbaarder zeker in combinatie met een sterkere motor zoals jij wilt gaan gebruiken.
Dennis
kijk dat zijn antwoorden waar ik iets mee kan
bedankt dennis en hugo en martin.
dan neem ik toch de non-verto maar.
oude techniek in ere houdend
bedankt voor de reaties, zo kom ik er vanzelf
quote Keith Calver:
"It was an attempt by Rover to improve the clutch take-up and engagement to make is more like a 'modern' car. Except it didn't. The engagement feels woolly at best, and judders horribly at worst."
vliegwielen zijn niet uitwisselbaar, maar de starterkrans wel ..
ik ga ook voor pre-verto als ik de kans krijg.
FWIW,
Theo van den Bogaard
ik heb een 84 er , dus verto.
ik heb nog een oude startmotor, 1 met de relais op het schutbord.
kan ik deze gewoon vervangen door een startmotor met het relais op de motor zelf.
vind de oude startmotoren maar rotdingen.
In tegenstelling tot wat er hier vermeld wordt kan het wel.
Ik heb het nl al eens gedaan...
Als je startmotor en vliegwiel maar tegelijk vervangen en niet oud met nieuw gaat mixen... dat gaat idd niet.
Ik heb een 1275 met Verto koppeling voorzien van een oud type vliegwiel en startmotor(lang-staart).
Ik heb wel de Verto koppeling behouden.
Als je dan ook maar de Verto bediening gebruikt en niet die van de non-Verto met dat lange armpje...
@Rene: volgens mij spreek je jezelf tegen? :
voorzien van een oud type vliegwiel en startmotor(lang-staart).
Ik heb wel de Verto koppeling behouden.
?? Ik vraag me af hoe je een verto plaat/drukgroep op een oude type vliegwiel werkend hebt gekregen ??
groetjes,
Theo van den Bogaard
Als je zo'n startmotor plaatst heb je nergens last van: link
mischien een hele stomme vraag maar toch,.
hoe kan ik het zien wat ik heb of ie verto of non verto is hij is in ieder geval op oli
welke van de 3 kan ik t beste gebruiken heb trouwens een 1275 blok erin liggen en de hulpcilder is open gesprongen vandaar
mvg jan[/code]
Theo van den Bogaard schreef: @Rene: volgens mij spreek je jezelf tegen? :
voorzien van een oud type vliegwiel en startmotor(lang-staart).
Ik heb wel de Verto koppeling behouden.
?? Ik vraag me af hoe je een verto plaat/drukgroep op een oude type vliegwiel werkend hebt gekregen ??
Neehoor, een oud type vliegwiel wordt gebruikt in combi met een langstaart startmotor(oud type dus met extern relais).
Als je daar de Verto koppeling met montage plaat voor de HKC en het armpje gebruikt werkt het gewoon.
De Verto koppeling wordt normaliter met een intern relais startmotor en een vliegwiel met anders gevormde starterkrans.
jantje toot: hier staat wel een duidelijke beschrijving van het verschil
wbt die link, als je weet welk type je hebt moet de keuze wel duidelijk zijn denk ik?
Dus even voor de zekerheid:
Mijn startmotor is van het oude type, dus met apart relais maar de koppeling wordt bediend door een kort armpje..
Betekend dit dan dat ik een Non-verto koppeling heb ipv de nieuwere verto koppeling. Dit ivm de noodzakelijke aanschaf van een nieuwe koppeling en drukgroep.
Ik heb hier een blok staan van een 1985 MG Metro waar een Verto koppeling in zit (inmiddels zat:)) , maar wel een oud type startmotor met extern relais. Hoe het dus precies zit, het blijven Engelsen die de auto's inelkaar hebben geschroefd..
ik heb precies hetzelfde.
een oud type startmotor, met aparte relais.
wel zit op de koppeling een kort armpje.
ik heb trouwens een 1000hle uit 84
volgens mijn boekje, zit een verto koppeling in de mini vanaf modeljaar 82.
zal dus een verto moeten zijn, met een oud type startmotor.
zal wel een overgangs jaar zijn oid.
ik heb net even opgezocht.
tot in 86 werden de oude typen startmotoren gebruikt.
dus heb je een mini tussen 82 en 86 kan het voorkomen dat je een verto koppeling hebt, met de oude startmotr.
lekker duidelijk weer met die engelsen.!!
Om het nog ingewikkelder te maken is het mogelijk om de pre verto setup te gebruiken, lange koppelingsarm, vliegwiel met 107 tandjes en de 'nieuwe' pre engaged startmotor. Je moet dan wel gebruik maken van een spacer tussen startmotor en vliegwielhuis.
Alternatief is een andere starterkrans monteren met 129 tandjes.
Ik denk dat je een bepaalde setup moet kiezen, verto of pre verto (waarbij de laatste meer mogelijkheden heeft), dan even tandjes tellen en de startmotor erbij zoeken die past.
Gebruik ook de bijhorende arm (kort = verto, lang = pre verto) omdat de throw iets scheelt (niet zelf nagemeten).
Ik heb het zelf wel geprobeerd, verto hulpcilinder, korte arm en bracket tegen een pre verto koppeling met grey clutch diaphragm maar het bracket waar de hulpcilinder op gemonteerd zat had wat moeite met de grijze plaat en vervormde. Inmiddels teruggebouwd naar volledig pre verto met hulpcilinder op het vliegwielhuis en lange arm en die setup is veel stijver.
bij mijn weten is een aantal jaren op de metro een Verto koppeling gebruikt met het oude type startmotor (ja, typisch engels )
ik heb zitten twijfelen tussen verto en non verto koppeling.

Lezen op het forum over de verschillen gaf wel enige informatie
zie link
omdat dat topic niet speciaal over voor en nadelen van verto/non verto ging toch ff een nieuwe geopend..
even op een rijtje>:
[size=150:2wixpzg7]verto[/size:2wixpzg7]
nieuwer, zelfinstellend, nieuwer 127 tands vliegwiel dus nieuwere startmotor mogelijk
[size=150:2wixpzg7]non verto[/size:2wixpzg7]
sterker, moet (regelmatig?) bijstellen, ouder 109 tands vliegwiel dus zwakkere starmotor, koppelt zwaarder
de zwaarte van de koppeling is dus afhangkelijk van je HKC en armpje op je koppeling?
Is het mogelijk om de vliegwielen uit te wisselen?
dan zou je dus de moderne startmotor kunnen gebruiken?
Ik heb ze allebei liggen en kon(kan) maar niet kiezen.deze wordt voor mijn 1310 met +-80 pk.
wie heeft er ervaring mee en komt met het ei van columbus?
Je zegt het zelf al.
Een non-verto is sterker.
Bovendien grijpt hij beter/sneller aan.
Stellen moet je voor lief nemen, je rijdt tenslotte in een Mini.
grtzz Martin
hanz schreef:

de zwaarte van de koppeling is dus afhangkelijk van je HKC en armpje op je koppeling?
Is het mogelijk om de vliegwielen uit te wisselen?
dan zou je dus de moderne startmotor kunnen gebruiken?
Ik heb ze allebei liggen en kon(kan) maar niet kiezen.deze wordt voor mijn 1310 met +-80 pk.
wie heeft er ervaring mee en komt met het ei van columbus?
De vliegwielen (en alle andere onderdelen) zijn verschillend en niet uitwisselbaar. Met 80 pk zijn beide goed bruikbaar. Ik prevereer het oude non-verto type omdat er makkelijk verschillende type veren voor verkrijgbaar zijn. De 'sterkte' van de koppeling is het gevolg van het frictiemateriaal en je veersterkte. Die zijn beide bij het oude type makkelijk te varieren, er is veel voor verkrijgbaar. Ik heb nog nooit met lengtes van de koppelingsarm of diameters van de koppelingcilinder geexperimenteerd, is niet nodig. Ook nog nooit varianten van te koop gezien. Lange arm = non-verto, korte arm is verto.
Ik denk dat je niet zomaar kunt stellen dat een nieuwere/andere set direct beter is zeker wat betreft startmotor/vliegwiel. In goede staat werken ze beide uitstekend.
Dat verschil in bediening van het pedaal qua zwaarte is minimaal. Het enige verschil wat ik heb kunnen vinden is dat de verto wat gelijkmatiger aangrijpt dan de non-verto en dat de reden uiteindelijk is geweest van de verandering.
Prijstechnisch is een non-vero goedkoper en ik denk ook betrouwbaarder zeker in combinatie met een sterkere motor zoals jij wilt gaan gebruiken.
Dennis
kijk dat zijn antwoorden waar ik iets mee kan
bedankt dennis en hugo en martin.
dan neem ik toch de non-verto maar.
oude techniek in ere houdend
bedankt voor de reaties, zo kom ik er vanzelf
quote Keith Calver:
"It was an attempt by Rover to improve the clutch take-up and engagement to make is more like a 'modern' car. Except it didn't. The engagement feels woolly at best, and judders horribly at worst."
vliegwielen zijn niet uitwisselbaar, maar de starterkrans wel ..
ik ga ook voor pre-verto als ik de kans krijg.
FWIW,
Theo van den Bogaard
ik heb een 84 er , dus verto.
ik heb nog een oude startmotor, 1 met de relais op het schutbord.
kan ik deze gewoon vervangen door een startmotor met het relais op de motor zelf.
vind de oude startmotoren maar rotdingen.
In tegenstelling tot wat er hier vermeld wordt kan het wel.
Ik heb het nl al eens gedaan...
Als je startmotor en vliegwiel maar tegelijk vervangen en niet oud met nieuw gaat mixen... dat gaat idd niet.
Ik heb een 1275 met Verto koppeling voorzien van een oud type vliegwiel en startmotor(lang-staart).
Ik heb wel de Verto koppeling behouden.
Als je dan ook maar de Verto bediening gebruikt en niet die van de non-Verto met dat lange armpje...
@Rene: volgens mij spreek je jezelf tegen? :
voorzien van een oud type vliegwiel en startmotor(lang-staart).
Ik heb wel de Verto koppeling behouden.
?? Ik vraag me af hoe je een verto plaat/drukgroep op een oude type vliegwiel werkend hebt gekregen ??
groetjes,
Theo van den Bogaard
Als je zo'n startmotor plaatst heb je nergens last van:
link
mischien een hele stomme vraag maar toch,.
hoe kan ik het zien wat ik heb of ie verto of non verto is hij is in ieder geval op oli
mvg jan
link
welke van de 3 kan ik t beste gebruiken heb trouwens een 1275 blok erin liggen en de hulpcilder is open gesprongen vandaar
mvg jan[/code]
Theo van den Bogaard schreef:
@Rene: volgens mij spreek je jezelf tegen? :
voorzien van een oud type vliegwiel en startmotor(lang-staart).
Ik heb wel de Verto koppeling behouden.
?? Ik vraag me af hoe je een verto plaat/drukgroep op een oude type vliegwiel werkend hebt gekregen ??
Neehoor, een oud type vliegwiel wordt gebruikt in combi met een langstaart startmotor(oud type dus met extern relais).
Als je daar de Verto koppeling met montage plaat voor de HKC en het armpje gebruikt werkt het gewoon.
De Verto koppeling wordt normaliter met een intern relais startmotor en een vliegwiel met anders gevormde starterkrans.
jantje toot:
hier staat wel een duidelijke beschrijving van het verschil
wbt die link, als je weet welk type je hebt moet de keuze wel duidelijk zijn denk ik?
Dus even voor de zekerheid:
Mijn startmotor is van het oude type, dus met apart relais maar de koppeling wordt bediend door een kort armpje..
Betekend dit dan dat ik een Non-verto koppeling heb ipv de nieuwere verto koppeling. Dit ivm de noodzakelijke aanschaf van een nieuwe koppeling en drukgroep.
Ik heb hier een blok staan van een 1985 MG Metro waar een Verto koppeling in zit (inmiddels zat:)) , maar wel een oud type startmotor met extern relais. Hoe het dus precies zit, het blijven Engelsen die de auto's inelkaar hebben geschroefd..
ik heb precies hetzelfde.
een oud type startmotor, met aparte relais.
wel zit op de koppeling een kort armpje.
ik heb trouwens een 1000hle uit 84
volgens mijn boekje, zit een verto koppeling in de mini vanaf modeljaar 82.
zal dus een verto moeten zijn, met een oud type startmotor.
zal wel een overgangs jaar zijn oid.
ik heb net even opgezocht.
tot in 86 werden de oude typen startmotoren gebruikt.
dus heb je een mini tussen 82 en 86 kan het voorkomen dat je een verto koppeling hebt, met de oude startmotr.
lekker duidelijk weer met die engelsen.!!
Om het nog ingewikkelder te maken is het mogelijk om de pre verto setup te gebruiken, lange koppelingsarm, vliegwiel met 107 tandjes en de 'nieuwe' pre engaged startmotor. Je moet dan wel gebruik maken van een spacer tussen startmotor en vliegwielhuis.


Alternatief is een andere starterkrans monteren met 129 tandjes.
Hier een artikel waar eea beschreven staat link
Ik denk dat je een bepaalde setup moet kiezen, verto of pre verto (waarbij de laatste meer mogelijkheden heeft), dan even tandjes tellen en de startmotor erbij zoeken die past.
Gebruik ook de bijhorende arm (kort = verto, lang = pre verto) omdat de throw iets scheelt (niet zelf nagemeten).
Ik heb het zelf wel geprobeerd, verto hulpcilinder, korte arm en bracket tegen een pre verto koppeling met grey clutch diaphragm maar het bracket waar de hulpcilinder op gemonteerd zat had wat moeite met de grijze plaat en vervormde. Inmiddels teruggebouwd naar volledig pre verto met hulpcilinder op het vliegwielhuis en lange arm en die setup is veel stijver.
bij mijn weten is een aantal jaren op de metro een Verto koppeling gebruikt met het oude type startmotor (ja, typisch engels
)
FWIW,
Theo van den Bogaard
Je moet ingelogd zijn om te reageren.