Mijn mini staat ook scheef maar dan anders!

Hey beste mensen!

We zijnsinds kort in het bezit van een mini. Het virus is ook bij ons uitgebroken.

Onlangs ontdekte ik echter iets vreemds. Mijn vrouw reed voor me in de mini. Toen ik erachter reed zag ik dat de mini scheef op de weg licht ( hij spoort niet recht).
Bij thuiskomst zag ik dat het linkerachterwiel verder naar buiten steekt dan het rechterachterwiel.
Ik ga er niet van uit dat alleen aan de linkerkant spoorverbreders zitten!

Weten jullie hoe dit kan en wat de oplossing kan zijn?

Alvast bedankt!

Bedoel je dat de mini rijdt, zoals een jonge hong loopt/rent?

ja precies, dus alsof de mini ietje de kont scheef heeft staan. Maar volgens mij komt dat dus doordat de linker achterwiel verder naar buiten staat. En hoe dit dan weer komt en kan worden opgelost is dan mijn vraag.

Om wat voor reden dan ook, een brede remtrommel aan
die kant???


Jan

heeft dat ook nx te maken met de parralleliteit van het voor- en achter subframe?

Die van mij heeft het ook een beetje en die van mijn zusje nog een beetje meer :+) Het ziet wel grappig uit als je er achter rijdt ;)

Ben ook wel benieuwd hoe dat zit, had ook al gedacht aan het feit dat de subframes niet in één lijn onder de mini zitten ofzo :?

Bedoel je daarmee dat als je erachter zit dat je ook de zijkant van de mini ziet? Dus dat het inderdaad lijkt of de mini compleet naar links held? Ik heb al achter heel veel mini's gezeten en ja, ze hebben het allemaal...

de voorwielen staan zeg maar niet recht voor de achterwielen, als de Mini rijdt lijkt ie idd schuin over de weg te gaan :+)

Inimini schreef:
Bedoel je daarmee dat als je erachter zit dat je ook de zijkant van de mini ziet? Dus dat het inderdaad lijkt of de mini compleet naar links held? Ik heb al achter heel veel mini's gezeten en ja, ze hebben het allemaal...



Ik dacht ook altijd dat dit slechts een goede Mini-gewoonte is! :)

Het kan allemaal heel grappig zijn, maar het hoort niet. Als de auto zo op de weg ligt is er iets mis met de uitlijning.

Inderdaad hebben veel Mini's het en het zal ook wel iets met de kwaliteit te maken hebben die is nooit denderend geweest.

Dennis

De engelsen noemen het crabbing, ooit in een
Mini World of mini magazine gelezen hoe te verhelpen.
Ben 't kwijt, sorry.

Jan

dit probleem had mijn mini ook, bleek dat er 1 draagarm achter helemaal versleten was. hij zocht zegmaar zijn eige weggetje over de weg en daarom ging mijn mini ongeveer in hondengang lope.je kan dit makkelijk controleren om ff op te krikken en dan voele of de band vast zit, dus als je ;m dan zegmaar naar binnen en buiten kan bewege is je draagarm aan revizie toe

Hey mensen bedankt voor de reacties!
Dat meer mensen dit hebben maakt mij echter niet blij.

Ik heb de Mini gisteren op de smeerput gezet en even goed gekeken. Dit zijn mijn bevindingen:

- de rechterkant staat naar binnen. De schokbreker zit hier vast tegen het frame/binnenspatbord.
Kan dit duiden op een kromme draagarm?

- verder lijkt het erop dat ook het subframe/corrosserie ook niet helemaal recht meer is. Als ik de afstand meet tussen buitenkant ophangpunt draagarm en buitenkant spatbord, meet ik rechts een kleine 6cm, links dikke 6 cm.

Kortom: volgens mij heeft de Mini een tik van rechts gehad op het achterwiel.
Ik denkt dat ik bij een schadeherstelbedrijf ga informeren of zij kunnen meten of het subrame/carosserie krom is en of dit te herstellen is.

Of heeft iemand anders nog een oplossing / mogelijkheid / idee?

Bedankt voor je reactie maar dit is voor mij niet even te meten.
Ik verwacht trouwens niet dat er verschil zit tussen voor en achter subframe. Het meer het idee dat het achterframe 'scheluw' is. Maar goed dat is meer een gevoel.

ik heb een afspraak gemaakt met een schadeherstelbedrijf. Vrijdag wordt ernaar gekeken.

ben bij het schadeherstelbedrijf geweest.
Volgens hen was de draagarm krom.
Ik ga dus deze binnenkort vervangen. Als dit is gebeurt moet de mini worden uitgelijnd.

Is het vervangen van de draagarm goed zelf te doen?

Vrijdag 19 januari 2007

Jahoor, alles vast zetten in omgekeerde volgorde als losmaken...dan is het zo gebeurd.
Nadeel kan zijn dat de boutjes waarmee de camber plaat vast zit, af kunnen breken doordat ze vastgeroest zitten.
Van te voren goed inspuiten (met kruipolie) en desnoods de brander erop...

Ik wil niet de expertise van het schadebedrijf in twijfel trekken maar de draagarm is van gietijzer, lijkt me heel moeilijk om die krom te krijgen. Als de mini er een tik op gehad krijg je eerder een probleem met het subframe dan een kromme draagarm lijkt mij.

Zaterdag 20 januari 2007

Leek mij ook wat stug... maar ja... schade herstel bedrijf mag je eigenlijk niet aan twijfelen heh... :?

als je draagarm krom is dan is er van het subframe ook niets meer over. meet het hart van het voorwiel naar het hart van het achterwiel eens op.als er veel verschil in zit kan dit meerdere oorzaken hebben.als het subframe scheef er onder zit is dit op te lossen door het subframe aan de kortst gemeten kant los te maken en er vulplaatjes tussen te steken het frame zit dan rechter en de mini spoort weer. zelfs bij nieuwe mini`s kom je ze tegen.wat ook kan is dat lagers in een draagarm zijn uitgesleten! ook is het mogelijk dat een ophangpunt van de as in de draagarm is weggerot.ook is het mogenlijk dat de as vast zit in de draagarm en in de ophanging in het subframe draait(moeren zijn daardoor gelost)is gemakkelijk te kontroleren door de mini in te (laten ) drukken en te kijken of de moer of de as in de moer bij de smeernippel draait ten opzichte van het subframe.ook kan de plaat waar het subframe tegen is geschroefd verrot zijn waardoor hij aan de kant waar de schokbreker het carosserie raakt verder naar achter komt.meet het toespoor of uitspoor van de achteras eens op.ga er eens mee naar een mini boer en niet naar een universeel schadebedrijf zij kennen de specifieke kneepjes van de mini niet ondanks dat het een topbedrijf is in schade. :?

Je moet ingelogd zijn om te reageren.