Gisteren wilde ik even rondje gaan rijden met de mini, draai ik net de straat uit, ineens vette knal en hoop herrie
Ik meteen weer terug naar huis, ff onderzocht blijkt me spruitstuk op het punt waar de uitlaat en spruitstuk bij elkaar komen afgebroken te zijn.
Maarja nu sta ik voor paar keuzes:
- 2e-hands spruitstuk kopen.
- Nieuw spruitstuk kopen.
- Een free-flow spruitstuk, en originele uitlaat aanpassen.
- Of meteen een Stage 1 kit kopen
maar wilde eigenlijk ff wat info hebben van mensen die hier wat meer verstand van hebben Ik ga liever voor een free-flow spruitstuk dan een 2e-hand of nieuw origineel spruitstuk. Dit ivm makkelijkere montage omdat het koppelen van spruitstuk en uitlaat onder de auto gebeurt en niet achter het blok.
Stel ik zou een free-flow kopen, heb ik dan nog wat meer aan te passen(lees afstellen) en scheelt dit in vermogen??
Of voor de vierde optie, een stage 1 kit, is dit makkelijk te monteren en scheelt dit echt in vermogen (merkbaar?) want vind het eigenlijk beetje zonde om mijn Peco-einddemper eronder uit te moeten halen om een minder mooie demper te moeten monteren
in principe kan ik wel het geld missen voor een stage 1 kit, maar wil graag weten of dit het echt waard is
bedankt vast!
Over stage 1 kits is veel te vinden met de search. Enige wat ik wel kwijt wil hierover is dat de kwaliteit van de kits hier en daar verschilt. Je kan natuurlijk ook gewoon alle delen (uitl.spr., uitlaat, filter, inl.spr.) los kopen, weet je zeker dat je beetje knap spul koopt en niet een oelie-oelie merk. En je hoeft het geld niet in 1 keer te spenderen. En je kan je Peco gewoon houden als dat al een mooier en wellicht iets groter ding is. Heb ik zelf ook.
Wat voor een Mini betreft het hier? Mijn Mini is een van de laatste carburateur modellen en die hadden een gescheiden in- en uitlaatspruitstuk. Dat is niet altijd zo. Als je een gecombineerd spruitstuk hebt, moet je als je een free-flow (LCB) koopt, ook nog het inslaatspruitstuk van een Metro o.i.d. hebben.
De Stage 1 is vrij makelijk te monteren, het uitlaatspruitstuk is wellicht nog het meest lastige en daar moet je toch al aan.
stage 1 is de moeite waard, vertel eens wat je nu voor motorke je erin hebt zitten...
Oke dank je voor de tip zat er zoiezo al aan te denken om alle onderdelen los te gaan kopen ook omdat ik graag de Peco wil behouden.
Was even vergeten te vermelden dat het om een Carburateur 1000cc mini gaat maar goed.
ben net zelf even bezig geweest zie hieronder voor het resultaat loshalen was nog aardig te doen, zie alleen tegen het monteren weer op
uitlaat + spruitstuk gedemonteerd. en nu de mini toch stilstaat, meteen maar even van het moment gebruik maken om me kleppendeksel te stralen en opnieuw te spuiten
dit was dus afgebroken
nog een close-up.
en hier mijn peco.
Je kan de kit gewoon in delen kopen. Wanneer je bankrekening het toelaat koop je iets goeds en zo bouw je langzaam een degelijke set-up op. Zo kan je nu een maniflow freeflow kopen en die passend maken op je peco. Je peco heeft (als ik de foto's goed zie) wel een small-bore aansluiting, dus om hem passend te krijgen moet je de tussenpijp in stapjes groter maken vanaf de einddemper naar het spruitstuk. Maar dit is netjes te doen als je kan lassen. En wanneer je peco ooit overlijdt koop je een demper met een iets grotere diameter en een passende linkpipe.
Je kan natuurlijk ook in 1 keer een goede stage 1 - kit kopen, met maniflow freeflow, goed luchtfilter, nette einddemper (bv peco met big-bore-aansluiting), passende linkpipe en een correcte naald en veer voor je carb. Kost wat meer maar dan hoef je niet te rommelen en heb je goed spul.
Als je je huidige set-up wilt behouden heb ik ook nog wel een std spruitstuk liggen zoals je al hebt, mag je gratis komen halen. Maar Vlijmen is wel een goed uurtje rijden hiervandaan, dus kijk maar.
ja zat er toch wel aan te denken om meteen maar goede set te gaan kopen. maar nog even over dat big-bore gedeelte. ik heb even hier op het forum gezocht en overal wordt afgeraden om een bigbore uitlaat op een 1000 te zetten dus wat is dan het beste.
wat voor veer en naald zou ik dan eventueel moeten halen als ik dan een geflowd inlaatspruitstuk aanschaf + betere filter?? of is dit kwestie van proberen?
en Rene, bedankt voor da aanieding, maar heb liever alles nieuw
ik heb op mijn 1000 een stage 1 kit zitten en dat is eigenlijk best wel voor een 1300 (largebore demper)
Maar ik heb gewoon een LCB al zeggen ze dat freeflow iets beter zou werken op een 1000cc. Maar dat terzijde het is wel handig dacht ik omdat ik misschien ook wel een andere motor moet gaan steken en dan gelijk voor een 1300 zou gaan.
Dus je moet het zo bekijken:
Ga je er ooit nog een 1300 inleggen ? Dan zoui k gelijk voor die LCB gaan, zoniet dan voor een freeflow
Wat de naald betreft, bij mij draait die nu wel goed met een gewone stage 1 naald ABD dacht ik.
grtz
je kunt deze toch ook wel lasse ? en ik zou ff kijken als ik jouw was of alle motorsteunen nog wel vast zitten en als de rubbers van de motor steunen nog goed zijn. kan best dat omdat die slecht zijn jouw spruitstuk is gescheurd.
ja heb laatst wel gezien dat een van mijn bovenste hondenbot bouten los zat, heb deze toen opnieuw aangedraaid. sindsdien zit ook mijn blok weer stevig vast. maarja ik denk toch dat ik dan voor een freeflow ga, ik heb voorlopig geen geld/tijd/ruimte/ervaring om een 1300 blokje erin te gaan hangen. dan maar kijken of we wat meer uit dit blokje kunnen krijgen
als ik nu dus een free-flow pak(small bore, toch?) en daar dan een small-bore linkpipe op zet. en dan achtereen een koppelstuk met een large bore demper, verlies ik dan geen vermogen? en kwa geluid zal het natuurlijk wel meer worden omdat er een grotere demper op zit??
Jelle87 schreef: je kunt deze toch ook wel lasse ?
In de theorie en praktijk valt het lassen van gietijzer behoorlijk tegen!
daar heb je speciale laselectrode voor
Lassen lijkt me moeilijker dan het vragen van een spruitstuk in gevraagd of op MP. Ik schat zo in dat er genoeg mensen (zoals ik ook) met een spruitstuk in de maag zitten wat zo nog jaren mee kan.
(wat trouwens niet wegneemt dat een Stage 1 veel leuker is )
maar als je een ander uitlaatspruitstuk steekt zal je ook je inlaat moeten veranderen he.
grtz
Jelle87 schreef: daar heb je speciale laselectrode voor
Het gaat niet om het vulmateriaal maar de (nog hogere) brosheid na het lassen door de materiaaltransitie...
Met warmtebehandelingen is dit te reduceren maar daar moet je flink wat literatuur op naslaan.
Lassen is niet rendabel voor een standaard struitstukje, omdat veel mensen ze hebben liggen na het monteren van een stage 1. Wat Molleke zou kunnen doen is aan Erik vragen of hij het spruitstuk wilt opsturen voor een kleine vergoeding, voor het verzenden van 6,20 euro en wat verpakking kun je niet gaan lassen denk ik zo.
anders heb ik ook nog wel een spruitstuk liggen als je wil?
is net zo 1 als dat van jouw.
Als je mij het bedrag betaald wat het verzenden kost dan komt het jouw richting op.
Dan ben je nog goedkoper uit denk ik.
grtz
ja dank je voor je aanbod, maar om vanuit belgie iets opgestuurd te krijgen kost het me wel wat meer dan vanuit nederland ik heb nu al een pm gestuurd naar Erik. even wachten tot hij heeft gereageerd.
Update: vandaag mij kleppendeksel laten stralen, ziet er weer uit als nieuw ik ga nog even kijken of ik hem gewoon metaal-kleur laat en meteen in de blanke lak zet, of dat ik 'm weer origineel zwart maak.
Blank metaal ziet er zeer netjes uit, hoef je niet te verbergen onder een laag zwarte verf. Als hij lelijk geoxideerd was zou ik het gewoon verven maar nu hoeft het niet.
Ongemerkt gaat er toch wel wat geld in zitten om een redelijke stage 1 te kopen(nieuw wel te verstaan)
Die spruitstukken kan je idd voor een habbekrats zo krijgen.
Ik heb er ook nog diverse liggen die, als ik de garage op ga ruimen toch echt de container ingaan... er is te weinig vraag naar...
Gisteren wilde ik even rondje gaan rijden met de mini, draai ik net de straat uit, ineens vette knal en hoop herrie
Ik ga liever voor een free-flow spruitstuk dan een 2e-hand of nieuw origineel spruitstuk. Dit ivm makkelijkere montage omdat het koppelen van spruitstuk en uitlaat onder de auto gebeurt en niet achter het blok.
Ik meteen weer terug naar huis, ff onderzocht blijkt me spruitstuk op het punt waar de uitlaat en spruitstuk bij elkaar komen afgebroken te zijn.
Maarja nu sta ik voor paar keuzes:
- 2e-hands spruitstuk kopen.
- Nieuw spruitstuk kopen.
- Een free-flow spruitstuk, en originele uitlaat aanpassen.
- Of meteen een Stage 1 kit kopen
maar wilde eigenlijk ff wat info hebben van mensen die hier wat meer verstand van hebben
Stel ik zou een free-flow kopen, heb ik dan nog wat meer aan te passen(lees afstellen) en scheelt dit in vermogen??
Of voor de vierde optie, een stage 1 kit, is dit makkelijk te monteren en scheelt dit echt in vermogen (merkbaar?) want vind het eigenlijk beetje zonde om mijn Peco-einddemper eronder uit te moeten halen om een minder mooie demper te moeten monteren
in principe kan ik wel het geld missen voor een stage 1 kit, maar wil graag weten of dit het echt waard is
bedankt vast!
Over stage 1 kits is veel te vinden met de search. Enige wat ik wel kwijt wil hierover is dat de kwaliteit van de kits hier en daar verschilt. Je kan natuurlijk ook gewoon alle delen (uitl.spr., uitlaat, filter, inl.spr.) los kopen, weet je zeker dat je beetje knap spul koopt en niet een oelie-oelie merk. En je hoeft het geld niet in 1 keer te spenderen. En je kan je Peco gewoon houden als dat al een mooier en wellicht iets groter ding is. Heb ik zelf ook.

Wat voor een Mini betreft het hier? Mijn Mini is een van de laatste carburateur modellen en die hadden een gescheiden in- en uitlaatspruitstuk. Dat is niet altijd zo. Als je een gecombineerd spruitstuk hebt, moet je als je een free-flow (LCB) koopt, ook nog het inslaatspruitstuk van een Metro o.i.d. hebben.
De Stage 1 is vrij makelijk te monteren, het uitlaatspruitstuk is wellicht nog het meest lastige en daar moet je toch al aan.
stage 1 is de moeite waard, vertel eens wat je nu voor motorke je erin hebt zitten...
Oke dank je voor de tip
zat er zoiezo al aan te denken om alle onderdelen los te gaan kopen ook omdat ik graag de Peco wil behouden.
maar goed.
loshalen was nog aardig te doen, zie alleen tegen het monteren weer op 





Was even vergeten te vermelden dat het om een Carburateur 1000cc mini gaat
ben net zelf even bezig geweest zie hieronder voor het resultaat
uitlaat + spruitstuk gedemonteerd. en nu de mini toch stilstaat, meteen maar even van het moment gebruik maken om me kleppendeksel te stralen en opnieuw te spuiten
dit was dus afgebroken
nog een close-up.
en hier mijn peco.
Je kan de kit gewoon in delen kopen. Wanneer je bankrekening het toelaat koop je iets goeds en zo bouw je langzaam een degelijke set-up op. Zo kan je nu een maniflow freeflow kopen en die passend maken op je peco. Je peco heeft (als ik de foto's goed zie) wel een small-bore aansluiting, dus om hem passend te krijgen moet je de tussenpijp in stapjes groter maken vanaf de einddemper naar het spruitstuk. Maar dit is netjes te doen als je kan lassen. En wanneer je peco ooit overlijdt koop je een demper met een iets grotere diameter en een passende linkpipe.
Je kan natuurlijk ook in 1 keer een goede stage 1 - kit kopen, met maniflow freeflow, goed luchtfilter, nette einddemper (bv peco met big-bore-aansluiting), passende linkpipe en een correcte naald en veer voor je carb. Kost wat meer maar dan hoef je niet te rommelen en heb je goed spul.
Als je je huidige set-up wilt behouden heb ik ook nog wel een std spruitstuk liggen zoals je al hebt, mag je gratis komen halen. Maar Vlijmen is wel een goed uurtje rijden hiervandaan, dus kijk maar.
Succes,
Erik
Ik heb nog een spruitstuk vor je liggen van een stage 1 kit. Dan heb je al een begin..... PM me maar als je interesse hebt.
Hier heb je de link: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=25919
De uitlaat verder,.... Heb ik ook nog....
René
ja zat er toch wel aan te denken om meteen maar goede set te gaan kopen. maar nog even over dat big-bore gedeelte. ik heb even hier op het forum gezocht en overal wordt afgeraden om een bigbore uitlaat op een 1000 te zetten
dus wat is dan het beste.

wat voor veer en naald zou ik dan eventueel moeten halen als ik dan een geflowd inlaatspruitstuk aanschaf + betere filter?? of is dit kwestie van proberen?
en Rene, bedankt voor da aanieding, maar heb liever alles nieuw
ik heb op mijn 1000 een stage 1 kit zitten en dat is eigenlijk best wel voor een 1300 (largebore demper)
Maar ik heb gewoon een LCB al zeggen ze dat freeflow iets beter zou werken op een 1000cc. Maar dat terzijde het is wel handig dacht ik omdat ik misschien ook wel een andere motor moet gaan steken en dan gelijk voor een 1300 zou gaan.
Dus je moet het zo bekijken:
Ga je er ooit nog een 1300 inleggen ? Dan zoui k gelijk voor die LCB gaan, zoniet dan voor een freeflow
Wat de naald betreft, bij mij draait die nu wel goed met een gewone stage 1 naald ABD dacht ik.
grtz
je kunt deze toch ook wel lasse ? en ik zou ff kijken als ik jouw was of alle motorsteunen nog wel vast zitten en als de rubbers van de motor steunen nog goed zijn. kan best dat omdat die slecht zijn jouw spruitstuk is gescheurd.
ja heb laatst wel gezien dat een van mijn bovenste hondenbot bouten los zat, heb deze toen opnieuw aangedraaid. sindsdien zit ook mijn blok weer stevig vast. maarja ik denk toch dat ik dan voor een freeflow ga, ik heb voorlopig geen geld/tijd/ruimte/ervaring om een 1300 blokje erin te gaan hangen. dan maar kijken of we wat meer uit dit blokje kunnen krijgen
als ik nu dus een free-flow pak(small bore, toch?) en daar dan een small-bore linkpipe op zet. en dan achtereen een koppelstuk met een large bore demper, verlies ik dan geen vermogen? en kwa geluid zal het natuurlijk wel meer worden omdat er een grotere demper op zit??
Jelle87 schreef:
je kunt deze toch ook wel lasse ?
In de theorie en praktijk valt het lassen van gietijzer behoorlijk tegen!
daar heb je speciale laselectrode voor
Lassen lijkt me moeilijker dan het vragen van een spruitstuk in gevraagd of op MP. Ik schat zo in dat er genoeg mensen (zoals ik ook) met een spruitstuk in de maag zitten wat zo nog jaren mee kan.
)
(wat trouwens niet wegneemt dat een Stage 1 veel leuker is
maar als je een ander uitlaatspruitstuk steekt zal je ook je inlaat moeten veranderen he.
grtz
Jelle87 schreef:
daar heb je speciale laselectrode voor
Het gaat niet om het vulmateriaal maar de (nog hogere) brosheid na het lassen door de materiaaltransitie...
Met warmtebehandelingen is dit te reduceren maar daar moet je flink wat literatuur op naslaan.
Lassen is niet rendabel voor een standaard struitstukje, omdat veel mensen ze hebben liggen na het monteren van een stage 1. Wat Molleke zou kunnen doen is aan Erik vragen of hij het spruitstuk wilt opsturen voor een kleine vergoeding, voor het verzenden van 6,20 euro en wat verpakking kun je niet gaan lassen denk ik zo.
anders heb ik ook nog wel een spruitstuk liggen als je wil?
is net zo 1 als dat van jouw.
Als je mij het bedrag betaald wat het verzenden kost dan komt het jouw richting op.
Dan ben je nog goedkoper uit denk ik.
grtz
ja dank je voor je aanbod, maar om vanuit belgie iets opgestuurd te krijgen kost het me wel wat meer dan vanuit nederland
ik heb nu al een pm gestuurd naar Erik. even wachten tot hij heeft gereageerd.
ik ga nog even kijken of ik hem gewoon metaal-kleur laat en meteen in de blanke lak zet, of dat ik 'm weer origineel zwart maak.

Update: vandaag mij kleppendeksel laten stralen, ziet er weer uit als nieuw
Blank metaal ziet er zeer netjes uit, hoef je niet te verbergen onder een laag zwarte verf. Als hij lelijk geoxideerd was zou ik het gewoon verven maar nu hoeft het niet.
Ongemerkt gaat er toch wel wat geld in zitten om een redelijke stage 1 te kopen(nieuw wel te verstaan)
Die spruitstukken kan je idd voor een habbekrats zo krijgen.
Ik heb er ook nog diverse liggen die, als ik de garage op ga ruimen toch echt de container ingaan... er is te weinig vraag naar...
Je moet ingelogd zijn om te reageren.