Karter druk,? ontsnappende lucht uit olie dop.

Waarde techneuten en vrienden,

Ik ben in het bezit van een 1000tje, echter ontsnapt er lucht tussen de olievuldop. Als je de dop eraf haalt komt er stoom uit (Dit was eerst niet). Achter het blok zit een redbullblikje vormig blikje met een slang naar de carb als ik deze slang eraf trek, dan komt hier de stoom uit en is de stoom uit de vuldop verdwenen. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Een nieuw blok erin zetten gaat mij zelf zeker niet lukken, en mijn spaarvarken is leeg....

Alvast weer bedankt!

Waarde Yo!,

weet je zeker dat het stoom is ? dan is er iets (waarschijnlijk een koppakking) lek. Als je die olievuldop opendoet en je kijkt naar binnen, wat zie je dan ? alles zwart en olieachtig ? of gelige smurrie (mayonaise - dat wijst dus op een lekke koppakking) ?

advies: compressie meten (of kop demonteren om de schade? op te nemen)

Als het geen stoom is maar alleen 'lucht' dan is het normaal dat die naar buiten wil, maar normaal is daar die slang naar de carburateur voor .. zit daar niks verstopt ?? (luchtfilter nog goed?)

HTH,
Theo van den Bogaard

Als ik de slang van het potje afhaal dat achter het blok zit, dat komt daar de "stoom" uit. Dan komt het dus niet bij de carb, die had ik eigenlijk al uitgesloten. Wie weet wat voor "potje" dit is, ik kan op het forum hier niets over vinden, en ja: Deze keer heb ik echt goed gezocht...

CMC
Dinsdag 13 april 2004

Dat potje is de carterventilatie, die zorgt voor afvoer van de overdruk in het carter door de dampen via de carburateur af te zuigen. In het potje bevindt zich een prop staalwol (beveiliging tegen terugslag).
Overdruk in het carter wordt i.h.a. veroorzaakt door slijtage van de zuigerveren (compressie 'lekt weg' langs de zuigers) of een kapotte koppakking (compressie 'lekt weg' tussen kop en blok van de cylinders naar de oliekanalen). Zoals Theo al zegt is compressie meten wat je moet doen om een oorzaak te kunnen aanwijzen.

Yo,

Alvast weer bedankt, kan ik dit potje ook eraf halen en / of openmaken, kan hier iets kapot aan zijn? Is die staalwol er uit te halen of te vervangen? De koppakking is reeds vervangen ook is er geen smurrie zichtbaar als je via de oliedop naar binnen kijkt... Het motortje blijft wel netjes stationair draaien als je tijdens het draaien die slang eraf haalt, bij een "normale" mini valt het motortje gelijk stil.

Wie o wie kan mij helpen?

Mijn getunede blokje lekt ook wat olie via de vuldop. Als ik het goed begrepen heb is dit normaal (tenminste voor een getunede motor als de mijne), het is deel van de carterontluchting en er onstaat altijd wat carterdruk. Voor een 1000-je zou ik ook denken dat de normale carterontluchting het moet kunnen redden, dus misschien ergens een verstopping.

CMC
Woensdag 14 april 2004

Afslaan/langzamer lopen als je de olievuldop erafhaalt duidt op een goede werking van de carterventilatie. Wat er dan gebeurt is dat er extra lucht wordt aangezogen, wat leidt tot een armer mengsel.
Als een motor niet afslaat, kan het ook zijn dat 'ie te rijk staat afgesteld, dus dat hoeft niet meteen te betekenen dat de ventilatie verstopt zit.

Je kunt het potje eraf halen om 'm van binnen schoon te maken (met ontvetter/benzine doorspoelen ofzo ?). Bij een 1000 is dat wat gepriegel om het boutje los te krijgen waar het achterdeksel + potje mee vast zit aan de motor, maar waar een wil is... :|

Zondag 14 januari 2007

Hey, bij lekt er ook redelijk wat olie uit de olie vul dop. Het gaat oom een 1275 cc metro blokje met een HIF 44 en openluchtfilter.

De compressie is op alle cilinders hetzelfde, namelijk 14 bar. Als ik tijdens een lopende motor de oliedop er af haal verandert het toerental niet, maar er komt wel iets lucht uit het vulgat. Ook zit er mayo onder de dop, maar dit komt denk ik door de korte stukjes die ik rij. (hoewel er net nieuwe olie in zit)

Uit bijde carterontluchtingen voel ik geen wind of tocht, ik weet ook niet of dit hoort. Heeft iemand enig idee hoe dit komt?

Thanx!

Maandag 15 januari 2007

net geconstateerd dat de olie er ook via de oliepeilstok uitloopt, en de 400 KM oude schakelaskering ook weer als een gek lekt.
Kan het zijn dat er op de een of andere reden veel te veel druk op het olie systeem staat wat deze symptonen veroorzaken?

Donderdag 22 februari 2007

Hier heb ik ook wel een vraagje over, dus jammer dat niemand nog een antwoord heeft gegeven op deze laatste vraag..
Bij mij lekt er ook olie via de vuldop en iets via de peilstok.. Moest ook de carterontluchting maar eens checken, nog niet gevonden waar die zit. Maar ik hoop niet dat mn motor er slecht aan toe is, want dan kan het ook toch?

Edit: iemand een foto van mijn carter + ontluchting? ik heb een 1000cc, maar wet niet precies waar dat ding zit dat ik moet checken :P

http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/test/1100goldseal.jpg

als je voor de auto staat is het dus aan de achterkant van je blok:
op de foto iets links boven de benzinepomp, tussen het uitlaatspruitstuk en de waterslang (in dit geval goudkleurig - meestal groen of zwart)

het gaat eigenlijk om overdruk in het carter: als de zuigers naar beneden gaan wordt de lucht in het carter/versnellingsbak samengeperst, als die lucht nergens heen kan (omdat bijvoorbeeld de ontluchting verstopt is) dan krijg je dus 'lekken' op de plaatsen waar de lucht het makkelijkst weg kan: peilstok; vuldop o.i.d.

HTH,
Theo van den Bogaard

Donderdag 22 februari 2007

Ja bij mij is die zwart ja, ik zal de slangen ernaar toe eens checken...

als de zuigers naar beneden gaan wordt de lucht in het carter/versnellingsbak samengeperst, als die lucht nergens heen kan (omdat bijvoorbeeld de ontluchting verstopt is) dan krijg je dus 'lekken' op de plaatsen waar de lucht het makkelijkst weg kan: peilstok; vuldop o.i.d.




Huh? Als er twee zuigers naar beneden gaan, gaan er toch ook twee omhoog? :?
Volgens mij zijn het de gecomprimeerde gassen die altijd een beetje langs de zuigerveren lekken. Dit zorgt voor de opbouw van druk in de sump met olielekkage als gevolg, dus gebruik je carterventilatie om deze gassen te 'venten'. Het liefst niet aan laten zuigen door de carb maar in een oilcatchtank ofzo...

Volgens mij zijn het de gecomprimeerde gassen die altijd een beetje langs de zuigerveren lekken



|:( je hebt volkomen gelijk natuurlijk

groetjes,
Theo van den Bogaard

Mini collegae,

Even ene vraag, ik ben reeds in het bezit van een andere mini, een carb Cooper uit '91. Echter zit er op het blok een koppelingshuis gemonteerd van een 1000cc, dit betekend dus dat ik maar 1 carterontluchter heb in plaats van 2. Tevens heb ik de compressie gemeten: zuiger 1:160, zuiger 2:125, zuiger 3:135 en zuiger 4:175. Volgens mij is dit niet goed, en moeten de waarden in iedergeval dicht bij elkaar zitten, kan dit met de extra carterontluchter te maken hebben?

Groet,

Yo!

hoogstwaarschijnlijk is je koppakking (tussen cilinder 2 en 3) stuk; niet noodzakelijk een gevolg van 1 carterontluchter .. je kan het gat openmaken op het aanwezige vliegwielhuis .. heb je alleen een passende ontluchter nodig.

groetjes,
Theo van den Bogaard

Kan iemand mij misschien ook vertellen of ik nu er een tweede carterontluchter bij moet maken, of kan ik het ook met een af, of verlies ik daardoor vermogen, of is het schadelijk voor de motor?

Je moet ingelogd zijn om te reageren.