otor (ach, af en toe nemen de toeren wel ineens af), maar heb wel het idee dat ik last heb van wat mayonaise bij de olievuldop... Maar misschien ook wel niet, want ik weet niet precies wat hier mee bedoeld wordt. Vandaar dat ik even een plaatje geschoten heb (zijn uiteraard klikbaar )
Het is een mayonnaise-achtige mix van (condens) vocht en olie.
Het ontstaat door het rijden van korte afstanden, gecombineerd met het niet goed warm rijden van de motor. Door te vroeg op het gas te gaan, ontstaat er onderdruk in het carter die de vorming van sludge sterk bevordert.
Sludge is slecht voor je motorblok. De olie verliest zijn smerende eigenschappen en al dat vocht (dat normaal uit de olie verdwijnt als die voldoende op temperatuur komt) richt ook schade aan.
Remedie is tweeledig: onmiddellijk je olie verversen en de motor regelmatig goed (en netjes....) warm rijden.
Bij de verbranding van je benzine komt ook vocht vrij. Als de motor op bedrijfstemperatuur is verdampt het grootste gedeelte van dat vocht en gaat mee met je uitlaatgassen. Als je korte stukken rijd en de motor niet op bedrijftemperatuur komt verdampt het vocht niet maar wordt het afgevoerd door de olie en blijft het in het blok. Hierdoor ontstaat die meuk/mayonaise die jij omschrijft en zet zich af tegen de bovenkant van het blok.
oke, maar als ik vaak korte stukken rijdt (4x in de week 20 km heen en smiddags 20 km terug en tussendoor door de stad toeren) hoe kan ik hem dan 'regelmatig' goed warm rijden? Dat is dan toch bijna niet te doen???
En ik zit even te zoeken, maar kan niet echt vinden hoe ik de olie in mn motorblok moet verversen.. Gezocht op "olie verversen". Enige uitleg? En hoeveel tijd kost dit gemiddeld?
Maar als ik hem nou ververs, hoeveel liter nieuwe olie moet ik klaar hebben staan??
Aangezien het niet om je koppakking lijkt te gaan heb ik je verhaal gesplit.
Laten we het hier aub houden op de sludge en niet over hoe je olie kan verversen Lees voor je vraag het gelinkte topic even wat beter door, want het antwoord staat er echt in....
Ik denk niet dat men met een klein stukje 20km bedoelt... Lijkt me dat de Mini dan toch wel warm is.
[Edit: Post aangepast, je had gelukkig zelf al beter gezocht ]
In een mini gaat ongeveer 5 liter olie. Het verversen kost iets van een half uurtje. Hij is redelijk snel leeg, maar hij moet nog even uitlekken. Daarna rustig vullen.
Je geeft zelf aan dat je ongeveer 20km rijdt per keer. Je kunt de mini in het weekend natuurlijk ook een keertje pakken en dan een stukje door de omgeving toeren en daarbij ook een stukje snelweg pakken.
ik vind 20 km toch niet echt een "stukje". de mini moet dan toch goed warm zijn. af en toe eens een stuk door rijden id natuurlijk goed, maar een keer of 6 in de week 20 km rijden lijkt me niet eens zo slecht, zoals nu gebeurd
Ja dat leek mij ook wel goed, en dat stukkie is nog over de snelweg ook, dus.... (alhoewel soms gaat het tegenwoordig op de snelweg langzamer dan binnendoor )
Pas op bij het olie verversen. Zet niet teveel kracht op je olieplug... Als je de schroefdraad sloopt duurt het langer dan een half uur...
(Gewoon de plug er weer in draaien met de hand, tot je niet meer verder kunt, dan pas met je dop kracht gaan zetten)
Zet samen met de olie trouwens ook een nieuwe oliefilter en een nieuwe koperen sluitring voor de plug klaar.
(O ja, Spaiky, nu je je deksel los hebt ook daar een nieuwe pakking tussen doen...)
mij liggen, maar volgens mij ontbreekt bij mij de betreffende plug, of is hij vervangen door een andere:
Oke, dan weet ik in ieder geval dat ik de juiste te pakken heb.... Nu maar hopen dat ik hem niet kapot draai
Dat lijkt wel een of andere CV plug ofzo... Creatief
Tja hij is eraf Kostte de nodige moeite, maar mijn carter is nu leeggelopen. Ik wil nu mijn oliefilter loshalen, maar kan ik een nieuwe gewoon halen bij een plaatselijke automaterialenzaak? Of moet dit persé bij een minicenter?
En datzelfde geldt voor de pakking onder mijn deksel. Ook bij de plaatselijke zaak, of weer alleen bij een minicenter?
Kostte de nodige moeite? Oei, hoop dat je hem er dan nog weer in krijgt...
Geen idee of je die spullen bij brezan kan krijgen... Minicentre is iig altijd prijs...
oliefilter zal lokale automaterialenboer/brezan zeker moeten hebben; kleppendekselpakking eigenlijk ook ..
groetjes,
Theo van den Bogaard
Alleen het begin was de nodige moeite Birdy, daarna was het prima draaien met de hand. Het begin zat muurvast..
Maar ben nu bezig met die filter (ondertussen ff opwarem binnen, tussen de Maartse buien door ) Maar kreeg hem niet los, dus maar een schroevendraaien in geslagen, nu loopt de olie eruit, maar krijg hem nog steeds niet los.. Moet schroevendraaier er zeker helemaal doorheen slaan en dan als 'draaistok' gebruiken zeker.. Hoop wel dat ik hem loskrijg, want morgenvroeg heb ik mn mini weer nodig
Oliefilter is idd redelijk unverseel, verkrijgbaar bij de meeste automaterialen zaken. Specialisten vragen hanteren vaak een hogere prijs...
IMO is het je reinste onzin om na elke keer dat je je kleppendeksel eraf haalt je pakking te vervangen. Weggegooid geld. Check op beschadiging, meestal is er niks mee aan de hand.
Je blok ziet er idd wat vet uit. Als hij nooit schoongemaakt wordt is dit normaal. De motor zweet wat olie uit. Maak het mooi schoon, mocht er binnen afzienbare tijd weer olie zichtbaar zijn, voer een compressietest uit.
Ja heb zojuist een nieuwe filter gehaald die ik erop ga zetten en dan ga ik de nieuwe olie er weer ingooien.
Heb een nieuwe pakking besteld, komt morgen als het goed is. Nog één keer rijden met de oude dan, maar deze is idd wel aan vervanging toe
Nog ideeën hoe ik de binnenkant van de deksel het beste kan schoonmaken? Eerst afnemen met toiletpapier o.i.d. en later helemaal schoonboenen met zeep en water??
Eerst afnemen met toiletpapier o.i.d. en later helemaal schoonboenen met zeep en water??
inderdaad met toiletpapier, keukenrol of oude lappen ... schoonmaken met water en zeep zou ik niet doen (het water was de boosdoener in de eerste plaats) met wat benzine o.i.d. op een oude lap kan je het heel goed schoon krijgen; als je er weer mee gaat rijden wordt het toch weer vet - en je gooit je olie daar ook door naar binnen ..
groetjes,
Theo van den Bogaard
Dat van dat water en zeep was ik ook geen echte voorstander van nee, gezien mijn problemen
Maar denk, vraag het toch ff, daar is het forum voor
otor (ach, af en toe nemen de toeren wel ineens af), maar heb wel het idee dat ik last heb van wat mayonaise bij de olievuldop... Maar misschien ook wel niet, want ik weet niet precies wat hier mee bedoeld wordt. Vandaar dat ik even een plaatje geschoten heb (zijn uiteraard klikbaar
)
[/url]
[/url]
[/url]
kema.nl/mini/IMG_0981.JPG]
kema.nl/mini/IMG_0982.JPG]
kema.nl/mini/IMG_0983.JPG]
Is dit de mayonaise waarover gesproken wordt? Of is dit gewoon iets wat ik eens goed moet schoonmaken? Want de hele onderkant/binnenkant van de kap zit er zo uit, zoals je kunt zien.. Beetje raar, maar hoort dit zo, of?
Dat noemen ze "sludge".
Het is een mayonnaise-achtige mix van (condens) vocht en olie.
Het ontstaat door het rijden van korte afstanden, gecombineerd met het niet goed warm rijden van de motor. Door te vroeg op het gas te gaan, ontstaat er onderdruk in het carter die de vorming van sludge sterk bevordert.
Sludge is slecht voor je motorblok. De olie verliest zijn smerende eigenschappen en al dat vocht (dat normaal uit de olie verdwijnt als die voldoende op temperatuur komt) richt ook schade aan.
Remedie is tweeledig: onmiddellijk je olie verversen en de motor regelmatig goed (en netjes....) warm rijden.
Bij de verbranding van je benzine komt ook vocht vrij. Als de motor op bedrijfstemperatuur is verdampt het grootste gedeelte van dat vocht en gaat mee met je uitlaatgassen. Als je korte stukken rijd en de motor niet op bedrijftemperatuur komt verdampt het vocht niet maar wordt het afgevoerd door de olie en blijft het in het blok. Hierdoor ontstaat die meuk/mayonaise die jij omschrijft en zet zich af tegen de bovenkant van het blok.
oke, maar als ik vaak korte stukken rijdt (4x in de week 20 km heen en smiddags 20 km terug en tussendoor door de stad toeren) hoe kan ik hem dan 'regelmatig' goed warm rijden? Dat is dan toch bijna niet te doen???
En ik zit even te zoeken, maar kan niet echt vinden hoe ik de olie in mn motorblok moet verversen.. Gezocht op "olie verversen". Enige uitleg? En hoeveel tijd kost dit gemiddeld?
even verder doorgezocht, toch iets gevonden:
link
Maar als ik hem nou ververs, hoeveel liter nieuwe olie moet ik klaar hebben staan??
Aangezien het niet om je koppakking lijkt te gaan heb ik je verhaal gesplit.
Lees voor je vraag het gelinkte topic even wat beter door, want het antwoord staat er echt in....
]
Laten we het hier aub houden op de sludge en niet over hoe je olie kan verversen
Ik denk niet dat men met een klein stukje 20km bedoelt... Lijkt me dat de Mini dan toch wel warm is.
[Edit: Post aangepast, je had gelukkig zelf al beter gezocht
In een mini gaat ongeveer 5 liter olie. Het verversen kost iets van een half uurtje. Hij is redelijk snel leeg, maar hij moet nog even uitlekken. Daarna rustig vullen.
Je geeft zelf aan dat je ongeveer 20km rijdt per keer. Je kunt de mini in het weekend natuurlijk ook een keertje pakken en dan een stukje door de omgeving toeren en daarbij ook een stukje snelweg pakken.
ik vind 20 km toch niet echt een "stukje". de mini moet dan toch goed warm zijn. af en toe eens een stuk door rijden id natuurlijk goed, maar een keer of 6 in de week 20 km rijden lijkt me niet eens zo slecht, zoals nu gebeurd
Ja dat leek mij ook wel goed, en dat stukkie is nog over de snelweg ook, dus.... (alhoewel soms gaat het tegenwoordig op de snelweg langzamer dan binnendoor
)
Pas op bij het olie verversen. Zet niet teveel kracht op je olieplug... Als je de schroefdraad sloopt duurt het langer dan een half uur...
(Gewoon de plug er weer in draaien met de hand, tot je niet meer verder kunt, dan pas met je dop kracht gaan zetten)
Zet samen met de olie trouwens ook een nieuwe oliefilter en een nieuwe koperen sluitring voor de plug klaar.
(O ja, Spaiky, nu je je deksel los hebt ook daar een nieuwe pakking tussen doen...)
mij liggen, maar volgens mij ontbreekt bij mij de betreffende plug, of is hij vervangen door een andere:
[/url]
kema.nl/mini/IMG_0989.JPG]
Zie ik dit goed, is dit de betreffende plug (en zo ja hoe krijg ik die dan los, want het is een vierkantenmoer) Of kijk ik verkeerd en heb ik iets anders te pakken?
Dat is de olieaftapplug; maar inderdaad is hij vervangen door een andere.
Voorzichtig met een Bahco of griptang (of bij een garage een passende vierkant-sleutel lenen) losdraaien.
(Als je schroefdraad naar de mallemoeren is weet Birdy een oplossing:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 931#295931 )
succes,
Theo van den Bogaard
Oke, dan weet ik in ieder geval dat ik de juiste te pakken heb.... Nu maar hopen dat ik hem niet kapot draai

Dat lijkt wel een of andere CV plug ofzo... Creatief
Tja hij is eraf
Kostte de nodige moeite, maar mijn carter is nu leeggelopen. Ik wil nu mijn oliefilter loshalen, maar kan ik een nieuwe gewoon halen bij een plaatselijke automaterialenzaak? Of moet dit persé bij een minicenter?
En datzelfde geldt voor de pakking onder mijn deksel. Ook bij de plaatselijke zaak, of weer alleen bij een minicenter?
Kostte de nodige moeite? Oei, hoop dat je hem er dan nog weer in krijgt...

Geen idee of je die spullen bij brezan kan krijgen... Minicentre is iig altijd prijs...
oliefilter zal lokale automaterialenboer/brezan zeker moeten hebben; kleppendekselpakking eigenlijk ook ..
groetjes,
Theo van den Bogaard
Alleen het begin was de nodige moeite Birdy, daarna was het prima draaien met de hand. Het begin zat muurvast..
) Maar kreeg hem niet los, dus maar een schroevendraaien in geslagen, nu loopt de olie eruit, maar krijg hem nog steeds niet los.. Moet schroevendraaier er zeker helemaal doorheen slaan en dan als 'draaistok' gebruiken zeker.. Hoop wel dat ik hem loskrijg, want morgenvroeg heb ik mn mini weer nodig

Maar ben nu bezig met die filter (ondertussen ff opwarem binnen, tussen de Maartse buien door
Oliefilter is idd redelijk unverseel, verkrijgbaar bij de meeste automaterialen zaken. Specialisten vragen hanteren vaak een hogere prijs...
IMO is het je reinste onzin om na elke keer dat je je kleppendeksel eraf haalt je pakking te vervangen. Weggegooid geld. Check op beschadiging, meestal is er niks mee aan de hand.
Je blok ziet er idd wat vet uit. Als hij nooit schoongemaakt wordt is dit normaal. De motor zweet wat olie uit. Maak het mooi schoon, mocht er binnen afzienbare tijd weer olie zichtbaar zijn, voer een compressietest uit.
gezien de foto's in een ander topic is deze wel aan vervanging toe
( http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 141#318141 )
groetjes,
Theo van den Bogaard
Ja heb zojuist een nieuwe filter gehaald die ik erop ga zetten en dan ga ik de nieuwe olie er weer ingooien.

Heb een nieuwe pakking besteld, komt morgen als het goed is. Nog één keer rijden met de oude dan, maar deze is idd wel aan vervanging toe
Nog ideeën hoe ik de binnenkant van de deksel het beste kan schoonmaken? Eerst afnemen met toiletpapier o.i.d. en later helemaal schoonboenen met zeep en water??
Eerst afnemen met toiletpapier o.i.d. en later helemaal schoonboenen met zeep en water??
inderdaad met toiletpapier, keukenrol of oude lappen ... schoonmaken met water en zeep zou ik niet doen (het water was de boosdoener in de eerste plaats) met wat benzine o.i.d. op een oude lap kan je het heel goed schoon krijgen; als je er weer mee gaat rijden wordt het toch weer vet - en je gooit je olie daar ook door naar binnen ..
groetjes,
Theo van den Bogaard
Dat van dat water en zeep was ik ook geen echte voorstander van nee, gezien mijn problemen

Maar denk, vraag het toch ff, daar is het forum voor
Je moet ingelogd zijn om te reageren.