lachen artikeltje..
Ik wist wel dat dit op zich al meer gedaan is maar dit is de eerste die je gewoon kan kopen (als je cash a plenty hebt).
die pullies zijn immidels wel wat versimpelt.
Simon (morspeed)heeft de aandrijving bij QED laten doen.. die bouwen vrij hippe 2 liter V6 hillclimb spulletjes.
matt (aka madmat) in australie heeft een turbo BMW 16 klepper.. lijkt me ook vrij eng.
als je de simpelste kit bouwt is het nog redelijk te betalen..(niet voor mij.. maarjah)
ganz geil jah :)" title="Evil" />
mega-pkaas uit die A blokken
dat wordt je motorkap uitbouwen...
hoeveel pk is het max wat er ooit uit een blok is getrokken (standaard A blok)?
en hoe lang duurde het voor het de soep in liep
als ik die pieken had, zou ik eerder de CRX motor erin hangen voor 5000 e, is 220 pk uit een 1.8 liter
Ik wou net zeggen... Vind zo'n bak dat leuk??
hanz schreef: als ik die pieken had, zou ik eerder de CRX motor erin hangen voor 5000 e, is 220 pk uit een 1.8 liter
Je zal een type R blok bedoelen...
Die zijn nooit in een CRX geleverd hoor...
dit ff ter zijde...
Pak dan meteen de 2.0 VTec uit de S2000!
Das ist pas geil jah!
Ik zou die motor gewoon in de S2000 laten zitten en daarmee gaan rijden
ik geloof nog steeds niet dat de rijeigenschappen er op vooruit gaan bij het verbouwen.
en als ik Echt geld (en tijd over) had wilde ik zoiets als www.kimini.com maar dan met een carbon monocoque i.p.v een buizen fame en 4wd..met een rx 8 blok op de achterbank
en iets minder lelijk
[size=75:oxxqzva9][Topics samengevoegd - Eelke][/size:oxxqzva9]
Ik ben nog niet helemaal klaar met mn turbo project maar loop helemaal warm voor de BMW K1100 cilinderkop conversie van specialist components.
Ik heb de manual besteld en gelezen en het lijkt met zo'n conversiekit (link) en een goed revisiebedrijf behoorlijk eenvoudig.
Kan iemand me een goed revisiebedrijf aanbevelen dat de volgende werkzaamheden kan verrichten?
Het volgende moet gebeuren:
-chemisch reinigen
-opboren tot 1380
-4 bolt centre main strap, boren, tappen en daarna lijnboren
-krukas laten slijpen naar de eerste overmaat
-balanceren
-ongebruikte oliekanalen en koelvloeistofkanalen dichtpersen met staf en blok vlakken zodat de zuigers flush vallen met de bovenkant van het blok
-1100LT cilinderkop moet wat aan gelast worden (aluminium)
-in de zuigers moeten zogenaamde cut-outs gefreest worden
Mmmmm, en ik denk dat ik het onderblok ook daar maar laat assembleren....
PM me maar want ik geloof dat er geen namen genoemd mogen worden (eigenlijk wel jammer want dan kan er een open discussie plaatsvinden over de geleverde kwaliteit maar dat is weer een heel ander issue)...anyway thanx in advance
Ik las gisteren dit item en sprak toevallig een jongen die veel aan tuning van Kevers heeft gedaan en die adviseerde een bedrijf in Cruquius (bij Haarlem), maar dat is wel wat ver van jou vandaan.
Dennis
pak de gouden gids, noteer een paar adressen van revisiebedrijven in je buurt en ga eens praten over wat je wilt en wat ze kunnen .. kom je er vlug genoeg achter; vraag ook een offerte op papier
bezint eer ge begint!!!! je hebt vast gezien wat Morspeed vraagt voor de conversie en Specialist Components lijkt dan een koopje..maar als je goed kijkt kom je denk ik tot een ander inzicht
een losse schatting voor het werk je even zo opsomt is ca 2000-2100 euro en dan heb nog niet eens een dure tent..
moet je nog maar het vertrouwen hebben dat het goed gedaan word
je hebt dan natuurlijk nog wat gaten te vullen:
carburatie?? inspuiting??
inlaat uitlaat??(NB:Ik heb een goed adres voor een stuk maatwerk in RVS, maar dan zoals het hoort.. reken tussen 700 en 1000 euro *slik*).
nokkenassen..BMW?? custom?? (schat uw kansen dat dat optimaal werkt op een nogal ander blok (B70.5xS70)vs (73.5x76mm).
ik schat dat uiteindelijk je gewoon minimaal net zo veel geld kwijt bent als een Arden 8 poorter (zo niet veel meer) en meer vermogen dan dat levert is gewoon onpractisch (maximaal zo'n beetje 165pk en 180NM koppel)
MOcht je er nog zin in hebben: mijns inziens heb je twee opties:
Morspeed in engeland maar die gaat je niet helpen als je met spullen van een concurent aankomt.
Een nederlandse competitie motoren bouwer (hoop dat je centjes hebt).. dus geen revisie bedrijf.
cheers
JR
Ik heb nu al een jaar een BMW kop(K100, 8klepper)liggen, maar ben wel van plan om zoveel mogelijk zelf te doen.
In principe kan elke revisie bedrijf het standaard werk aan het onderblok aan.
Het verschil wordt natuurlijk gemaakt in wat ze daarnaast kunnen.(en praten is wat anders dan doen)
Aan de cilinderkop moet ook nog een oliekanaal geboord worden en moeten de grote water/ oliekanalen afgedicht worden.
Vergeet ook niet dat je nieuwe zuigers nodig hebt.
De kanalen in het blok moet je tappen en dan draadeinden indraaien en afzagen.
Een RVS uitlaatspruitstuk is mooi, maar gewoon staal werkt ook prima. Dan gaat de prijs een stuk omlaag. Zeker als je nog met lasbochten gaatwerken en deze zelf aan elkaar hecht.
Wel vreemd dat wel de rampipes aanbieden voor op de throttle bodies, maar de throttle bodies zelf niet.
Jenvey throttle bodies zijn duur, maar die van motorfiets al een stuk minder (tweedehands dan). Dan heb je niks aan de rampipes.
Megasquirt erop (wel een zooi sensoren wat er dan bij komt). Verder zit in de cilinderkop de bevestiging voor de injectoren.
Met de nokkenassen kan je een beetje spelen als je verstelbare nokkenastandwielen hebt, daar valt genoeg mee terug te winnen. Dus dat de nokkenassen niet werken ben ik niet zo bang voor.
Oh, en dat ze speciaal vernier top pulleys door Kent cams laten maken, moet je gewoon negeren. Gewoon de vernier top pulleys van een Ford Pinto bestellen bij Kent cams zelf (wel 2x) en de 3de uit de Sierra van de buurman halen.
Verder kan je bij Morspeed alles los bestellen.
Blok aanpassen kon bij hem apart en hij heeft ook een uitlaatspruitstuk in de aanbieding. En die prijzen vind ik niet verkeerd.
Trouwens zijn kit is nauwelijks duurder.
Het blijft natuurlijk een junkyard oplossing dus moet je een beetje creatief zijn;)
Dan hoeft het eindresultaat ook niet perfect te zijn.
Hoe zeggen ze het ook alweer?
Je kan iets in een korte tijd maken, het goed maken en goedkoop maken, maar niet alle 3 te gelijkertijd.
ik denk als je aan zo'n project begint,
dat je die 2 poelies ook nog wel zelf kunt maken.
Er zijn universele getande poelies te koop,
hoef je alleen nog maar de asdiameter aan te passen en evt spiebaan te maken.
Ik stuur je eem PM over een revisiebedrijf in Uden.
maar wat is nou eigenlijk het doel er van. is het echt zoveel beter dan bijvoorbeeld een 7 poort kop? het is natuurlijk wel vrij uniek maar zijn het de kosten wel waard?
Het doel van deze conversie? Gewoon lekker bezig zijn en met techniek freubelen....hobby dus.
Of het beter is? Geen idee, wel relatief nieuw en dus leuker dan iets kant en klaars kopen.
Ik heb nog even gerekend aan de verspaningskosten en 2500eur lijkt me een hoge schatting, als ik de morespeed prijzen als richtprijs aanhou kom ik met m'n lijstje wensen aan 800eur. Ik zal er eens een mailtje aan wagen en informeren wat de kosten voor een geprepareerd en geassembleerd onderblok zijn bij Morespeed en Specialist Components.
Is de manual nog wat? Of is het gewoon de canadese website op papier?
Zoek eens op de forums van turbominis en minifinity op Engine_tuner en JohnK.
Dan wordt je een hoop wijzer.
@sander: kan je wat leveranciers van universele getande poelies PM?
Ik vind de (on)kosten geschat door joost ook wat te hoog. Je kunt het idd heel duur maken door alles nieuw te kopen/speciaal te [u:2i3pg92x]laten[/u:2i3pg92x] maken.
Een uitlaat/inlaat maken is goed te doen. 2e Hands TB kosten zoveel niet...
Voordat je eraan begint zou ik eerst zorgen dat je alles in huis hebt. Veel prettiger werken
De TB's en nokkenassen van de BMW zijn gewoon te gebruiken, andere injectoren lijken wel nodig omdat de standaard maar tot 130pk gaan.
De manual is handig, vooral als je aan een revisiebedrijf/motorbouwer uit wil leggen wat er moet gebeuren. Duidelijke foto's etc...alleen wel een beetje duur, zal wel niet zo lang meer duren voordat er pdf versie op internet rondslingerd
Omdat ik hem netjes heb gekocht kreeg ik wel een aanvulling per email over camtiming...das wel weer netjes.
Ik ken de websites, nu nog een bedrijf dat de werkzaamheden goed kan uitvoeren. Misschien dat er minibedrijven zijn die hier ervaring mee op willen doen en dit dan willen aanbieden...?
Aan de andere kant, zo groot zal die markt niet zijn
Als je revisiebedrijf kan vinden die ook wel eens vooroorlogse/zeldzame motoren (Bentley, Bugatti, Ferrari, Maserati) reviseert dan zit je goed.
Deze motoren hebben vaak ook specifieke bewerkingen nodig die niet in een pdf file op Internet te vinden zijn. Of zoek eens naar een tuner van kartmotoren, die zijn ook wel te porren voor dit soort klusjes.
Maar eigenlijk zijn de benodigde bewerkingen helemaal niet zo lastig (voor zover ik het in kan schatten)dus gewoon eens praten met een revisiebedrijf wat jou wat lijkt.
Maar als je met een turbo gaat rijden dan zou ik ernstig naar de versnellingsbak kijken. 180pk schijn je zo te hebben, maar dat houd de bak en diff niet lang.
Richard
ettore bugatti schreef: 180pk schijn je zo te hebben, maar dat houd de bak en diff niet lang.
Richard
Ja 180 Pk als je met hoge compressie gaat rijden. Dan is de boel sowieso niet meer heel betrouwbaar. Van het maximum wat de bak aankan waren jullie al lang op de hoogte . Had je maar geen mini purist moeten worden en een honda conversie moeten doen
Daan schreef: Had je maar geen mini purist moeten worden en een honda conversie moeten doen
Ach, het kan altijd erger met orginaliteit.
De sticker: "This mini is 100% free of BMW parts" zal er bij mij niet op kunnen.
qua verspanen is morspeed [i:8xskx4uv][u:8xskx4uv]erg[/u:8xskx4uv][/i:8xskx4uv] goedkoop vergeleken met nederlandse bedrijven. het revisie bedrijf hier wat mooi spul doet is ook vaak niet goedkoop.
en een goede tent is het nog waard ook.
het is heel lastig om dingen goed gedaan te krijgen en dingen als offset boren e.d. al helemaal maar ook honen e.d. is bijna een wetenschap op zich..
dingen als lijnboren is niet iets dat alle bedrijven kunnen overigens
700 euro voor een uitlaat is natuurlijk erg veel geld maar degene die ik in mijn handen heb gehad waren dan erg erg mooi en zeer net op op maat gemaakt (diep getrompt en met lugs en rvs veren dus dan scheurt het niet).
je moet het vooral doen maar onderschat de kosten niet
Hmm honen/offset boren stelt niet zo heel veel voor IMO. Heb het wel eens gezien. Je moet je de apparatuur hebben en het een paar keer gedaan hebben. Je mag aannemen dat als men die investering gemaakt heeft, ze er ook mee om kunnen gaan.
Over de uitlaat zou ik me het minst zorgen maken. Je neemt de flens van van de BMW, een paar lasbochten en tackt het aan elkaar. Vervolgens TIG/autogeen af laten lassen voor 30E per uur....
ik heb wel vaker iets in mijn handen gehad wat met een serdi ( kost echt wel geld) was gedaan maar wel helemaal Kl*te.
het is nog steeds erg afhankelijk van de persoon die achter de machine staat.
juist honen is echt vrij lastig.
overigens de SC mensen zijn wel erg behulpzaam..
[i:1zsrpuj0]sttttt ik heb net een 16 klepper bemachtigd[/i:1zsrpuj0]
gaat het dan toch beginnen!!!
gr daan
Hee Sir Y ...
Dus jij hebt dat blok voor mn neus weggekaapt wat op marktplaats stond
Wat is de spec van de motor die je gaat bouwen?
Ook Megasquirt? Geen rs cams?
Gr,
Bas
Tip: als je lid bent van het tmf kan je korting krijgen bij sc
yep! (gewoon meer geld geboden .. works everytime
er staat nog een 16v kop vrij kaal te koop in brugge voor 100 Eur btw.
de specs zijn heel mild 1330cc en ik wil eigelijk niet boven 7000 toeren maximaal. Ik ga dus kijken of de in en uitlaat zo kunnen worden afgesteld dat er wat extra midrange bijkomt. ik zit te denken aan kleinere primairies (4 in 1 zoals BMW zelf ook gebruikt maar wel langer). megaquirt natuurlijk met ik denk een enkel of eventueel dubbel ( ah la LMP)gasklephuis en een plenum met extra inlaat lengte voor het koppel omdat er geen gasklephuizen bij zitten.
ik zit er zelf aan te denken om de hiff 44 die ik heb te verbouwen tot een gasklephuis.. heb ik meteen een goede filter en inlaat kelk.
het is niet duidelijk of dit een LT of een rs versie is maar voor de 1100 maakt dit geloof ik niet uit (bij de 1200 wel).
ik john K gemailed.. ik dacht dat het een grapje was maar het is echt zo !! scheelt op dit soort bedragen wel echt wat.
Hier een link waar wat over de cams van de K1100 te lezen staat, er is wel verschil: link
Ligt er een beetje aan of je voor na of turbo gaat wat handig is. Morespeed kan ze trouwens voor je reprofilen
Ik ga zelf eerst de 16V na doen om ervaring met de conversie en megasquirt op te doen, daarna....(in de verre toekomst) de 8V turbo.
Suc6
Gefeliciteerd!
Toch wel leuk om te weten dat er meer mensen bezig zijn met dit idee.
als je kijkt naar de toerentallen moet je je wel afvragen of dit zo'n slimme keuze is voor een a-series blok. eigelijk wil je niet echt veel boven 7K draaien en zeker niet 8300. Ik zou juist de korte nokkenassen willen hebben. die levert in een 1100 LT nog steeds topvermogen bij 7700 wat nog eigelijk te veel is 103pk maar bij 6500 is het al 100 PK.. mijn doel is de hele curve op te schuiven maar links d.m.v een langer inlaat traject, betere zittingen en het opgeven van topvermogen..
RPM = ruins peoples motors
theoretisch zou je ongeveer 250pk met de aanwezige flow moeten kunnen halen bij 10.500 toeren. dat werkt dus niet in dit onderblok..
ik wil niet eens veel meer dan 130 pk want in tegenstelling tot de a series turbo boys (180-200pk!!)wil ik wel gewoon km's kunnen rijden.
tot 7000 toeren hoef je ook niet veel te verbouwen aan het onderblok.. en laten wel wel wezen..7000 ga je ook niet lang achter elkaar draaien
de claims van Morspeed lijken mij vrij enthousiast overigens. Volgens RB racing (die 320km/h hebben gehaald op Bonneville met een K1200 turbo)kan je met de standaard injectoren niet boven 130 pk uitkomen...
Ach misschien moeten we dan maar met een Hillman Imp aan de gang gaan. Qua motor is dat een beter uitgangspunt.
Een A-series heeft een grotere slag en cilinderinhoud dan een K1100. Daardoor zal het maximum vermogen en koppel bij een lager toerental komen als een K1100LT kop op een A-series blok wordt gezet. (een sw in een 998 heeft zijn maxmum vermogen toch ook veel later dan als die SW5 in een 1275 zit?)
Verder kan je door LCA van de nokkenassen veel beinvloeden.
Maar ik zou de LT profiel preferen boven een RS, omdat ik denk dat het in topvermogen niet zoveel scheelt, maar wel in prettiger koppelkromme. Natuurlijk heb ik dan weer RS nokkenassen
Morspeed gebruikt volgens mij geen std BMW injectoren (ik zag veel jenvey throttle bodies op zijn site). Waarschijnlijk heeft ie dan meer capaciteit qua injector. BMW gebruikt een vrij lage druk in de benzine rail (2,5 bar). Verhoog dit naar 3/3,5 bar en je kan er net iets meer pk's uit persen (alhoewel 145 wel heel erg de max zal zijn qua injectoren)
De aantrekkelijkheid van dit is dat je een goed lineair reagerende motor krijgt met een bak vermogen. Het vermogen wat je anders niet zonder turbo's, superchargers of racespecmotor kan krijgen.
Tja,
De standaard injectoren zijn wel makkelijk te vervangen door anderen. Ik heb al een setje op de kop getikt, nu nog ultrasoon laten reinigen.
Injectorkeuze: link
Ik hou voorlopig ook de LT cams, upgraden kan altijd nog.
Cheers,
Bas
Is het nog iets geworden met dit project?
Loop zelf ook met de gedachte om zo'n kopje in te bouwen
Ik heb een K100 (8klepper) al klaar liggen, moet alleen nog een Mini hebben.
In Nederland is trouwens 1 van de sponsoren er ook al mee bezig. In Engeland is de rage al kompleet losgeslagen.
Ik weet niet wat je specifiek wilt weten?
Wat ik eigenlijk wil weten is of deze conversie bevalt, heel blijft bij normaal weggebruik, doen ze moeilijk bij de apk, wat voor bedrag moet ik rekening houden
etc.etc.
Of toch gewoon een stage3 of een 7 poorter kopen.
Marcel
In de miniworld van januari en februari staat een artikel over de (om)bouw van een 16v kop. Het kan je een idee geven over de hoeveelheid werk en de daarbij horende kosten.
Daarnaast zijn er ook diverse bedrijven in de UK die komplete blokken incl. bak enz aanbieden. Prijzen beginnen vanaf de 4500 pond.
Deze conversie vraagt natuurlijk wat meer knutselactiviteiten dan een 7 poorter en veel meer dan een stage3.
Maar een BMW kop zit wel bovenaan qua vermogen en 'drivability'. Hoewel de betrouwbaarheid nog onbekend is, ik lees al verhalen over olielekkage.
Heel vaak wordt er met injectie gereden bij deze conversie, wat extra kosten meebrengt voor het aanpassen van het benzinesysteem (tank, terugloopleiding en pomp)en dan komt er ook nog kosten bij voor het motormanagment.
let wel dit is een BMW K1 motorfiets kop op een A series blok
http://www.miniman.com.au/bmw.htm
en deze die al in 1989 reed.
link
uuhm.. als ik toch meer tijd en geld had
[size=75:naj4dtfh][Foto te groot, link van gemaakt-Demelza][/size:naj4dtfh]
Die ben ik heel lang gelden al eens tegengekomen ja. Is wel alleen voor smallbore....
kijk eens aan. mijn 2 hobby's komen samen
.
leuk om te zien dat het kan
Demelza schreef:

[size=75:38ufigc6][Foto te groot, link van gemaakt-Demelza][/size:38ufigc6]
ACDSee;
dat ze toen al wisten dat BMW en Mini 1 zou worden later, maar toch blijft mijn mini bmw vrij
groeten Stefan
.. en wat kost een k-blokje/kop van zo'n b*w (op de sloop) ?
ik heb ook nog ergens een .pdf van een artikel over die conversie (in het archief).
FWIW,
Theo van den Bogaard
Blokjes staan te koop voor zo'n 1000 euro, dus een kop zal misschien de helft zijn....
grappig, ik wist dat niet.. raar dat niemand dat nu doet zulke dingen? en hoeveel power kan je er uit halen met zo'n bmw kop van een motor..

filmpjes?
Paul schreef:

Demelza":2otbgwx4]
[size=75:2otbgwx4][Foto te groot, link van gemaakt-Demelza][/size:2otbgwx4]
ACDSee;
link[/quote:2otbgwx4]
Wel gevoelig voor icing die carburateurs....
Ik heb hier ook meerdere keren over gelezen. Het is nog niet zo simpel en betrouwbaar als het lijkt. Vandaar dat het ook niet zo'n succes is geworden.
[size=75:2zqouqet][Topics samengevoegd - Eelke][/size:2zqouqet]
inclusief bak dta etc.
SirYun in een ander topic schreef:
erg leuk.
maar dit is ook wel grappig
link
BMW 16 klepper conversie.
gloep 8700 pond...
Voor meer info lees dit maar door http://www.minifinity.com/index.php?nam ... ic&t=35258
engine tuner is Morspeed zelf
wow!! 173 pk op een 1380

Hier nog een artikel over, volgens mij, dezelfde conversie:
link
lachen artikeltje..
Ik wist wel dat dit op zich al meer gedaan is maar dit is de eerste die je gewoon kan kopen (als je cash a plenty hebt).
die pullies zijn immidels wel wat versimpelt.
Simon (morspeed)heeft de aandrijving bij QED laten doen.. die bouwen vrij hippe 2 liter V6 hillclimb spulletjes.
matt (aka madmat) in australie heeft een turbo BMW 16 klepper.. lijkt me ook vrij eng.
als je de simpelste kit bouwt is het nog redelijk te betalen..(niet voor mij.. maarjah)
ganz geil jah
:)" title="Evil" />



mega-pkaas uit die A blokken
dat wordt je motorkap uitbouwen...
hoeveel pk is het max wat er ooit uit een blok is getrokken (standaard A blok)?
en hoe lang duurde het voor het de soep in liep
als ik die pieken had, zou ik eerder de CRX motor erin hangen voor 5000 e, is 220 pk uit een 1.8 liter
Ik wou net zeggen... Vind zo'n bak dat leuk??
hanz schreef:
als ik die pieken had, zou ik eerder de CRX motor erin hangen voor 5000 e, is 220 pk uit een 1.8 liter
Je zal een type R blok bedoelen...
Die zijn nooit in een CRX geleverd hoor...
dit ff ter zijde...
Pak dan meteen de 2.0 VTec uit de S2000!
Das ist pas geil jah!
Ik zou die motor gewoon in de S2000 laten zitten en daarmee gaan rijden

ik geloof nog steeds niet dat de rijeigenschappen er op vooruit gaan bij het verbouwen.
en als ik Echt geld (en tijd over) had wilde ik zoiets als
www.kimini.com maar dan met een carbon monocoque i.p.v een buizen fame en 4wd..met een rx 8 blok op de achterbank
en iets minder lelijk
[size=75:oxxqzva9][Topics samengevoegd - Eelke][/size:oxxqzva9]

Ik ben nog niet helemaal klaar met mn turbo project maar loop helemaal warm voor de BMW K1100 cilinderkop conversie van specialist components.
Ik heb de manual besteld en gelezen en het lijkt met zo'n conversiekit (link) en een goed revisiebedrijf behoorlijk eenvoudig.
Kan iemand me een goed revisiebedrijf aanbevelen dat de volgende werkzaamheden kan verrichten?
Het volgende moet gebeuren:
-chemisch reinigen
-opboren tot 1380
-4 bolt centre main strap, boren, tappen en daarna lijnboren
-krukas laten slijpen naar de eerste overmaat
-balanceren
-ongebruikte oliekanalen en koelvloeistofkanalen dichtpersen met staf en blok vlakken zodat de zuigers flush vallen met de bovenkant van het blok
-1100LT cilinderkop moet wat aan gelast worden (aluminium)
-in de zuigers moeten zogenaamde cut-outs gefreest worden
Mmmmm, en ik denk dat ik het onderblok ook daar maar laat assembleren....
PM me maar want ik geloof dat er geen namen genoemd mogen worden (eigenlijk wel jammer want dan kan er een open discussie plaatsvinden over de geleverde kwaliteit maar dat is weer een heel ander issue)...anyway thanx in advance
Ik las gisteren dit item en sprak toevallig een jongen die veel aan tuning van Kevers heeft gedaan en die adviseerde een bedrijf in Cruquius (bij Haarlem), maar dat is wel wat ver van jou vandaan.
Dennis
pak de gouden gids, noteer een paar adressen van revisiebedrijven in je buurt en ga eens praten over wat je wilt en wat ze kunnen .. kom je er vlug genoeg achter; vraag ook een offerte op papier
vergelijk websites van bijvoorbeeld:
http://www.ibw.nl/ebmr/
http://www.evmr.nl/
.. dan weet je al welke je kan overslaan ?!
HTH,
Theo van den Bogaard
hallo
bezint eer ge begint!!!! je hebt vast gezien wat Morspeed vraagt voor de conversie en Specialist Components lijkt dan een koopje..maar als je goed kijkt kom je denk ik tot een ander inzicht
een losse schatting voor het werk je even zo opsomt is ca 2000-2100 euro en dan heb nog niet eens een dure tent..
moet je nog maar het vertrouwen hebben dat het goed gedaan word
je hebt dan natuurlijk nog wat gaten te vullen:
carburatie?? inspuiting??
inlaat uitlaat??(NB:Ik heb een goed adres voor een stuk maatwerk in RVS, maar dan zoals het hoort.. reken tussen 700 en 1000 euro *slik*).
nokkenassen..BMW?? custom?? (schat uw kansen dat dat optimaal werkt op een nogal ander blok (B70.5xS70)vs (73.5x76mm).
ik schat dat uiteindelijk je gewoon minimaal net zo veel geld kwijt bent als een Arden 8 poorter (zo niet veel meer) en meer vermogen dan dat levert is gewoon onpractisch (maximaal zo'n beetje 165pk en 180NM koppel)
MOcht je er nog zin in hebben: mijns inziens heb je twee opties:
Morspeed in engeland maar die gaat je niet helpen als je met spullen van een concurent aankomt.
Een nederlandse competitie motoren bouwer (hoop dat je centjes hebt).. dus geen revisie bedrijf.
cheers
JR
Ik heb nu al een jaar een BMW kop(K100, 8klepper)liggen, maar ben wel van plan om zoveel mogelijk zelf te doen.
In principe kan elke revisie bedrijf het standaard werk aan het onderblok aan.
Het verschil wordt natuurlijk gemaakt in wat ze daarnaast kunnen.(en praten is wat anders dan doen)
Aan de cilinderkop moet ook nog een oliekanaal geboord worden en moeten de grote water/ oliekanalen afgedicht worden.
Vergeet ook niet dat je nieuwe zuigers nodig hebt.
De kanalen in het blok moet je tappen en dan draadeinden indraaien en afzagen.
Een RVS uitlaatspruitstuk is mooi, maar gewoon staal werkt ook prima. Dan gaat de prijs een stuk omlaag. Zeker als je nog met lasbochten gaatwerken en deze zelf aan elkaar hecht.
Wel vreemd dat wel de rampipes aanbieden voor op de throttle bodies, maar de throttle bodies zelf niet.
Jenvey throttle bodies zijn duur, maar die van motorfiets al een stuk minder (tweedehands dan). Dan heb je niks aan de rampipes.
Megasquirt erop (wel een zooi sensoren wat er dan bij komt). Verder zit in de cilinderkop de bevestiging voor de injectoren.
Met de nokkenassen kan je een beetje spelen als je verstelbare nokkenastandwielen hebt, daar valt genoeg mee terug te winnen. Dus dat de nokkenassen niet werken ben ik niet zo bang voor.
Oh, en dat ze speciaal vernier top pulleys door Kent cams laten maken, moet je gewoon negeren. Gewoon de vernier top pulleys van een Ford Pinto bestellen bij Kent cams zelf (wel 2x) en de 3de uit de Sierra van de buurman halen.
Verder kan je bij Morspeed alles los bestellen.
Blok aanpassen kon bij hem apart en hij heeft ook een uitlaatspruitstuk in de aanbieding. En die prijzen vind ik niet verkeerd.
Trouwens zijn kit is nauwelijks duurder.
Het blijft natuurlijk een junkyard oplossing dus moet je een beetje creatief zijn;)
Dan hoeft het eindresultaat ook niet perfect te zijn.
Hoe zeggen ze het ook alweer?
Je kan iets in een korte tijd maken, het goed maken en goedkoop maken, maar niet alle 3 te gelijkertijd.
Ik ben benieuwd.
Richard
Bij morspeed kun je zien waar de kit uit bestaat:
http://morspeed.co.uk/16v%20kits.htm
ik denk als je aan zo'n project begint,
dat je die 2 poelies ook nog wel zelf kunt maken.
Er zijn universele getande poelies te koop,
hoef je alleen nog maar de asdiameter aan te passen en evt spiebaan te maken.
Ik stuur je eem PM over een revisiebedrijf in Uden.
maar wat is nou eigenlijk het doel er van. is het echt zoveel beter dan bijvoorbeeld een 7 poort kop? het is natuurlijk wel vrij uniek maar zijn het de kosten wel waard?
Het doel van deze conversie? Gewoon lekker bezig zijn en met techniek freubelen....hobby dus.

Of het beter is? Geen idee, wel relatief nieuw en dus leuker dan iets kant en klaars kopen.
Ik heb nog even gerekend aan de verspaningskosten en 2500eur lijkt me een hoge schatting, als ik de morespeed prijzen als richtprijs aanhou kom ik met m'n lijstje wensen aan 800eur. Ik zal er eens een mailtje aan wagen en informeren wat de kosten voor een geprepareerd en geassembleerd onderblok zijn bij Morespeed en Specialist Components.
Is de manual nog wat? Of is het gewoon de canadese website op papier?
Zoek eens op de forums van turbominis en minifinity op Engine_tuner en JohnK.
Dan wordt je een hoop wijzer.
@sander: kan je wat leveranciers van universele getande poelies PM?
Ik vind de (on)kosten geschat door joost ook wat te hoog. Je kunt het idd heel duur maken door alles nieuw te kopen/speciaal te [u:2i3pg92x]laten[/u:2i3pg92x] maken.

Een uitlaat/inlaat maken is goed te doen. 2e Hands TB kosten zoveel niet...
Voordat je eraan begint zou ik eerst zorgen dat je alles in huis hebt. Veel prettiger werken
De TB's en nokkenassen van de BMW zijn gewoon te gebruiken, andere injectoren lijken wel nodig omdat de standaard maar tot 130pk gaan.

De manual is handig, vooral als je aan een revisiebedrijf/motorbouwer uit wil leggen wat er moet gebeuren. Duidelijke foto's etc...alleen wel een beetje duur, zal wel niet zo lang meer duren voordat er pdf versie op internet rondslingerd
Omdat ik hem netjes heb gekocht kreeg ik wel een aanvulling per email over camtiming...das wel weer netjes.
Ik ken de websites, nu nog een bedrijf dat de werkzaamheden goed kan uitvoeren. Misschien dat er minibedrijven zijn die hier ervaring mee op willen doen en dit dan willen aanbieden...?
Aan de andere kant, zo groot zal die markt niet zijn
Als je revisiebedrijf kan vinden die ook wel eens vooroorlogse/zeldzame motoren (Bentley, Bugatti, Ferrari, Maserati) reviseert dan zit je goed.
Deze motoren hebben vaak ook specifieke bewerkingen nodig die niet in een pdf file op Internet te vinden zijn. Of zoek eens naar een tuner van kartmotoren, die zijn ook wel te porren voor dit soort klusjes.
Maar eigenlijk zijn de benodigde bewerkingen helemaal niet zo lastig (voor zover ik het in kan schatten)dus gewoon eens praten met een revisiebedrijf wat jou wat lijkt.
Maar als je met een turbo gaat rijden dan zou ik ernstig naar de versnellingsbak kijken. 180pk schijn je zo te hebben, maar dat houd de bak en diff niet lang.
Richard
ettore bugatti schreef:
. Had je maar geen mini purist moeten worden en een honda conversie moeten doen 
180pk schijn je zo te hebben, maar dat houd de bak en diff niet lang.
Richard
Ja 180 Pk als je met hoge compressie gaat rijden. Dan is de boel sowieso niet meer heel betrouwbaar. Van het maximum wat de bak aankan waren jullie al lang op de hoogte
Daan schreef:

Had je maar geen mini purist moeten worden en een honda conversie moeten doen
Ach, het kan altijd erger met orginaliteit.
De sticker: "This mini is 100% free of BMW parts" zal er bij mij niet op kunnen.
qua verspanen is morspeed [i:8xskx4uv][u:8xskx4uv]erg[/u:8xskx4uv][/i:8xskx4uv] goedkoop vergeleken met nederlandse bedrijven. het revisie bedrijf hier wat mooi spul doet is ook vaak niet goedkoop.
en een goede tent is het nog waard ook.
het is heel lastig om dingen goed gedaan te krijgen en dingen als offset boren e.d. al helemaal maar ook honen e.d. is bijna een wetenschap op zich..
dingen als lijnboren is niet iets dat alle bedrijven kunnen overigens
700 euro voor een uitlaat is natuurlijk erg veel geld maar degene die ik in mijn handen heb gehad waren dan erg erg mooi en zeer net op op maat gemaakt (diep getrompt en met lugs en rvs veren dus dan scheurt het niet).
je moet het vooral doen maar onderschat de kosten niet
Hmm honen/offset boren stelt niet zo heel veel voor IMO. Heb het wel eens gezien. Je moet je de apparatuur hebben en het een paar keer gedaan hebben. Je mag aannemen dat als men die investering gemaakt heeft, ze er ook mee om kunnen gaan.
Over de uitlaat zou ik me het minst zorgen maken. Je neemt de flens van van de BMW, een paar lasbochten en tackt het aan elkaar. Vervolgens TIG/autogeen af laten lassen voor 30E per uur....
ik heb wel vaker iets in mijn handen gehad wat met een serdi ( kost echt wel geld) was gedaan maar wel helemaal Kl*te.
het is nog steeds erg afhankelijk van de persoon die achter de machine staat.
juist honen is echt vrij lastig.
overigens de SC mensen zijn wel erg behulpzaam..
[i:1zsrpuj0]sttttt ik heb net een 16 klepper bemachtigd[/i:1zsrpuj0]
gr daan
Hee Sir Y ...

Dus jij hebt dat blok voor mn neus weggekaapt wat op marktplaats stond
Wat is de spec van de motor die je gaat bouwen?
Ook Megasquirt? Geen rs cams?
Gr,
Bas
Tip: als je lid bent van het tmf kan je korting krijgen bij sc
yep! (gewoon meer geld geboden
.. works everytime

er staat nog een 16v kop vrij kaal te koop in brugge voor 100 Eur btw.
de specs zijn heel mild 1330cc en ik wil eigelijk niet boven 7000 toeren maximaal. Ik ga dus kijken of de in en uitlaat zo kunnen worden afgesteld dat er wat extra midrange bijkomt. ik zit te denken aan kleinere primairies (4 in 1 zoals BMW zelf ook gebruikt maar wel langer). megaquirt natuurlijk met ik denk een enkel of eventueel dubbel ( ah la LMP)gasklephuis en een plenum met extra inlaat lengte voor het koppel omdat er geen gasklephuizen bij zitten.
ik zit er zelf aan te denken om de hiff 44 die ik heb te verbouwen tot een gasklephuis.. heb ik meteen een goede filter en inlaat kelk.
het is niet duidelijk of dit een LT of een rs versie is maar voor de 1100 maakt dit geloof ik niet uit (bij de 1200 wel).
ik john K gemailed.. ik dacht dat het een grapje was maar het is echt zo !! scheelt op dit soort bedragen wel echt wat.
Hier een link waar wat over de cams van de K1100 te lezen staat, er is wel verschil:
link
Ligt er een beetje aan of je voor na of turbo gaat wat handig is. Morespeed kan ze trouwens voor je reprofilen
Ik ga zelf eerst de 16V na doen om ervaring met de conversie en megasquirt op te doen, daarna....(in de verre toekomst) de 8V turbo.
Suc6
Gefeliciteerd!
Toch wel leuk om te weten dat er meer mensen bezig zijn met dit idee.
als je kijkt naar de toerentallen moet je je wel afvragen of dit zo'n slimme keuze is voor een a-series blok. eigelijk wil je niet echt veel boven 7K draaien en zeker niet 8300. Ik zou juist de korte nokkenassen willen hebben. die levert in een 1100 LT nog steeds topvermogen bij 7700 wat nog eigelijk te veel is 103pk maar bij 6500 is het al 100 PK.. mijn doel is de hele curve op te schuiven maar links d.m.v een langer inlaat traject, betere zittingen en het opgeven van topvermogen..

RPM = ruins peoples motors
theoretisch zou je ongeveer 250pk met de aanwezige flow moeten kunnen halen bij 10.500 toeren. dat werkt dus niet in dit onderblok..
ik wil niet eens veel meer dan 130 pk want in tegenstelling tot de a series turbo boys (180-200pk!!)wil ik wel gewoon km's kunnen rijden.
tot 7000 toeren hoef je ook niet veel te verbouwen aan het onderblok.. en laten wel wel wezen..7000 ga je ook niet lang achter elkaar draaien
de claims van Morspeed lijken mij vrij enthousiast overigens. Volgens RB racing (die 320km/h hebben gehaald op Bonneville met een K1200 turbo)kan je met de standaard injectoren niet boven 130 pk uitkomen...
Ach misschien moeten we dan maar met een Hillman Imp aan de gang gaan. Qua motor is dat een beter uitgangspunt.
Een A-series heeft een grotere slag en cilinderinhoud dan een K1100. Daardoor zal het maximum vermogen en koppel bij een lager toerental komen als een K1100LT kop op een A-series blok wordt gezet. (een sw in een 998 heeft zijn maxmum vermogen toch ook veel later dan als die SW5 in een 1275 zit?)
Verder kan je door LCA van de nokkenassen veel beinvloeden.
Maar ik zou de LT profiel preferen boven een RS, omdat ik denk dat het in topvermogen niet zoveel scheelt, maar wel in prettiger koppelkromme. Natuurlijk heb ik dan weer RS nokkenassen
Morspeed gebruikt volgens mij geen std BMW injectoren (ik zag veel jenvey throttle bodies op zijn site). Waarschijnlijk heeft ie dan meer capaciteit qua injector. BMW gebruikt een vrij lage druk in de benzine rail (2,5 bar). Verhoog dit naar 3/3,5 bar en je kan er net iets meer pk's uit persen (alhoewel 145 wel heel erg de max zal zijn qua injectoren)
De aantrekkelijkheid van dit is dat je een goed lineair reagerende motor krijgt met een bak vermogen. Het vermogen wat je anders niet zonder turbo's, superchargers of racespecmotor kan krijgen.
Tja,
De standaard injectoren zijn wel makkelijk te vervangen door anderen. Ik heb al een setje op de kop getikt, nu nog ultrasoon laten reinigen.
Injectorkeuze:
link
Ik hou voorlopig ook de LT cams, upgraden kan altijd nog.
Cheers,
Bas
Is het nog iets geworden met dit project?
Loop zelf ook met de gedachte om zo'n kopje in te bouwen
Ik heb een K100 (8klepper) al klaar liggen, moet alleen nog een Mini hebben.
In Nederland is trouwens 1 van de sponsoren er ook al mee bezig. In Engeland is de rage al kompleet losgeslagen.
Ik weet niet wat je specifiek wilt weten?
Wat ik eigenlijk wil weten is of deze conversie bevalt, heel blijft bij normaal weggebruik, doen ze moeilijk bij de apk, wat voor bedrag moet ik rekening houden
etc.etc.
Of toch gewoon een stage3 of een 7 poorter kopen.
Marcel
In de miniworld van januari en februari staat een artikel over de (om)bouw van een 16v kop. Het kan je een idee geven over de hoeveelheid werk en de daarbij horende kosten.
Daarnaast zijn er ook diverse bedrijven in de UK die komplete blokken incl. bak enz aanbieden. Prijzen beginnen vanaf de 4500 pond.
Voor praktijkervaringen moet je hier maar kijken/zoeken:
http://www.efiminis.olicentral.com/index.php
Deze conversie vraagt natuurlijk wat meer knutselactiviteiten dan een 7 poorter en veel meer dan een stage3.
Maar een BMW kop zit wel bovenaan qua vermogen en 'drivability'. Hoewel de betrouwbaarheid nog onbekend is, ik lees al verhalen over olielekkage.
Heel vaak wordt er met injectie gereden bij deze conversie, wat extra kosten meebrengt voor het aanpassen van het benzinesysteem (tank, terugloopleiding en pomp)en dan komt er ook nog kosten bij voor het motormanagment.
Paginering
Je moet ingelogd zijn om te reageren.