Cilinders boren of niet?

Om het een en ander wat te verduidelijken hier mijn historie:

Een jaar geleden kocht ik mijn tweede mini. Hierin zit een 1275cc carb. blok met stage 1 pakket. Volgens het taxatierapport wat ik erbij kreeg zit er een in +/- 2002 gereviceerde versnellingsbak+cilinderkop op. Het motortje liep en loopt nog steeds prachtig. Nu er ongeveer 5 a 6000 km. ermee gereden is vond ik dat het olieverbruik toch wel erg snel toenam. :( Het vreemde is dat ik totaal nooit geen wolkje rook uit mijn uitlaat zie en deze geen druppel lekt. Dus een compressietest......deze wees uit dat al mijn cilinders 1100kpa hadden. (zeer nette waarde).

Toen heb ik besloten mijn valve seals te vervangen, echter na het koplichten viel mij het volgende op:
Als ik door mijn cilinders heen keek kan ik tussen de wand en de zuiger met gemak de zuigerveren zien zitten. :? Een voelermaatje 50 kan ik er ook makkelijk tussenstoppen!

Ik neem aan dat dit niet normaal is, maar wil even zekerheid omdat ik verder niets merk van dit probleem.

Dus graag jullie mening.
Alvast bedankt voor jullie hulp!

Zolang er geen groeven in de cilinder zitten zou ik me er voorlopig nog niet zo druk om maken.

Waren de klep seals erg hard? Dan zal het verschil al merkbaar zijn qua verbruik.

Vullen met 20W50 olie en rijden weer.

is het niet zo dat de olieschraapveren het enige zijn wat je cylinderwand mag raken?
als je naar beneden kan kijken dan lijkt mij dat toch reden tot zorg, ik heb er zelf nog nooit van gehoord...

Vincent schreef:
is het niet zo dat de olieschraapveren het enige zijn wat je cylinderwand mag raken?
als je naar beneden kan kijken dan lijkt mij dat toch reden tot zorg, ik heb er zelf nog nooit van gehoord...



## kun je dan van bovenaf kijkend ('vanaf de koppakkingkant') LANGS de zuigers heen de krukas of de carterpan zien???
**nee** toch??

als de zuigerveren de cylinderwand niet zouden hoeven raken, waarom zouden ze dan gemonteerd worden..?? kun je ze net zo goed weglaten.

ik kan het me ook niet voorstellen, lijkt me dat je dan ook geen compressie meer hebt
in mijn ogen is dit onmogelijk,
of je moet een 12755 blok hebben met cylinders uit een 850cc :)

hij rijd goed
compressie ok

niks aan doen, hij heeft misschien wat meer speling dan wenselijk maar ik zou mij er niet al te druk om maken. als hij hierlangs zijn olie zou verliezen moet hij toch wel wat pluimen ljkt mij. als het verbruik echt zo veel is als jij zegt.

als het niet kapot is niet gaan maken.
denk maar zo, een vastloper zul je niet snel krijgen :)

Vandaag ben ik weer een stukje verder gaan graven.
De kleppen heb ik getest op doorlekken, dit was in orde.
Ik heb de kleppen uit de kop gehaald en heb de keerringen bekeken. Deze zagen er netjes uit en waren nog zacht.

Wel vond ik de speling van de kleppen in de kop wat veel, dus de kop en de kleppen laat ik nameten bij een revisiebedrijf.

Ik kan me echter niet voorstellen dat mijn hoge olieverbruik (+/- 1:400 met 20W50)daar vandaan kan komen.

Ik kan evt. foto's maken van de zuigerspeling. Misschien dat jullie dit beter zien, maar ik denk dat het teveel is.

Olieverbruik van 1 ltr op ca 400 km is inderdaad nogal fors, algemeen is volgens mij 1 ltr op ca 1500 km geaccepteerd.
Zie je ook een duidelijk verschil in speling veren/cilinderwand boven en halfweg de boring??

Dat olieverbruik komt idd door die speling vd zuigers. 0.50mm is nogal veel, al is de kop van een zuiger wel nogal wat kleiner dan de rest vd zuiger en de boring. Kun je de zuigers op en neer duwen in het blok? Ook onderin?

Ik heb het ook gehad, en heb het blok toen laten reviseren.

Ik kan de zuigers idd. vrij gemakkelijk op en neer bewegen in de cilinder. Zal dus helaas toch uitdraaien op een flinke revisie. :'(
Een schrale troost is dat ik snelle spullen in mijn blok heb gevonden wat ik dus niet meer hoef te kopen. (1,5:1 rockers, grote carb 8) )

Je moet ingelogd zijn om te reageren.