Koppakking vervangen, radiateur stoomt nu ontzettend...

Beste mensen,

ik heb afgelopen weekend eindelijk de koppakking vervangen van de Mini en op zich verliep alles redelijk. Kop heb ik niet laten vlakken aangezien de motor niet warm is gelopen.

Nu dacht ik laat ik eens een proefritje maken nu alles vervangen is. (Koppakking, kleprubbers, nieuwe olie, olie filter, bougies etc.) In het begin liep de motor niet echt goed, wat tikken en knallen. Nog maar eens gestart en toen liep ie redelijk.

Maar nu komt het ergste, na vijf minuten rustig rijden komt er ineens veel witte rook onder het dashboard vandaan. Daarna heb ik de Mini rustig richting parkeerplaats gereden en gekeken wat er aan de hand zou kunnen zijn, bij het thermostaathuis ontsnapte wat koelvloeistof en het leek wel of het onder het kleppendeksel een beetje aan het borrelen was. Toen heb ik de radiateurdop eraf gehaald en de gehele straat blank gezet van de rook. De motor is intussen niet warm gelopen (heb ik extra goed op gelet).

Wie o wie weet er misschien wat er aan de hand is of wat ik tijdens het vervangen van de pakking fout heb kunnen doen.

Alvast bedankt!

Pieter

heb je wel gekeken of de bypass hose nog goed zit?
deze zit volgens mij altijd bij de 1275cc motoren en zit onder je thermostaathuis. deze voert de koelvloeistof naar je waterpomp.

Hmmm, onder het thermostaathuis zit geloof ik niets. Het gaat trouwens om een metroblok. Het thermostaathuis bestaat bij mij uit twee delen, als ik deze los haal zit er enkel een groot gat (sorry weet niet hoe ik dit beter uit kan leggen) waar de koelvloeistof in de kop loopt.

als het een metroblok is dan denk ik dat je een 1275cc hebt, daar hoort volgens mij een bypass te zitten, maar dat had je denk ik al gemerkt als je aan het vullen was geslagen dan moet het eruit stromen.
Heb je niet toevallig per ongeluk je Fanblad verkeerd zitten waardoor hij niet meer koelt? klinkt stom maar is een veel gemaakte fout (spreek uit ervaring)

Maandag 28 mei 2007

een 1275 heeft geen by-pass

Groet ron

Vreemd mijn 1275cc metroblok uit 88 heeft zeker wel een bypass zitten.

Maandag 28 mei 2007

bedoel je die van de kop naar de pomp?

Groet ron

ja die deze gaat van de kop naar beneden in de bovenste kant van de waterpomp. alternatief was volgens mij zo`n dubbele thermostaat huis :?

Ik zal morgen eens wat foto's maken, dan zien jullie hoe het een en ander eruit ziet... volgens mij zonder bypass, owh ja de fan heb ik niet los gehad dus die is niet omgewisseld. Kan het te maken hebben met het feit dat ik de koelvloeistof niet heb vervangen? (Dus ook niet leeg laten lopen voor het vervangen van de kop.

Groet Pieter

Dinsdag 29 mei 2007

@pieter; de foto's zijn niet zichtbaar.

Je hebt hem toch wel weer bijgevuld na het monteren van de kop?

De by-pass loopt van de onderzijde van de kop, naar de bovenzijde van de waterpomp en is ongeveer een slangetje van 3 a 4 cm lang en 1,5 cm in doorsnede.

Groet ron

Zal dat het zijn dan? Het bijvullen? :? En volgens mij loopt er bij mij niet zo'n slangetje hoor :x

Zijn de foto's nu wel zichtbaar trouwens? Bij mij wel namelijk... anders bij deze een link

link

link

link

Dinsdag 29 mei 2007

Ik neem aan, dat de koelvloeistof dan over je schoenen is gelopen, bij het vervangen van de koppakking. Bij ons was dat in ieder geval wel O:) . De koelvloeistof loopt ook door de kop nl.

Na het monteren van de kop, moet je wel bijvullen en enkele keren controleren.

Groet ron

Ik heb nu de radiateur eraf gehaald even goed doorgespoeld, en de rest van het systeem gecontroleerd op lekkage. Ziet er allemaal goed uit.

Moet ik nu alleen de radiateur tot de rand vullen? Dit is neem ik aan nooit genoeg vloeistof voor het gehele systeem?

En de vloeistof liep niet over mijn schoenen :P , er kwam misschien 1 of 2 drupjes uit :?

Dinsdag 29 mei 2007

ha die Pieter, vullen doe je door de radiateur, deze heeft een open verbinding met de rest van het systeem.
Als je je radiateur vult, vul je automatisch je blok en kop.

Als je niets hebt afgetapt, en er is niets uitgelopen, zat er dan wel koelvloeistof in?

Groet ron

Ik denk niet veel nee, vreemd dat een koppakking vervangen makkelijker lijkt dan je koelsysteem een beetje bijhouden O:) . Nou ja, laatste vraag dan maar... hoeveel liter koelvloeistof gaat er in het systeem als deze helemaal vol moet?

In ieder geval bedankt voor alle reacties, denk (hoop) dat hij het dadelijk weer doet!

Je moet ingelogd zijn om te reageren.