mengen doet het zowiezo wel, zeker tijdens het rijden :)" title="Evil" />
Groet ron
Waar die popnagel zit snap ik niet helemaal, achterkant van de kop? Of wel bovenop, maar dan achteraan?
En ik heb even het motornummer genoteerd, misschien hebben we daar iets aan om te zien of het origineel om een wel of niet lood-vrije kop gaat?
99HA53P 104848
Hebben we hier iets aan?
he spaiky, het motornummer kan ik zelf weinig mee, ik moet ook zoeken op het forum.
De popnagel zit in de kop, zoals op de foto hierboven, dit is de zijde van de waterpomp/radiateur, zegt genoeg toch?
Groet ron
Ja oke, maar dan meer aan de onderkant van de kop dus, in het gultje? En dan achteraan, gewoon midden daar ergens in dat rode vierkantje..
Ik zal nog eens zoeken dan
inderdaad, midden van het vierkantje
Groet ron
@Spaiky: motornummers voor loodvrij staan ook op pagina 1 van dit topic (99h a53p zit daar niet bij ..)
FWIW,
Theo van den Bogaard
Sjonge jonge, dat ik daar dan ff toevallig achter kom. Zag 'toevallig' dit topic langs komen.
Maar tegenwoordig gauw 98 tanken en een flesje loodvervanger erdoor heen gooien.
Toch?
Scheelt wel een hoop geld Mijn vorige mini was er eentje van '91 die liep prima op euro 95.... das iets leuker aan de pomp
Stefan schreef: Scheelt wel een hoop geld :( Mijn vorige mini was er eentje van '91 die liep prima op euro 95.... das iets leuker aan de pomp :(
Zo'n flesje loodvervanger kan je overal wel kopen. Mijn 1000 uit 1983 loopt "super" op loodvrije 95 met een scheutje van die meuk.
Gr. Eef
Tja, waar praat je over? 98 is 10 cent duurder als 95, dus een volle tank (34 ltr) is 3,40 euro duurder. Loodvervanger kost cq 9 euro voor 300 ml, waar je 10 tankbeurten mee doet.
Voor doe 4,30 euro per tankbeurt speel ik dus op zeker.
(Note: Bedragen afgerond)
ja dat vind ik dus ook pascal. En voor oude autootjes heb ik ook meer over
ik tank mijn Van tot nu toe altijd af met euro 95 + loodvervanger.
het is een metroblok uit 88 met een onbekende kop zonder de popnagel, tot nu toe geen problemen ondervonden
kan mij 1300 spi daar dan ook gewoon tegen ?
er zit onder de motor kap wel een stikker met 95 er op.
aan die auto is wel wat gemodderd dus ik vraag het liever even na.
de motor is van 93..
wie o wie
gr van niels
Elke auto die op 95 rijdt kan op zich ook gewoon op 98 rijden. Is op zich niet zo slecht voor een motor om af en toe eens te wisselen. Kans dat hij iets beter of slechter rijdt door het wisselende octaangehalte, maar dat is niet echt een probleem.
Ik zou er echter geen loodvervanger bij gooien. Daar is een Spi niet voor gemaakt.
dus 95 volstaat gewoon
95 moet goed genoeg zijn ..
(als je er loodvervanger bij gooit zou dat slecht voor je katalysator kunnen zijn)
mijn Spi Cooper kreeg alleen Euro 95 en die heeft het 10 jaar goed gedaan.
groetjes,
Theo van den Bogaard
Nog eens een vraagje over deze zaken. Wat als je nu altijd loodvervanger erin gooit, terwijl het om een loodvrije kop gaat?
Niet dat dit nu direct bij mij het geval is, maar ik vroeg het me gewoon af. Heeft dat dan enig effect (nadelig of positief) op de motor?
hey,
ik heb eigelijk een sortgelijke vraag. ik heb een mini uit 86 daar hoort dus een flesje loodvervanger bij. alleen de kop die op het blokkie zit is geel en niet het traditionele rood. zegt dit iets over de kop, en is loodvervanger alleen schadelijk voor een katalistor?
mijn 1000tje uit 1990 loopt alleen goed op 98 met 95 begint hij gelijk te pingelen als een dolle..hoe kan het dat sommige hem wel goed lopende hebben op 95? , afstelling? want met de huidige benzine prijzen rij ik liever op 95 dan op 98 als dat mogelijk is..
@rusty lee: iedereen kan met een potje verf een kop geel schilderen .. je zult waarschijnlijk de kop moeten demonteren om zeker te zijn of je geharde klepzittingen hebt ..
@larson: mogelijk dat voor de apk (co-meting) de afstelling is aangepast .. je kan ook proberen afwisselend 95 en 98 te tanken
HTH,
Theo van den Bogaard
Daarnet heb ik Euro 98 loodvrij op standaard Austin Metro blok (12HD16) met compressieverhouding van 1: 9,75 getankt.
Wat voor gevolgen kan ik verwachten naast de aangetaste kleppen op lange termijn? Minder pk's? Vermoedelijk heeft jarenlang op loodvrije benzine gelopen (eigenaresse zei daarover nix). Voortaan een flesje loodvervanger meenemen?
Mijn 1000e uit 1989 kreeg eerst euro 95, maar kreeg last van nadieselen. Als proef een keer vpower erin gegooit. Geen last meer van nadieselen. Van de week ongelood 98 erin gedaan, maar daar vind ik um niet lekker op rijden. Volgende tankbeurt gewoon weer aan de vpower :)" title="Evil" />
Dirk130 schreef: Mijn 1000e uit 1989 kreeg eerst euro 95, maar kreeg last van nadieselen. Als proef een keer vpower erin gegooit. Geen last meer van nadieselen. Van de week ongelood 98 erin gedaan, maar daar vind ik um niet lekker op rijden. Volgende tankbeurt gewoon weer aan de vpower :)" title="Evil" />
Hoe lang heb je 'm al op euro 95? Maak me overigens wel zorgen over mogelijke verlies aan pk's, aangezien de kleppen onbeschermd niet meer goed egaal en afgesloten zijn.
Iemand schreef: 12HD16 is een standaard Metro 1275 cc van '87/'88, niet geschikt voor loodvrij (tenzij aangepast), 9,75:1 compressieverhouding, 3,44 eindoverbrenging, electronische ontsteking.
Kan iemand een antwoord geven op dit issue? Heb dezelfde blok. Hoezo niet geschikt voor loodvrij?
In de tank zat er nog restje Euro 95, en ik heb 'm volgegooid met Euro 98, en straks een mix van Euro 95, Euro 98, en V-power/Pura ...
Wat voor effecten levert dat op?
De verschillende soorten benzine maakt geen *piep* uit. Of je loodvrij of gelood hoort te tanken zal iemand anders je mee moeten helpen.
loodvrij of gelood
duh .. zie pagina 1 van dit topic ..
groetjes,
Theo van den Bogaard
Ik heb deze mini in December gekocht en heb sinds dien met 95 gereden. tot een kleine maand geleden ik ben overgestapt naar vpower. Afgelopen vrijdag moest ik iets anders dan vpower tanken en heb er toen maar 98 in gedaan, maar daar liep hij voor geen meter op. Vanavond de tank weer vol gedaan met vpower, wel iets duurder maar de mini loopt er stukken beter op!
BruteSound schreef: Heb dezelfde blok. Hoezo niet geschikt voor loodvrij?
Wat voor antwoord verwacht je? Heb je dit topic doorgelezen, zodat je weet waarom er uberhaupt gelode en ongelode benzine bestaat? Met name op de eerste paar pagina's staat waardevolle informatie.
Ook al is een bepaald type motor (het gaat daarbij om de cilinderkop) standaard niet geschikt voor ongelode benzine, dan kan een cilinderkop nog wel geschikt gemaakt worden daarvoor. (De genoemde popnagel heeft daar niks mee te maken, dat is slechts een indicatie voor motoren die af-fabriek al geschikt waren voor ongelood). Het is dus niet gezegd dat je fout zit als je ongelode benzine tankt, maar dat is wel het soort informatie dat je van een vorige eigenaar zou moeten krijgen (en dan het liefst "Ja, hij is geconverteerd", niet "Ik tank altijd ongelood, maakt dat uit dan?"). Kenners kunnen ongetwijfeld zien of de kop aangepast is als deze eraf wordt gehaald, maar ik kan je niet vertellen waar je op moet letten (misschien is dat ook wel terug te vinden in dit topic).
een groot deel van de reactie's lezend komt bij mij de volgende vraag naar boven, bij 80km/u rijdt mn 1.3 mpi als een zonnetje daaronder is pingelen regelmatig aan de orde, heeft dus (logischer wijs) ook met toerental te maken,
ik tank 95 en inmiddels oo keen keer de special van dat rode-schelploze-merk geprobeerd,
kan iemand me aanraden om een keer 98 te tanken en dat het pingelen dan minder is/wordt?!
Als je ontsteking goed afgesteld staat: ja.
Edit: realiseer me net dat je zei dat het een MPi is. Daarbij valt weinig af te stellen aan de ontsteking. Mits de motor standaard is zou die volgens mij gewoon moeten lopen op 95. Misschien is een of andere sensor stuk ofzo (de eerder genoemde klopsensor...? Weet niet of een MPi-Mini die heeft), maar daar kan ik je niet veel over vertellen. Het kan geen kwaad (behalve dat het wat duurder is) om een paar keer 98 te tanken en te zien of het daarmee over gaat.
Mijn vriendin en ik hebben net een mini clubman estate gekocht.
Nu ben ik wat dingen aan het uitzoeken om hem goed en veilig op de weg te houden.
De koper vertelde ons dat er een ander blok in gezet is, een 1000cc
Ik heb het motor nummer opgezocht en dit is 99h/997p 135248. Dit is een 1985 on centre location groove on maincap flat top wit circlip type piston.
Ik wil weten uit wel jaar hij precies is maar kan de laatste nummers nergens vinden.
De koper vertelde ook dat hij gewoon op 95 ongelood rijd maar nu heb ik hier mijn twijfels bij. Als ik de motor nummers opzoek die ongelood kunnen rijden, dan staat deze daar niet bij toch?
Kan ik het ergens anders aan zien of kan er iets op de motor zitten waardoor ik gewoon 95 ongelood kan tanken.
Vriendelijke groet
Sjoerd en Esmee
Je kan inderdaad ongelood rijden, maar op den duur is het slecht voor je klepzittingen. Dus regelmatig loodvervanger erbij doen.
hoi!
ik heb ook een clubman estate waar ook een 1000tje in gehangen is, en waar de vorige eigenaar ook zei dat ik gewoon op 95 kan rijden. Ik doe gewoon loodvervanger bij de 95, noem me maar eigenwijs maar baat het niet dan schaad het niet toch?
Als de vorige eigenaar geen loodvervanger erbij deed en jarenlang mee rondreed, dan zijn je klepzittingen al aangetast.
ff aan theo vragen die heb vast wel een lijst met nr's kon het niet zo gauw vinden!!
greetz berrie
De link van Theo werkt niet zo te zien.
Ik zou het ook niet weten, wat ik wel weet is dat het niet zo heel erg is om een tijd zonder de loodvervanger te rijden, door het zogenaamde 'lead memory' jarenlang loodvervanger gebruiken zorgt dat er een langdurige 'bescherming' op de onderdelen, dit slijt er zeer langzaam weer af.
Voor de zekerheid zou ik het er nu wel bij gooien, totdat je zeker weet hoe of wat.
Dank je wel voor de reacties. Ik heb de vorige eigenaar nog gevraagd en die heeft hem zelf ook zo gekocht. Waarschijnlijk heeft de eigenaar daarvoor er al eens een andere kop opgezet. Tenminste de kleppen denk ik dan. Kan ik dit controleren als ik de kleppendeksel er af haal? Is er een indicatie te zien aan de kleppen ofzo die mij zoiets kan vertellen?
om te zien of de klepzittingen nog goed zijn zul je de kop er af moeten halen ..
succes,
Theo van den Bogaard
Hallo Theo bedankt voor je antwoord.
De kop eraf halen gaat nog wel en keer gebeuren in de toekomst.
Kan ik tot die tijd gewoon het beste 95 met loodvervanger tanken of mlv 98 dat hebben ze hier ook bij de pomp. Ik heb geen katalysator onder de auto dacht ik want ik zie alleen een eind demper. Dan kan gelode benzine tanken vast geen kwaad of wel soms?
Groeten Sjoerd
Clubmans zijn niet geleverd met kat, dus het kan inderdaad geen kwaad loodvervanger te tanken. Als er al een kat onder zit dan hangt 'ie net achter het punt waar de bocht uit de motorruimte onder de wagen gaat (net voor je pook als het ware).
groetjes,
Theo van den Bogaard
Hallo Sjoerd, ik heb je vraag even aan het bestaande topic toegevoegd, wat je denk ik al gevonden had.
We hebben het liefst dat je een aanvullende vraag in een bestaand topic stelt, dan blijft de informatie bijelkaar.
goede middag
wat kan ik het beste nemen voor mijn mini ?
ik neem nu e95 en dan soms een keer e98 erop.
kan dat kwaad ??
het gaat dus om een clubman 1100 van 75
[u:qw3lk01d]Alles vóór 1984 móet loodvervanger bij de brandstof[/u:qw3lk01d], Euro95 of Super98...
Probeer eerst op Euro te rijden, als je merkt dat de motor teveel pingelt of slecht trekt overschakelen op Super.
volgens mij zijn de Jet Black's uit 1988 de 1ste Mini's die ongelood zijn? maar van anderen hoor ik weer dat ze gelood zijn
Het feit gelood of ongelood is te zien aan de popnagel. Dat staat hier ergens in het topic al besproken. Ik zou die eerst eens zoeken.
Staat inderdaad uitgebreid in dit topic. Lees het eens door zou ik zeggen
ik heb niet alle 20 pagina's doorgelezen maar al wel een heel stuk en de vraag die ik heb is ook al een paar keer voorbij gekomen maar ik zie er eigenlijk geen duidelijk antwoord op.
mijn blokkie: een 998cc met een geloode kop.
ik tank nu altijd 95 met loodvervanger maar er word hier toch wel heel vaak 98 aangeraden.
hij rijdt nu gewoon goed en dieselt ook niet na of wat dan ook.
wat zijn nou de gevolgen op langere termijn van het op 95 rijden.
heb je dan een hogere moter slijtage ?
Afhankelijk van de afstelling van je ontsteking kun je prima op Euro95 rijden.
Als de auto altijd op Super98 reed en pingelt op Euro95, kun je door de ontsteking iets te verlaten in het vervolg prima op Euro95 blijven rijden.
Je hebt waarschijnlijk heel iets minder vermogen, maar da's niet altijd merkbaar.
Een enkele keer merk je dat en auto op Super98 iets beter presteert, mits de ontsteking voor deze brandstof goed staat uiteraard..
Als je nu geen problemen ondervindt door het rijden op Euro95, zul je dat ook niet krijgen.
Met mijn MPI rij ik altijd op 98. Hij is én zuiniger én sneller. Ik heb het uitgerekend en het is uiteindelijk goedkoper om 98 te tanken.
rocco schreef: Met mijn MPI rij ik altijd op 98. Hij is én zuiniger én sneller. Ik heb het uitgerekend en het is uiteindelijk goedkoper om 98 te tanken.
Hoeveel is hij zuiniger/sneller?
Dus ik kan met mijn MPI gewoon 98 tanken i.p.v. 95?
mengen doet het zowiezo wel, zeker tijdens het rijden
:)" title="Evil" />
Groet ron
Waar die popnagel zit snap ik niet helemaal, achterkant van de kop? Of wel bovenop, maar dan achteraan?
En ik heb even het motornummer genoteerd, misschien hebben we daar iets aan om te zien of het origineel om een wel of niet lood-vrije kop gaat?
99HA53P 104848
Hebben we hier iets aan?
he spaiky, het motornummer kan ik zelf weinig mee, ik moet ook zoeken op het forum.
De popnagel zit in de kop, zoals op de foto hierboven, dit is de zijde van de waterpomp/radiateur, zegt genoeg toch?
Groet ron
Ja oke, maar dan meer aan de onderkant van de kop dus, in het gultje? En dan achteraan, gewoon midden daar ergens in dat rode vierkantje..
Ik zal nog eens zoeken dan
inderdaad, midden van het vierkantje
Groet ron
@Spaiky: motornummers voor loodvrij staan ook op pagina 1 van dit topic (99h a53p zit daar niet bij ..)
FWIW,
Theo van den Bogaard
Sjonge jonge, dat ik daar dan ff toevallig achter kom. Zag 'toevallig' dit topic langs komen.
Maar tegenwoordig gauw 98 tanken en een flesje loodvervanger erdoor heen gooien.
Toch?
Scheelt wel een hoop geld
Mijn vorige mini was er eentje van '91 die liep prima op euro 95.... das iets leuker aan de pomp 
Stefan schreef:
Scheelt wel een hoop geld :( Mijn vorige mini was er eentje van '91 die liep prima op euro 95.... das iets leuker aan de pomp :(
Zo'n flesje loodvervanger kan je overal wel kopen. Mijn 1000 uit 1983 loopt "super" op loodvrije 95 met een scheutje van die meuk.
Gr. Eef
Tja, waar praat je over? 98 is 10 cent duurder als 95, dus een volle tank (34 ltr) is 3,40 euro duurder. Loodvervanger kost cq 9 euro voor 300 ml, waar je 10 tankbeurten mee doet.
Voor doe 4,30 euro per tankbeurt speel ik dus op zeker.
(Note: Bedragen afgerond)
ja dat vind ik dus ook pascal. En voor oude autootjes heb ik ook meer over
ik tank mijn Van tot nu toe altijd af met euro 95 + loodvervanger.
het is een metroblok uit 88 met een onbekende kop zonder de popnagel, tot nu toe geen problemen ondervonden
kan mij 1300 spi daar dan ook gewoon tegen ?
er zit onder de motor kap wel een stikker met 95 er op.
aan die auto is wel wat gemodderd dus ik vraag het liever even na.
de motor is van 93..
wie o wie
gr van niels
Elke auto die op 95 rijdt kan op zich ook gewoon op 98 rijden. Is op zich niet zo slecht voor een motor om af en toe eens te wisselen. Kans dat hij iets beter of slechter rijdt door het wisselende octaangehalte, maar dat is niet echt een probleem.
Ik zou er echter geen loodvervanger bij gooien. Daar is een Spi niet voor gemaakt.
dus 95 volstaat gewoon
95 moet goed genoeg zijn ..
(als je er loodvervanger bij gooit zou dat slecht voor je katalysator kunnen zijn)
mijn Spi Cooper kreeg alleen Euro 95 en die heeft het 10 jaar goed gedaan.
groetjes,
Theo van den Bogaard
Nog eens een vraagje over deze zaken. Wat als je nu altijd loodvervanger erin gooit, terwijl het om een loodvrije kop gaat?
Niet dat dit nu direct bij mij het geval is, maar ik vroeg het me gewoon af. Heeft dat dan enig effect (nadelig of positief) op de motor?
hey,
ik heb eigelijk een sortgelijke vraag. ik heb een mini uit 86 daar hoort dus een flesje loodvervanger bij. alleen de kop die op het blokkie zit is geel en niet het traditionele rood. zegt dit iets over de kop, en is loodvervanger alleen schadelijk voor een katalistor?
mijn 1000tje uit 1990 loopt alleen goed op 98 met 95 begint hij gelijk te pingelen als een dolle..hoe kan het dat sommige hem wel goed lopende hebben op 95?
, afstelling? want met de huidige benzine prijzen rij ik liever op 95 dan op 98 als dat mogelijk is..
@rusty lee: iedereen kan met een potje verf een kop geel schilderen .. je zult waarschijnlijk de kop moeten demonteren om zeker te zijn of je geharde klepzittingen hebt ..
@larson: mogelijk dat voor de apk (co-meting) de afstelling is aangepast .. je kan ook proberen afwisselend 95 en 98 te tanken
HTH,
Theo van den Bogaard
Daarnet heb ik Euro 98 loodvrij op standaard Austin Metro blok (12HD16) met compressieverhouding van 1: 9,75 getankt.

Wat voor gevolgen kan ik verwachten naast de aangetaste kleppen op lange termijn? Minder pk's? Vermoedelijk heeft jarenlang op loodvrije benzine gelopen (eigenaresse zei daarover nix). Voortaan een flesje loodvervanger meenemen?
Mijn 1000e uit 1989 kreeg eerst euro 95, maar kreeg last van nadieselen. Als proef een keer vpower erin gegooit. Geen last meer van nadieselen. Van de week ongelood 98 erin gedaan, maar daar vind ik um niet lekker op rijden. Volgende tankbeurt gewoon weer aan de vpower
:)" title="Evil" />
Dirk130 schreef:
:)" title="Evil" />
Mijn 1000e uit 1989 kreeg eerst euro 95, maar kreeg last van nadieselen. Als proef een keer vpower erin gegooit. Geen last meer van nadieselen. Van de week ongelood 98 erin gedaan, maar daar vind ik um niet lekker op rijden. Volgende tankbeurt gewoon weer aan de vpower
Hoe lang heb je 'm al op euro 95? Maak me overigens wel zorgen over mogelijke verlies aan pk's, aangezien de kleppen onbeschermd niet meer goed egaal en afgesloten zijn.
Iemand schreef:
...

12HD16 is een standaard Metro 1275 cc van '87/'88, niet geschikt voor loodvrij (tenzij aangepast), 9,75:1 compressieverhouding, 3,44 eindoverbrenging, electronische ontsteking.
Kan iemand een antwoord geven op dit issue? Heb dezelfde blok. Hoezo niet geschikt voor loodvrij?
In de tank zat er nog restje Euro 95, en ik heb 'm volgegooid met Euro 98, en straks een mix van Euro 95, Euro 98, en V-power/Pura
Wat voor effecten levert dat op?
De verschillende soorten benzine maakt geen *piep* uit. Of je loodvrij of gelood hoort te tanken zal iemand anders je mee moeten helpen.
loodvrij of gelood
groetjes,
duh .. zie pagina 1 van dit topic ..
Theo van den Bogaard
Ik heb deze mini in December gekocht en heb sinds dien met 95 gereden. tot een kleine maand geleden ik ben overgestapt naar vpower. Afgelopen vrijdag moest ik iets anders dan vpower tanken en heb er toen maar 98 in gedaan, maar daar liep hij voor geen meter op. Vanavond de tank weer vol gedaan met vpower, wel iets duurder maar de mini loopt er stukken beter op!
BruteSound schreef:
Met name op de eerste paar pagina's staat waardevolle informatie.
Heb dezelfde blok. Hoezo niet geschikt voor loodvrij?
Wat voor antwoord verwacht je? Heb je dit topic doorgelezen, zodat je weet waarom er uberhaupt gelode en ongelode benzine bestaat?
Ook al is een bepaald type motor (het gaat daarbij om de cilinderkop) standaard niet geschikt voor ongelode benzine, dan kan een cilinderkop nog wel geschikt gemaakt worden daarvoor. (De genoemde popnagel heeft daar niks mee te maken, dat is slechts een indicatie voor motoren die af-fabriek al geschikt waren voor ongelood). Het is dus niet gezegd dat je fout zit als je ongelode benzine tankt, maar dat is wel het soort informatie dat je van een vorige eigenaar zou moeten krijgen (en dan het liefst "Ja, hij is geconverteerd", niet "Ik tank altijd ongelood, maakt dat uit dan?"). Kenners kunnen ongetwijfeld zien of de kop aangepast is als deze eraf wordt gehaald, maar ik kan je niet vertellen waar je op moet letten (misschien is dat ook wel terug te vinden in dit topic).
een groot deel van de reactie's lezend komt bij mij de volgende vraag naar boven, bij 80km/u rijdt mn 1.3 mpi als een zonnetje daaronder is pingelen regelmatig aan de orde, heeft dus (logischer wijs) ook met toerental te maken,
ik tank 95 en inmiddels oo keen keer de special van dat rode-schelploze-merk geprobeerd,
kan iemand me aanraden om een keer 98 te tanken en dat het pingelen dan minder is/wordt?!
Als je ontsteking goed afgesteld staat: ja.
Edit: realiseer me net dat je zei dat het een MPi is. Daarbij valt weinig af te stellen aan de ontsteking. Mits de motor standaard is zou die volgens mij gewoon moeten lopen op 95. Misschien is een of andere sensor stuk ofzo (de eerder genoemde klopsensor...? Weet niet of een MPi-Mini die heeft), maar daar kan ik je niet veel over vertellen. Het kan geen kwaad (behalve dat het wat duurder is) om een paar keer 98 te tanken en te zien of het daarmee over gaat.
[size=85:1hpy9b1q][topics samengevoegd - Crispy][/size:1hpy9b1q]
Hallo allemaal
Mijn vriendin en ik hebben net een mini clubman estate gekocht.
Nu ben ik wat dingen aan het uitzoeken om hem goed en veilig op de weg te houden.
De koper vertelde ons dat er een ander blok in gezet is, een 1000cc
Ik heb het motor nummer opgezocht en dit is 99h/997p 135248. Dit is een 1985 on centre location groove on maincap flat top wit circlip type piston.
Ik wil weten uit wel jaar hij precies is maar kan de laatste nummers nergens vinden.
De koper vertelde ook dat hij gewoon op 95 ongelood rijd maar nu heb ik hier mijn twijfels bij. Als ik de motor nummers opzoek die ongelood kunnen rijden, dan staat deze daar niet bij toch?
Kan ik het ergens anders aan zien of kan er iets op de motor zitten waardoor ik gewoon 95 ongelood kan tanken.
Vriendelijke groet
Sjoerd en Esmee
Je kan inderdaad ongelood rijden, maar op den duur is het slecht voor je klepzittingen. Dus regelmatig loodvervanger erbij doen.
hoi!
ik heb ook een clubman estate waar ook een 1000tje in gehangen is, en waar de vorige eigenaar ook zei dat ik gewoon op 95 kan rijden. Ik doe gewoon loodvervanger bij de 95, noem me maar eigenwijs maar baat het niet dan schaad het niet toch?
Als de vorige eigenaar geen loodvervanger erbij deed en jarenlang mee rondreed, dan zijn je klepzittingen al aangetast.
ff aan theo vragen die heb vast wel een lijst met nr's kon het niet zo gauw vinden!!
greetz berrie
De link van Theo werkt niet zo te zien.
Ik zou het ook niet weten, wat ik wel weet is dat het niet zo heel erg is om een tijd zonder de loodvervanger te rijden, door het zogenaamde 'lead memory' jarenlang loodvervanger gebruiken zorgt dat er een langdurige 'bescherming' op de onderdelen, dit slijt er zeer langzaam weer af.
Voor de zekerheid zou ik het er nu wel bij gooien, totdat je zeker weet hoe of wat.
Dank je wel voor de reacties. Ik heb de vorige eigenaar nog gevraagd en die heeft hem zelf ook zo gekocht. Waarschijnlijk heeft de eigenaar daarvoor er al eens een andere kop opgezet. Tenminste de kleppen denk ik dan. Kan ik dit controleren als ik de kleppendeksel er af haal? Is er een indicatie te zien aan de kleppen ofzo die mij zoiets kan vertellen?
Gr Sjoerd
de link werkt weer ..
om te zien of de klepzittingen nog goed zijn zul je de kop er af moeten halen ..
succes,
Theo van den Bogaard
Hallo Theo bedankt voor je antwoord.
De kop eraf halen gaat nog wel en keer gebeuren in de toekomst.
Kan ik tot die tijd gewoon het beste 95 met loodvervanger tanken of mlv 98 dat hebben ze hier ook bij de pomp. Ik heb geen katalysator onder de auto dacht ik want ik zie alleen een eind demper. Dan kan gelode benzine tanken vast geen kwaad of wel soms?
Groeten Sjoerd
Clubmans zijn niet geleverd met kat, dus het kan inderdaad geen kwaad loodvervanger te tanken. Als er al een kat onder zit dan hangt 'ie net achter het punt waar de bocht uit de motorruimte onder de wagen gaat (net voor je pook als het ware).
groetjes,
Theo van den Bogaard
Hallo Sjoerd, ik heb je vraag even aan het bestaande topic toegevoegd, wat je denk ik al gevonden had.
We hebben het liefst dat je een aanvullende vraag in een bestaand topic stelt, dan blijft de informatie bijelkaar.
goede middag
wat kan ik het beste nemen voor mijn mini ?
ik neem nu e95 en dan soms een keer e98 erop.
kan dat kwaad ??
het gaat dus om een clubman 1100 van 75
[u:qw3lk01d]Alles vóór 1984 móet loodvervanger bij de brandstof[/u:qw3lk01d], Euro95 of Super98...
Probeer eerst op Euro te rijden, als je merkt dat de motor teveel pingelt of slecht trekt overschakelen op Super.
volgens mij zijn de Jet Black's uit 1988 de 1ste Mini's die ongelood zijn? maar van anderen hoor ik weer dat ze gelood zijn
Het feit gelood of ongelood is te zien aan de popnagel. Dat staat hier ergens in het topic al besproken. Ik zou die eerst eens zoeken.
Staat inderdaad uitgebreid in dit topic. Lees het eens door zou ik zeggen
ik heb niet alle 20 pagina's doorgelezen maar al wel een heel stuk en de vraag die ik heb is ook al een paar keer voorbij gekomen maar ik zie er eigenlijk geen duidelijk antwoord op.
mijn blokkie: een 998cc met een geloode kop.
ik tank nu altijd 95 met loodvervanger maar er word hier toch wel heel vaak 98 aangeraden.
hij rijdt nu gewoon goed en dieselt ook niet na of wat dan ook.
wat zijn nou de gevolgen op langere termijn van het op 95 rijden.
heb je dan een hogere moter slijtage ?
Afhankelijk van de afstelling van je ontsteking kun je prima op Euro95 rijden.
Als de auto altijd op Super98 reed en pingelt op Euro95, kun je door de ontsteking iets te verlaten in het vervolg prima op Euro95 blijven rijden.
Je hebt waarschijnlijk heel iets minder vermogen, maar da's niet altijd merkbaar.
Een enkele keer merk je dat en auto op Super98 iets beter presteert, mits de ontsteking voor deze brandstof goed staat uiteraard..
Als je nu geen problemen ondervindt door het rijden op Euro95, zul je dat ook niet krijgen.
Met mijn MPI rij ik altijd op 98. Hij is én zuiniger én sneller. Ik heb het uitgerekend en het is uiteindelijk goedkoper om 98 te tanken.
rocco schreef:
Met mijn MPI rij ik altijd op 98. Hij is én zuiniger én sneller. Ik heb het uitgerekend en het is uiteindelijk goedkoper om 98 te tanken.
Hoeveel is hij zuiniger/sneller?
Dus ik kan met mijn MPI gewoon 98 tanken i.p.v. 95?
Paginering
Je moet ingelogd zijn om te reageren.