Probleem met remdruk

Haai,

De zoekfunctie heeft mij niet wijzer gemaakt dus ik stel mijn vraag hier. Het betreft een Mini 1000 uit 1990 met schijfremmen voor en rembekrachtiging.

Als de motor uit is heb ik een vrij hard aanvoelend rempedaal, zodra de motor loopt verlies ik alle druk in het pedaal en heb ik geen remmen meer. Ik trap dan tot op de bodem zonder weerstand en echt vertragen doet de auto niet. Het waarschuwingslampje voor de remdruk brand overigens niet, en werkt prima. Van de week heb ik een noodstop moeten maken. Daarna zag ik wel wat witte rook uit de uitlaat en verdacht al meteen de rembekrachtiger. Is dit inderdaad het probleem? En waar moet ik het in zoeken? Ik heb nog geen tijd gehad om onder de kap te duiken dus weet niet of er een slang los is of is gescheurd ofzo...

Kan ik tijdelijk ook de rembekrachtiger (als dat de veroorzaker is) ontkoppelen?

Dennis

mini-rulez schreef:
Van de week heb ik een noodstop moeten maken. Daarna zag ik wel wat witte rook uit de uitlaat en verdacht al meteen de rembekrachtiger. Is dit inderdaad het probleem?



## ik heb dit zelf nooit meegemaakt, maar de 'witte wolk' in de achteruitkijkspiegel en tegelijk remproblemen heb ik genoemd zien worden bij een remkrachtversterker die defect is en de remvloeistof doorlaat naar het motorblok (via de vacuumleiding die de bekrachtiger-trommel doet functioneren) met als gevolg remvloeistof die mee wordt verbrand (met de witte wolk uit de uitlaat als resultaat)
of er meer remproblemen zijn weet ik zo even niet, maar de bekrachtiger is stuk dus..


En waar moet ik het in zoeken? Ik heb nog geen tijd gehad om onder de kap te duiken dus weet niet of er een slang los is of is gescheurd ofzo...



## je moet natuurlijk wel beginnen met *zelf* te kijken..

Kan ik tijdelijk ook de rembekrachtiger (als dat de veroorzaker is) ontkoppelen?



## dat zou ik even *uit het hoofd laten*..
repareer die kar, laat hem repareren of laat hem staan.
meer mogelijkheden zie ik niet..

p.s.: hoe is het met het nivo in het voorraadvat remvloeistof? dalende??

Als je het stelt zoals Metrodriver, dan zou er remvloeistof via je vacuumleiding in je uitlaatspruitstuk komen. Dit is wel zeer moeilijk, aangezien dan je HRC naar de knoppen is en dus vloeistof doorlaat.
Tevens zou dan het vlies in de bekrachtiger stuk zijn. Dit is iets wat zeer zelden voorkomt. Dit is te controleren door de bekrachtiger open te maken. Ik weet alleen niet of dit verstandig is.

Dat je druk verlies, als de motor loopt zou er wel op kunnen duiden dat je vlies kapot is. Dit vlies zorgt namelijk voor de remhulp. Je zou kunnen kijken of je een andere bekrachtiger zou kunnen krijgen en dan kijken of de problemen aan blijven houden. Mocht dit niet zo zijn, dan is het probleem gevonden. Anders, gewoon verder zoeken.

(b)engeltje schreef:
vacuumleiding in je uitlaatspruitstuk komen.



##moet zijn: inlaatspruitstuk

Dit is wel zeer moeilijk, aangezien dan je HRC naar de knoppen is en dus vloeistof doorlaat.



## er moet dan i.d.d. een cupje of afdichting stuk zijn.
dit vind ik niet zo onmogelijk hoor.

Tevens zou dan het vlies



## het membraan

in de bekrachtiger stuk zijn. Dit is iets wat zeer zelden voorkomt.



## ook iets wat zelden voorkomt komt voor.

Dit is te controleren door de bekrachtiger open te maken. Ik weet alleen niet of dit verstandig is.



## ik weet zo niet of die bekrachtiger te reviseren is.

Dat je druk verlies, als de motor loopt zou er wel op kunnen duiden dat je vlies kapot is. Dit vlies zorgt namelijk voor de remhulp. Je zou kunnen kijken of je een andere bekrachtiger zou kunnen krijgen en dan kijken of de problemen aan blijven houden. Mocht dit niet zo zijn, dan is het probleem gevonden. Anders, gewoon verder zoeken.


## hoe duid jij de 'witte wolk' dan?? laaghangende mist? 8)

mini-rulez schreef:

Kan ik tijdelijk ook de rembekrachtiger (als dat de veroorzaker is) ontkoppelen?




## nee, dat mag **niet**.
schijfremmen hebben een remkrachtversterker nodig om voldoende remwerking te kunnen bereiken.
ze zijn niet zoals trommelremmen 'zelfbekrachtigend'.

dat mag



het *mag* wel .. alleen zal je dan hard(er) moeten trappen om dezelfde remdruk te bereiken ..

je kan proberen een goede gebruikte rembekrachtiger te vinden .. als die inderdaad kapot is; ik zou beginnen met reviseren van de HRC (of in ieder geval kijken hoe de staat daarvan is)

succes,
Theo van den Bogaard

Theo van den Bogaard schreef:

het *mag* wel .. alleen zal je dan hard(er) moeten trappen om dezelfde remdruk te bereiken ..




## interessante stelling :?

voortgaande op deze insteek zou je ook met de backplate van je remblokje kunnen remmen (hoezo blokje op?)..
alleen een beetje harder trappen dus.
het piept wat, maar voordat dat boven de muziek van je 800 Watt boxen en/of de sound van je dikke endpipe uit komt..

ik vraag me af wat een rdw-keurder zou zeggen als ie merkt dat je remkrachtversterker niet werkt en -nog sterker- er aan de reminstallatie is gemanipuleerd en de versterker 'losgekoppeld' is.

ik doe mijn inzet op 'probleem!'

Hoe kan ik checken of de HRC inderdaad kapot is?
Dennis

metrodriver schreef:
Theo van den Bogaard":ejmk2fr4]
het *mag* wel .. alleen zal je dan hard(er) moeten trappen om dezelfde remdruk te bereiken ..




## interessante stelling :?

voortgaande op deze insteek zou je ook met de backplate van je remblokje kunnen remmen (hoezo blokje op?)..
alleen een beetje harder trappen dus.
het piept wat, maar voordat dat boven de muziek van je 800 Watt boxen en/of de sound van je dikke endpipe uit komt..

ik vraag me af wat een rdw-keurder zou zeggen als ie merkt dat je remkrachtversterker niet werkt en -nog sterker- er aan de reminstallatie is gemanipuleerd en de versterker 'losgekoppeld' is.

ik doe mijn inzet op 'probleem!'[/quote:ejmk2fr4]

ik heb een 84er mini, met schijfremmen.
er zaten eerst trommels voor onder, maar die zijn vervangen voor schijven.
ik heb er geen rembekrachtiger op.
ik moet wel wat harder trappen als in mijn vw, maar hij remt gewoon goed.
heb met de apk ook geen problemen.
ik heb me laten vertellen dat je gewoon schijfremmen kunt hebben zonder bekrachtiger.
met is natuurlijk beter, maar zonder is zeer goed te doen.

er zijn genoeg mensen die schijfremmen hebben en zonder bekrachtiger rijden. dat lijkt me dus niet zo'n probleem. je zult alleen wat harder moeten trappen

Theo van den Bogaard schreef:


nr 13 is de bekrachtiger



## en 14 is wrsch. de revisieset voor de bekrachtiger?
dus revisie kan, maar zal wel erg-duur zijn?!

Haai,

Nou net even gekeken en heb de manier gevolgd die Theo beschreef. Fluitje van een cent om de HRC eraf te nemen. Wat heb ik kunnen vinden...? Weinig waar ik iets mee kan. De overgang van de HRC naar de bekrachtiger was aan de onderzijde van het ronde gat ietsjes nat. Verder heb ik geen vocht kunnen vinden. Heb met mijn vinger de binnenkant van de bekrachtiger verkend maar daar was alles droog. Wel had ik vlak ervoor met starten weer een wittige rookpluim welke snel optrok en daarna niets meer te zien. Het reservoir was trouwens geheel leeg. Moet ik het zoeken in de HRC of de bekrachtiger?

@ metrodriver:
Ik heb net gekeken op de site van een leverancier in de UK en die revisieset kost daar 37 pond. Dus valt op zich best mee...

Dennis

Donderdag 21 juni 2007

Kijk eerst eens naar je wielremcilinders achter voor lekkage, en naar de koelvloeistof (witte rook, lekke koppakking ? )

Prettig weekend anders :)

Kijk eerst eens naar je wielremcilinders achter voor lekkage, en naar de koelvloeistof (witte rook, lekke koppakking ? )




Ik ga zeker morgen (moet nu weer werken) de remcilinders achter nakijken. Ik verwacht er weinig van aangezien die pas geleden zijn gereviseerd. Koppakking lijkt mij ook sterk daar de problemen begonnen zijn na een noodstop en de koelvloeistoftemperatuur ook bij warm weer prima blijft. Ik verdenk de HRC of de bekrachtiger, maar welke?

Dennis

mini-rulez schreef:
begonnen zijn na een noodstop en de koelvloeistoftemperatuur ook bij warm weer prima blijft. Ik verdenk de HRC of de bekrachtiger, maar welke?




## je schreef even eerder dat de hoofdremcylinder nat was op de plek waar ie in de versterkertrommel gebout zit??
hij hoort beslist *niet* te lekken.

een 'noodstop' kan ik in verbinding brengen met 'rempedaal net iets verder ingetrapt dan anders' en ik kan me goed voorstellen dat braampjes/roestrandjes op de hoofdremcylinderzuigerstang wat dichtringen kapot gemaakt hebben..

ik zou de hoofdremcylinder maar eens nauwkeurig onder de loep (keukentafel, geen pilsje erbij) nemen...

## je schreef even eerder dat de hoofdremcylinder nat was op de plek waar ie in de versterkertrommel gebout zit??




Nou ja nat is een groot woord, een beetje vochtig op de overgang van de HRC naar de bekrachtiger toe. Was alleen zichtbaar nadat ik ze van elkaar af had gehaald. Denk inderdaad dat ik de HRC maar eens even uit elkaar ga halen. Hmm is mijn eerste keer, dat wordt wat ;)

Dennis

Mensen,

Heb een optie op een gebruikte HRC/rembekrachtiger.
Deze komt van een (Duitse) Mayfair uit 1992, is deze gelijk aan mijn set uit een Mini 1000 uit 1990? Mijn HRC heeft een groen kunststof bandje...

Dennis

zou je dat wel doen, van een duitse auto.
moet je ook duitse sleutels kopen! :D

mini-rulez schreef:

Nou ja nat is een groot woord, een beetje vochtig op de overgang van de HRC naar de bekrachtiger toe.



## *ik* denk dan: er is een potje remvloeistof foetsie, is toch zo'n 100-150 ml. schat ik.
dat moet ergens gebleven zijn.
zoveel mogelijkheden zijn er niet: achterwielremcylinders: zo ja, dan moet dat onmiddellijk zichtbaar zijn (bij deze hoeveelheid) wanneer je wiel en remtrommel afneemt;
voorwielremklauwen: dan moeten de dikke druppels onderaan de klauwen hangen;
de hoofdremcylinder: min of meer idem.;
de remkrachtversterker (als stofzuiger voor de remvloeistof misbruikt);
een lek bij een koppelstuk in de remleidingen ergens (idem. dikke druppels);
een spontaan geklapte remleiding kan in principe maar de kans daarop lijkt me het kleinst.

er zat wel remvloeistof in het reservoir? (wanneer heb je voor het voorlaatst gecontroleerd?)

zo'n hoofdremcylinder uit en in elkaar: is geen raket-technologie, dus moet te doen zijn.. precies en schoon werken is wel een vereiste.

racing green rider schreef:

moet je ook duitse sleutels kopen! :D



## gaat toch met een poolse loper?

De overgang van de HRC naar de bekrachtiger was aan de onderzijde van het ronde gat ietsjes nat. .... Het reservoir was trouwens geheel leeg.



In dit geval is (zoals Metrodriver ook zegt) de HRC verdacht, zeker omdat het reservoir leeg is :|
Een revisie kan na 17 jaar geen kwaad.
(Je zou die duitse HRC/bekrachtiger er op kunnen zetten en je eigen spul reviseren, heb je gelijk een reserve)

succes,
Theo van den Bogaard


Een revisie kan na 17 jaar geen kwaad.




## voor OP: denk eraan dat je de HRC bij revisie moet honen!

denk eraan dat je de HRC bij revisie moet honen!



Dat vermoeden had ik al, anders heb je na enkele keren remmen weer hetzelfde probleem. Waar kan ik dat laten doen?
Dennis

mini-rulez schreef:
Waar kan ik dat laten doen?
Dennis



## ik heet 'metrodriver', niet 'google' of 'search engine' 8)

ik heb het honen ooit zelf gedaan:
nodig: hoonolie, hoonsteentjes-apparaatje, electrische boormachine, handigheid.
hier ging dat O:)

Haai,

Heb de oude meuk gedemonteerd en in de bekrachtiger bleek toch een flinke hoeveelheid remolie te zitten. Dus de HRC kaduuk. Heb mijn 'nieuw' aangeschafte set er nu in zitten. Morgen even remolie bijvullen en ontluchten en dan kan ik weer op pad met de Mini.

Dennis

Inmiddels rijd ik al een week met een nieuwe (gebruikte) HRC en bekrachtiger welke ik als setje goedkoop kon kopen. Alles werkt nu weer perfect.

Dit topic mag nu op slot :)

Dennis

FAQ Forum Algemeen schreef:
Zo, mijn vraag is beantwoord, kan een mod nu mijn topic even op slot zetten? Nee We zetten topics op slot als daar een specifieke reden voor is, zoals bepaalde overtredingen van de forumregels. Voor de rest laten we topics open staan, om de mogelijkheid open te houden voor anderen om in de toekomst nog reacties te kunnen plaatsen, bijvoorbeeld om verdere opheldering te vragen. Bovendien zetten we in de Markt-forums topics op slot zodra de advertentie van de eerste post voldaan is (zie ook de gebruiksregels die in de forums Aangeboden en Gevraagd staan).


mini-rulez schreef:
met een nieuwe (gebruikte) HRC en bekrachtiger welke ik als setje goedkoop kon kopen. Alles werkt nu weer perfect.




## heb je trouwens de 'nieuwe' HRC open gehad om de toestand van de cylinderwand en van de seals te bekijken??
nee zeker??? O:)

Je moet ingelogd zijn om te reageren.