Helaas is de rand onder de kofferklep zo verrot dat de APK niet doorging. Gisteren de banaan er af getrokken en de rest wat er onderuit viel kon met het stoffer en blik worden afgevoerd. Om de boel te herstellen heb ik wat advies nodig. Gedeeltelijk moet de bodem van de kofferbak worden vernieuwd. De rand met scharnierbevestiging, de banaan en een aantal dingen die ik daaronder aantrof. Een (dubbele) stook metaal voor de banaan en rechts en links op de hoeken een 'doosje' met schotjes maken. Heeft iemand een voorbeeld met precies alle plaatdelen die vervangen moeten worden. Ik wilde beginnen met de kofferbodem. En wat is daarna de beste volgorde om de achterzijde weer op te bouwen?
Wie heeft tips?
Erwin
er zijn halve kofferbodemplaten te koop, die loopt tot aan de rand van de accubak. je moet de gehele banaan erafslopen, de bumperbevestigingsrand laten zitten.
dan de kofferbodum doorhalen en eruit slopen, wel voorzichtig, je hebt hier nog lasmateriaal van nodig...
dan de halve bodem inlassen en als laatste weer de banaan...
Red,
Die halve kofferbakplaat heb ik gezien en nodig. Juist omdat nu de bumperbevestigingsrand weg is door de rot. Alleen de verf hield de boel nog bij elkaar. Wat zit er allemaal in de banaan vast?
Erwin
in de banaan zit aan de kant van de wielkuipeneen klein hoekstukje, aan iedere kant natuurlijk 1.
dat de bumperrand weg is, is niet echt fijn, dan heb je geen materiaal om tegenaan te lassen.
persoonlijk zou ik (ik heb je mini niet gezien) eens verder kijken naar de staat van het achterdeel (achterlichten), je kan een half kontje inlassen als de hele rand van links naar rechts weg is, of je vernieuwd het stukje onder je achterklepje, het zogenaamde trappetje.
je kan ook een de onderkant van het achterpaneel eene strip in gaan bakken met een omgevouwen rand waaraan je je vloer en banaandelen last. dit heeft niet mijn voorkeur aangezien het geen originaliteitsprijs wint, maar meer een lapjes bakwerk wordt...
al met al niet echt leuke dingen om te horen als ie afgekeurd is. hoe zijn de wielkuipen??? als je dan toch bezig bent zou ik alles even goed nalopen, anders kan je komend jaar weer gaan bakken en braden...
Om nog wat vergelijkend materiaal te geven, vanaf deze foto kan je zien hoe wij onze kofferbakrand hebben gemaakt (met een beetje fantasie en wat metalco plaat dus ).
nope, die gebruik je om de gaten van de bevestiging goed uit te lijnen, dus lekker laten zitten...
lijkt me overbodig, maar accu en tank eruithalen!
Red,
Yep, de bumperbevestigingsrand komt terug met het trappetje. Ik had bij het achterraam ook een aantal blazen onder het rubber maar dat is eenvoudig te verhelpen. Ik ga dus voor de onderrand. In combinatie met een stuk koffervloer en een nieuwe banaan. De afsluithoekjes rechts en links in de banaan eveneens. Maar ik kwam tussen de twee afsluithoekjes nog een trook metaal tegen die voor de banaan zat. Nu had ik ook dubbel overgelaste dorpels dus het zou kunnen dat een eerder een nieuwe banaan over de oude is gezet. Ik heb er wel een foto van gemaakt tijdens het slopen.
Ik begrijp dat er niets meer in de banaan hoort dan twee afsluithoekjes? Bedankt voor de tip van de wielkassen achter. Ik zal je eens bekijken.
Erikje,
Het gaatje op je foto is niets vergeleken bij de voortgang van het rotproces dat ik aantrof. Van links naar rechts ligt alles los van de koffervloer. Kan wel mooi op je foto zien hoe het afsluithoekje zit. Precies wat ik zocht. Zo te zien hebben we dezelfde kleur? Eclipse blue?
Erwin.
Ik begrijp nu dat het een ingreep is die nog niet veel hebben gedaan. Afgelopen zaterdag bijna al het blik opgehaald. Alleen de complete onderrand voor de kofferklepscharnier was (nog) niet leverbaar.
Voor het lossen van het subrame aan de achterzijde staat de boel in de week. Alles is vastgeroest. Beide hoeken blijken al eeder opgelapt te zijn. Links kom ik drie lagen (verrot) metaal tegen. In de hoek zijn ooit eens nieuwe stukjes in gelast. Een goede stap om de halve koffevloer aan te schaffen. De wielkassen achter zijn goed.
Klein vraagje over de subframe versteviging. Los slijpen van de wielkas en nieuwe gebruiken?
De dubbele banaan? De langste was origineel Rover, met een hologrammerkje. link
Bedankt voor het toegewenst succes
Ik had min of meer hetzelfde...
Gewoon de roest eruit slijpen en beginnen! Als je bezig bent dragen de oplossingen zich vanzelf aan...
Wilde de bumperrand toch eraf hebben dus die hoefde ik niet terug te zetten. Deze kun je namaken door hem over te trekken van de nieuwe achterbanaan en erop te lassen...
succes
Daan,
Da's een flink project geweest. Wat is het voordeel van geen banaan? Of is het puur styling?
Groet,
Erwin
Oh er komt wel een banaan op hoor! Die moet ik er alleen nog opzetten. De bumperrand laat ik eraf (deseamed).
Trouwens, de hoeken van de banaan zitten normaalgesproken dicht met twee plaatjes. Ik ga er maar 1 van de twee terugplaatsten omdat ik ervan overtuigd ben dat die afgesloten ruimte de oorzaak van rotte achterhoeken is!
Daan schreef: Oh er komt wel een banaan op hoor! Die moet ik er alleen nog opzetten. De bumperrand laat ik eraf (deseamed).
Waar bevestig je de bumper dan?
Of laat je die er ook af?
babse schreef: Daan":21qe1esm]Oh er komt wel een banaan op hoor! Die moet ik er alleen nog opzetten. De bumperrand laat ik eraf (deseamed).
Waar bevestig je de bumper dan?
Of laat je die er ook af?[/quote:21qe1esm]
Uiteraard
Daan":21qe1esm]deseamed[/quote:21qe1esm]
Een glad kontje zo gezegd! Voor mij is de chrome bumper een vereiste, maar ieder zijn smaak. Waarom dan 1 vakje openhouden? Om te testen welke kant eerder rot? Met twee kanten open wordt het een windhapper van jewelste. Kennelijk wordt de rand van het sluitstuk ook nog aan de binnenzijde van de banaan gelast voor stevigheid. Of heb ik het mis? Veel van de originele aanhechting heb ik niet meer aangetroffen namelijk. Ik dacht wel aan draineren, alhoewel ik de dorpels geheel heb afgesloten.
Erwin
Nee het wordt geen test. De uiterste kanten van de banaan zitten helemaal dicht met twee plaatjes; vier plaatjes in totaal.
Van de originele twee plaatjes aan elke kant zet ik er maar één terug. Beide kanten symetrisch (één plaatje in de breedte van de auto, zodat de banden geen modder baggeren in de banaan). Het is echt wel stevig genoeg. De hele banaan wordt bovendien volledig afgelast.
De twee plaatjes zitten er origineel om vocht buiten te houden. Het werkt averechts, ingesloten vocht kan er niet meer uit.
ps. Inderdaad, de plaatjes zitten zowel verbonden aan de kofferbodem en banaan.
Daan,
Correct me if I'm wrong. Als ik het goed begrijp bestaat de L-vorm die hier nog net zichtbaar is link bij jouw uit twee plaatjes (het reparatiestuk dat ik heb is L-vorming en uit een stuk) en je zet alleen die voor de achterwielen zit op de banaan? De dwarse in de banaan laat je weg. De ruimte die dan ontstaat is minder rotgevoelig?
Erwin
Blue schreef:
Correct me if I'm wrong. Als ik het goed begrijp bestaat de L-vorm die hier nog net zichtbaar is link bij jouw uit twee plaatjes
Ja, bij mij bestond dat idd uit twee plaatjes. Ik weet niet of het origineel met 2 stukjes of 1 L stuk zit (er is aan mijn mini flink gebeund).
Blue":27lqpkbt]
je zet alleen die voor de achterwielen zit op de banaan? De dwarse in de banaan laat je weg. De ruimte die dan ontstaat is minder rotgevoelig?
[/quote:27lqpkbt]
Ook waar. Je kunt ook je L stuk bewerken (stuk uithalen) zodat het goed kan luchten, je het indien nodig schoon kan maken en bovendien af en toe kan behandelen met een roestwerend middel...
De roest in de achterhoeken (hele bekende mini plek) komt niet vanuit de kofferbak maar echt vanaf de onderkant
Bedankt voor de info. De aanpassing aan de hoeken is het overwegen waard. De verwijzing van red is o.a. precies het klusje als ik aan het doen ben. Ik moet alleen iets voorzichtiger zagen omdat het subframe er nog onder zit.
Bedankt
Erwin
Ik ploeter inmiddels voort. Na wat roestig plaatwerk te hebben verwijderd ziet het er zo uit: link link
De eerdere reparaties aan de hoeken blijken vergezeld te zijn gegaan van extra plaatsjes onder de ophangpunten van het subframe. Ik heb daar te maken met drie lagen metaal: link
Door de capillaire trekt de boel vol water. Logisch dat de boel daar rot. Nu aan de slag om een mal te maken voor de nieuw in te lassen bodemplaat.
Groetjes,
Erwin
Listers,
Inspiratie was er genoeg, echter de tijd ontbrak. Eindelijk begint het er op te lijken. Het lassen is een leuke bezigheid. Hier een paar plaatjes.
@ Daan, waar zit jou batterij nu ? Aangezien het bakje ook weg is.
(even off topic, maar wat is de naam van dat oranje spul?)
Volgens mij is dat gewoon menie. In het echt roder, maar door de foto's wordt het oranje... Is bij mijn foto's ook...
Ben, JanB en Birdy,
Nee hoor, het bakje voor de accu zit er gewoon nog. De zilverkleurige aardekabel hangt er in. De menie is roestwerend. Besteld bij Marten Gnodde. Goed spul en een pot gaat lang mee. De rest is zinkspray om de lasnaden af te dekken tussendoor. Nu moet ie straks wel door de APK.
Groet,
Erwin
Forummers,
Het einde van de reparatie nadert. Nog een venijnig staartje met de eerste pogingen professioneel te spuiten. Lastiger dan een spuitbus! De kunst van het polijsten dan maar eigen gaan maken om de boel weer strak te krijgen. Ook dat wil wel lukken maar de verf moet wel dik genoeg zijn en niet te hobbelig. Het resultaat is niet super maar de rest van de lak is ook niets. Ooit maar een andere carrosserie. En nu afwachten of na bijna 2 jaar de zaak weer wil rijden.
Voor een foto overzicht kijk op mijnalbum.nl, onder mini blue.
APK, APK, APEEEKAAAHAA, APK, APK, APEEEKAAAHAAAA!
Blue mag de weg weer op. De APK is na twee jaar een feit. Best leuk zo'n gouden medaille bij de Olympische Spelen in China. Maar je Mini in de APK is veel mooier! Sorry, ik schiet even vol.
Forummers,

Helaas is de rand onder de kofferklep zo verrot dat de APK niet doorging. Gisteren de banaan er af getrokken en de rest wat er onderuit viel kon met het stoffer en blik worden afgevoerd. Om de boel te herstellen heb ik wat advies nodig. Gedeeltelijk moet de bodem van de kofferbak worden vernieuwd. De rand met scharnierbevestiging, de banaan en een aantal dingen die ik daaronder aantrof. Een (dubbele) stook metaal voor de banaan en rechts en links op de hoeken een 'doosje' met schotjes maken. Heeft iemand een voorbeeld met precies alle plaatdelen die vervangen moeten worden. Ik wilde beginnen met de kofferbodem. En wat is daarna de beste volgorde om de achterzijde weer op te bouwen?
Wie heeft tips?
Erwin
er zijn halve kofferbodemplaten te koop, die loopt tot aan de rand van de accubak. je moet de gehele banaan erafslopen, de bumperbevestigingsrand laten zitten.
dan de kofferbodum doorhalen en eruit slopen, wel voorzichtig, je hebt hier nog lasmateriaal van nodig...
dan de halve bodem inlassen en als laatste weer de banaan...
Red,

Die halve kofferbakplaat heb ik gezien en nodig. Juist omdat nu de bumperbevestigingsrand weg is door de rot. Alleen de verf hield de boel nog bij elkaar. Wat zit er allemaal in de banaan vast?
Erwin
in de banaan zit aan de kant van de wielkuipeneen klein hoekstukje, aan iedere kant natuurlijk 1.
dat de bumperrand weg is, is niet echt fijn, dan heb je geen materiaal om tegenaan te lassen.
persoonlijk zou ik (ik heb je mini niet gezien) eens verder kijken naar de staat van het achterdeel (achterlichten), je kan een half kontje inlassen als de hele rand van links naar rechts weg is, of je vernieuwd het stukje onder je achterklepje, het zogenaamde trappetje.
je kan ook een de onderkant van het achterpaneel eene strip in gaan bakken met een omgevouwen rand waaraan je je vloer en banaandelen last. dit heeft niet mijn voorkeur aangezien het geen originaliteitsprijs wint, maar meer een lapjes bakwerk wordt...
al met al niet echt leuke dingen om te horen als ie afgekeurd is. hoe zijn de wielkuipen??? als je dan toch bezig bent zou ik alles even goed nalopen, anders kan je komend jaar weer gaan bakken en braden...
Om nog wat vergelijkend materiaal te geven, vanaf deze foto kan je zien hoe wij onze kofferbakrand hebben gemaakt (met een beetje fantasie en wat metalco plaat dus
).
Hele lange link
voor het halve kofferdeel te vervangen.
moet ik daar het achterframe voor verwijderen?
thnx
nope, die gebruik je om de gaten van de bevestiging goed uit te lijnen, dus lekker laten zitten...
lijkt me overbodig, maar accu en tank eruithalen!
Red,

Yep, de bumperbevestigingsrand komt terug met het trappetje. Ik had bij het achterraam ook een aantal blazen onder het rubber maar dat is eenvoudig te verhelpen. Ik ga dus voor de onderrand. In combinatie met een stuk koffervloer en een nieuwe banaan. De afsluithoekjes rechts en links in de banaan eveneens. Maar ik kwam tussen de twee afsluithoekjes nog een trook metaal tegen die voor de banaan zat. Nu had ik ook dubbel overgelaste dorpels dus het zou kunnen dat een eerder een nieuwe banaan over de oude is gezet. Ik heb er wel een foto van gemaakt tijdens het slopen.
Ik begrijp dat er niets meer in de banaan hoort dan twee afsluithoekjes? Bedankt voor de tip van de wielkassen achter. Ik zal je eens bekijken.
Erikje,
Het gaatje op je foto is niets vergeleken bij de voortgang van het rotproces dat ik aantrof. Van links naar rechts ligt alles los van de koffervloer. Kan wel mooi op je foto zien hoe het afsluithoekje zit. Precies wat ik zocht. Zo te zien hebben we dezelfde kleur? Eclipse blue?
Erwin.
Ik begrijp nu dat het een ingreep is die nog niet veel hebben gedaan. Afgelopen zaterdag bijna al het blik opgehaald. Alleen de complete onderrand voor de kofferklepscharnier was (nog) niet leverbaar.

Voor het lossen van het subrame aan de achterzijde staat de boel in de week. Alles is vastgeroest. Beide hoeken blijken al eeder opgelapt te zijn. Links kom ik drie lagen (verrot) metaal tegen. In de hoek zijn ooit eens nieuwe stukjes in gelast. Een goede stap om de halve koffevloer aan te schaffen. De wielkassen achter zijn goed.
Klein vraagje over de subframe versteviging. Los slijpen van de wielkas en nieuwe gebruiken?
Alvast bedankt
Erwin
[size=75:1e51fet2][Bedrijfsnaam verwijderd-Demelza][/size:1e51fet2]
Een paar plaatjes:

link
link
link
De dubbele banaan? De langste was origineel Rover, met een hologrammerkje.
link
Bedankt voor het toegewenst succes
Ik had min of meer hetzelfde...





Gewoon de roest eruit slijpen en beginnen! Als je bezig bent dragen de oplossingen zich vanzelf aan...
Wilde de bumperrand toch eraf hebben dus die hoefde ik niet terug te zetten. Deze kun je namaken door hem over te trekken van de nieuwe achterbanaan en erop te lassen...
succes
Daan,

Da's een flink project geweest. Wat is het voordeel van geen banaan? Of is het puur styling?
Groet,
Erwin
Oh er komt wel een banaan op hoor! Die moet ik er alleen nog opzetten. De bumperrand laat ik eraf (deseamed).
Trouwens, de hoeken van de banaan zitten normaalgesproken dicht met twee plaatjes. Ik ga er maar 1 van de twee terugplaatsten omdat ik ervan overtuigd ben dat die afgesloten ruimte de oorzaak van rotte achterhoeken is!
Daan schreef:
Oh er komt wel een banaan op hoor! Die moet ik er alleen nog opzetten. De bumperrand laat ik eraf (deseamed).
Waar bevestig je de bumper dan?
Of laat je die er ook af?
babse schreef:
Daan":21qe1esm]Oh er komt wel een banaan op hoor! Die moet ik er alleen nog opzetten. De bumperrand laat ik eraf (deseamed).
Waar bevestig je de bumper dan?
Of laat je die er ook af?[/quote:21qe1esm]
Uiteraard
Daan":21qe1esm]deseamed[/quote:21qe1esm]
Een glad kontje zo gezegd! Voor mij is de chrome bumper een vereiste, maar ieder zijn smaak. Waarom dan 1 vakje openhouden? Om te testen welke kant eerder rot? Met twee kanten open wordt het een windhapper van jewelste. Kennelijk wordt de rand van het sluitstuk ook nog aan de binnenzijde van de banaan gelast voor stevigheid. Of heb ik het mis? Veel van de originele aanhechting heb ik niet meer aangetroffen namelijk. Ik dacht wel aan draineren, alhoewel ik de dorpels geheel heb afgesloten.

Erwin
Nee het wordt geen test. De uiterste kanten van de banaan zitten helemaal dicht met twee plaatjes; vier plaatjes in totaal.
Van de originele twee plaatjes aan elke kant zet ik er maar één terug. Beide kanten symetrisch (één plaatje in de breedte van de auto, zodat de banden geen modder baggeren in de banaan). Het is echt wel stevig genoeg. De hele banaan wordt bovendien volledig afgelast.
De twee plaatjes zitten er origineel om vocht buiten te houden. Het werkt averechts, ingesloten vocht kan er niet meer uit.
ps. Inderdaad, de plaatjes zitten zowel verbonden aan de kofferbodem en banaan.
Daan,

Correct me if I'm wrong. Als ik het goed begrijp bestaat de L-vorm die hier nog net zichtbaar is link bij jouw uit twee plaatjes (het reparatiestuk dat ik heb is L-vorming en uit een stuk) en je zet alleen die voor de achterwielen zit op de banaan? De dwarse in de banaan laat je weg. De ruimte die dan ontstaat is minder rotgevoelig?
Erwin
Blue schreef:

Correct me if I'm wrong. Als ik het goed begrijp bestaat de L-vorm die hier nog net zichtbaar is link bij jouw uit twee plaatjes
Ja, bij mij bestond dat idd uit twee plaatjes. Ik weet niet of het origineel met 2 stukjes of 1 L stuk zit (er is aan mijn mini flink gebeund).
Blue":27lqpkbt]
je zet alleen die voor de achterwielen zit op de banaan? De dwarse in de banaan laat je weg. De ruimte die dan ontstaat is minder rotgevoelig?
[/quote:27lqpkbt]
Ook waar. Je kunt ook je L stuk bewerken (stuk uithalen) zodat het goed kan luchten, je het indien nodig schoon kan maken en bovendien af en toe kan behandelen met een roestwerend middel...
De roest in de achterhoeken (hele bekende mini plek) komt niet vanuit de kofferbak maar echt vanaf de onderkant
Hee Blue
kijk anders ook even op Rinymini's site
http://groups.msn.com/RinyMini/opknappe ... snw?Page=1
Daan en Red,

Bedankt voor de info. De aanpassing aan de hoeken is het overwegen waard. De verwijzing van red is o.a. precies het klusje als ik aan het doen ben. Ik moet alleen iets voorzichtiger zagen omdat het subframe er nog onder zit.
Bedankt
Erwin
Ik ploeter inmiddels voort. Na wat roestig plaatwerk te hebben verwijderd ziet het er zo uit:
Logisch dat de boel daar rot. Nu aan de slag om een mal te maken voor de nieuw in te lassen bodemplaat.

link
link
De eerdere reparaties aan de hoeken blijken vergezeld te zijn gegaan van extra plaatsjes onder de ophangpunten van het subframe. Ik heb daar te maken met drie lagen metaal:
link
Door de capillaire trekt de boel vol water.
Groetjes,
Erwin
Listers,

Inspiratie was er genoeg, echter de tijd ontbrak. Eindelijk begint het er op te lijken. Het lassen is een leuke bezigheid. Hier een paar plaatjes.
link
link
link
link
Groetjes,
Erwin
@ Daan, waar zit jou batterij nu ? Aangezien het bakje ook weg is.
(even off topic, maar wat is de naam van dat oranje spul?)
Volgens mij is dat gewoon menie. In het echt roder, maar door de foto's wordt het oranje... Is bij mijn foto's ook...
Ben, JanB en Birdy,

Nee hoor, het bakje voor de accu zit er gewoon nog. De zilverkleurige aardekabel hangt er in. De menie is roestwerend. Besteld bij Marten Gnodde. Goed spul en een pot gaat lang mee. De rest is zinkspray om de lasnaden af te dekken tussendoor. Nu moet ie straks wel door de APK.
Groet,
Erwin
Forummers,
Het einde van de reparatie nadert. Nog een venijnig staartje met de eerste pogingen professioneel te spuiten. Lastiger dan een spuitbus! De kunst van het polijsten dan maar eigen gaan maken om de boel weer strak te krijgen. Ook dat wil wel lukken maar de verf moet wel dik genoeg zijn en niet te hobbelig. Het resultaat is niet super maar de rest van de lak is ook niets. Ooit maar een andere carrosserie. En nu afwachten of na bijna 2 jaar de zaak weer wil rijden.
Voor een foto overzicht kijk op mijnalbum.nl, onder mini blue.
Blue mag de weg weer op. De APK is na twee jaar een feit. Best leuk zo'n gouden medaille bij de Olympische Spelen in China. Maar je Mini in de APK is veel mooier!
Erwin
wat kan het leven toch soms mooi zijn he
Je moet ingelogd zijn om te reageren.