@theo: ik geloof even niet dat 'stud' in het nederlands 'wielbout' is..
het afgebeelde ding ziet er (dan?) ook niet uit als een bout
meer als een draadeind dat (met een eigen stukje schroefdraad) in de naaf wordt geschroefd, en tegen 'doortrekken' geborgd is met een kleine kop..
(alles natuurlijk IMHO ; ik heb tenslotte geen mini)
Metrodriver; het is wel een bout.
Niet alle bouten hebben een zekantige kop.
Deze heeft toevalig schroefdraad, spiebanen tegen het draaien, welke gelijk een klempassing hebben en een kop tegen doortrekken.
Groet ron
PS sla er eens een catalogus van een gerenomeerde ijzerwarenzaak op na, zie je wat voor soorten bouten er zijn.
Edit naam van poster veranderd, spaiky excuses
Ron, mij hoor je ook niet zeggen dat het geen bout is toch? volgens mij reageerde Metrodriver daarop
ik heb tenslotte geen mini
je zult zien dat de wielen van de Metro op dezelfde manier vast zitten ..
je hebt gelijk dat 'stud' niet letterlijk 'bout' betekent, even verder in de omschrijving staat wel 2 x 'bolt' .. wat mij betreft is het een bout; een tapeind heeft aan 2 kanten schroefdraad en een draadeind is van ander materiaal (ik zou niet graag mijn wielen met draadeind vastmaken)
FWIW,
Theo van den Bogaard
ayla schreef:
Niet alle bouten hebben een zekantige kop.
## weet ik.
ik ken ze ook (metrisch draad) met een cylindrische kop en een vouw (gleuf) in de kop. ze heten dan 'machineschroef'
en rond met een binnenzeskant. dan genoemd 'inbusbout'
spiebanen tegen het draaien
## dit aspect had ik op het plaatje van theo even verkeerd geinterpreteerd (zat te ver van de monitor)
bedankt!
PS sla er eens een catalogus van een gerenomeerde ijzerwarenzaak op na,
## kan dat even wachten? woon niet net naast zo'n zaak.
groeten terug
Theo van den Bogaard schreef:
je zult zien dat de wielen van de Metro op dezelfde manier vast zitten ..
## even (in manual(s)) gekeken: inderdaad.
de mini-manual (haynes, die heb ik wel :)" title="Evil" /> ) spreekt in meerdere plaatjes van dit ding als 'wheel stud' met een bijbehorende 'wheel nut'
(terwijl ze elders laten zien dat ze het woord 'bolt' *wel* kennen)
je hebt gelijk dat 'stud' niet letterlijk 'bout' betekent, even verder in de omschrijving staat wel 2 x 'bolt' .. wat mij betreft is het een bout;
## hoewel ik het niet graag met O.L.Theo oneens ben, houd ik het op 'stift met uitwendig schroefdraad'
de constructie is ook zo dat ie bedoeld is voor eenmalige plaatsing (in de naafflens) (maar wel verwijderbaar/vervangbaar in geval van beschadiging), een bout zou gewoon 'losjes' door een gat steken.
maar ik wil e.e.a. niet op de spits drijven hoor (dan krijgen we weer contact met een boos gummende moderator )
bolt = bout (kop + deel zonder schroefdraad, deel met schroefdraad)
screw = bout (kop + vol schroefdraad)
stud = tapeind (deel schroefdraad + deel geen schroefdraad + deel schroefdraad)
(draadeind staat er niet bij; maar is dus als een tapeind, maar dan volledig schroefdraad - en bij een tapeind kan de type schroefdraad per uiteinde verschillen)
aangezien het nu een apart topic is kan ik ook ff mijn mening geven:
een bout heeft schroefdraad en heeft een provisie zodat hij maar tot en bepaald punt door een gat kan en daarna gaat klemmen, plus een provisie om meedraaien te (kunnen) voorkomen tijdens montage van de moer.
zowel een bout met een zeskant kop, als de wielbout van een mini/metro voldoen aan deze beschrijving.
een stift heeft naar mijn mening geen kraag oid om klemkracht op te bouwen
metrodriver schreef: een bout zou gewoon 'losjes' door een gat steken
er zijn ook pasbouten die een hele nauwe passing hebben in het gat. En je hebt wielbouten die gewoon heel vast zitten in het gat :)" title="Evil" />
Crispy schreef: aangezien het nu een apart topic is kan ik ook ff mijn mening geven:
## volgens mij kon dit eerder ook al.
mits demelza het niet zou zien..
een bout heeft schroefdraad en heeft een provisie zodat hij maar tot en bepaald punt door een gat kan en daarna gaat klemmen, plus een provisie om meedraaien te (kunnen) voorkomen tijdens montage van de moer.
## dit lijkt me een definitie die je *zelf* verzonnen hebt om gelijk te hebben/krijgen??
zowel 'klemmen' als 'meedraaien voorkomen' lijken me niet overeenkomen met de bouten die **ik** ken! :)" title="Evil" />
maar goed, ik had me voorgenomen om er niets meer over te zeggen.
dit is dus mijn laatste tewoordmelding.
gejuich alom!!
het ding werkt eigenlijk als een keilbout ..
ik vind dit soort discussie eigenlijk wel goed omdat je dan eens hoort hoe een ander er tegenaan kijkt, en het liefst wil je een goede term waarmee iedereen uit de voeten kan (zonder gelijk terug te vallen op het engels).
Ik kan me ook heel goed vinden in het onderschrift wat Metrodriver eerder heeft gebruikt:
weet wat je doet en doe wat je weet
groetjes,
Theo van den Bogaard
Theo van den Bogaard schreef:
Als het je interesseert kan je eens kijken of je in de bibliotheek een 'polytechnisch zakboek' kan vinden .. blader daar eens door ..
## 'k was vandaag in staat om een polytechnisch handwoordenboek te raadplegen (Kluwer, E>N), en vond achter
'stud' enkel en alleen:
sierspijker
tapeind
nok (van een raam)
stijl
'stud bolt': tapeind
'a bit embarassing' voor sommigen?!?
trek het je niet aan hoor!!
Theo van den Bogaard schreef: stud = tapeind
Wat is je punt precies? De discussie is niet hoe het in het engels heet maar hoe dit onderdeel in het nederlands heet. Hoeft m.i. geen directe vertaling te zijn
bout (volgens de dikke van Dale)
(volgens de normen NEN van het Nederlands Normalisatie-instituut) bevestigingselement dat aan de buitenkant aangedraaid wordt
synoniem: schroefbout
aardig om eens mee te spelen; wel even de brontaal en doeltaal goed instellen
"stud" kan een heleboel betekenen ..
niet voor niets 'the librarian',
M'n collega zit in de paarden en pony's, daar heeft stud weer een andere betekenis
Groet ron
Theo van den Bogaard schreef: bout (volgens de dikke van Dale)
(volgens de normen NEN van het Nederlands Normalisatie-instituut) bevestigingselement dat aan de buitenkant aangedraaid wordt
synoniem: schroefbout
## dan zegt het NEN dus dat jullie wielbout geen bout is: hij wordt in*geslagen* (totdat ie op de spiebanen klemt) en niet aangedraaid. dat er een moer opgedraaid kan worden staat er imho los van.
zullen we ze dan gewoon persbouten noemen
Officieel zijn bouten inderdaad bevestigingsartikelen die aan de buitenzijde aangedraaid worden. Maar zoals bij alles is er wel een uitzondering
Zo zijn spatbord[u:13haugzh][i:13haugzh]bouten[/i:13haugzh][/u:13haugzh] en combi[i:13haugzh][u:13haugzh]schroeven[/u:13haugzh][/i:13haugzh] ook hetzelfde (zeskantkop met zaaggleuf).
Voor bevestiging (leuke woordgrap, al zeg ikzelf) van mijn verhaal, check maar de FABORY catalogus.
Overigens, het zijn officieel wel bouten, ze worden bij het aandraaien namelijk aan de buitenzijde vastgehouden, niet door een sleutel oid maar door de flens
hij wordt in*geslagen* (totdat ie op de spiebanen klemt) en niet aangedraaid.
nee hoor, Spaiky heeft dat misschien wel zo gedaan maar eigenlijk moet 'ie gewoon aangedraaid worden en dan trekken die spiebanen in de flens vast .. (moet je wel even een stalen wiel gebruiken)
en als je hem inslaat kan je hem scheef slaan ..
voor mijn part noem je het 'stift met uitwendig schroefdraad'
'wielbout' bekt wat makkelijker ?
misschien moeten we een poll starten ..
groetjes,
Theo van den Bogaard
Theo van den Bogaard schreef: maar eigenlijk moet 'ie gewoon aangedraaid worden en dan trekken die spiebanen in de flens vast ..
groetjes,
Theo van den Bogaard
Theo, normaal geloof ik je op je woord, maar deze keer heb je toch geen gelijk.
Je moet de bouten er namelijk eerst inpersen voordat je de de rest gaat monteren. (en dus niet slaan!)
Zo voorkom je namelijk dat je bout mee gaat draaien bij het aandraaien van de moeren.
normaal geloof ik je op je woord
moet je ook niet doen
inpersen is inderdaad nog beter .. meer ik ben nog in geen handboek een beschrijving van de montage van die 'dingen' tegengekomen ..
groetjes,
Theo van den Bogaard
Ik doe gewoon een originele wielmoer nemen, met een berg ringen eronder.
Dan vastdraaien tot ie niet verder gaat.
Werkt perfect, kan je ook gelijk controleren of ie wel ver genoeg zit.
Groet ron
Peter schreef: Theo van den Bogaard":2x8p9dpw] eerst inpersen voordat je de de rest gaat monteren. (en dus niet slaan!)
[/quote:2x8p9dpw]
## peter is mijn vriend!
de bedoeling is 'inpersen', maar bij afwezigheid van de/een pers wordt de hamer gebruikt voor de techniek van het 'repetitief intervalpersen'...
dat had die spaiky **nooit** van zichzelf gedacht
@theo:
van een poll weet ik nu de uitslag al:
*ik* stem voor 'tapeind' en verder *iedereen* voor 'wielbout'..
de meerderheid denkt wel vaker dat ie gelijk heeft
maakt niet uit hoor... "metro" immers..
ayla schreef: Ik doe gewoon een originele wielmoer nemen, met een berg ringen eronder.
## da's dus 'intrekken' (techniek voor slimmerikken zonder pers).
inderdaad, dat repeterend persen heb ik vroeger ook gedaan, tot bleek dat er wel eens iets kan sneuvelen
Groet ron
Persen is niet zo moeilijk, beetje creativiteit en een bankschroef zijn de enige dingen die je nodig hebt
We hebben nu ook een pers tot onze beschikking, maar doen het nog steeds met de moer en de ringen.
Groet ron
ayla schreef: We hebben nu ook een pers tot onze beschikking, maar doen het nog steeds met de moer en de ringen.
## bijkomend voordeel van de ring-methode: je hoeft je mini niet zo hoog op te tillen dat ie met de wielnaaf in de bankschroef kan
[size=75:imq2d1y7][gesplit uit dit topic - Crispy][/size:imq2d1y7]
)
; ik heb tenslotte geen mini)
Theo van den Bogaard schreef:
wielbouten (geen tapeinden en zeker geen draadeind
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=33477
@theo: ik geloof even niet dat 'stud' in het nederlands 'wielbout' is..
het afgebeelde ding ziet er (dan?) ook niet uit als een bout
meer als een draadeind dat (met een eigen stukje schroefdraad) in de naaf wordt geschroefd, en tegen 'doortrekken' geborgd is met een kleine kop..
(alles natuurlijk IMHO
Metrodriver; het is wel een bout.

Niet alle bouten hebben een zekantige kop.
Deze heeft toevalig schroefdraad, spiebanen tegen het draaien, welke gelijk een klempassing hebben en een kop tegen doortrekken.
Groet ron
PS sla er eens een catalogus van een gerenomeerde ijzerwarenzaak op na, zie je wat voor soorten bouten er zijn.
Edit naam van poster veranderd, spaiky excuses
Ron, mij hoor je ook niet zeggen dat het geen bout is toch? volgens mij reageerde Metrodriver daarop

ik heb tenslotte geen mini
je zult zien dat de wielen van de Metro op dezelfde manier vast zitten ..
je hebt gelijk dat 'stud' niet letterlijk 'bout' betekent, even verder in de omschrijving staat wel 2 x 'bolt' .. wat mij betreft is het een bout; een tapeind heeft aan 2 kanten schroefdraad en een draadeind is van ander materiaal (ik zou niet graag mijn wielen met draadeind vastmaken)
FWIW,
Theo van den Bogaard
ayla schreef:
Niet alle bouten hebben een zekantige kop.
## weet ik.
ik ken ze ook (metrisch draad) met een cylindrische kop en een vouw (gleuf) in de kop. ze heten dan 'machineschroef'
en rond met een binnenzeskant. dan genoemd 'inbusbout'
spiebanen tegen het draaien
## dit aspect had ik op het plaatje van theo even verkeerd geinterpreteerd (zat te ver van de monitor)
bedankt!
PS sla er eens een catalogus van een gerenomeerde ijzerwarenzaak op na,
## kan dat even wachten? woon niet net naast zo'n zaak.
groeten terug
Theo van den Bogaard schreef:
je zult zien dat de wielen van de Metro op dezelfde manier vast zitten ..
:)" title="Evil" /> ) spreekt in meerdere plaatjes van dit ding als 'wheel stud' met een bijbehorende 'wheel nut'
)
## even (in manual(s)) gekeken: inderdaad.
de mini-manual (haynes, die heb ik wel
(terwijl ze elders laten zien dat ze het woord 'bolt' *wel* kennen)
je hebt gelijk dat 'stud' niet letterlijk 'bout' betekent, even verder in de omschrijving staat wel 2 x 'bolt' .. wat mij betreft is het een bout;
## hoewel ik het niet graag met O.L.Theo oneens ben, houd ik het op 'stift met uitwendig schroefdraad'
de constructie is ook zo dat ie bedoeld is voor eenmalige plaatsing (in de naafflens) (maar wel verwijderbaar/vervangbaar in geval van beschadiging), een bout zou gewoon 'losjes' door een gat steken.
maar ik wil e.e.a. niet op de spits drijven hoor (dan krijgen we weer contact met een boos gummende moderator
zie, voor wat voorbeeldjes, ook:
http://www.mpsfasteners.com/socket-head-screws.html
bolt = bout (kop + deel zonder schroefdraad, deel met schroefdraad)
screw = bout (kop + vol schroefdraad)
stud = tapeind (deel schroefdraad + deel geen schroefdraad + deel schroefdraad)
(draadeind staat er niet bij; maar is dus als een tapeind, maar dan volledig schroefdraad - en bij een tapeind kan de type schroefdraad per uiteinde verschillen)
Als het je interesseert kan je eens kijken of je in de bibliotheek een 'polytechnisch zakboek' kan vinden .. blader daar eens door ..
http://www.bouwweb.nl/persmap2006/060901polytech.html
aangezien het nu een apart topic is kan ik ook ff mijn mening geven:
:)" title="Evil" />
een bout heeft schroefdraad en heeft een provisie zodat hij maar tot en bepaald punt door een gat kan en daarna gaat klemmen, plus een provisie om meedraaien te (kunnen) voorkomen tijdens montage van de moer.
zowel een bout met een zeskant kop, als de wielbout van een mini/metro voldoen aan deze beschrijving.
een stift heeft naar mijn mening geen kraag oid om klemkracht op te bouwen
metrodriver schreef:
een bout zou gewoon 'losjes' door een gat steken
er zijn ook pasbouten die een hele nauwe passing hebben in het gat. En je hebt wielbouten die gewoon heel vast zitten in het gat
Crispy schreef:
:)" title="Evil" />

aangezien het nu een apart topic is kan ik ook ff mijn mening geven:
## volgens mij kon dit eerder ook al.
mits demelza het niet zou zien..
een bout heeft schroefdraad en heeft een provisie zodat hij maar tot en bepaald punt door een gat kan en daarna gaat klemmen, plus een provisie om meedraaien te (kunnen) voorkomen tijdens montage van de moer.
## dit lijkt me een definitie die je *zelf* verzonnen hebt om gelijk te hebben/krijgen??
zowel 'klemmen' als 'meedraaien voorkomen' lijken me niet overeenkomen met de bouten die **ik** ken!
maar goed, ik had me voorgenomen om er niets meer over te zeggen.
dit is dus mijn laatste tewoordmelding.
gejuich alom!!
het ding werkt eigenlijk als een keilbout ..
ik vind dit soort discussie eigenlijk wel goed omdat je dan eens hoort hoe een ander er tegenaan kijkt, en het liefst wil je een goede term waarmee iedereen uit de voeten kan (zonder gelijk terug te vallen op het engels).
Ik kan me ook heel goed vinden in het onderschrift wat Metrodriver eerder heeft gebruikt:
weet wat je doet en doe wat je weet
groetjes,
Theo van den Bogaard
Theo van den Bogaard schreef:
Als het je interesseert kan je eens kijken of je in de bibliotheek een 'polytechnisch zakboek' kan vinden .. blader daar eens door ..
## 'k was vandaag in staat om een polytechnisch handwoordenboek te raadplegen (Kluwer, E>N), en vond achter
'stud' enkel en alleen:
sierspijker
tapeind
nok (van een raam)
stijl
'stud bolt': tapeind
'a bit embarassing' voor sommigen?!?
trek het je niet aan hoor!!
Theo van den Bogaard schreef:
stud = tapeind
Wat is je punt precies? De discussie is niet hoe het in het engels heet maar hoe dit onderdeel in het nederlands heet. Hoeft m.i. geen directe vertaling te zijn
bout (volgens de dikke van Dale)
niet voor niets 'the librarian',
(volgens de normen NEN van het Nederlands Normalisatie-instituut) bevestigingselement dat aan de buitenkant aangedraaid wordt
synoniem: schroefbout
(ik weet niet of alle links voor iedereen bruikbaar zijn, maar een aantal elektronische naslagwerken zijn hier te raadplegen:
http://www.uvt.nl/diensten/bibliotheek/ ... oeken.html
voor vertalingen, op verschillend gebied, is:
http://iate.europa.eu/iatediff/SearchBy ... ethod=load
aardig om eens mee te spelen; wel even de brontaal en doeltaal goed instellen
"stud" kan een heleboel betekenen ..
M'n collega zit in de paarden en pony's, daar heeft stud weer een andere betekenis
Groet ron
Theo van den Bogaard schreef:
bout (volgens de dikke van Dale)
(volgens de normen NEN van het Nederlands Normalisatie-instituut) bevestigingselement dat aan de buitenkant aangedraaid wordt
synoniem: schroefbout
## dan zegt het NEN dus dat jullie wielbout geen bout is: hij wordt in*geslagen* (totdat ie op de spiebanen klemt) en niet aangedraaid. dat er een moer opgedraaid kan worden staat er imho los van.
zullen we ze dan gewoon persbouten noemen


Officieel zijn bouten inderdaad bevestigingsartikelen die aan de buitenzijde aangedraaid worden. Maar zoals bij alles is er wel een uitzondering
Zo zijn spatbord[u:13haugzh][i:13haugzh]bouten[/i:13haugzh][/u:13haugzh] en combi[i:13haugzh][u:13haugzh]schroeven[/u:13haugzh][/i:13haugzh] ook hetzelfde (zeskantkop met zaaggleuf).
Voor bevestiging (leuke woordgrap, al zeg ikzelf) van mijn verhaal, check maar de FABORY catalogus.
Overigens, het zijn officieel wel bouten, ze worden bij het aandraaien namelijk aan de buitenzijde vastgehouden, niet door een sleutel oid maar door de flens
hij wordt in*geslagen* (totdat ie op de spiebanen klemt) en niet aangedraaid.
nee hoor, Spaiky heeft dat misschien wel zo gedaan maar eigenlijk moet 'ie gewoon aangedraaid worden en dan trekken die spiebanen in de flens vast .. (moet je wel even een stalen wiel gebruiken)
en als je hem inslaat kan je hem scheef slaan ..
voor mijn part noem je het 'stift met uitwendig schroefdraad'
'wielbout' bekt wat makkelijker ?
misschien moeten we een poll starten ..
groetjes,
Theo van den Bogaard
Theo van den Bogaard schreef:
maar eigenlijk moet 'ie gewoon aangedraaid worden en dan trekken die spiebanen in de flens vast ..
groetjes,
Theo van den Bogaard
Theo, normaal geloof ik je op je woord, maar deze keer heb je toch geen gelijk.
Je moet de bouten er namelijk eerst inpersen voordat je de de rest gaat monteren. (en dus niet slaan!)
Zo voorkom je namelijk dat je bout mee gaat draaien bij het aandraaien van de moeren.
normaal geloof ik je op je woord
moet je ook niet doen
inpersen is inderdaad nog beter .. meer ik ben nog in geen handboek een beschrijving van de montage van die 'dingen' tegengekomen ..
groetjes,
Theo van den Bogaard
Ik doe gewoon een originele wielmoer nemen, met een berg ringen eronder.
Dan vastdraaien tot ie niet verder gaat.
Werkt perfect, kan je ook gelijk controleren of ie wel ver genoeg zit.
Groet ron
Peter schreef:

Theo van den Bogaard":2x8p9dpw] eerst inpersen voordat je de de rest gaat monteren. (en dus niet slaan!)
[/quote:2x8p9dpw]
## peter is mijn vriend!
de bedoeling is 'inpersen', maar bij afwezigheid van de/een pers wordt de hamer gebruikt voor de techniek van het 'repetitief intervalpersen'...
dat had die spaiky **nooit** van zichzelf gedacht
@theo:
van een poll weet ik nu de uitslag al:
*ik* stem voor 'tapeind' en verder *iedereen* voor 'wielbout'..
de meerderheid denkt wel vaker dat ie gelijk heeft
maakt niet uit hoor... "metro" immers..
ayla schreef:
Ik doe gewoon een originele wielmoer nemen, met een berg ringen eronder.
## da's dus 'intrekken' (techniek voor slimmerikken zonder pers).
inderdaad, dat repeterend persen heb ik vroeger ook gedaan, tot bleek dat er wel eens iets kan sneuvelen
Groet ron
Persen is niet zo moeilijk, beetje creativiteit en een bankschroef zijn de enige dingen die je nodig hebt
We hebben nu ook een pers tot onze beschikking, maar doen het nog steeds met de moer en de ringen.
Groet ron
ayla schreef:

We hebben nu ook een pers tot onze beschikking, maar doen het nog steeds met de moer en de ringen.
## bijkomend voordeel van de ring-methode: je hoeft je mini niet zo hoog op te tillen dat ie met de wielnaaf in de bankschroef kan
Je moet ingelogd zijn om te reageren.