Op mijn 1275GT zit één of ander vreemd startrelais wat er niet hoort, ik heb al een gevraagd post gemaakt voor een normale. Ik heb wel nog een nieuw model startmotor liggen met bijbehorend relais. Als ik het goed heb past die net zomaar omdat de krans waar de motor invalt anders is. Iemand ervaring met het vervangen hiervan, of ben ik weer naar de moeilijke oplossing aan het zoeken?
Cheers,
Henk
Je kan de starterkrans vervangen .. maar da's een ingewikkelde procedure .. anders hele vliegwiel (en koppeling) vervangen.
De aantallen tanden van de krans zijn verschillend in principe is het oude type : "non verto" en het nieuwe type "verto".
HTH,
Theo van den Bogaard
Volgens Keith Calver kan een nieuw type startmotor op een oud type starterkrans, maar wel met slijtage van de tanden als gevolg. Andersom zal denk ik meteen vastlopen...
Goed is het iig niet om niet op elkaar passende onderdelen te mixen.
het oude type krans heeft 109 en het nieuwe type heeft 129 tanden, ik zou liever een goede solenoide voor het oude type zoeken.
FWIW,
Theo van den Bogaard
Ik ben bang dat ik een verto koppeling met oud model startmotor heb, heb ik natuurlijk weer. Het is een MG metro blok, maar ik heb het idee dat er wat onderdelen van het originele 1100 blok gebruikt zijn.
Ik heb inmiddels een aanbod voor een andere solenoid, dat lijkt me de meest voor de handliggende oplossing.
[size=75:1o2ydjfy][Topics samengevoegd - Crispy][/size:1o2ydjfy]
We hebben succesvol een ander motorblok in onze mini 1000E gezet. We hebben een ander motorblok geplaatst en de onderdelen van het oude blok op het andere gezet. Nu wilden we gaan starten en nu "hapt" de startmoter vast in de motor. (Zonder startmoter draait de motor wel en de startmotor doet het buiten het motorblok ook) Is het misschien mogelijk dat de oude startmotor niet bij dit andere blok hoort? (het is wel bijna hetzelfde blok volgen mij...) Of zijn er misschien andere oorzaken waardoor dit gebeurt?
Alvast badankt!
Met vriendelijke groet,
Piet Leijstra
Heeft het nieuwe blok wel goede massa?
En wat bedoel je precies met :"happen"
Gr. Martijn
Ja de motor heeft volgens mij de goede massa. De startmoter laat de motor draaien alleen onze startmotor klikt een stukje (ik denk tegen de tandwielen van de motor) en draait vervolgens niet. Voor het gebruiken van de startmoter kunnen we de motor handmatig draaien en na de startmoter gebruikt te hebben zit de motor vast (het lijkt dus of loop de startmoter vast in de motor)
Zo iets duidelijker?
piette_piet schreef:
Alvast badankt!
## probeer eens te starten met een goede, ja ik bedoel een [size=134:2l1ckp8e]goede[/size:2l1ckp8e] accu..!
klinkt misschien lullig, maar dat hebben we hier allemaal al gehad (accu die toch slecht bleek te zijn)
Hoe oud was de motor die erin zat en hoe oud degene die er nu in zit? Het zou heel goed kunnen dat je een A-series startmotor (relais tegen de wielkast) probeert te combineren met een A+ -series blok of andersom en dat gaat niet werken in de meeste gevallen.
Dennis
Dennis schreef: Hniet werken in de meeste gevallen.
## ik begreep dat de startmotor -niet in het blok gemonteerd- wel draaide?
dan loopt e.e.a. toch ook via het startrelais, of zie ik dat verkeerd?
Is de klik die je hoort niet gewoon van het relais? Maw meet je wel stroom op de startmotor zelf?
Startmotoren kun je heel goed testen zonder relais. Dat relais zit er alleen maar tussen om te voorkomen dat je bedrading wegsmelt door de hoge amperages die startmotoren trekken.
Dennis
Ik ben wel met dennis eens, het klinkt of ie een starterkrans heeft die een grotere of kleinere afstand tussen de tanden heeft als de startmotor. Dus de bendix slaat wel uit, en dan vast tegen de tanden van de starterkrans.
Ik weet alleen niet welke verschillende typen er zijn en hoeveel tanden deze zouden moeten hebben.
Groet ron
Het probleem is opgelost, startmotor even in het oude (kappotte) blok gezet en aan de accu gedaan; toen draaide die netjes rond. Daarna ff met Boss Classics gebeld en die zeiden dat er verschillende motoren met verschillend aantal tandjes op de wielen waren. We moeten dus een andere zien te regelen. Voorlopig even aandiewen dus
Bedankt voor alle hulp!!!
Groeten,
Piet
piette_piet schreef: verschillende motoren met verschillend aantal tandjes op de wielen waren.
## Les: gebruik de startmotor die bij je starterkrans hoort.
Ik heb hier in Leeuwarden misschien nog wel een goeie voor je liggen.
Wel handig als je dan weet wat de goeie is
metrodriver schreef: piette_piet":em9wuy9f]verschillende motoren met verschillend aantal tandjes op de wielen waren.
## Les: gebruik de startmotor die bij je starterkrans hoort.[/quote:em9wuy9f]
Er zijn niet veel mensen die dat weten hoor.
Zo ben ik ook wel eens aan het tobben geweest.
Er zijn 9 en 10 tanden startmotoren (of was het nou 10 en 11... )
Rene schreef:
Er zijn niet veel mensen die dat weten hoor.
## ik bedoelde ook: een les voor alle ministi die nu geleerd is door de informatie van dat minicentrum. (en niet negatief tov. de TS).
zo op het oog -kijkend door dat startmotorgat- zie je natuurlijk nooit dat die starterkrans afwijkend qua aantal tanden is. je moet maar net weten dat er verschillende gefabriceerd zijn (iets waarvan me de noodzaak niet zo een-twee-drie duidelijk is)
waarschijnlijk staat in de haynes ook niets over het bestaan van verschillende typen.
Is er een manier dan om te zien aan de starterkrans welke startmotor je nodig hebt? (De mini is namelijk nog niet gekeurd en verzekerd, dus anders moeten we m naar [de garage] slepen zodat ze daar kunnen zien welke erop moet) Zou handiger zijn als we het gewoon wisten en ff met een andere auto er heen branden en die motor ruilen... Wat is een redelijke prijs voor zo'n startmotor?
Je kan toch de tandjes op de startmotor tellen? Degene die je nu hebt is de verkeerde, dus dat aantal tandjes moet je niet hebben.
Groet ron
piette_piet schreef: welke
## je zou de tanden kunnen tellen op je starterkrans:
zet op een die je ziet een stip en 'laat' hem doordraaien door een hulpje en tel de tanden tot je weer bij de stip bent.
nadeel: als je je vergist (met tellen) kun je opnieuw beginnen.
nadeel2: de idee baseert erop dat de omtrek van het vliegwiel hetzelfde is, zodat *meer* tanden dan *tand-tussenafstand kleiner* betekend.
als de omtrek ook groter is gaat dit niet op.
wrsch. moet je ook de niet-passende startmotor meenemen naar die zaak, zodat het rondsel te vergelijken is met hetgeen je wilt kopen..
(als in de startkrans de tanden dichter bij elkaar staan, moet ook dat rondsel de tanden dichter bij elkaar hebben).
hopelijk zijn er maar twee verschillende typen, maar rene denkt van wel begrijp ik.
Voor zover ik me kan herinneren zijn het alleen de langstaart startmotoren (die met het externe relais)waar er verschillende rondsels gebruikt worden.
Deze zijn niet uitwisselbaar met de startmotoren met ingebouwd relais.
@piette-piet: Welke startmotor heb jij erop zitten op je oude blok en hoe oud is het blok wat je erin gehangen hebt?
Waar ik mijn onderdelen koop kost een nieuwe 64 euro.
En de auto naar St.Jut slepen zou ik niet doen , want dan ben je evenzogoed fout bezig.
Als het die je nu hebt niet is , neem je die toch gewoon mee. Er schijnen maar 2 soorten te zijn.
ik heb dit topic aan een ander topic gehangen over verschillen in startmotoren, daar staat nog wat meer informatie in.
Lees het even door.
Het oude blok kwam uit 84, de nieuwe is onbekend (vergeten te vragen) Zijn er ecjt maar 2 soorten dan? Is het ook mogelijk om het tandwiel wat op de startmoter zit eraf te halen en te verwisselen, of moet er een hele andere startmotor op? Ik had met [een mini garage] gebeld die zeiden dat er 1tje met meer of met minder tandjes op moest. (Zit 45 min slepen van hier, niet fantastisch, maar mogelijk)
Groeten!
[size=75:2pux5cz9][Bedrijfsnaam en plaats verwijdert - Demelza][/size:2pux5cz9]
Oh ja, het is gewoon een extern relais... Neem aan dat dat bij de beide blokken wel gewoon zo kan blijven toch? Het zijn beide 1000 blokken
piette_piet schreef: Oh ja, het is gewoon een extern relais... Neem aan dat dat bij de beide blokken wel gewoon zo kan blijven toch? Het zijn beide 1000 blokken
Dat ligt er aan of het 1000 blok wat je gekocht hebt ook geschikt is voor zo'n startmotor met extern relais.
Wat je kan doen is proberen met een spiegeltje via het startmotorgat, het vliegwiel aan de andere kant te bekijken.
Als je daar tandjes ziet die puntig toelopen zou dit type vliegwiel geschikt moeten zijn voor een oud type startmotor.
Is het daar recht net als de kant die je zo kan zien via het startmotorgat dan is het nieuwer type 1000 motor.
In dat geval zou je ervoor kunnen kiezen om het vliegwiel van je oude blok over te zetten naar je ingebouwde blok zodat je je oude startmotor kan gebruiken.
Zitten er puntjes aan, tel dan het aantal tanden van je startmotor en vermeld dit hier ff dan kunnen wellicht mensen je aan een ander type aan een startmotor met minder/ meer tandjes je helpen...
of achterhalen hoe oud je nieuw blokje is.
tot 86 werd een extern relais gebruikt, met de langstaartstartmotor.
er word vaak van 84 uitgegaan, omdat vanaf toen de vertokoppeling werd gemonteerd.
dit is niet juist!
tot 86 werd de lange startmotor gebruikt.
ik heb trouwens nog 2 liggen, dus als je wat wilt proberen, kom maar langs.
Ik had het oude blok nog liggen en was aan het kijken of ik de starterkrans eruit kon halen. Eerst netjes bij de koppeling begonnen dekseltje eraf enzo, die grote moer eraf, ringetje eruit.... Maar dan? Dan kom ik bij de plaat waar bouten doorheen zitten naar de starterkrans (al losgemaakt) Het lijkt zo of zit de plaat vast rond de as in het blok. Er zit ook een groef in door het hart van de as. Hoe moet ik deze plaat losmaken om bij de starterkrans te komen? Groeten!
piette_piet schreef: ik de starterkrans eruit kon halen.
imho kun je de starterkrans er niet uithalen, die zit op het vliegwiel gekrompen.
je moet dan dus het vliegwiel eruithalen.
Vind ik ook prima Maar hoe haal ik het hele zaakje uit elkaar? Ben tot net voorbij die grote moer gekomen... Hoe nu verder?
piette_piet schreef: Hoe nu verder?
## ik zou me maar op de hakken omdraaien
het vliegwiel zit met een conuspassing MUURVAST op de as, en je hebt een speciale trekker nodig om het eraf te trekken.
er zijn mensen die zo'n trekker kapot getrokken hebben zonder dat het vliegwiel eraf kwam.
ik denk dat je het jezelf moeilijk maakt door door te gaan.
de goede startmotor lijkt me een handiger oplossing voor je probleem (met de andere motor)
Oh oké... het klonk eerst vrij simpel... valt dat weer tegen. Naja we gaan opzoek naar een andere startmotor. Als ik eentje heb die niet op een 1000 blok past, hoeveel soorten startmotoren zijn er nog mogelijk voor het andere blok?
piette_piet schreef: nog mogelijk
## dat was toch al gezegd ?? (vorige pagina's)
Ja maar ik weet niet of ik het goed begrepen heb. Er staat iets over A en A+, maar zijn dat de enige soorten van de 1000 motor of heb je daar weer verschillende in met interne en externe relais?
piette_piet schreef: Ja maar ik weet niet of ik het goed begrepen heb.
## misschien helpt het als je hier het motornummer van je blokje post (dus van het blok waar je mee wilt gaan rijden)
(staat aimnv bij de rand van het kleppendeksel op het blok)
De A en A+ slaan op het type blok dat je hebt. Rond de tijd dat die gewisseld zijn, zijn ook de startmotoren gewisseld. Bij de meeste A-blokken heb je een startmotor met een extern startrelais. (deze zit op het schutbord) Bij de A+ blokken zit er een startmotor met een intern startrelais.
Dus als ik met mijn startmotor die niet past naar een verkoper ga en zeg dat dat m niet is is er nog maar 1 andere type startmotor mogelijk om er op te doen? En ik moet de bedrading aanpassen toch?
Je zult idd een deel van je bedrading aan moeten passen. De kabels die aan je startmotor hangen, komen op een andere plek uit.
Omhangen van de draden is het werk niet gelukkig.
Zoals Metrobestuurder al aangaf, zet het motornummer eens op t forum en wie weet heb je ipv een 9 tands, een 10 tands nodig langstaart nodig.
Hoef je ook geen bedrading om te leggen.
Ik heb een 10tands, dat had ik al eens geteld... zal vanavond even de nummers opzoeken!
nr 1 en nr 5 zijn de verschillende types startmotor
nr 1 is het oude type, nr 4 is het losse relais wat daarbij hoort (nr 3 is het tandwiel met 9 tandjes, als je een verto koppeling hebt)
nr 5 is het nieuwe type met ingebouwd relais en solenoid
FWIW,
Theo van den Bogaard
Heb je ook al gekeken wat voor tandjes vorm er op de beide start kranzen zitten?
eindelijk, de nummers:
Het oude kappote blok met de 10tands startmotor:
99H997P
Het nieuwe blok:99HB81P (de B zou ook wel eens een 8 kunnen zijn, was wat moeilijk te zien)
Welke startmotor heb ik nou nodig voor t nieuwe blok?
wat kost zoiets? (gebruikt)
Hier staat ook nog het nodige als je naar beneden scrolt naar B81...
piette_piet schreef: e
Het nieuwe blok:99HB81P (de B zou ook wel eens een 8 kunnen zijn, was wat moeilijk te zien)
## uit wat ik vind is het een 998 cc motor, type A+, vanaf 1985.
Welke startmotor heb ik nou nodig voor t nieuwe blok?
wat kost zoiets? (gebruikt)
## ik stel voor dat je: het motornummer, deze gegevens, je probleem met de oude startmotor en het aantal tanden van de oude startmotor en het type ervan, mailt of faxt naar het minicentrum van je keuze in je buurt, en vraagt of ze een passende startmotor hebben...
je kunt ook -eerst- bij de brezan kijken of ze een startmotor kunnen leveren voor dit motornummer
(bij de aldi hebben ze hem toch niet )
Een motor van na '85 heeft een intern relais dacht ik.
Correct me if i'm wrong...
Dat betekend dat je een ander type startmotor nodig hebt en draden moet gaan trekken. Of je doet het zoals ik gedaan heb, je neemt een vliegwiel trekker en je haalt het oude vliegwiel eraf en monteerd die op je nieuwe motor.
En het oogde beter ivm mijn jaartal van mn Mini('74)en je hoeft geen draden te gaan verlengen (wat er meestal ook niet uit ziet en ook nog eens voor verstoring zou kunnen zorgen)
Op mijn 1275GT zit één of ander vreemd startrelais wat er niet hoort, ik heb al een gevraagd post gemaakt voor een normale. Ik heb wel nog een nieuw model startmotor liggen met bijbehorend relais. Als ik het goed heb past die net zomaar omdat de krans waar de motor invalt anders is. Iemand ervaring met het vervangen hiervan, of ben ik weer naar de moeilijke oplossing aan het zoeken?
Cheers,
Henk
Je kan de starterkrans vervangen .. maar da's een ingewikkelde procedure .. anders hele vliegwiel (en koppeling) vervangen.
De aantallen tanden van de krans zijn verschillend in principe is het oude type : "non verto" en het nieuwe type "verto".
HTH,
Theo van den Bogaard
Volgens Keith Calver kan een nieuw type startmotor op een oud type starterkrans, maar wel met slijtage van de tanden als gevolg. Andersom zal denk ik meteen vastlopen...
Goed is het iig niet om niet op elkaar passende onderdelen te mixen.
het oude type krans heeft 109 en het nieuwe type heeft 129 tanden, ik zou liever een goede solenoide voor het oude type zoeken.
FWIW,
Theo van den Bogaard
Ik ben bang dat ik een verto koppeling met oud model startmotor heb, heb ik natuurlijk weer. Het is een MG metro blok, maar ik heb het idee dat er wat onderdelen van het originele 1100 blok gebruikt zijn.
Ik heb inmiddels een aanbod voor een andere solenoid, dat lijkt me de meest voor de handliggende oplossing.
[size=75:1o2ydjfy][Topics samengevoegd - Crispy][/size:1o2ydjfy]
We hebben succesvol een ander motorblok in onze mini 1000E gezet. We hebben een ander motorblok geplaatst en de onderdelen van het oude blok op het andere gezet. Nu wilden we gaan starten en nu "hapt" de startmoter vast in de motor. (Zonder startmoter draait de motor wel en de startmotor doet het buiten het motorblok ook) Is het misschien mogelijk dat de oude startmotor niet bij dit andere blok hoort? (het is wel bijna hetzelfde blok volgen mij...) Of zijn er misschien andere oorzaken waardoor dit gebeurt?
Alvast badankt!
Met vriendelijke groet,
Piet Leijstra
Heeft het nieuwe blok wel goede massa?
En wat bedoel je precies met :"happen"
Gr. Martijn
Ja de motor heeft volgens mij de goede massa. De startmoter laat de motor draaien alleen onze startmotor klikt een stukje (ik denk tegen de tandwielen van de motor) en draait vervolgens niet. Voor het gebruiken van de startmoter kunnen we de motor handmatig draaien en na de startmoter gebruikt te hebben zit de motor vast (het lijkt dus of loop de startmoter vast in de motor)
Zo iets duidelijker?
piette_piet schreef:
Alvast badankt!
## probeer eens te starten met een goede, ja ik bedoel een [size=134:2l1ckp8e]goede[/size:2l1ckp8e] accu..!
klinkt misschien lullig, maar dat hebben we hier allemaal al gehad (accu die toch slecht bleek te zijn)
Hoe oud was de motor die erin zat en hoe oud degene die er nu in zit? Het zou heel goed kunnen dat je een A-series startmotor (relais tegen de wielkast) probeert te combineren met een A+ -series blok of andersom en dat gaat niet werken in de meeste gevallen.
Dennis
Dennis schreef:
Hniet werken in de meeste gevallen.
## ik begreep dat de startmotor -niet in het blok gemonteerd- wel draaide?
dan loopt e.e.a. toch ook via het startrelais, of zie ik dat verkeerd?
Is de klik die je hoort niet gewoon van het relais? Maw meet je wel stroom op de startmotor zelf?
Startmotoren kun je heel goed testen zonder relais. Dat relais zit er alleen maar tussen om te voorkomen dat je bedrading wegsmelt door de hoge amperages die startmotoren trekken.
Dennis
Ik ben wel met dennis eens, het klinkt of ie een starterkrans heeft die een grotere of kleinere afstand tussen de tanden heeft als de startmotor. Dus de bendix slaat wel uit, en dan vast tegen de tanden van de starterkrans.
Ik weet alleen niet welke verschillende typen er zijn en hoeveel tanden deze zouden moeten hebben.
Groet ron
Het probleem is opgelost, startmotor even in het oude (kappotte) blok gezet en aan de accu gedaan; toen draaide die netjes rond. Daarna ff met Boss Classics gebeld en die zeiden dat er verschillende motoren met verschillend aantal tandjes op de wielen waren. We moeten dus een andere zien te regelen. Voorlopig even aandiewen dus
Bedankt voor alle hulp!!!
Groeten,
Piet
piette_piet schreef:
verschillende motoren met verschillend aantal tandjes op de wielen waren.
## Les: gebruik de startmotor die bij je starterkrans hoort.
Ik heb hier in Leeuwarden misschien nog wel een goeie voor je liggen.
Wel handig als je dan weet wat de goeie is
metrodriver schreef:
)
piette_piet":em9wuy9f]verschillende motoren met verschillend aantal tandjes op de wielen waren.
## Les: gebruik de startmotor die bij je starterkrans hoort.[/quote:em9wuy9f]
Er zijn niet veel mensen die dat weten hoor.
Zo ben ik ook wel eens aan het tobben geweest.
Er zijn 9 en 10 tanden startmotoren (of was het nou 10 en 11...
Rene schreef:
Er zijn niet veel mensen die dat weten hoor.
## ik bedoelde ook: een les voor alle ministi die nu geleerd is door de informatie van dat minicentrum. (en niet negatief tov. de TS).
zo op het oog -kijkend door dat startmotorgat- zie je natuurlijk nooit dat die starterkrans afwijkend qua aantal tanden is. je moet maar net weten dat er verschillende gefabriceerd zijn (iets waarvan me de noodzaak niet zo een-twee-drie duidelijk is)
waarschijnlijk staat in de haynes ook niets over het bestaan van verschillende typen.
Is er een manier dan om te zien aan de starterkrans welke startmotor je nodig hebt? (De mini is namelijk nog niet gekeurd en verzekerd, dus anders moeten we m naar [de garage] slepen zodat ze daar kunnen zien welke erop moet) Zou handiger zijn als we het gewoon wisten en ff met een andere auto er heen branden en die motor ruilen... Wat is een redelijke prijs voor zo'n startmotor?
Groeten!
[size=75:1pbph4dy][Plaats bedrijf verwijdert - Demelza][/size:1pbph4dy]
Je kan toch de tandjes op de startmotor tellen? Degene die je nu hebt is de verkeerde, dus dat aantal tandjes moet je niet hebben.
Groet ron
piette_piet schreef:
welke
## je zou de tanden kunnen tellen op je starterkrans:
zet op een die je ziet een stip en 'laat' hem doordraaien door een hulpje en tel de tanden tot je weer bij de stip bent.
nadeel: als je je vergist (met tellen) kun je opnieuw beginnen.
nadeel2: de idee baseert erop dat de omtrek van het vliegwiel hetzelfde is, zodat *meer* tanden dan *tand-tussenafstand kleiner* betekend.
als de omtrek ook groter is gaat dit niet op.
wrsch. moet je ook de niet-passende startmotor meenemen naar die zaak, zodat het rondsel te vergelijken is met hetgeen je wilt kopen..
(als in de startkrans de tanden dichter bij elkaar staan, moet ook dat rondsel de tanden dichter bij elkaar hebben).
hopelijk zijn er maar twee verschillende typen, maar rene denkt van wel begrijp ik.
Voor zover ik me kan herinneren zijn het alleen de langstaart startmotoren (die met het externe relais)waar er verschillende rondsels gebruikt worden.
Deze zijn niet uitwisselbaar met de startmotoren met ingebouwd relais.
@piette-piet: Welke startmotor heb jij erop zitten op je oude blok en hoe oud is het blok wat je erin gehangen hebt?
Waar ik mijn onderdelen koop kost een nieuwe 64 euro.
En de auto naar St.Jut slepen zou ik niet doen , want dan ben je evenzogoed fout bezig.
Als het die je nu hebt niet is , neem je die toch gewoon mee. Er schijnen maar 2 soorten te zijn.
ik heb dit topic aan een ander topic gehangen over verschillen in startmotoren, daar staat nog wat meer informatie in.
Lees het even door.
Het oude blok kwam uit 84, de nieuwe is onbekend (vergeten te vragen) Zijn er ecjt maar 2 soorten dan? Is het ook mogelijk om het tandwiel wat op de startmoter zit eraf te halen en te verwisselen, of moet er een hele andere startmotor op? Ik had met [een mini garage] gebeld die zeiden dat er 1tje met meer of met minder tandjes op moest. (Zit 45 min slepen van hier, niet fantastisch, maar mogelijk)
Groeten!
[size=75:2pux5cz9][Bedrijfsnaam en plaats verwijdert - Demelza][/size:2pux5cz9]
Oh ja, het is gewoon een extern relais... Neem aan dat dat bij de beide blokken wel gewoon zo kan blijven toch? Het zijn beide 1000 blokken
piette_piet schreef:
Oh ja, het is gewoon een extern relais... Neem aan dat dat bij de beide blokken wel gewoon zo kan blijven toch? Het zijn beide 1000 blokken
Dat ligt er aan of het 1000 blok wat je gekocht hebt ook geschikt is voor zo'n startmotor met extern relais.
Wat je kan doen is proberen met een spiegeltje via het startmotorgat, het vliegwiel aan de andere kant te bekijken.
Als je daar tandjes ziet die puntig toelopen zou dit type vliegwiel geschikt moeten zijn voor een oud type startmotor.
Is het daar recht net als de kant die je zo kan zien via het startmotorgat dan is het nieuwer type 1000 motor.
In dat geval zou je ervoor kunnen kiezen om het vliegwiel van je oude blok over te zetten naar je ingebouwde blok zodat je je oude startmotor kan gebruiken.
Zitten er puntjes aan, tel dan het aantal tanden van je startmotor en vermeld dit hier ff dan kunnen wellicht mensen je aan een ander type aan een startmotor met minder/ meer tandjes je helpen...
of achterhalen hoe oud je nieuw blokje is.
tot 86 werd een extern relais gebruikt, met de langstaartstartmotor.
er word vaak van 84 uitgegaan, omdat vanaf toen de vertokoppeling werd gemonteerd.
dit is niet juist!
tot 86 werd de lange startmotor gebruikt.
ik heb trouwens nog 2 liggen, dus als je wat wilt proberen, kom maar langs.
woon trouwens boven in groningen.
even zoeken ..
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 1285#61285
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 747#313747
succes,
Theo van den Bogaard
Ik had het oude blok nog liggen en was aan het kijken of ik de starterkrans eruit kon halen. Eerst netjes bij de koppeling begonnen dekseltje eraf enzo, die grote moer eraf, ringetje eruit.... Maar dan? Dan kom ik bij de plaat waar bouten doorheen zitten naar de starterkrans (al losgemaakt) Het lijkt zo of zit de plaat vast rond de as in het blok. Er zit ook een groef in door het hart van de as. Hoe moet ik deze plaat losmaken om bij de starterkrans te komen? Groeten!
piette_piet schreef:
ik de starterkrans eruit kon halen.
imho kun je de starterkrans er niet uithalen, die zit op het vliegwiel gekrompen.
je moet dan dus het vliegwiel eruithalen.
Vind ik ook prima
Maar hoe haal ik het hele zaakje uit elkaar? Ben tot net voorbij die grote moer gekomen... Hoe nu verder?
piette_piet schreef:
Hoe nu verder?
## ik zou me maar op de hakken omdraaien
het vliegwiel zit met een conuspassing MUURVAST op de as, en je hebt een speciale trekker nodig om het eraf te trekken.
er zijn mensen die zo'n trekker kapot getrokken hebben zonder dat het vliegwiel eraf kwam.
ik denk dat je het jezelf moeilijk maakt door door te gaan.
de goede startmotor lijkt me een handiger oplossing voor je probleem (met de andere motor)
Oh oké... het klonk eerst vrij simpel... valt dat weer tegen. Naja we gaan opzoek naar een andere startmotor. Als ik eentje heb die niet op een 1000 blok past, hoeveel soorten startmotoren zijn er nog mogelijk voor het andere blok?
piette_piet schreef:
nog mogelijk
## dat was toch al gezegd ?? (vorige pagina's)
Ja maar ik weet niet of ik het goed begrepen heb. Er staat iets over A en A+, maar zijn dat de enige soorten van de 1000 motor of heb je daar weer verschillende in met interne en externe relais?
piette_piet schreef:
Ja maar ik weet niet of ik het goed begrepen heb.
## misschien helpt het als je hier het motornummer van je blokje post (dus van het blok waar je mee wilt gaan rijden)
(staat aimnv bij de rand van het kleppendeksel op het blok)
De A en A+ slaan op het type blok dat je hebt. Rond de tijd dat die gewisseld zijn, zijn ook de startmotoren gewisseld. Bij de meeste A-blokken heb je een startmotor met een extern startrelais. (deze zit op het schutbord) Bij de A+ blokken zit er een startmotor met een intern startrelais.
Dus als ik met mijn startmotor die niet past naar een verkoper ga en zeg dat dat m niet is is er nog maar 1 andere type startmotor mogelijk om er op te doen? En ik moet de bedrading aanpassen toch?
Je zult idd een deel van je bedrading aan moeten passen. De kabels die aan je startmotor hangen, komen op een andere plek uit.
Omhangen van de draden is het werk niet gelukkig.
Zoals Metrobestuurder al aangaf, zet het motornummer eens op t forum en wie weet heb je ipv een 9 tands, een 10 tands nodig langstaart nodig.
Hoef je ook geen bedrading om te leggen.
Ik heb een 10tands, dat had ik al eens geteld... zal vanavond even de nummers opzoeken!
http://members.lycos.nl/tb998van/mosbas/p30.jpg
nr 1 en nr 5 zijn de verschillende types startmotor
nr 1 is het oude type, nr 4 is het losse relais wat daarbij hoort (nr 3 is het tandwiel met 9 tandjes, als je een verto koppeling hebt)
nr 5 is het nieuwe type met ingebouwd relais en solenoid
FWIW,
Theo van den Bogaard
Heb je ook al gekeken wat voor tandjes vorm er op de beide start kranzen zitten?
eindelijk, de nummers:
Het oude kappote blok met de 10tands startmotor:
99H997P
Het nieuwe blok:99HB81P (de B zou ook wel eens een 8 kunnen zijn, was wat moeilijk te zien)
Welke startmotor heb ik nou nodig voor t nieuwe blok?
wat kost zoiets? (gebruikt)
piette_piet schreef:
eindelijk, de nummers:
## kijk maar eens in deze thread (staan ook links in):
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... ummer+theo
998 A+ block with centre locating tang in main cap, 1985 onwards
Flat top piston with circlip wrist pin retention
99H/B81 Up to engine number 127431
99H/C20 Up to engine number 105023
99H/997 From engine number 127422 with 2.95 final drive
99H/A35P
Flat top piston with press fit wrist pin
99H/B81 From engine number 127432
99H/C20 From engine number 105024
99H/D80
Hier staat die van jouw bij...
Zegt mij niks iig.
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/engines/engine-suffix.htm
Hier staat ook nog het nodige als je naar beneden scrolt naar B81...
piette_piet schreef:
)
e
Het nieuwe blok:99HB81P (de B zou ook wel eens een 8 kunnen zijn, was wat moeilijk te zien)
## uit wat ik vind is het een 998 cc motor, type A+, vanaf 1985.
Welke startmotor heb ik nou nodig voor t nieuwe blok?
wat kost zoiets? (gebruikt)
## ik stel voor dat je: het motornummer, deze gegevens, je probleem met de oude startmotor en het aantal tanden van de oude startmotor en het type ervan, mailt of faxt naar het minicentrum van je keuze in je buurt, en vraagt of ze een passende startmotor hebben...
je kunt ook -eerst- bij de brezan kijken of ze een startmotor kunnen leveren voor dit motornummer
(bij de aldi hebben ze hem toch niet
Een motor van na '85 heeft een intern relais dacht ik.
Correct me if i'm wrong...
Dat betekend dat je een ander type startmotor nodig hebt en draden moet gaan trekken.
Of je doet het zoals ik gedaan heb, je neemt een vliegwiel trekker en je haalt het oude vliegwiel eraf en monteerd die op je nieuwe motor.
En het oogde beter ivm mijn jaartal van mn Mini('74)en je hoeft geen draden te gaan verlengen (wat er meestal ook niet uit ziet en ook nog eens voor verstoring zou kunnen zorgen)
Paginering
Je moet ingelogd zijn om te reageren.