Antrekmoment hondebot ??

Donderdag 23 augustus 2007
Donderdag 23 augustus 2007

WEie kan mij het exacte aantrekmoment van de hondebot geven? Kan het via de zoekfunctie niet achterhalen.

Thankx Ollie

Hmmm, vast is vast en dan nog een kwart slag extra hou ik daarbij aan...

Dennis

Donderdag 23 augustus 2007

Tot een kwartslag voor het afbreken.

Geintje, ik zou niet eens weten of er een moment voor is. Ik heb het in Haynes nooit zien staan, of gewoon overheen gelezen.
Ikzelf doe hem altijd goed vastzetten.

Groet ron

Donderdag 23 augustus 2007

Vast is vast.

Dennis

Dennis schreef:
Vast is vast.




## ter verhoging van de vreugde, en die van theo in het bijzonder, heb ik hier de torque settings:

upper tie-bar (nyloc nut) 20-28 Nm
engine mountings:
3/8" UNC schroeven 40 Nm
M8 schroeven 30 Nm
M10 schroeven 45 Nm
M12 bouten 72 Nm

Donderdag 23 augustus 2007

Super ....... hartstikke bedankt!!

Ollie

Donderdag 23 augustus 2007

Allemaal leuk en aardig die aanhaalmomenten, maar het slaat in feite helemaal nergens op bij dit soort dingen.

Dennis

Dennis schreef:
Allemaal leuk en aardig



## omdat er niet staat 'vast is vast'?

die waarden die je geeft is gewoon VAST met de juiste ratel, als je nu een dop 10 op een duims ratel zet dan trek je te hard, maar doe je dezelfde dop met een kleine ratel en je zet hem met enige kracht vast dan zit je op het juiste moment...

dit soort dingen vind ik wel erg theorie, blijf lekker sleutelen en denk dus praktisch dat vast vast is.

"een goede monteur heeft streepjes op zijn arm voor de NM's" riep een leraar ooit tegen de hele groep.

bij een cilinderkop is het wel erg belagrijk, maar dan heb je ook een iets andere waarde waarop ie moet getrokken worden

Red Flame schreef:

dit soort dingen vind ik wel erg theorie



## de ts vroeg naar koppels voor deze bevestigingen.
ik heb ze voor hem opgezocht, ze staan gewoon in de haynes.

daar wou ik me maar niet voor verontschuldigen toch?

neej hoor, de post van mij is ook helemaal niet bedoeld tegen de waardes, fijn als iemand ze weet.

ik vraag me alleen af in hoeverre het praktisch is om ieder boutje op moment vast te zetten. dat doet verder niets af aan de vraag of antwoord...

Donderdag 23 augustus 2007

ayla schreef:
Tot een kwartslag voor het afbreken.




Wij hebben het altijd over 'afdraaien en een kwart slag terug' ;) :)" title="Evil" />

Donderdag 23 augustus 2007

Rene schreef:
ayla":1cagjuxp]Tot een kwartslag voor het afbreken.




Wij hebben het altijd over 'afdraaien en een kwart slag terug' ;) :)" title="Evil" />[/quote:1cagjuxp]

Klopt beide, staal draai je af, RVS breekt ;) kan ik je vertellen

Groet ron

Als we in de garage alles met een moment zouden moeten gaan vastzetten kunnen we de tent wel sluiten.

Dennis

Vrijdag 24 augustus 2007

Dennis schreef:
Als we in de garage alles met een moment zouden moeten gaan vastzetten kunnen we de tent wel sluiten.

Dennis



En al helemaal als je het volgens de echt officiele manier gaat doen.
Aanhaalmoment is ook slechts een afgeleide. Boutverlenging is de officiele maatstaaf om een bout aan te draaien ;)

Ik ben voor cylinderkoppen en remklauwen in het bezit van een momentsleutel en voor al het andere dat op zijn plek moet blijven hebben we blauwe loctite. :)" title="Evil" />

Vrijdag 24 augustus 2007

Zoiezo de kopbouten en de wielen altijd met een moment sleutel en de rest.. pff ech nie...

Scheelt ook wel dat als je in een garage werkt, je automatisch wel een beetje meer gevoel er voor krijgt hoe vast iets kan en mag...

Ik heb wel blokken van motoren rereficeerd en als je dan de originele aanhaalmomenten gebruikt draai je veel over de kop.
Die aanhaalmomenten zijn gebaseert op nieuw.
Ik gebruik ze nog wel eens als richtlijn maar verder niet.

Je moet ingelogd zijn om te reageren.