Ik had een vreemde olielek aan de voorkant van de motor. Kon echter niets vinden en ook na het aandraaien van alle bouten aan de voorkant en ook het oliefilter bleef ik maar olie aan de voorkant druppelen.
Wat blijkt nu: hij lekte aan die olieleiding die van het blok naar het oliefilterhuis loopt. Hebben meer mensen dit probleem gehad?
Ik heb nu een speciale vervangende leiding geplaatst en het probleem is opgelost. Kon geen leiding van een oud blok gebruiken omdat de draad in het blok anders is
Overigens is het tamelijk vreemd dat men dit bij de SPI heeft veranderd. Het oude systeem met die banjo bout werkte toch prima en heeft bij mij nog nooit gelekt. Iemand van British AeroSpace moest blijkbaar persee iets 'verbeteren' aan de Mini
Ja we hebben het hier ook 2 maal gehad bij een spi. Alleen de laatste spi's hebben deze knelfitting leiding...
Ik heb hem nu dicht gekregen door 2 aluminum knelringen te gebruiken aan beide kanten. Ook heb ik er voor de zekerheid afdichtende loctite op gedaan.
De andere draad in het oliefilterhuis is niet zo'n probleem, die kun je vervangen. Maar in het blok zit ook andere schroefdraad.
Wat heb jij geplaatst dan? Aangezien hier nog zo'n blok staat met afgebroken filterhuis...
De oplossing was deze kit van Mini Sport. Niet echt goedkoop overigens
Mijn Spi van '93 had dat ook (tijdens de MER in 94) .. opgelost met iets loctite-achtigs, door de toen aanwezige technische ondersteuning
was een veel voorkomend probleem, is mij toen verteld ..
FWIW,
Theo van den Bogaard
Mini4Ever schreef: De oplossing was deze kit van Mini Sport. Niet echt goedkoop overigens
Weet je nog welk set dit was?
Weet toevallig iemand welke schroefdraad er in het blok zit?
Ook last van gehad, iets vaster gedraait en toen ging het goed. Nu stond ik gister weer onder m'n auto en hing er weer een druppel aan, nu dus weer kijken of het van de zelfde plek komt en dan ook maar iets er tussen fabriceren.
Hmmz, toevallig iemand die de schroefdraad in het blok weet?
Ik heb wel de leidingen en de koppelingen liggen, maar geen oliefilterhuis... Die kan ik wel van een normaal blok gebruiken, maar heb de andere aansluiting nodig.
[i:1ksnbycd]Edit:[/i:1ksnbycd]
The injection Mini engines, those with the'12A' engine prefix code, have an odd-ball thread size in both the block and filter head (same in both - 11/16"-UNF) and a ridiculously unreliable olive/banjo bolt fixing that left many an injection Miniowner stranadrd at the road side. Often causing terminal engine damage having burst and speard the engines life blood all over the outside of the block and all over the engine bay. To solve this problem this kit came in to existence - a stainless steel braided hose with steel end fittings complete with specially manufactured aluminium pipe to block and filter head fittings. Pipe size is dash-6 (3/8" bore).
Injection blocks have a weird 11/16"-UNF thread in them for the oil transfer pipe fitting...
Ik had een vreemde olielek aan de voorkant van de motor. Kon echter niets vinden en ook na het aandraaien van alle bouten aan de voorkant en ook het oliefilter bleef ik maar olie aan de voorkant druppelen.


Wat blijkt nu: hij lekte aan die olieleiding die van het blok naar het oliefilterhuis loopt. Hebben meer mensen dit probleem gehad?
Ik heb nu een speciale vervangende leiding geplaatst en het probleem is opgelost. Kon geen leiding van een oud blok gebruiken omdat de draad in het blok anders is
Overigens is het tamelijk vreemd dat men dit bij de SPI heeft veranderd. Het oude systeem met die banjo bout werkte toch prima en heeft bij mij nog nooit gelekt. Iemand van British AeroSpace moest blijkbaar persee iets 'verbeteren' aan de Mini
Ja we hebben het hier ook 2 maal gehad bij een spi. Alleen de laatste spi's hebben deze knelfitting leiding...

Ik heb hem nu dicht gekregen door 2 aluminum knelringen te gebruiken aan beide kanten. Ook heb ik er voor de zekerheid afdichtende loctite op gedaan.
De andere draad in het oliefilterhuis is niet zo'n probleem, die kun je vervangen. Maar in het blok zit ook andere schroefdraad.
Wat heb jij geplaatst dan? Aangezien hier nog zo'n blok staat met afgebroken filterhuis...
De oplossing was deze kit van Mini Sport. Niet echt goedkoop overigens
Mijn Spi van '93 had dat ook (tijdens de MER in 94) .. opgelost met iets loctite-achtigs, door de toen aanwezige technische ondersteuning
was een veel voorkomend probleem, is mij toen verteld ..
FWIW,
Theo van den Bogaard
Mini4Ever schreef:
De oplossing was deze kit van Mini Sport. Niet echt goedkoop overigens
Weet je nog welk set dit was?
Weet toevallig iemand welke schroefdraad er in het blok zit?
Lijkt me dat dit de juiste link is?
Eh, ja dat was hem.
Ook last van gehad, iets vaster gedraait en toen ging het goed. Nu stond ik gister weer onder m'n auto en hing er weer een druppel aan, nu dus weer kijken of het van de zelfde plek komt en dan ook maar iets er tussen fabriceren.
Hmmz, toevallig iemand die de schroefdraad in het blok weet?

Ik heb wel de leidingen en de koppelingen liggen, maar geen oliefilterhuis... Die kan ik wel van een normaal blok gebruiken, maar heb de andere aansluiting nodig.
[i:1ksnbycd]Edit:[/i:1ksnbycd]
The injection Mini engines, those with the'12A' engine prefix code, have an odd-ball thread size in both the block and filter head (same in both - 11/16"-UNF) and a ridiculously unreliable olive/banjo bolt fixing that left many an injection Miniowner stranadrd at the road side. Often causing terminal engine damage having burst and speard the engines life blood all over the outside of the block and all over the engine bay. To solve this problem this kit came in to existence - a stainless steel braided hose with steel end fittings complete with specially manufactured aluminium pipe to block and filter head fittings. Pipe size is dash-6 (3/8" bore).
Injection blocks have a weird 11/16"-UNF thread in them for the oil transfer pipe fitting...
Je moet ingelogd zijn om te reageren.