Hoi,
m'n hoofdremcylinder lekt (lekker nat rempedaal)
Het is een Type 1 tandem cylinder van Lockheed. (waarschijnlijk Innocenti original) ik heb al even gezocht, maar blijkbaar is een revisiesetje niet aan te raden, hoezo? het lijkt mij dat er een rubbertje gesleten is waardoor er remolie lekt. (de remkracht is overigens nog prima, moet alleen steeds bijvullen)
Jos
Mja ik heb het ook wel vaker gehoord dat een revisiesetje niet aan te raden is. Maar ik heb het zelf ook al eens gebruikt en ik moet zeggen ik had er geen problemen mee. Tis inderdaad niet meer dan een rubbertje dat lekt. Ik denk dan maar tis toch het proberen waard voordat je gelijk maar een andere koopt ?
Als je gebruik gaat maken van een revisiesetje, vergeet dan niet om de hoofdremcylinder zelf van binnen even met een hoonapparaatje te behandelen met een heel fijn steentje erop.
Er zijn in de loop der jaren toch slijtagesporen in zo'n cylinder gekomen, miniscule groefjes waardoor het nieuwe rubbertje snel weer gaat lekken.
En nog iets... GEBRUIK DOT 3 REMVLOEISTOF ! en geen DOT 4 (of zelfs 5) wat doorgaans door de gemiddelde automaterialenzaak aanbevolen wordt. DOT 4 heeft weliswaar een hoger kookpunt dan DOT 3 maar om dit te bereiken hebben ze bepaalde "ingrediënten" gebruikt waar het rubber van het rem- en koppelingssysteem van een Mini niet zo goed tegen kan. Hierdoor ontstaan er lekkages omdat het rubber langzaam maar zeker zachter wordt en zijn afdichtende werk niet meer kan doen.
Ik denk dat veel (hydraulische) problemen met rem- en koppelingssystemen in een Mini te wijten zijn aan het gebruik van de verkeerde remvloeistof.
Hoonapparaatje? que cést?
Ik weet wat cylinders honen is, maar een apparaat(je)
Cylinder worden uitgehoond met.... een hoonapparaat..
Oftewel een grote versie van een hoonapparaatje..
Mja, hoe leg je dat uit.. Als je zoekt op de site van link kun je zien hoe zo'n ding eruitziet. (effe in het menu zoeken naar hoonapparaten)
Het zijn 2 (of in het geval van een cylinderhoonapparaat 3 of 4) slijpsteentjes op een houder, die onder veerdruk staan, en in een boormachine geplaatst kunnen worden. Zo kun je met een fijne hoonsteen alle oneffenheden uit je remcylinder weg"slijpen" en ervoor zorgen dat het boeltje ook mooi rond wordt/blijft.
PS. Ik kon de directe link hier wel plaatsen maar die linkt naar een .PDF document, is misschien niet voor iedereen even makkelijk.
Hallo, nu het hier toch over hoofdremcylinders gaat, heb ik een vraagje.
Mijn mini stond 10 jaar stil, en de rempedaal kan ik zonder weerstand helemaal indrukken. Uiteraard, remt de wagen niet. Ik dacht dus ook meteen aan de rembekrachtiging...
Of heeft iemand hier enige antwoorden voor?
bedankt!
Eerst de boel maar eens ontluchten en doorspoelen met nieuwe vloeistof. Dan nog eens proberen. Zoek ook maar eens op 'ontluchten' dan kom je vast soortgelijke items tegen.
ik heb die van mij een tijd geleden met zo'n midlock ding gehoont (en daarna gepolijst met scotchbrite en daarna pasta, beter dan ze van de fabriek komen ).
werkt goed mits je geen diepe putten in de wand hebt.
alle verkopers raden het af (natuurlijk) maar een hoofdrem cylinder is behoorlijk duur en het zijn meestal alleen de rubbertjes die te hard worden en die paar micron die je van de wand haalt maakt echt niets uit qua diameter , met nieuwe rubbers er in past dat ook goed.
J-man schreef: Mijn mini stond 10 jaar stil, en de rempedaal kan ik zonder weerstand helemaal indrukken. Uiteraard, remt de wagen niet.
De hoofdremcylinder hoeft niet stuk te zijn, maar de wielremcylinders zullen hoogstwaarschijnlijk lek zijn of vast zitten. Verder kunnen remleidingen zijn doorgeroest en remslangen zijn gescheurd. Zeker na 10 jaar stilstand zou ik de boel grondig nakijken en bij twijfel niet besparen op nieuwe onderdelen.
eum enig idee wat dat ongeveer zou kosten? remmen zijn idd heeeel belangrijk. maar wel handig als je vooraf een budjetje kunt uittrekken. T is nog niet vor vandaag, mor ik hoop toch voor pasen dat alles weer als nieuw inelkaar moet... (dromen mag altij zeker... )
k zal zo snel mogelijk eens zien hoe het er langs onder juist uitziet, dan wete we wel meer
Bij trommels rondom en zo'n lange periode van stilstand: reken minimaal op 6 wielremcylinders (2 LV, 2 RV, 2 achter), 4 remslangen (drogen uit), 2 remleidingen achter (van remslang naar cylinder, die breken meestal af bij het losdraaien), 2 remleidingen voor (van cylinder naar cylinder, idem) en (als je voor-achter gescheiden systeem hebt) de remleiding die voor van links naar rechts gaat over het subframe en 2 sets remvoeringen (als ze nu versleten zijn). Met zo'n 200 euro bijelkaar zou je een heel eind moeten komen (ca. 15 euro per cylinder, 15 voor een set voeringen, 5 a 10 euro voor remleidingen, beetje rondshoppen helpt: automaterialenzaak, Mini-shops, etc.).
Als je echt pech hebt, ook de remleiding(en) van de remdrukverdeler voorin naar achteren. De hoofdremcylinder zou ik in eerste instantie laten zitten en kijken of die het doet als de rest in orde is en het systeem gevuld met nieuwe vloeistof en ontlucht is.
helemaal met CMC (christiaan) eens, voor 200 euro'ben je een heel eind. laat de remleidingen om maat maken en ga niet originele bestellen, dit scheelt ontzettend in de kosten...
ook zijn universele buigbaar en dus veel makkelijker te verwerken.
wel moet je de oude mee naar de winkel nemen zodat ze de goede koppelingen erop kunnen zetten!!!!
mmm, handig. zelf laten maken op maat. daar had ik nog niet aan gedacht. daar kan ik idd wel eens achter horen. en een 200 euries moet er wel bij kunnen voor de nodige veiligheid.
Alvast bedankt!
Bartje schreef:
En nog iets... GEBRUIK DOT 3 REMVLOEISTOF ! en geen DOT 4 (of zelfs 5) wat doorgaans door de gemiddelde automaterialenzaak aanbevolen wordt.
Ben ook met m'n remmen bezig. Is die DOT4 echt zo'n probleem? Volgens de winkels hier in de buurt is DOT3 niet eens meer leverbaar en kan DOT4 gewoon gebruikt worden??
gr. Eric
hier is DOT3 nog gewoon verkrijgbaar; DOT4 is agressiever met de effecten die Bartje al noemt.
een beetje Brezan (of equivalent) zou het moeten hebben ..
groetjes,
Theo van den Bogaard
Mocht je je nu net als ik afvragen waar DOT voor staat: ik heb even rondgezocht en dat staat voor "Department Of Transportation", Amerikaans orgaan dat de standaarden heeft bepaald. Het nummer is een classificatienummer en staat voor een bepaalde samenstelling. Het is niet direct een waarde die aan de eigenschappen van de vloeistof af te leiden is ofzo, je kunt het beter vergelijken met een versienummer (klopt ook niet echt, maar komt dichter in de buurt), als ik het goed begrijp.
om weer een oud thema bovenaan de lijst te krijgen:
ik moet de remcilinders van mijn pickup (bj 1977) vervangen omdat ze lekken (beetje eigen schuld ). nu begreep ik dat ik beter DOT 3 kan gebruiken ipv DOT 4. ik heb brezan gebeld en die hadden dat spul gewoon op voorraad, dus geen paniek voor mij .
nu las ik op link dat DOT 3 en DOT 4 gemengd kunnen worden. Ik ga voor het gemak ervan uit dat de vorige eigenaar DOT 4 in het remsysteem heeft gestopt. Nu wil ik dit dus vervangen met DOT 3. ik neem aan dat het verstandig is om het gehele systeem te "bloeden" totdat er alleen maar DOT 3 in zit. maar... hoeveel DOT 3 heb ik nodig om dit voor elkaar te krijgen met een pickup? en dan maar te hopen dat ik geen versleten knieen heb na afloop door het intrappen van het rempedaal
~jw~ [size=75:b6poc344](zal nooit harder dan 100 / 110 kmu gaan met de pickup)[/size:b6poc344]
BUMP
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoeveel DOT3 er in mijn mini gaat. Ben namelijk van plan te ontluchten en verversen. Ik heb een Chelsea (1000-tje).
aan een halve liter heb je genoeg.
had namelijk twee liter gehaald om mijn vloeistof te vervangen heb er ook de vloeistof uit de swift van mijn vriendin mee vervangen en had nog geen liter nodig.
dus de rest kon weer terug heb trouwens dot 5.1 gebruikt omdat het een aantal keren voorgekomen is dat er door de hitte van het remmen lucht in het remsysteem kwam
okey. volgende vraag. Van mijn hoofdrem cylinder is 1 aansluiting van een remleiding de schroefdraad dol . De vorige eigenaar kende zijn eigen krachten blijkbaar niet. Moet ik nu een nieuwe hoofdremcylinder plaatsen. Of kan je hier de schroefdraad opnieuw van tappen? Engelse draad? zo ja waar haal je een engelse draad tap vandaan?
Alleen vraag ik me af als je nieuwe draad uberhaupt wil tappen. volgens mij krijg je die adapters van de remleiding er nooit meer stevig in.
heeft iemand een tip
gr. dirk
Wij zitten waarschijnlijk met hetzelfde probleem als Dirk.
Iemand tips voor ons?
Andere hoofdremcylinder, niet mee gaan knoeien met draad tappen of iets dergelijks....
Dennis
wauw. is inmiddels een paar jaar later..maar niet knoeien met de oude remcylinder. je kan wel uitboren en er een "spiraal" inzetten dan denk ik dat het eventueel kan werken. maar beter is het om naar een andere remcylinder te gaan zoeken.
Dirk, jij bedoelt Helicoil.
Volgens mij wordt die spiraal gelijmd, is die lijm bestand tegen remolie?
Groet ron
Zou een dikke laag teflon er op smeren niet helpen? Of komt dat los?
Tuurlijk, ga lekker knoeien met je remmen.....
Dennis
Idd, zijn niet zeker of dat het probleem is,dat word nu uitgezocht
Zo ja,dan wordt het denk ik een andere HRC (is btw niet voor mijn eigen mini)
Het kan nog de aansluiting zijn die op de remleiding zelf zit,al kon ik daar niet zo veel aan zien.
Hoi,
m'n hoofdremcylinder lekt (lekker nat rempedaal)
Het is een Type 1 tandem cylinder van Lockheed. (waarschijnlijk Innocenti original) ik heb al even gezocht, maar blijkbaar is een revisiesetje niet aan te raden, hoezo? het lijkt mij dat er een rubbertje gesleten is waardoor er remolie lekt. (de remkracht is overigens nog prima, moet alleen steeds bijvullen)
Jos
Mja ik heb het ook wel vaker gehoord dat een revisiesetje niet aan te raden is. Maar ik heb het zelf ook al eens gebruikt en ik moet zeggen ik had er geen problemen mee. Tis inderdaad niet meer dan een rubbertje dat lekt. Ik denk dan maar tis toch het proberen waard voordat je gelijk maar een andere koopt ?
Als je gebruik gaat maken van een revisiesetje, vergeet dan niet om de hoofdremcylinder zelf van binnen even met een hoonapparaatje te behandelen met een heel fijn steentje erop.
Er zijn in de loop der jaren toch slijtagesporen in zo'n cylinder gekomen, miniscule groefjes waardoor het nieuwe rubbertje snel weer gaat lekken.
En nog iets... GEBRUIK DOT 3 REMVLOEISTOF ! en geen DOT 4 (of zelfs 5) wat doorgaans door de gemiddelde automaterialenzaak aanbevolen wordt. DOT 4 heeft weliswaar een hoger kookpunt dan DOT 3 maar om dit te bereiken hebben ze bepaalde "ingrediënten" gebruikt waar het rubber van het rem- en koppelingssysteem van een Mini niet zo goed tegen kan. Hierdoor ontstaan er lekkages omdat het rubber langzaam maar zeker zachter wordt en zijn afdichtende werk niet meer kan doen.
Ik denk dat veel (hydraulische) problemen met rem- en koppelingssystemen in een Mini te wijten zijn aan het gebruik van de verkeerde remvloeistof.
Hoonapparaatje? que cést?
Ik weet wat cylinders honen is, maar een apparaat(je)
Cylinder worden uitgehoond met.... een hoonapparaat..

Oftewel een grote versie van een hoonapparaatje..
Mja, hoe leg je dat uit.. Als je zoekt op de site van link kun je zien hoe zo'n ding eruitziet. (effe in het menu zoeken naar hoonapparaten)
Het zijn 2 (of in het geval van een cylinderhoonapparaat 3 of 4) slijpsteentjes op een houder, die onder veerdruk staan, en in een boormachine geplaatst kunnen worden. Zo kun je met een fijne hoonsteen alle oneffenheden uit je remcylinder weg"slijpen" en ervoor zorgen dat het boeltje ook mooi rond wordt/blijft.
PS. Ik kon de directe link hier wel plaatsen maar die linkt naar een .PDF document, is misschien niet voor iedereen even makkelijk.
Hallo, nu het hier toch over hoofdremcylinders gaat, heb ik een vraagje.
Mijn mini stond 10 jaar stil, en de rempedaal kan ik zonder weerstand helemaal indrukken. Uiteraard, remt de wagen niet. Ik dacht dus ook meteen aan de rembekrachtiging...
Of heeft iemand hier enige antwoorden voor?
bedankt!
Eerst de boel maar eens ontluchten en doorspoelen met nieuwe vloeistof. Dan nog eens proberen. Zoek ook maar eens op 'ontluchten' dan kom je vast soortgelijke items tegen.
ik heb die van mij een tijd geleden met zo'n midlock ding gehoont (en daarna gepolijst met scotchbrite en daarna pasta, beter dan ze van de fabriek komen
).
werkt goed mits je geen diepe putten in de wand hebt.
alle verkopers raden het af (natuurlijk) maar een hoofdrem cylinder is behoorlijk duur en het zijn meestal alleen de rubbertjes die te hard worden en die paar micron die je van de wand haalt maakt echt niets uit qua diameter , met nieuwe rubbers er in past dat ook goed.
J-man schreef:
Mijn mini stond 10 jaar stil, en de rempedaal kan ik zonder weerstand helemaal indrukken. Uiteraard, remt de wagen niet.
De hoofdremcylinder hoeft niet stuk te zijn, maar de wielremcylinders zullen hoogstwaarschijnlijk lek zijn of vast zitten. Verder kunnen remleidingen zijn doorgeroest en remslangen zijn gescheurd. Zeker na 10 jaar stilstand zou ik de boel grondig nakijken en bij twijfel niet besparen op nieuwe onderdelen.
eum enig idee wat dat ongeveer zou kosten? remmen zijn idd heeeel belangrijk. maar wel handig als je vooraf een budjetje kunt uittrekken. T is nog niet vor vandaag, mor ik hoop toch voor pasen dat alles weer als nieuw inelkaar moet... (dromen mag altij zeker...
)

k zal zo snel mogelijk eens zien hoe het er langs onder juist uitziet, dan wete we wel meer
Bij trommels rondom en zo'n lange periode van stilstand: reken minimaal op 6 wielremcylinders (2 LV, 2 RV, 2 achter), 4 remslangen (drogen uit), 2 remleidingen achter (van remslang naar cylinder, die breken meestal af bij het losdraaien), 2 remleidingen voor (van cylinder naar cylinder, idem) en (als je voor-achter gescheiden systeem hebt) de remleiding die voor van links naar rechts gaat over het subframe en 2 sets remvoeringen (als ze nu versleten zijn). Met zo'n 200 euro bijelkaar zou je een heel eind moeten komen (ca. 15 euro per cylinder, 15 voor een set voeringen, 5 a 10 euro voor remleidingen, beetje rondshoppen helpt: automaterialenzaak, Mini-shops, etc.).
Als je echt pech hebt, ook de remleiding(en) van de remdrukverdeler voorin naar achteren. De hoofdremcylinder zou ik in eerste instantie laten zitten en kijken of die het doet als de rest in orde is en het systeem gevuld met nieuwe vloeistof en ontlucht is.
helemaal met CMC (christiaan) eens, voor 200 euro'ben je een heel eind. laat de remleidingen om maat maken en ga niet originele bestellen, dit scheelt ontzettend in de kosten...
ook zijn universele buigbaar en dus veel makkelijker te verwerken.
wel moet je de oude mee naar de winkel nemen zodat ze de goede koppelingen erop kunnen zetten!!!!
mmm, handig. zelf laten maken op maat. daar had ik nog niet aan gedacht. daar kan ik idd wel eens achter horen. en een 200 euries moet er wel bij kunnen voor de nodige veiligheid.
Alvast bedankt!
Bartje schreef:
En nog iets... GEBRUIK DOT 3 REMVLOEISTOF ! en geen DOT 4 (of zelfs 5) wat doorgaans door de gemiddelde automaterialenzaak aanbevolen wordt.
Ben ook met m'n remmen bezig. Is die DOT4 echt zo'n probleem? Volgens de winkels hier in de buurt is DOT3 niet eens meer leverbaar en kan DOT4 gewoon gebruikt worden??
gr. Eric
hier is DOT3 nog gewoon verkrijgbaar; DOT4 is agressiever met de effecten die Bartje al noemt.
een beetje Brezan (of equivalent) zou het moeten hebben ..
groetjes,
Theo van den Bogaard
Mocht je je nu net als ik afvragen waar DOT voor staat: ik heb even rondgezocht en dat staat voor "Department Of Transportation", Amerikaans orgaan dat de standaarden heeft bepaald. Het nummer is een classificatienummer en staat voor een bepaalde samenstelling. Het is niet direct een waarde die aan de eigenschappen van de vloeistof af te leiden is ofzo, je kunt het beter vergelijken met een versienummer (klopt ook niet echt, maar komt dichter in de buurt), als ik het goed begrijp.
om weer een oud thema bovenaan de lijst te krijgen:
). nu begreep ik dat ik beter DOT 3 kan gebruiken ipv DOT 4. ik heb brezan gebeld en die hadden dat spul gewoon op voorraad, dus geen paniek voor mij
.

ik moet de remcilinders van mijn pickup (bj 1977) vervangen omdat ze lekken (beetje eigen schuld
nu las ik op link dat DOT 3 en DOT 4 gemengd kunnen worden. Ik ga voor het gemak ervan uit dat de vorige eigenaar DOT 4 in het remsysteem heeft gestopt. Nu wil ik dit dus vervangen met DOT 3. ik neem aan dat het verstandig is om het gehele systeem te "bloeden" totdat er alleen maar DOT 3 in zit. maar... hoeveel DOT 3 heb ik nodig om dit voor elkaar te krijgen met een pickup? en dan maar te hopen dat ik geen versleten knieen heb na afloop door het intrappen van het rempedaal
~jw~ [size=75:b6poc344](zal nooit harder dan 100 / 110 kmu gaan met de pickup)[/size:b6poc344]
BUMP
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoeveel DOT3 er in mijn mini gaat. Ben namelijk van plan te ontluchten en verversen. Ik heb een Chelsea (1000-tje).
aan een halve liter heb je genoeg.
had namelijk twee liter gehaald om mijn vloeistof te vervangen heb er ook de vloeistof uit de swift van mijn vriendin mee vervangen en had nog geen liter nodig.
dus de rest kon weer terug heb trouwens dot 5.1 gebruikt omdat het een aantal keren voorgekomen is dat er door de hitte van het remmen lucht in het remsysteem kwam
okey. volgende vraag. Van mijn hoofdrem cylinder is 1 aansluiting van een remleiding de schroefdraad dol
. De vorige eigenaar kende zijn eigen krachten blijkbaar niet. Moet ik nu een nieuwe hoofdremcylinder plaatsen. Of kan je hier de schroefdraad opnieuw van tappen? Engelse draad? zo ja waar haal je een engelse draad tap vandaan?

Alleen vraag ik me af als je nieuwe draad uberhaupt wil tappen. volgens mij krijg je die adapters van de remleiding er nooit meer stevig in.
heeft iemand een tip
gr. dirk
Wij zitten waarschijnlijk met hetzelfde probleem als Dirk.
Iemand tips voor ons?
Andere hoofdremcylinder, niet mee gaan knoeien met draad tappen of iets dergelijks....
Dennis
wauw. is inmiddels een paar jaar later..maar niet knoeien met de oude remcylinder. je kan wel uitboren en er een "spiraal" inzetten dan denk ik dat het eventueel kan werken. maar beter is het om naar een andere remcylinder te gaan zoeken.
Dirk, jij bedoelt Helicoil.
Volgens mij wordt die spiraal gelijmd, is die lijm bestand tegen remolie?
Groet ron
Zou een dikke laag teflon er op smeren niet helpen? Of komt dat los?
Tuurlijk, ga lekker knoeien met je remmen.....
Dennis
Idd, zijn niet zeker of dat het probleem is,dat word nu uitgezocht
Zo ja,dan wordt het denk ik een andere HRC (is btw niet voor mijn eigen mini)
Het kan nog de aansluiting zijn die op de remleiding zelf zit,al kon ik daar niet zo veel aan zien.
Je moet ingelogd zijn om te reageren.